Hund der gøer i haven
Fra : Broegger

Dato : 17-01-04 13:57

Hej

Vi bor i det man kalder et lavt-tæt byggeri med rækkehuse. Vores hus er
et ende-hus og vi har derfor en have der både støder ud til en sti samt
til parkeringspladsen.

Vi har en Toller-han på 10 måneder og vores problem er at han gøer af
alt og alle (inkl biler) der bevæger sig når han er i haven. Nu er
naboerne begyndt at brokke sig.

Har I nogle gode råd til hvordan vi får ham til at stoppe med det? Han
gøer meget sjældent ellers.

At sige nej, eller stille er jo nok en dum ide, da han nemt kan opfatte
det med et: "Neeej hvor fedt, min flokfører gøer med, så kan vi rigtigt
larme!"

Når vi er hos ham i haven og aktivererer ham, kan vi få ham til at lade
være. Nu er det jo sådan at vi så ikke kan stå i haven hele tiden, og vi
syntes også han har godt af at være der ude hvor han kan snuse rundt
istedet for at være inde i huset.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk/koda

Fra : Pwh

Dato : 17-01-04 17:10

Broegger wrote:
> [...]
>
> At sige nej, eller stille er jo nok en dum ide, da han nemt kan
> opfatte det med et: "Neeej hvor fedt, min flokfører gøer med, så kan

Det er jeg nu ikke sikker på, jeg ved godt at man de fleste steder kan læse
at hunden bare opfatter det som at man gøer med. Men min egen erfaring med
Tyson (Lab/Schæfer) er at jeg de første gange han gjorde det råbte højt af ham
og gav ham en lille skideballe, når han begynder at gø ude i haven nu om stunder
kan jeg bare lukke vinduet op og råbe 'hold kæft' og så stopper han.
Tyson har nemlig en mani med at skulle farer gøende en omgang i haven så snart
det er blevet mørkt, når det er lyst hører jeg aldrig en vuf fra ham med mindre
der kommer nogen, og så skal han jo helst gø for at advarer.
Så jeg har faktisk haft gode erfaringer med at skælde Tyson ud, om det virker på
din hund kan jeg af gode grunde jo ikke vide. Men fordelen ved at skælde ud er jo
som jeg ser det at du faktisk for en gangs skyld kan gribe hunden i at gører noget
galt når det rent faktisk foregår, og ikke som i andre tilfælde først opdage udåden
timer efter hvor det er for sent at skælde ud. Der kan vel ikke ske noget ved at du prøver ;)

/Jens (der meget sjældent råber af Tyson)

Fra : Lou

Dato : 18-01-04 11:16

> Vi har en Toller-han på 10 måneder og vores problem er at han gøer af
> alt og alle (inkl biler) der bevæger sig når han er i haven. Nu er
> naboerne begyndt at brokke sig.

Hej...

Prøv med at fylde en tom opvaskedunk op med vand og giv ham en sjask
efterfuldt af et NEJ!...jeg er at den komplette overbevisning at man
godt kan lære ALLE hunde at et nej er et NEJ!

> [...]
> være. Nu er det jo sådan at vi så ikke kan stå i haven hele tiden, og vi
> syntes også han har godt af at være der ude hvor han kan snuse rundt

Ja han har da godt af at være ude og snuse...men prøv det med vandet -
det har hjulpet flere...

p.s. sprøjt ham hurtigt så han ikke ser at det er jer der gør
det....NEJ'et kommer følgelig fra jer så ham ved at det er jer der
siger det...

mvh
Lou

Fra : Verner

Dato : 18-01-04 11:42

On 18 Jan 2004 02:15:52 -0800, odin@paradis.dk (Lou) wrote:

> [...]

En af de der kraftige "vandgeværer" med tank som kan pumpes op, er
ganske fortrinlige til at ramme kræet på afstand

Og det hjælper faktisk ret hurtigt.

Verner

Fra : Pwh

Dato : 18-01-04 14:32

Verner wrote:

> En af de der kraftige "vandgeværer" med tank som kan pumpes op, er
> ganske fortrinlige til at ramme kræet på afstand

LOL

/Jens

Fra : Lars

Dato : 18-01-04 22:38

Hej

Jeg har en Border Collie, som også var meget larmende ude i haven.
Gøede af alt og alle.

