MacOS 7.x
Fra : (Per Røn

Dato : 17-01-04 21:06

Er der nogen der har adressen på hvor de gamle MacOSer ligger? Jeg skal
have et passende system installeret på en LC II. OSet skal være så
»tidligt« som muligt, samtidig med at det understøtter et isat
acceleratorkort.

LC IIeren skal derefter foræres væk. Sandsynligvis til en beboer i
ejendommen, når vi om vel ikke så forfærdelig lang tid får internet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tom

Dato : 17-01-04 21:38

Mener at det er info.apple.com

Ellers tjek google.. Skriv old software.. Så kommer det med det samme !
Tom

On 17/01/04 21:06, in article
1g7q3y3.1x4v402pdtq1lN%per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid, "Per

Fra : (Per Røn

Dato : 17-01-04 22:09

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Mener at det er info.apple.com
>
> Ellers tjek google.. Skriv old software.. Så kommer det med det samme !

Det ser lidt uoverskueligt ud:

http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-04 22:02

Hej Per

Per Rønne wrote:

> [...]
>have et passende system installeret på en LC II. OSet skal være så
>»tidligt« som muligt, samtidig med at det understøtter et isat

Er det et PPC kort, - eller er det en af de der 'sløve' 040' processorer
/ FPU'er? - HVis det kun er et FPU kort, så er System 7.1.3 absolut max,
hvis man skal have bare nogenlunde fart i den. - Er det et 040
accelerator kort eller et PPC kort, så vil System 7.5.5 være ideel.

Links
system 7.5.3.
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/System/Full_Installs/System_7.5_Version_7.5.3/>
System 7.5.5 Multicountry update*)
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/MultiCountry/Macintosh/System/System_7.5.5_Update/ZM-Sys_7.5.5_Upd_NetInstall.sea.bin>
Open Transport 1.0 DK
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/Networking-Communications/Open_Transport_1.0.8/DK-OT_1.0.8_Net_Install.sea.bin>
Open Transport 1.1.2 US**)
<http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/Networking-Communications/Open_Transport/OT_1.1.2-Net_Install.sea.bin>
FreePPP 2.6.2
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/236106/free-ppp-262.hqx>

*) Multicountry Update indeholder opd. til flere sprog - heriblandt også
dansk. Installeren finder selv ud af, hvilket sprog, der skal installeres.
**) OT 1.1.2US kan installeres også på dansk system og vil gøre IT
adgang mere sikker.

>LC IIeren skal derefter foræres væk. Sandsynligvis til en beboer i
>ejendommen, når vi om vel ikke så forfærdelig lang tid får internet.

Hm, hvis den skal på netværk vil et 10BaseT netkort til LC slot være
nødvendig. Spørg evt. Esben Harbo, hvis du mangler et kort. - Ellers
skal det nok være et eksternt modem, - her bør vælges en 56k V.90 modem,
hvilket vil give maksimal udbytte. Du kan bruge næsten hvilken som
helst modem, men skal så bruge FreePPP software til modem'et.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : (Per Røn

Dato : 17-01-04 22:43

> [...]
> hvis man skal have bare nogenlunde fart i den. - Er det et 040 accelerator
> kort eller et PPC kort, så vil System 7.5.5 være ideel.

Det er et rent acceleratorkort. 68030/16->6803/32.

> Links
> system 7.5.3.

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt systemet ikke er for »nyt« -> kører for
langsomt.

System 6.08 er det hurtigste på maskinen. Desværre understøtter det ikke
alle 12 M og en bunke andre ting ...

7.0 ej heller acceleratorkortets software.

> Hm, hvis den skal på netværk vil et 10BaseT netkort til LC slot være
> nødvendig.

Det skal være til ethernet, men jeg har allerede en scsi-ethernet link.

> Spørg evt. Esben Harbo, hvis du mangler et kort.

Men ham jeg forærede min gamle LC til har brug for et sådant kort.
Skulle jeg dog ikke kunne få softwaren til acceleratorkortet til at
fungere [det er tilsyneladende kun et spørgsmål om at 7.0 er /for/
gammelt] ville han dog kunne få kort + scsi-ethernet linket, da et
internt ethernetkort er at foretrække. Især da det nok havner hos nogle
ældre mennesker.

