/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Dual Channel----- Pro'n'Con
Fra : Tommy


Dato : 15-01-04 14:34

Hej

Vi har gang i en lille diskussion her på arbejdet ang. Dual Channel ram.

Her er setup:

Et Gigabyte 7N400 pro 2 til AMD processor der kan håndtere Dual Channel ram.
Der indkøbes to blokke HyperX 512Mb som sættes op til at køre Dual.

Hvilke fordele ulemper vil det give?

De to blokke vil blive set som een blok på 512. ikke???
Vil man få en væsentlig performance forbedring set i forhold til at sætte
blokkene op til at køre i bank 1 og 2 og så systemet har 1Gb ram.

Hvad jeg har kunnet finde ud af så vil det kun give 3-4% bedre performance i
dual..... eller hvor meget giver det.

Ud fra den påstand så vil jeg sige at det vil give mere at smække det op til
1 Gb i stedet for 512 Dual. Eller hvad siger i???

Hvordan vil det se ud på en Intel maskine????

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Tommy



 
 
Jakob M (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 15-01-04 14:54

> Et Gigabyte 7N400 pro 2 til AMD processor der kan håndtere Dual
> Channel ram. Der indkøbes to blokke HyperX 512Mb som sættes op til at
> køre Dual.
>
> Hvilke fordele

En anelse bedre ydelse, 3-4% max.

> De to blokke vil blive set som een blok på 512. ikke???

Nej, 1024, de har bare hver deres separate "forbundelse" til CPUen.

> Hvad jeg har kunnet finde ud af så vil det kun give 3-4% bedre
> performance i dual..... eller hvor meget giver det.

Ja, sådan cirka, under optimale betingelser.

> Ud fra den påstand så vil jeg sige at det vil give mere at smække det
> op til 1 Gb i stedet for 512 Dual. Eller hvad siger i???

Nej.

> Hvordan vil det se ud på en Intel maskine????

Der bliver hukommelsesbåndbredden fordoblet. Omsat til reel
ydelsesforbedring er det dog kun ca 10% ekstra det giver, så vidt jeg
husker.

Her er en forklaring http://www.overclockers.com/tips00157/

Mvh
Jakob



Tommy (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Tommy


Dato : 15-01-04 15:16

> > De to blokke vil blive set som een blok på 512. ikke???
>
> Nej, 1024, de har bare hver deres separate "forbundelse" til CPUen.

Hmmm..... Vi er tre der har diskuteret dette og de to siger at systemet vil
se den som en blok på 512.
Jeg har kigget lidt rundt og jeg vil også mene den vil ses som 1024.

/Tommy



Peter Tønnesen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 15-01-04 15:19


"Tommy" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:4006a09b$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > De to blokke vil blive set som een blok på 512. ikke???
> >
> > Nej, 1024, de har bare hver deres separate "forbundelse" til CPUen.
>
> Hmmm..... Vi er tre der har diskuteret dette og de to siger at systemet
vil
> se den som en blok på 512.
> Jeg har kigget lidt rundt og jeg vil også mene den vil ses som 1024.
>
> /Tommy
>
>



Peter Tønnesen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 15-01-04 15:21


"Tommy" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:4006a09b$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > De to blokke vil blive set som een blok på 512. ikke???
> >
> > Nej, 1024, de har bare hver deres separate "forbundelse" til CPUen.
>
> Hmmm..... Vi er tre der har diskuteret dette og de to siger at systemet
vil
> se den som en blok på 512.
> Jeg har kigget lidt rundt og jeg vil også mene den vil ses som 1024.

Det kommer vist lidt an på hvordan de forskellige firmaer og butikker
formulere sig at det kan forvirre.

Sætter du 2X512mb klodser i, så har du 1024mb ram. Basta.

VH
Peter



Sven (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Sven


Dato : 16-01-04 14:19

> > Nej, 1024, de har bare hver deres separate "forbundelse" til CPUen.
>
> Hmmm..... Vi er tre der har diskuteret dette og de to siger at systemet
vil
> se den som en blok på 512.
> Jeg har kigget lidt rundt og jeg vil også mene den vil ses som 1024.

Den vil se 2 x 512 MB som 1024 MB både i Single og i Dual mode. Jeg burde
vide det, for mine kører i Dual-mode lige nu (2 x 512 MB) i et Nforce 2
chipsæt. Det virker (i overført betydning!!) lidt lige som RAID 0 med
harddiske. 2 stk 40Gb harddiske giver jo er RAID0 array på 80Gb, altså lige
så meget plads som hvis de kører hver for sig, men med højere hastighed.
Dog er Dual-ram hastighedsforøgelsen ikke NÆR så stor som i er RAID0 array
Det er minimalt hvad det giver, og hvis dine RAM-klodser ikke er HELT
enige, kan du hurtigt sætte din Dual-fordel over styr pga du er nødt til at
køre langsommere ram-timings, så hvis du vil udnytte Dual optimalt, så skal
du købe et sæt ramklodser, og ikke bare 2 tilfældige ramklodser.

