WhatSize
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-01-04 17:01

Hej

har lige sparet en hel del diskplads med et lille stk software
"WhatSize"

--syntes lige I skulle vide det eksisterede...

http://www.id-design.com/Software/WhatSize/index.html

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-01-04 23:22

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> har lige sparet en hel del diskplads med et lille stk software
> "WhatSize"
>
> --syntes lige I skulle vide det eksisterede...

Har hentet, har kørt og det virker fint. Herligt med den oversigt. Det
ser ikke ud til at jeg har mange dubletter, som jeg faktisk frygtede
lidt. En nærmere analyse af brugermappen viser måske nok noget andet,
men det får vente.

Men hvor er der mange filer, som jeg ikke aner noget om. Det er noget
værre nørdet snak !
For eksempel: usr > 90.9 MB share >47.8 MB emacs > 47.8 MB 21.1 (SIC!) >
41,7 MB lisp > en hel række underfiler: progmoses, gnus, text modes,
emacs-lisp og meget mere. Det ligner sq da et transportbånd på et
slagteri
Har lyst til at smide det ud, men jeg skal vel holde mine små, fedtede
fingre fra det?

WhatSize viste også et par filer "Norton FS Volume" og "Norton FS VOlume
2". Men jeg kan ikke få lov at smide dem ud, fordi de ejes af root.
Logger derefter ind som root, men der kan Finders findefunktion slet
ikke se dem. Så jeg kan ikke smide dem ud.

Nogle forslag?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-01-04 23:47

On Sun, 18 Jan 2004 23:22:18 +0100, Mich. Ottosen wrote
(in article <1g7s5q9.s02rnjymmxfkN%MichspostIKKE@puttekasse.invalid>):

> [...]
> Logger derefter ind som root, men der kan Finders findefunktion slet
> ikke se dem. Så jeg kan ikke smide dem ud.

Du downloader Xray fra macupdate. com og smider dem ud med den. Du starter
med at finde dem i Xrays browser, æble+1, der har du alle dine filer,
usynlige og synlige. Så markerer du filen, de irriterende efterladenskaber af
Norton (som man helst ikke skal bruge i X mere) og trykker æble+slet så de
havner i papirkurven. Først skal du dog lige skrive dit admin passworld ind,
når den spørger om det, for du udfører det som root. Det er GUI måden at gøre
det på, Morten Reipben har sikkert en T-måde at gøre det på.
--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-04 18:01

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> [...]
> når den spørger om det, for du udfører det som root. Det er GUI måden at gøre
> det på, Morten Reipben har sikkert en T-måde at gøre det på.

Tak David
Fint program.
Jeg kunne nu ikke umiddelbart smide dem ud (!), men da jeg gjorde dem
synlige, kunne jeg _logge ind_ som (den rod jeg er) i 'root'. Så kom de
ud, endelig.
Problemet løst.

Jo, ham Morten har sikkert en snasket terminatorløsning, hvis det da er
den samme Morten, vi taler om? (Morten Reipben?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-04 20:26

On Mon, 19 Jan 2004 18:01:07 +0100, Mich. Ottosen wrote
(in article <1g7tdne.17903h41x7zmvoN%MichspostIKKE@puttekasse.invalid>):

> [...]
>
> Jo, ham Morten har sikkert en snasket terminatorløsning, hvis det da er
> den samme Morten, vi taler om? (Morten Reipben?)

Ja, Morten Reippuert, den purerede rapper (han snakker Andeby'sk).

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-04 23:16

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Ja, Morten Reippuert, den purerede rapper (han snakker Andeby'sk).

Rappuert? :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 24-01-04 10:59

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Ja, Morten Reippuert, den purerede rapper (han snakker Andeby'sk).

Jeg tvinger da i det mindste ik' mine børn til at sulte sig i hjel på en
halv SU nok mest fordi jeg ikke har nogen...

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-01-04 14:31

On Sat, 24 Jan 2004 10:59:07 +0100, Morten wrote
(in article <b8s9e1-u5g.ln1@reippuert.dk>):

> Jeg tvinger da i det mindste ik' mine børn til at sulte sig i hjel på en
> halv SU nok mest fordi jeg ikke har nogen...