> - Ellers skal det nok være et eksternt modem, - her bør vælges en 56k V.90
> modem, hvilket vil give maksimal udbytte. Du kan bruge næsten hvilken som
> helst modem, men skal så bruge FreePPP software til modem'et.

Jeg har et gammelt modem liggende i kælderen. Jeg er forlængst gået over
til adsl [nu 1G download].
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-04 23:28

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Det er et rent acceleratorkort. 68030/16->6803/32.

?? - Nu er jeg bare lidt mystificeret. En LC II _er_ en 32 bits maskine,
men hvis det er en LC I med acceleratorkort, bliver det til en LC II

> Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt systemet ikke er for »nyt« -> kører for
> langsomt.

Den kan sagtens trække en System 7.5.5 - endd i forbavsende hastighed.
Men de er så nøddigt 'barbere' systemet ned g fjerne fx. al etværk g
opkobling til inet sv., og så e derlesom ikke noget at bruge det til -
udovee . krivemaskine med Word 5.1a eller CWKS 3.0dkv3

> System 6.08 er det hurtigste på maskinen. Desværre understøtter det ikke
> alle 12 M og en bunke andre ting ...

Du kan slet ikke installere 6.08 på en LC II - kun på en LC (LC I)

> 7.0 ej heller acceleratorkortets software.

Nej, hvis det er at regne for en LC II, så er mindste systemkrav System
7.1.0 med opd. til 7.1.3. /.1.x er til gengæld bagudkompatibel til alle
maskiner, der også kan køre 6.07 og 6.08.

Jeg har System 7.1 med 7.1.3 upd. + Apple Arkivudvelng fra n LC II
igendi imae og pakket i en .sit fil, så hvis du vil have pake,åee altilm
med gyldig returadresse. Send mailen til 5410NOSPAM451m001@stofanet.dk.
Fjern stopklodsen for at aktivere adressen.Filen fylder ca. 14mb, så din
mailbox skaknne modtage store filer.

> Det skal være til ethernet, men jeg har allerede en scsi-ethernet link.

Så skal du bruge OpenTransport 1.0, den er brugbar med System 7.1

> [...]
> gammelt] ville han dog kunne få kort + scsi-ethernet linket, da et
> internt ethernetkort er at foretrække. Især da det nok havner hos nogle

Jeg tror, det vil være den bedste løsning.

> Jeg har et gammelt modem liggende i kælderen. Jeg er forlængst gået over
> til adsl [nu 1G download].

L-) - Ja det kan ingen af LC'erne trække, så modem eller 10BaseT er best
her...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : (Per Røn

Dato : 18-01-04 00:38

> Hej Per

> ?? - Nu er jeg bare lidt mystificeret. En LC II _er_ en 32 bits maskine,
> men hvis det er en LC I med acceleratorkort, bliver det til en LC II

16 MHz -> 32 MHz.

> [...]
> opkobling til inet sv., og så e derlesom ikke noget at bruge det til -
> udovee . krivemaskine med Word 5.1a eller CWKS 3.0dkv3

Ja, så hjælper det joikke. Den /skal/ også kunne bruges på interenttet.

I øvrigt tror jeg at det bedste system ville være 7.1.2Pro. Det kan
nemlig adressere alle 12 M.

> Du kan slet ikke installere 6.08 på en LC II - kun på en LC (LC I)

Ukorrekt. LC kan køre 6.07, LCII kræver 6.08.

> [...]
> med gyldig returadresse. Send mailen til 5410NOSPAM451m001@stofanet.dk.
> Fjern stopklodsen for at aktivere adressen.Filen fylder ca. 14mb, så din

Jeg har sendt en tom mail på den mindst brugte af mine e-mail adresser.
Den skulle kunne klare 20 M. Jeg tror faktisk at det er første gang at
jeg bruger den [DanDomain mailhotel giver to e-mail adresser].

> Så skal du bruge OpenTransport 1.0, den er brugbar med System 7.1

> Jeg tror, det vil være den bedste løsning.

Ja, især hvis jeg ellers ikke får det til at virke.

