Smittefare ?
Fra : henrik

Dato : 16-01-04 06:40

Jeg sad og så et program på Animal Planet her tidligere.

Og der sagde det at det var mygge som dræbte flest
mennesker af alle dyr i verden (ca 1 million om året)

Det var selvfølgelig fordi den smittede med sygdomme.

Så tænkte jeg jo.
Hvis nu en myg skulle stikke min fætter som er hårdt ramt af AIDS
og lige bagefter flyve over og stikke mig. Selvfølgelig uden at
nogen af os klasker den =)

Er der så en chance for at en myg kan smitte mig med AIDS ???

Kan være det lyder plat.
Men den kan vel sammenlignes med en nål. Som der er stor
smittefare ved.

Det er ikke fordi jeg umiddelbart frygter det. Synes bare
det var et (spændende) spørgsmål

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-04 07:58

"henrik" <NO@MAIL.DK> wrote in message
> [...]
> smittefare ved.
>
> Det er ikke fordi jeg umiddelbart frygter det. Synes bare

Nej, HIV kan ikke overleve i myg.

Fra : dias

Dato : 16-01-04 09:35

Hmmm! Så må videnskaben da kunne bruge et eller andet som myg er i
besiddelse af, til forebyggelse eller helbredelse af mennesket!? Ellers
lyder det nu mærkeligt at det ikke kan smitte gennem myg som malaria kan,
tanken strejfer da også mig! Har myg noget som nedbryder HIV da? For ellers
må det da være det samme som smitte gennem nåle.

Fra : aes

Dato : 17-01-04 17:37

Der såmænd ikke så meget at forske i her! Det faktum at myg ikke overfører
HIV skyldes IKKE en eller anden ukendt faktor (protein el. des lige), men
derimod er det ganske simpelt faktorer som mængder (viral load) og virusets
overlevelsestid der gør at det ikke overføres. Af samme grund er risikoen
for at få HIV ved at stikke sig på en kanyle også lav.
Den store dræber som overføres a myg er som nævnt malaria, hvilket er
speciel idet den kan dele sig i myggen og dermed overleve i lang tid.
mhv
aes

Fra : arc@na

Dato : 17-01-04 17:42

"aes" <aes@donnotreply.com> wrote in

> på en kanyle også lav. Den store dræber som overføres a myg er som
> nævnt malaria, hvilket er speciel idet den kan dele sig i myggen og
> dermed overleve i lang tid. mhv

Malaria - og gul feber, for resten.

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 16-01-04 09:34

"henrik" <NO@MAIL.DK> wrote in news:4007794b$0$294
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Det var selvfølgelig fordi den smittede med sygdomme.

Det drejer sig om den "glemte" sygdom malaria, og ikke om aids.

arc@na

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-04 13:54

"henrik" <NO@MAIL.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen af os klasker den =)
>
> Er der så en chance for at en myg kan smitte mig med AIDS ???

Nej, det kan ikke lade sig gøre at blive smittet med HIV fra en myg.
HIV-virus dør i insektet. (Der er forsket, og bliver forsket, i dette
forhold, men endnu uden brugbare resultater. Myg er jo ikke lige som
mennesker.)

Det kan ikke sammenlignes med at stikke sig på en nål.
En myg flyver ikke hen og sprøjter det blod, den har suget hos ét menneske
ind i åren på et andet. Hvis den gjorde det ville epidemien have udviklet
sig helt anderledes eksplosivt. Det er slemt nok som det er med 20 millioner
smittede på verdensplan.

Lopper og andre stikkende insekter kan heller ikke overføre HIV.

Myg kan overføre malaria, sovesyge og gul feber. Det er disse sygdomme, der
tænkes på i programmet.