biler, diesel og mac
Fra : Michael Holm

Dato : 17-01-04 16:56

mens jeg nu venter på at Suppen får downloadet de ca. 4000 indlæg i
dk.fritid.bil, er der nogen her, der kan huske hvad Diesel kostede i
2000 og 2001 + plus et bud på hvad en Berlingo (Diesel:) fra dec. 1998
kørte på en liter ?
bonus spørgsmål benzinprisen i sept. 2001.

Der har været kørt med mac'er i begge + kørt til support
Der plejer jo at være nogle klæbehjerner herinde :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://www.danfae.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-04 19:47

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Der har været kørt med mac'er i begge + kørt til support
> Der plejer jo at være nogle klæbehjerner herinde :)

Altså Michael....

Inflationen i dette land har været lig nul i over tyve år, og så spørger
du om priser.....

Dielsel i år 2000 og år 2001 kostede mellem fem og seks/seks en halv
krone/literen.......nogle gange syv kroner........Du véd:
mulitikapitalistiske foretagender sørger selv for at fastsætte
niveauerne.......

Og en Berlingo fra 1998 med dieselolie som brændstof kørte - og kører -
mellem tretten og femten kilometer på literen......

Jeg kan få den op på atten, men jeg er jo også såååååååååååå
dygtig*LOL*......*GGGGGGGGG*......

Bonus:
Benzin i sep. 2001.........

én liter: ......6,22,- kr.

(Hvorfor vil du forresten vide sådanne åndssvage ting???????)

Hej fra
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-04 20:33

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]

Jeg har registreret to køb af blyfri 95 oktan benzin i sept. 2001. Det
ene til kr. 7,46 og det andet til kr. 8.06 literen.

> [...]
> mellem tretten og femten kilometer på literen......
>
> Jeg kan få den op på atten, men jeg er jo også såååååååååååå

Det hjælper også, at den har en fransk kilometertæller, der tæller
mindst 10% hurtigere end andre. Man beregner jo brændstoføkonomien ud
fra bilens egen kilometertæller. Jeg kan huske, at jeg i 1990 skiftede
en VW Derby ud med en Citroën AX. Pludselig var Svendborg flyttet 5 km
mod syd, når man kom fra Odense. Vi har også haft en Peugeot 307 diesel.
Dengang kørte vi en del lange ture, og der var ikke så meget motorvej.
Det var ikke svært at nå 18 km/l. Man kunne godt nå 20 km/l, hvis man
kørte pænt. Og mon ikke det er samme motor, der ligger i en Berlingo
(1,9 l) med mindre, det er en af de nye HDI-motorer. Det var i øvrigt
bedst at blive i femte gear ved overhalinger. Ellers begyndte den at
bruge olie. Diesel-motorer trækker jo bedst ved lave omdrejninger. Men
bevares, så havde den kørt 300.000 km, så det var vel til at forstå,
hvis den brugte lidt olie.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-04 21:56

> [...]
> bruge olie. Diesel-motorer trækker jo bedst ved lave omdrejninger. Men
> bevares, så havde den kørt 300.000 km, så det var vel til at forstå,

Tjah......jeg har haft samtlige Citroën-modeller fra Christiania-Jeep´en
til GSA..........det vil sige fra ca. 1974 til 1984........siden har jeg
ikke haft bil.......

....det er for åndssvagt i hovedsstadsområdet, men citronerne har tjent
mig godt........så jeg må nok med skam sige, at jeg ikke er opdateret,
hvad angår biler.........(hader de "nye mennesker", der sidder bag
rattene i dag).......

,,,,jeg er såmænd tilfreds med min cykel om sommeren og min scooter om
vinteren(når den kan køre)

M.

Fra : Michael Holm

Dato : 17-01-04 22:02

Takker for svarene, jeg har lige fundet http://www.oil-forum.dk/ Her
har de simpelthen priserne fra 1980'erne !!

gennemsnti dieselpris i 2000 var ca. 7,22 kr. og i 2001 6,99 kr.
oktan 95, lå i sidste kvartal på 7,92 kr. egentlig ikke så tor
forskel:)

og jo Henrik, nu kan jeg huske det, de var en 1,9 l, der var i.
Jeg havde en tanke om at jeg kørte ca. 14 km/liter i blandet kørsel, men
det er måske for lavt sat ??

Det var en godt bil, den gamle VW rugbrød fra 1978 kunne ikke mere, så
fik vi fat i Dieslen (i hvid) til firmaet og en Berlingo Multispace til
familien (i rød) man er jo far til fire :)

Det er erhvervsligningen som syntes det kunne være sjovt at se om mit
kørsel beregning passer for de 2 år, surt når man ikke har holdt
kørerbog

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-04 22:21

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Takker for svarene, jeg har lige fundet http://www.oil-forum.dk/ Her
> har de simpelthen priserne fra 1980'erne !!

Det var smart. Utroligt, hvad man kan finde på nettet.

> og jo Henrik, nu kan jeg huske det, de var en 1,9 l, der var i.
> Jeg havde en tanke om at jeg kørte ca. 14 km/liter i blandet kørsel, men
> det er måske for lavt sat ??

Det kommer sandelig an på, hvordan du kører. Kan du ikke finde et
officielt forbrugstal?

<http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/>

Vi kørte meget langture, og dengang var der ikke motorvej herover. Meget
af det var altså med 80 km/t. Det gør en stor forskel, om man kører 80
eller 110 km/t. Desuden elsker man at prale med det lave forbrug, når
man kører diesel. Man underdriver derfor nok en smule, når man nævner
forbruget. Men skal jeg være ærlig, så tror jeg aldrig, vi var under 15
km/l på en tankfuld. Og vi kunne nogle gange runde de 20 km/l. Men som
sagt, så var det jo franske kilometre
Det var nu ellers en dejlig motor, den 1,9 liters diesel. Man
kan sige, hvad man vil om Peugeot, men diesel-motorer det kan de altså
lave. Jeg er også fristet til at købe diesel igen, selv om vi ikke kører
så meget mere. Dieselmotorer har sådan et dejligt, solidt bundtræk. De
er bare lidt dyre. De sidste par biler har vi ikke villet ofre det
ekstra. Det er også svært, når bilhandleren står og siger, at det er
helt fjollet at købe diesel, når man kun kører 15.000 km om året, som vi
gør.

> Det var en godt bil, den gamle VW rugbrød fra 1978 kunne ikke mere, så
> fik vi fat i Dieslen (i hvid) til firmaet og en Berlingo Multispace til
> familien (i rød) man er jo far til fire :)

Den er også populær. Jeg har en overlæge med seks børn, og han har også
en Berlingo. Jeg tror dog ikke, de har alle børnene med på én gang

> Det er erhvervsligningen som syntes det kunne være sjovt at se om mit
> kørsel beregning passer for de 2 år, surt når man ikke har holdt
> kørerbog

Ja, det kan være noget bøvlet med skattevæsnet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 18-01-04 01:03

Henrik Münster wrote:

> Det kommer sandelig an på, hvordan du kører. Kan du ikke finde et
> officielt forbrugstal?
>
> <http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/>

14.9 km/l siger den for 1.9D berlingo fra 1998

> [...]
> ekstra. Det er også svært, når bilhandleren står og siger, at det er
> helt fjollet at købe diesel, når man kun kører 15.000 km om året, som vi

Henrik dog, sælg din cykkel og kør i bilen i stedet. Du spare på dine
ben muskler samtidig med at du gør det økonomisk rentabelt at køre disel
bil

--

Mvh.

Henrik Lindskou