Problem med ATI Radeon 9600
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-01-04 21:27

Hej,

Jeg har netop fået en ny computer med ovennævnte kort fra Club3d i (128 mb.
ram). Men billedet i 2d er meget dårligt - jeg har taget et screenshot med
et eksempel på www.rasmusn.dk/ati9600.jpg

Jeg har installeret den allernyeste driver - hvad kan der være galt? I min
bios står "AGP Bus" til 66 mhz - har det noget at gøre med det?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-01-04 21:57

Skærmen (Samsung 152s) kører i øvrigt på VGA-porten, hvis det har noget at
sige...

Fra : Zulu

Dato : 15-01-04 23:07

Rasmus Nielsen wrote:
> Skærmen (Samsung 152s) kører i øvrigt på VGA-porten, hvis det har
> noget at sige...

Og den kører i den rigtige opløsning?
15" TFT = 1024x768 60Hz

Umiddelbart kan jeg ikke lige se noget på dit screen shot

Zulu

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 16-01-04 07:28

> Og den kører i den rigtige opløsning?
> 15" TFT = 1024x768 60Hz

Ja...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Esben

Dato : 15-01-04 23:09

"Rasmus Nielsen" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har installeret den allernyeste driver - hvad kan der være galt? I min
> bios står "AGP Bus" til 66 mhz - har det noget at gøre med det?

Prøv at slå cleartype fra i egenskaber for skærm.

--
Esben

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 16-01-04 07:29

> Prøv at slå cleartype fra i egenskaber for skærm.

Den mulighed kan jeg ikke se under egenskaber fra skærm (som åbner ATIs
skærmindstillingsprogram)...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-04 23:14

> [...]
>
> Jeg har installeret den allernyeste driver - hvad kan der være galt? I min
> bios står "AGP Bus" til 66 mhz - har det noget at gøre med det?

Billedet ser fint ud på min skærm...

Har du prøvet med en anden skærm eller en anden opløsning eller refreshrate
(Hz)?

Jeg har set en gang før at skærmbilledet var sløret, det var en kondensator
på grafikkortet der var faldet af, det var en demo-model som blev lånt til
en hardware test... Så hvis driver/skærm/indstillinger ikke hjælper er mit
gæt at der er en fejl på kortet, så få det byttet :)

Brian

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 16-01-04 07:32

> Billedet ser fint ud på min skærm...

Ahh, jeg troede at den medtog fejlene, når der var tale om grafik. Jeg kan
beskrive det på den måde, at det øverste ser fint nok ud, men den fede
skrift (Vi har afsendt...) og linket ligner noget der har været igennem en
dårlig komprimering eller sådan noget.

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Koeffe

Dato : 16-01-04 14:13

> [...]
> beskrive det på den måde, at det øverste ser fint nok ud, men den fede
> skrift (Vi har afsendt...) og linket ligner noget der har været igennem en

Tak et billede af skærmen med et digital kamera.....

Fra : Esben

Dato : 16-01-04 22:11

> [...]
> beskrive det på den måde, at det øverste ser fint nok ud, men den fede
> skrift (Vi har afsendt...) og linket ligner noget der har været igennem en

Det er netop cleartype der får det til at se sådan ud.
Højreklik på skrivebordet
Klik egenskaber
Klik fanebladet Udseende
Klik Effekter
Fjern krydset i "Brug følgende metode til at udjævne kanter..."

--
Esben

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-01-04 00:19

> [...]
> Klik fanebladet Udseende
> Klik Effekter
> Fjern krydset i "Brug følgende metode til at udjævne kanter..."

Tak for det! Hvorfor gør den egentlig det - er det mit grafikkort der ikke
understøtter et eller andet, eller hvad?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-01-04 00:30

> Tak for det! Hvorfor gør den egentlig det - er det mit grafikkort der ikke
> understøtter et eller andet, eller hvad?

ClearType ser fint ud hos mig.
På et Radeon 9700 og en Samsung 750p CRT skærm.

Har du prøvet Cleartype i skærmens native opløsning?
Det skulle jo være lavet for at øge læsbarheden på netop en LCD monitor.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-01-04 00:54

> Har du prøvet Cleartype i skærmens native opløsning?

Det er den jeg kører (1024x768) - jeg ved ikke hvad det er med den, men på
linket i den anden post, hvor man kan slå ClearType til og fra er det i
hvert fald tydeligt at ClearType hos mig er en mærkbar
kvalitetesforringelse...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Esben

Dato : 17-01-04 00:32

"Rasmus Nielsen" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Tak for det! Hvorfor gør den egentlig det - er det mit grafikkort der ikke
> understøtter et eller andet, eller hvad?

Dit grafikkort skulle fint understøtte det.
I dette tilfælde er det skrifttypen Times New Roman der ser skod ud med
Cleartype slået til, og det sker på de mange TFT-skærme. Du kan læse mere om
og fintune Cleartype ved at følge dette link:
http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/1.htm?fname=%20&fsize=

--
Esben