Nok en eldre nybegynner
Fra : Ole Kvaal

Dato : 15-01-04 21:37

Jaja, når et spørsmål om koking av poteter (kartofler) fikk 17 svar, tør
også jeg å komme med mitt spørsmål, som er ganske enkelt: Hvordan koker man
fersk fisk? Eller kanskje det kommer an på hvilken fisk? Det mest aktuelle,
skulle jeg tro, er torsk, sei osv . . . (håper det heter det samme på
dansk). Sånn er det, når man har vokst opp i frossenfisk-generasjonen.

mvh,
Ole Kvaal,
Trondheim

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 15-01-04 23:01

Jeg foretrækker personligt at dampe eller bage torsk, rødtunge og sej. Nu
ved jeg godt at det ikke er svar på dit spørgsmål - men
jeg synes bare lige at jeg ville slå et slag for disse metoder fremfor
kogning... De holder bedre på safterne...

Bjarke

Fra : Ole Kvaal

Dato : 17-01-04 09:24

Bjarke Bundgaard wrote:
> [...]
> jeg synes bare lige at jeg ville slå et slag for disse metoder fremfor
> kogning... De holder bedre på safterne...

Jeg takker for svar. Hvordan går du frem for å gjøre dette? (På rist i
kaserollen, hvor lenge skal fisken ligge, hvordan ser du/vet du når den er
ferdig, osv.

mvh,
ole k,
trondheim

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 17-01-04 13:43

Forleden lavede jeg først en bund af kartoffel- og sellerimos i et smurt
ovnfast fad. Derefter lagde jeg nogle stykker mørksej og torsk ovenpå. Så
dryssede jeg det med revet økologisk citron, peber, groft havsalt og en
smule olie. Så bare ind i ovnen til fisken var færdig. Det var &¤#"% mums!

Fra : Ralph

Dato : 15-01-04 23:05

"Ole Kvaal" <okvaal@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle jeg tro, er torsk, sei osv . . . (håper det heter det samme på
> dansk). Sånn er det, når man har vokst opp i frossenfisk-generasjonen.

Normalt ville jeg komme 1-1½ dl. hvidvin i gryde med et laurbærblad, og et
halvt løg, fisken i, låg på, koge 10-15 minutter(start uret når væsken
koger), svag varme, kødet skal blive helt hvidt. Smør, tomatsalat og
kartofler til, evt. drysset med lidt persille.

Nu bor du jo i Norge, så kan du tage vand istedet, evt. med lidt eddike (2
spsk.) og citronsaft.

Evt. samme forhold, men med en tomat i skiver, og et par tsk. smør jævnt
fordelt i ovn 200 grader i 20 min. (start med varm ovn)
Sidstnævnte i et ildfast fad.

--
venligst
Ralph

Fra : Ole Kvaal

Dato : 17-01-04 09:27

Ralph wrote:
> "Ole Kvaal" <okvaal@hotmail.com> skrev i en meddelelse
(snip)

> [...]
>
> Evt. samme forhold, men med en tomat i skiver, og et par tsk. smør
> jævnt fordelt i ovn 200 grader i 20 min. (start med varm ovn)

MMM. Dette hørtes godt ut. Mener du altså at jeg skal ha
vann/eddik/sitronsaft i det ildfaste fatet også, og deretter legge det andre
oppi?

mvh,
ole k,
trondheim

Fra : Ralph

Dato : 17-01-04 10:48

> [...]
> MMM. Dette hørtes godt ut. Mener du altså at jeg skal ha
> vann/eddik/sitronsaft i det ildfaste fatet også, og deretter legge det
Ja

--
venligst
Ralph