Hvor meget betyder ram for hastighed på en~
Fra : Jan F Joergesen

Dato : 16-01-04 10:57

Hejsa.

Jeg ville høre om der var nogle der ved hvor meget det betyder om der er 128
eller 384 eller 512 eller 640 mb i en ibook g3´900.

Har en g3 900 med 128 mb ram, og kører OS 10.3.2

Men den kører meget langsomt og Virtual pc er næsten umulig at køre.

Skulle en g3-900 ikke køre lige så godt som min stationære amd XP 1600 ( den
har godt nok 512 mb ram )

Er der nogle der ved hvilken slags ram der skal i ibook'en.

Tak for alle svar.

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-01-04 11:45

In dk.edb.mac, janimal@mail.trillegaarden.dk wrote:

> Jeg ville h?re om der var nogle der ved hvor meget det betyder om der er 128
> eller 384 eller 512 eller 640 mb i en ibook g3?900.

Det betyder *alt*.

> Har en g3 900 med 128 mb ram, og k?rer OS 10.3.2

> Men den k?rer meget langsomt og Virtual pc er n?sten umulig at k?re.

Det er der ikke noget at sige til. VPC er en emulator, dvs. samtidig
med, at din iBook skal køre OS X så skal den også lige emulere noget PC
hardware den kan køre din Virtuelle Windows maskine på. Det er ikke
småting, og slet ikke hvis der kun er 128 Mb RAM i den.

> Skulle en g3-900 ikke k?re lige s? godt som min station?re amd XP 1600 ( den
> har godt nok 512 mb ram )

Jeg er ikke så stærk i Mac/PC hastighedssammmenligninger, så jeg vil
undlade at kommentere.

> Er der nogle der ved hvilken slags ram der skal i ibook'en.

Jeg mener det er 144 Pins PC100 SO-DIMM RAM den skal have, men hent
mactracker på macupdate, den har de præcise informationer du søger.

BOFH-excuse: We've run out of licenses

Fra : René Mølsted

Dato : 16-01-04 11:53

Jan F Joergesen wrote:
> [...]
> har godt nok 512 mb ram )
> Er der nogle der ved hvilken slags ram der skal i ibook'en.

Hej Jan
Et generelt svar må være at man aldrig kan få for meget RAM, men jeg vil
mene 128MB er lige i under kanten til OS X.
Typen er SO-DIMM PC100, 144 pin
Priser fra macxpres.dk
256 MB SO-DIMM, PC100, 144 pin: 698,00
512 MB SO-DIMM, PC100, 144 pin: 1398,00
Nævnte priser er excl. moms

Bærbare yder ikke så meget som stationære bl.a. pga langsommere harddiske.

René Mølsted

Fra : Jan F Joergesen

Dato : 16-01-04 12:12

Hej, og tak for de hurtige svar.

Kan jeg sætte pc133 ram 144 pins i ( og så bare køre dem på 100 ), lader til
at de er billigere end pc-100ram.

Takker.

Fra : René Mølsted

Dato : 16-01-04 12:28

Jan F Joergesen wrote:
> Hej, og tak for de hurtige svar.
> at de er billigere end pc-100ram.

Jeg vil ikke tro der sker noget ved det (har selv gjort det ved min
gamle B&W G3), det kan være der er andre der har erfaringer?!
RAM'ene skal være lav-sokkel.

Du kan evt. ringe til Officeline, MacXpres eller andre Mac-forhandlere
og forhøre dig forinden

Piser fra Officeline (Odense):
256 MB SO-DIMM, PC133, 144 pin: 479,00
512 MB SO-DIMM, PC133, 144 pin: 992,00

René Mølsted

Fra : Morten

Dato : 16-01-04 19:54

Jan F Joergesen <janimal@mail.trillegaarden.dk> wrote:

> Kan jeg s?tte pc133 ram 144 pins i ( og s? bare k?re dem p? 100 ), lader til
> at de er billigere end pc-100ram.

ja

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 16-01-04 12:52

"Jan F Joergesen" <janimal@mail.trillegaarden.dk> writes:
>Hej, og tak for de hurtige svar.
>
>Kan jeg sætte pc133 ram 144 pins i ( og så bare køre dem på 100 ), lader
>til
>at de er billigere end pc-100ram.
>
>Takker.

Jeg vil anbefale dig at ringe til Macxpres, de er meget dygtige og
fornuftige at tale med.
hilen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"lær mere om fotografering, men kun for sjov"

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-01-04 03:23

> [...]

> Har en g3 900 med 128 mb ram, og kører OS 10.3.2
>
> Men den kører meget langsomt og Virtual pc er næsten umulig at køre.

Det er alt, alt for lidt RAM! Til at køre OS X og alm. programmer vil
jeg anbefale mindst 384 MB RAM og meget gerne mere. Når du kører Virtual
PC skal den reservere noget RAM til PC'en, og det kan være fra 64 MB og
opefter, men hvis du f.eks. kører Windows 2000 eller XP på Virtual PC,
så skal de have mindst 128 MB RAM for at køre. Du ville jo heller ikke
sætte mindre i en rigtig PC.

Dvs. at hvis du vil køre VPC med "kun" 384 MB RAM i din iBook, så bliver
det hele meget klemt når VPC starter.

> Skulle en g3-900 ikke køre lige så godt som min stationære amd XP 1600 ( den
> har godt nok 512 mb ram )

Det er meget svært at sige, men jeg tror nu nok at PC'en vil være
hurtigst, især med den større mængde RAM.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : No1

Dato : 17-01-04 17:46

> Skulle en g3-900 ikke køre lige så godt som min stationære amd XP 1600 ( den
> har godt nok 512 mb ram )

Nej, PC'en vil være hurtigere.

OSX med 128MB er sløvt. Har selv haft en G3-900 med 128MB ram og
opgraderede til med det samme til 640, det gjorde meget stor forskel.