Det er ikke hans SU. Den søde dreng har faktisk tænkt sig at låne dem til sin
far!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 25-01-04 01:29

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Det er ikke hans SU. Den søde dreng har faktisk tænkt sig at låne dem til sin
> far!

han må ha fået for få tæsk som barn - eller måske så mange at han ikke
tør andet?

Fra : Morten

Dato : 24-01-04 10:58

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Jo, ham Morten har sikkert en snasket terminatorløsning, hvis det da er
> den samme Morten, vi taler om? (Morten Reipben?)

nej, nej - mit forslag i dette tilfælde er at du allierer dig med den
lokale brevkasse doktor og tager imod tilbudet om assistance til at få
slettet disken og installeret en frisk Panther, for efterfølgendee at trække
det ind fra din backup som du skal bruge.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-01-04 22:11

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej, nej - mit forslag i dette tilfælde er at du allierer dig med den
> lokale brevkasse doktor og tager imod tilbudet om assistance til at få
> slettet disken og installeret en frisk Panther,

Doktoren har vist meget travlt for tiden. Jeg har nemlig foreslået det
(med indbyggede rygepauser). Måske er det sidste grunden til, at han
ikke vil lege med mig ? :)

Har været sammen med en anden af Mac-vennerne fra vores klub i
eftermiddag. Vi blev enige im, at jeg ikke skulle opdatere nu. Han har
problemer med sin Panther (der skete også mystiske ting, mens jeg var på
besøg hos ham). Har nu en version 10.2.8, som jeg synes rigtig godt om.

Men OK, det løser jo ikke problemt med en masse ting på maskinen (som
doktoren jo har diagnosticeret som *rod*).

Til den ende kunne jeg godt bruge et stykke software, der kunne
identificere dubletter. Findes det?

(Jeg ved godt, at man søge på filernes navne og endelser, og dermed
komme til de enkelte dubletter manuelt. Men det er jo lidt
langsommeligt.

>for efterfølgendee at trække
> det ind fra din backup som du skal bruge.

Dét lyder forjættende. Kan man også bare trække f.eks. programmer over
(vil gerne undgå besværet med at skulle finde alle mulige cd'er og
koder/reg.kort frem) ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 25-01-04 01:28

> [...]

> Doktoren har vist meget travlt for tiden. Jeg har nemlig foreslået det
> (med indbyggede rygepauser). Måske er det sidste grunden til, at han

Tror ikke det er fordi du ryger, men snarere fordi der er så pokkers
koldt på terassen i disse dage

> [...]
> eftermiddag. Vi blev enige im, at jeg ikke skulle opdatere nu. Han har
> problemer med sin Panther (der skete også mystiske ting, mens jeg var på

Hvilke mystiske ting oftest er der tale om fejl40.

> Til den ende kunne jeg godt bruge et stykke software, der kunne
> identificere dubletter. Findes det?

sikkert...

> Dét lyder forjættende. Kan man også bare trække f.eks. programmer over
> (vil gerne undgå besværet med at skulle finde alle mulige cd'er og
> koder/reg.kort frem) ?

måske er ordet "trække" ikke det rette i denne sammenhæng, udvælge og
reetablere er måske mere rammende (og skræmmende). Men ja du kan osse
lave backup af dine apps.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-04 09:54

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Tror ikke det er fordi du ryger, men snarere fordi der er så pokkers
> koldt på terassen i disse dage

Jeg har da bestemt ikke afvist at hjælpe. Jeg har ganske rigtigt travlt,
men sådan er det jo altid. Mich. skrev, at han havde svært ved at
undvære computeren. Så regnede jeg md, at han gerne ville vente lidt.
Laver man en stor oprydning, tager det jo tid. Og der er en risiko for,
at noget ikke virker bagefter. Man skal ikke gøre det dagen før en
vigtig opgave.

> Hvilke mystiske ting oftest er der tale om fejl40.

Du er ved at opdage, hvad der skal til for at være medlem af vores
Mac-klub, hvad?

> sikkert...

Kunne Spring Cleaning ikke det? Ellers kan jeg forudse, at det ikke er
helt let at lave sådan et program. Der kan vel være problemer med at
definere en dublet. Og hvis alle filer på harddisken skal trevles
igennem og sammenlignes med alle de andre, må det tage 100 år. Men
programmet kan måske bare gå ud fra størrelse, dato og navn og regne
med, at er de ens, så er der tale om dubletter.

> måske er ordet "trække" ikke det rette i denne sammenhæng, udvælge og
> reetablere er måske mere rammende (og skræmmende). Men ja du kan osse
> lave backup af dine apps.

Programmer kan vel godt trækkes over. Og har man så backup af sin
hjemmemappe, så må registreringskoder etc. jo ligge der og komme med,
når man retablerer sin backup.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-01-04 18:19

Ja, jeg tror også at Henrik er lidt kuldskær :)

> [...]
> Laver man en stor oprydning, tager det jo tid. Og der er en risiko for,
> at noget ikke virker bagefter. Man skal ikke gøre det dagen før en

Du har helt ret, Henrik, du har tilbudt din hjælp. Tak for det. Du har
også ret i, at det er svært at undvære maskinen, når man er "Macaholic"

> Du er ved at opdage, hvad der skal til for at være medlem af vores
> Mac-klub, hvad?

Jo, jo, men Morten er vist diskvalificeret. Han ikke lide et par flade !

> Kunne Spring Cleaning ikke det?

Mit kendskab til SpringCleaning er noget rusten, men du har vist ret.
Den blev distribueret med skiverne fra Mac Format, så, jeg har den måske
et eller andet sted. Må lede efter den.

Det lyder godt, tak begge.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-04 22:51

> Jo, jo, men Morten er vist diskvalificeret. Han ikke lide et par flade !

Det var mere det med "Fejl 40", jeg tænkte på. Dem er vi gode til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-01-04 23:58

> Det var mere det med "Fejl 40", jeg tænkte på. Dem er vi gode til.

Nå, ja, men det var jo Michael P, jeg besøgte. Og hos ham er der ikke
mange 'symptomer' på fejl-40.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 01:06

> Det var mere det med "Fejl 40", jeg tænkte på. Dem er vi gode til.

Ork dog - jeg kan da sagtens levere 40 eller flere tatsefejl i en enkelt
usenet post, faktsik skulle det eftersigende være ret nromalt for mig.
Især efter Mich. sagde sit gode job op <snøft>

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-01-04 08:27

On Mon, 26 Jan 2004 01:05:53 +0100, Morten wrote
(in article <182ee1-lt7.ln1@reippuert.dk>):

> Ork dog - jeg kan da sagtens levere 40 eller flere tatsefejl i en enkelt
> usenet post, faktsik skulle det eftersigende være ret nromalt for mig.
> Især efter Mich. sagde sit gode job op <snøft>

Det er straks værre, at han læser på samme måde. Kompagni, Tsatur!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 10:31

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Det er straks værre, at han læser på samme måde. Kompagni, Tsatur!

han who?

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-01-04 11:03

On Mon, 26 Jan 2004 10:31:22 +0100, Morten wrote
(in article <ac3fe1-4lb.ln1@reippuert.dk>):

> han who?

Han Solo

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-04 00:37

> [...]

> Logger derefter ind som root, men der kan Finders findefunktion slet
> ikke se dem. Så jeg kan ikke smide dem ud.

Slet alt det rod, du har liggende. Nulstil hukommelsen, og installer alt
på ny. Og din computer kunne også trænge til en overhaling.
Nu har du en ekstern disk med en backup. Har du ikke et
tidspunkt, hvor du ikke har så meget brug for computeren? Så kunne vi gå
den igennem og installere 10.3 på den. Man skal jo helst ikke gøre det
lige op til en vigtig deadline, så du skal finde et tidspunkt, hvor du
kan undvære computeren et par dage, til du har fået den kørt ind og fået
alt installeret igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-01-04 18:01

> Slet alt det rod, du har liggende.

Det er jo netop det, jeg er i gang med, søde Henrik. Og det der gamle
Norton fnidder (fra 2002) er røget ud.

>Nulstil hukommelsen, og installer alt
> på ny.

Min hukommelse er ikke, hvad den har været, men ligefrem nulstille den?
Nej, doktor.

>Og din computer kunne også trænge til en overhaling.