Til sidst prøvede vi med at hver gang han gøede blev han kaldt ind og sat i
skammekrogen (lukket ude i gangen).
Jeg ved ikke om det er en godkendt medtode, men det betød at han efter 3
dage fandt ud af at når han gøede blev han
lukket ude af fællesskabet. Så det har han stort set ikke gjort siden.

hilsen
Lars, Paian og Maggie

Fra : pedellen

Dato : 19-01-04 09:10

"Lars" skrev d. 18-01-04 22:38 dette indlæg :
> [...]
> dage fandt ud af at når han gøede blev han
> lukket ude af fællesskabet. Så det har han stort set ikke gjort siden.

Hm, det skal jeg også prøve med min border... Hvor gammel var din da du
prøvede det?

Hvis jeg sprøjter med vand på min, synes den bare, at det er en ny sjov
leg

Hilsen pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars

Dato : 20-01-04 22:10

> sat i
> 3

> Hm, det skal jeg også prøve med min border... Hvor gammel var din da du
> prøvede det?

Han var tre år gammel og det skete en uge hvor jeg var på konference, der
blev kæresten træt af det,
så hun brugte metoden og da jeg kom hjem gøede han ikke mere.

> Hvis jeg sprøjter med vand på min, synes den bare, at det er en ny sjov
> leg

Paian elsker også vand så den mulighed duede heller ikke.

hilsen Lars

Fra : pedellen

Dato : 24-01-04 19:14

> [...]

> dage fandt ud af at når han gøede blev han
> lukket ude af fællesskabet. Så det har han stort set ikke gjort siden.

Hej Lars
Tak for det gode råd, det ser ud til også at virke på min!
Hilsen Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 25-01-04 10:22

pedellen wrote:

> Hej Lars
> Tak for det gode råd, det ser ud til også at virke på min!
> Hilsen Pedellen

Det beviser igen at det ikke altid er de pædagoisk korrekte metoder der virker,
men at man ind imellem skal værer lidt kreativ og bruge sin sunde fornuft.

/Jens

Fra : pedellen

Dato : 25-01-04 16:26

"Pwh" skrev d. 25-01-04 10:22 dette indlæg :

> [...]
der virker,
> men at man ind imellem skal værer lidt kreativ og bruge sin sunde

Det har du fuldstændig ret i Jens, nogen gange er man bare ikke selv
kreativ nok, og så er det jo fedt, at man her kan få nogle gode ideer
Hilsen Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jytte

Dato : 25-01-04 16:35

Vi bor på landet, så vores hunde må gerne gø i haven. Så fortæller de jo
hvad der sker i omegnen.

Forleden dag gøede en af mine hunde (en collie) meget voldsomt. Jeg måtte jo
se hvad det var. Det var en lille kalv der var gået hjemmefra, den gik på
vejen. Den hørte til hos genboen og takket være at min hund opdagede den,
kom den hurtigt hjem igen.

Hilsen
Jytte

Fra : Lars

Dato : 01-02-04 20:11

> Hej Lars
> Tak for det gode råd, det ser ud til også at virke på min!
> Hilsen Pedellen

Ja men velbekommen.

Sjovt så hurtigt hunde kan lære.....

Til tider går det hurtigere end med børn

hilsen Lars

Fra : Firstname Lastname

Dato : 19-01-04 18:36

Broegger wrote:
> Vi har en Toller-han på 10 måneder og vores problem er at han gøer af
> alt og alle (inkl biler) der bevæger sig når han er i haven. Nu er
> naboerne begyndt at brokke sig.

Det er meget udbredt at hunde gøer i haven. Det er tit fordi ejerene sætter
hunden på autoluftning i haven. Hvor meget aktiverer I hunden og hvordan
aktiverer I den?

Sørg for at aktivere hunden nok. Hvis det ikke hjælper så undgå at lukke ham
ud i haven alene. Han kan sagtens have et godt hundeliv unden at være i
haven.