--

Mvh
Sven




Peter Tønnesen (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 15-01-04 15:18


"Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse
news:sWwNb.74605$jf4.4746202@news000.worldonline.dk...
> > Et Gigabyte 7N400 pro 2 til AMD processor der kan håndtere Dual
> > Channel ram. Der indkøbes to blokke HyperX 512Mb som sættes op til at
> > køre Dual.
> >
> > Hvilke fordele
>
> En anelse bedre ydelse, 3-4% max.

Det kommer da vist an på hvilken ydelse vi snakker om. Er det RAM
båndbredden, så ligger den teoretisk båndbredde på det dobbel ydelse, men i
praksis på 40-50% større RAM båndbredde.

> > Hvad jeg har kunnet finde ud af så vil det kun give 3-4% bedre
> > performance i dual..... eller hvor meget giver det.
>
> Ja, sådan cirka, under optimale betingelser.

Igen ikke nogle resultater jeg kan forholde mig til.

> > Hvordan vil det se ud på en Intel maskine????
>
> Der bliver hukommelsesbåndbredden fordoblet. Omsat til reel
> ydelsesforbedring er det dog kun ca 10% ekstra det giver, så vidt jeg
> husker.

Igen, båndbredden bliver øget med 40-50% Hvordan du mærker det
ydelsesmæssigt på dit samlede system, det er en anden sag. Du får ikke
højere 3Dmark resultater eller højere CPU benchmarks

> Her er en forklaring http://www.overclockers.com/tips00157/

Her er nogle benchmarks http://www.dvhardware.net/article.php?sid=1643

VH
Peter



Zulu (15-01-2004)
Kommentar
Fra : Zulu


Dato : 15-01-04 19:15


"Peter Tønnesen" <peto@***privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4006a11c$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse
> news:sWwNb.74605$jf4.4746202@news000.worldonline.dk...
> > > Et Gigabyte 7N400 pro 2 til AMD processor der kan håndtere Dual
> > > Channel ram. Der indkøbes to blokke HyperX 512Mb som sættes op til at
> > > køre Dual.
> > >
> > > Hvilke fordele
> >
> > En anelse bedre ydelse, 3-4% max.
>
> Det kommer da vist an på hvilken ydelse vi snakker om. Er det RAM
> båndbredden, så ligger den teoretisk båndbredde på det dobbel ydelse, men
i
> praksis på 40-50% større RAM båndbredde.
>

Athlon cpu'er kan ikke udnytte den store båndbredde som fx DC PC3200 giver
(det kan P4 derimod), derfor får du med et NForce2 board ikke mere end de
3-5% ekstra effektiv ydelse som tidligere er nævnt. Jeg vil derfor anbefale
blot at købe én ram blok til et NForce2 board, hvis valget står mellem 2x256
eller 1x512. På den måde får man også et ekstra ledigt til fremtidige
opgraderinger.

Zulu



Jakob M (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 16-01-04 11:06

> Igen, båndbredden bliver øget med 40-50%

Du forveklser Intel og AMD. Manden spørger til et nForce2 bundkort (AMD),
derfor kun 3-4%. Med Intel forholder det sig anderledes, som jeg også skrev,
men det overså du vist ?.

>> Her er en forklaring http://www.overclockers.com/tips00157/

Læs ovenstående artikel igen

> Her er nogle benchmarks http://www.dvhardware.net/article.php?sid=1643

For et Intel bundkort ;-(.

Mvh
Jakob



Peter Tønnesen (16-01-2004)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 16-01-04 11:46


"Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse
news:9HONb.74811$jf4.4775012@news000.worldonline.dk...
> > Igen, båndbredden bliver øget med 40-50%
>
> Du forveklser Intel og AMD. Manden spørger til et nForce2 bundkort (AMD),
> derfor kun 3-4%. Med Intel forholder det sig anderledes, som jeg også
skrev,
> men det overså du vist ?.

Njoe, det kan man godt sige, jeg har også skrvet i anden gruppe OGSÅ til en
Tommy, måske lidt forvirring

> > Her er nogle benchmarks http://www.dvhardware.net/article.php?sid=1643
>
> For et Intel bundkort ;-(.

Findes der andre

VH
Peter



TommyF (16-01-2004)
Kommentar
Fra : TommyF


Dato : 16-01-04 13:54

>Njoe, det kan man godt sige, jeg har også skrvet i anden gruppe OGSÅ til en
>Tommy, måske lidt forvirring
Nemlig, der er en der bruger navnet 'Tommy' men mit er 'TommyF' det
har også gået igennem mit hovede hvornår der nlev taget fejl.

>> > Her er nogle benchmarks http://www.dvhardware.net/article.php?sid=1643
>>
>> For et Intel bundkort ;-(.
>
>Findes der andre
Hmmm har lige fået Zallmanen ind af døren, jeg er rystet, den må
da næsten brække mobo i 2 stykker med den størrelse og vægt.


-------
Hvorfor skal man være stille i et vaskeri...
Fordi Bamseline er koncentreret.
--------

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste