Ret med hvidvin...
Fra : peet_dk

Dato : 16-01-04 05:32

Kan godt være det lyder mærkeligt.. Men når sprutten går ind.. så.. ja.. Vi
har ca. 2 flasker hvidvin åben fra en fest som vi ikke har fået drukket. De
er åbne, og vi ved vi ikke får drukket SÅ meget hvidvin.

Kan i anbefale en ret hvor man bruger hvidvin? Evt. noget der skal stå og
koge i hvidvin e.l.

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 16-01-04 16:32

On Fri, 16 Jan 2004 05:32:22 +0100, "peet_dk" <no@spam.com> wrote:

> [...]
>er åbne, og vi ved vi ikke får drukket SÅ meget hvidvin.
>
>Kan i anbefale en ret hvor man bruger hvidvin? Evt. noget der skal stå og

Der var en Tinas Mad på DR2 forleden, hvor en roastbeef blev kogt i
hvidvin - måske en idé?

http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftID=773

KS

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 16-01-04 23:53

"peet_dk" <no@spam.com> writes:
>Kan i anbefale en ret hvor man bruger hvidvin? Evt. noget der skal stå og
>koge i hvidvin e.l.

Ellers kan du da fryse det ned i isterneposer. Det plejer jeg at gøre. Så
er det relativt let at tilstætte lidt hvidvin til sovse etc.

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 17-01-04 13:59

Jeg vil påstå at laaaangt de fleste gryderetter kan laves med hvidvin.
Hvis jeg havde to flasker hvidvin, der skulle bruges, ville jeg købe mig en
stor hane, nogle svampe, frisk timian, gulerødder, skalotteløg og så stege
og koge det mørt i en stor stegegryde.

Bjarke

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-01-04 13:53

"peet_dk" <no@spam.com> writes:
>Kan i anbefale en ret hvor man bruger hvidvin? Evt. noget der skal stå og
>koge i hvidvin e.l.

Her er en god en:

En kanin parteres (bagben, forben, ryggen i tre-fire stykker, ribbenene
fjernes - det fylder bare)
Brun kødet grundigt i en blandin agf rapsolie og smør, krydr med salt og
peber, hæld en flaske hvidvin over.
Tilsæt lidt strimlede porrer (4-5 cm lange strimler) skivede gulerøder,
meget tynde skiver selleri og et fint skivet rødløg eller to. Smid lidt
timian og merian i gryden - lad det simre en lille time.
Servers med kogte kartofler eller en bagt kartoffelmos - gerne med lidt
persillerod og Pastinak i mosen.
Smager SÅ lækkert

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : MK

Dato : 17-01-04 15:24

> [...]
> to. Smid lidt timian og merian i gryden - lad det simre en lille time.
> Servers med kogte kartofler eller en bagt kartoffelmos - gerne med

Det lyder rigtig lækkert.
Jeg vil bare lige advare andre mod at lave samme fejl som jeg gjorde da jeg
skulle lave kanin første gang.
Da jeg ikke selv drikker vin, men godt kan lide det i maden, havde jeg ikke
prøve smagt hvidvinen. Desværre var det en rigtig dårlig hvidvin, og da
kaninkød er en smagbærer, endte det med at vi fik kartofler til aftensmad.
Så smag på vinen.

MK

Fra : aes

Dato : 17-01-04 17:43

"peet_dk" <no@spam.com> wrote in message
> [...]
> er åbne, og vi ved vi ikke får drukket SÅ meget hvidvin.
>
> Kan i anbefale en ret hvor man bruger hvidvin? Evt. noget der skal stå og

Jeg har en super opskrift på Kylling i hvidvin. Det en ret der altid hitter:

1 kylling skæres i 8 stykker og stykkerne brunes på en pande med stærk
karry.
3 æbler skrælles, skæres i både og lægges i bunden af et fad. De brunede
kyllingestykker lægges ovenpå
Panden koges af med 3-4 deciliter hvidvin og ½L piskefløde (evt halvt fløde
halv mælk).
Sovsen (+ salt) hældes over kyllingefadet og smides i ovnen v 200 grader i
ca 1 timer.

Det er vigtigt at man ikke bruger løg i denne ret, ligeledes er peber
forbudt

server ris til

mvh aes

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-04 19:12

"peet_dk" <no@spam.com> skrev i en meddelelse
..

> Kan i anbefale en ret hvor man bruger hvidvin? Evt. noget der skal stå og
> koge i hvidvin e.l.

Min svigersøn laver en pastaret, hvor han:
- letbruner småtskåret bacon
- svitser hakkede løg og hvidløg
- kommer pasta, fløde og hvidvin i
- do. salt og peber

Det smager hammergodt, er hurtigt og nemt.

Du kan også fylde en ørred med fintsnittet porre, gulerod og dild + lidt
citronsaft, salt og peber. Smør på oversiden med smør.
Læg den i et ovnfad, hæld hvidvin ved og dæk med golie.
Bag den i ovnen ved 175 - 200 grader, til den er mør.
Server med flutes.
Drik resten af hvidvinen til.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-04 19:24

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Læg den i et ovnfad, hæld hvidvin ved og dæk med golie.

Folie, naturligvis

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-01-04 19:28

Inger Pedersen wrote:

> Folie, naturligvis

LOL! Golie :) Det ord vil jeg begynde at bruge.

/David

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-04 19:50

> LOL! Golie :) Det ord vil jeg begynde at bruge.

Til hvad?

Hilsen Inger

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-01-04 20:16

Inger Pedersen wrote:

> Til hvad?

Det finder jeg ud af :)

/David

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 19-01-04 15:51

> [...]
> er åbne, og vi ved vi ikke får drukket SÅ meget hvidvin.
>
> Kan i anbefale en ret hvor man bruger hvidvin? Evt. noget der skal stå og

Muslingesuppe med blåmuslinger, hvidvin, hvidløg (evt. også løg) og persille