> L-) - Ja det kan ingen af LC'erne trække, så modem eller 10BaseT er best
> her...

Ikke forstået? Men ok, der skulle vist have stået 1 M download .

--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-04 16:59

Hej Per

Per Rønne wrote:

> 16 MHz -> 32 MHz.

OK, så er jeg med...

> Ja, så hjælper det joikke. Den /skal/ også kunne bruges på interenttet.
>
> I øvrigt tror jeg at det bedste system ville være 7.1.2Pro. Det kan
> nemlig adressere alle 12 M.

Jeg har været ved at kigge lidt nærmere på system 7.5.x. Hvis man
installerer en standard version af 7.5.3, vil den fylde ca. 3,8mb og med
opd. 7.5.5 ca. 4,2. - Den indeholder OpenTransport 1.01 (svjh.) og ARA
tilsvarende. Noget af netværksdelene og en masse printerdele kan fjernes
uden videre, så systemet kommer ned på ca. 4mb. Et sådant system kan en
LCII sagtens trække - især, når den er accelereret. - Til sammenligning
kender jeg en, der kører 7.5.5 på en SE30 på internet - også via et
ethernet adapterkort på T1 netværk!

> Ukorrekt. LC kan køre 6.07, LCII kræver 6.08.

Det forstår jeg ret og slet ikke. LC (LC I) blev leveret med 7.0 og en
opd. diskette til 7.01. For en merpris på 175kr. kunne man få System
7.1.0 istedet for. LC II blev leveret med 7.1.0.

> Jeg har sendt en tom mail på den mindst brugte af mine e-mail adresser.
> Den skulle kunne klare 20 M. Jeg tror faktisk at det er første gang at
> jeg bruger den [DanDomain mailhotel giver to e-mail adresser].

Jeg har ingen mail fået. så prøv igen til
5410"NOSPAM"451m001@stofanet.dk, - fjern "NOSPAM"....

Men jeg synes faktisk, du skal prøve med System 7.5 først. Du vil undgå
en hel del konflikter med visse systemdele som AppleTalk i 7.5 fremfor i
7.1. ARA i 7.5 er bedre end i senere versioner (7.6.x til 8.6).

> Ikke forstået? Men ok, der skulle vist have stået 1 M download .

OK, jeg menr bare at sætte en LC II op med ADSL vil være noget 'overkill'

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : (Per Røn

Dato : 18-01-04 20:23

> Det forstår jeg ret og slet ikke. LC (LC I) blev leveret med 7.0 og en
> opd. diskette til 7.01. For en merpris på 175kr. kunne man få System
> 7.1.0 istedet for. LC II blev leveret med 7.1.0.

Min gamle LC blev leveret med 6.07. Og jeg kan forvisse dig om at LC II
kører 6.08; det er ikke så forfærdeligt lang tid siden jeg installerede
den på maskinen. Måske forveksler du LC II med LC III?

> Jeg har ingen mail fået. så prøv igen til
> 5410"NOSPAM"451m001@stofanet.dk, - fjern "NOSPAM"....

Jeg fik vist ikke fjernet NO .

Den er nu gensendt. Uden subject og uden indhold.

> [...]
> 7.1. ARA i 7.5 er bedre end i senere versioner (7.6.x til 8.6).

> OK, jeg menr bare at sætte en LC II op med ADSL vil være noget 'overkill'

Ville du have at jeg skulle sætte den op gennem modem, når den står
tilsluttet et ethernet [switch] som er sat på en router der går videre
til ADSL-forbindelsen?

Eller at modtageren af maskinen skal sætte den op gennem modem, når
ejendommen vel i løbet af i år får udskiftet fællesantennen, så vi i
hver lejlighed får en enhed indeholdende en antenneudgang og to RJ45
hunstil til henholdsvis internet og telefon?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-04 01:40

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Min gamle LC blev leveret med 6.07. Og jeg kan forvisse dig om at LC II
> kører 6.08; det er ikke så forfærdeligt lang tid siden jeg installerede
> den på maskinen. Måske forveksler du LC II med LC III?

Nej, jeg har haft alle tre LC'ere, - og har lige foræret en II'er væk...
Og jeg har originaldisketterne fra en LC II, - den som du får, og det er
System 7.1.0

> Jeg fik vist ikke fjernet NO .
> Den er nu gensendt. Uden subject og uden indhold.

Har fået den nu, - du får den retur i morgen aften...

> Ville du have at jeg skulle sætte den op gennem modem, når den står
> tilsluttet et ethernet [switch] som er sat på en router der går videre
> til ADSL-forbindelsen?

Nejda... Men jeg menr bare, at det er lige rigeligt nok, hvis den, der
skal have maskinen, opretter en ADSL forbindelse til at komme på net
med. - I øvrigt ligger den 7.1/7.1.3, du får i diskettebilleder lige til
at kopiere over på MF2HD 1,4mb disketter, så modtageren kan få et sæt
systemdisketter.

> [...]
> hver lejlighed får en enhed indeholdende en antenneudgang og to RJ45
> hunstil til henholdsvis internet og telefon?

Det er jo en anden sag. Men at brugeren skal hen og etablere en ADSL
forb. selv, vil være for dyr for en så lille maskine, det var bare det,
jeg mente.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : (Per Røn

Dato : 19-01-04 12:23

> Og jeg har originaldisketterne fra en LC II, - den som du får, og det er
> System 7.1.0

Dem ville jeg være glade for .

Kommer du på MacWorkshop?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-04 02:41

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Dem ville jeg være glade for .

Ja, ja... Det er altså fra dem, image filerne er lavet..

> Kommer du på MacWorkshop?

Næ, det gør jeg ikke, - i det hele taget bevæger jeg mig pt mindst mulig
pga. hofteproblemer...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : (Per Røn

Dato : 20-01-04 12:12

> Ja, ja... Det er altså fra dem, image filerne er lavet..

Har du sendt dem? Jeg har nemlig endnu ikke modtaget dem.

Kan du se min Reply-To adresse? Den virker faktisk [alias, he, he, alle
vil gå ud fra at en sådan adresse ikke virker!], men det er bare
mailserver.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-04 15:52

Hej Per

Nej, de er ikke sendt. De kommer i aften engang. Jeg troede, jeg havde
dem på den her maskine også, men jeg skahae dehentet fra en anden først.
- Og jeg har fået den tomme mail...
mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : (Per Røn

Dato : 20-01-04 17:00

> Nej, de er ikke sendt. De kommer i aften engang. Jeg troede, jeg havde
> dem på den her maskine også, men jeg skahae dehentet fra en anden først.

OK .
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-04 00:50

Hej Per

Posten har afleveret en pakke...

Fra : (Per Røn

Dato : 21-01-04 07:26

> Posten har afleveret en pakke...

Ja, det kan jeg nu se. Tak .

Jeg må gå i gang med at installere tingene. Jeg har en skole at passe
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 18-01-04 21:59

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Men jeg synes faktisk, du skal prøve med System 7.5 først. Du vil undgå
> en hel del konflikter med visse systemdele som AppleTalk i 7.5 fremfor i
> 7.1. ARA i 7.5 er bedre end i senere versioner (7.6.x til 8.6).

Hvad er det liiige han skal bruge ARA (som hedder OT/PPP i system 7.x) til?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-01-04 04:46

Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:
> LC IIeren skal derefter foræres væk. Sandsynligvis til en beboer i
> ejendommen, når vi om vel ikke så forfærdelig lang tid får internet.

En beboer, der skal bruge den til internet?
Er I slemt uvenner

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : (Per Røn

Dato : 18-01-04 05:02

> En beboer, der skal bruge den til internet?
> Er I slemt uvenner

Næh, og jeg ved skam ikke hvem det bliver til.

Den vil være forsynet med en gammel version af MS Office og en del andre
programmer. Den vil ikke være særligt velegnet til www, men gennem
MacSOUP kan vedkommende sagtens bruge den til e-mail og usenet.

En LCII er ganske velegnet til en bunke ting, for en person der aldrig
tidligere har ejet en computer. I øvrigt vil der også komme en
farveprinter med: HP DeskWriter 560C.
--
Per Erik Rønne