Bare fordi rammen skaller af, behøver du ikke være nedladende, du 867
MHz tiBook ejer

> [...]
> lige op til en vigtig deadline, så du skal finde et tidspunkt, hvor du
> kan undvære computeren et par dage, til du har fået den kørt ind og fået

Tak for dit tilbud, det var venligt. Er du iøvrigt stadigvæk glad for
Panteren? Synes jeg har læst (en del?) her i gruppen om problemer med
den !? Skal i gang med et hjemmeside-projekt og vil derfor gerne kunne
bruge SubEthaEdit, og den er ikke Panter-klar endnu.

Men, som du selv påpeger, så er det svært at undvære maskinen bare et
par dage. Det behøver vel heller ikke tage mere end et par timer (med en
enkelt rygepause i haven)? Forestiller mig, at jeg kan trække programmer
over fra den eksterne til den nyformatterede interne hd? Hvis
programmerne så mangler noget indstillings-noget for at virke, kan jeg
vel efterfølgende hente det i de mapper, der ligger på den eksterne?

Hvs arbejdet omfatter, at jeg skal lede skuffer og gemmer igennem efter
originale cd-skiver og diverse kodeord, bliver projektet for omfattende.
Oh, skræk, hvis jeg skal til at genlæse nogle maualer

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-01-04 01:17

In dk.edb.mac, MichspostIKKE@puttekasse.invalid wrote:

[snip]

> [...]
> den !? Skal i gang med et hjemmeside-projekt og vil derfor gerne kunne
> bruge SubEthaEdit, og den er ikke Panter-klar endnu.

Jo da, det er den i den grad. Du kan roligt hente den seneste version
fra macupdate, den virker fint med Panther

   BOFH-excuse:
   Our ISP is having {switching,routing,SMDS,frame relay} problems

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-01-04 10:17

On Tue, 20 Jan 2004 01:16:38 +0100, Jonas Voss wrote
(in article <6k8ud1-le2.ln1@hexley.verture.net>):

> In dk.edb.mac, MichspostIKKE@puttekasse.invalid wrote:
>
> [snip]

> Jo da, det er den i den grad. Du kan roligt hente den seneste version
> fra macupdate, den virker fint med Panther

Jonas og jeg har endda prøvet at redigere sammen i SubEthaEdit over nettet.
Man skal bare huske at lave en ny port (30729) til den.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-01-04 11:10

On Tue, 20 Jan 2004 10:17:28 +0100, David Blangstrup wrote
(in article <buirnd$1rlv$1@news.cybercity.dk>):

> [...]
>>

> Jonas og jeg har endda prøvet at redigere sammen i SubEthaEdit over nettet.
> Man skal bare huske at lave en ny port (30729) til den.

.... i ens firewall, hvis man har sådan en kørende.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 20-01-04 19:08

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> ... i ens firewall, hvis man har sådan en kørende.

du mener vel forwarding på ens router...?

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-01-04 20:51

On Tue, 20 Jan 2004 19:07:57 +0100, Morten wrote
(in article <tc70e1-ae1.ln1@reippuert.dk>):

> du mener vel forwarding på ens router...?

Næh...

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 21-01-04 05:28

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Næh...

uden portforwarding ka' du ikke serve et dokument.

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-01-04 10:50

On Wed, 21 Jan 2004 05:27:43 +0100, Morten wrote
(in article <vmb1e1-2g5.ln1@reippuert.dk>):

> uden portforwarding ka' du ikke serve et dokument.

Jamen, det har jeg da på min router, det ved du da. Men da Jonas og jeg
skulle samarbejde om et SubEtha dokument, blev jeg eller vi begge nødt til
at lave et hul i vores personlige firewalls på port 30729, ellers var der
ikke hul igennem.
Ba-ba-ba-ba-ba
Og ja, nu vil du sige, hvorfor vi har personlige firewalls, når der er router
på. For at _varme_ os! :D

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 22-01-04 04:20

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Og ja, nu vil du sige, hvorfor vi har personlige firewalls, når der er router
> på. For at _varme_ os! :D

ja nogen kolde skidderikker er hvad i er

Hvurdden går det i saga'en om G5'eren og din søns SU?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-01-04 21:37

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jo da, det er den i den grad. Du kan roligt hente den seneste version
> fra macupdate, den virker fint med Panther

Ups, du har da helt ret. Jeg hentede version 1.1.5 for lidt mere end en
uge siden, og jeg mindes (mindes !), at der stod noget med, at den ikke
var "Panther ready"

Men jeg husker åbenbart galt. Det må have været noget andet software

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen