Kan kun se 496 af 512 Ram....hvorfor?
Fra : Per Jensen

Dato : 15-01-04 13:11

Har en Toshiba Sat bærbar.

Jeg har 512Mb Ram men jeg kan kun se de 496.

Ikke at det har den store betydning, men er der nogen der kender til
problemet og evt. en grund til det?

Per

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-01-04 13:19

"Per Jensen" <elpede555@hotmail.com> wrote in message
> Har en Toshiba Sat bærbar.
>
> Jeg har 512Mb Ram men jeg kan kun se de 496.
>
> Ikke at det har den store betydning, men er der nogen der kender til
> problemet og evt. en grund til det?

Ikke at jeg har forstand på bærbare Toshibaer overhovedet, men de manglende
16 Mb - kunne det ikke tænkes at være shared ram den bruger til et on-board
grafikkort ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Per Jensen

Dato : 15-01-04 13:28

Men før jeg satte de sidste 256 i, viste den korrekt 256.
Så burde den vel også ha vist forkert dengang??

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 13:40

Per Jensen wrote:
> Men før jeg satte de sidste 256 i, viste den korrekt 256.
> Så burde den vel også ha vist forkert dengang?

Hvor er det du ser de 496 MiB RAM?

Fra : Per Jensen

Dato : 15-01-04 13:48

Højreklik på denne computer.....egenskaber....generelt!

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 14:19

Per Jensen wrote:
> Højreklik på denne computer.....egenskaber....generelt!

Hvor meget RAM melder Bios når du starter Toshiba'en op?

Fra : Per Jensen

Dato : 15-01-04 15:19

I BIOS siger den at der er 524288 KB memory ~ 512 MB .... Den siger ikke
noget om systemet under opstart....

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 15:29

Per Jensen wrote:
> I BIOS siger den at der er 524288 KB memory ~ 512 MB

512 Mebibytes (MiB).

> .... Den siger ikke noget om systemet under opstart....

Så er det nok en fejl i Toshiba'ens Bios.
Bios'en laver et "kort" over reserverede og ikke-reserverede områder af
RAM'en.
Af en eller anden grund reserverer den 16 MiB til noget, når du har 512
MiB i.
16 MiB mere eller mindre gør dog i praksis ingen forskel.

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-01-04 18:32

> [...]
> MiB i.
> 16 MiB mere eller mindre gør dog i praksis ingen forskel.

Allerbedste ville nok være at tjekke i Windows System Information
(Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer)

Tror mere det er en Windows fejl.

Fra : BJ Denmark

Dato : 15-01-04 14:16

Per Jensen wrote:
> Har en Toshiba Sat bærbar.
>
> Jeg har 512Mb Ram men jeg kan kun se de 496.

Jeg gætter på, du har et onboard grafikkort med 16MB shared ram. Shared
betyder, at den "låner" rammen til grafikkortet fra dine ramblokke.

--
BJ

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet
"Du er en idiot" får nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : Per Jensen

Dato : 15-01-04 15:12

Til BJ

Hvorfor skrev den så 256 før jeg satte den sidste blok i?

Fra : Zulu

Dato : 15-01-04 19:42

Per Jensen wrote:
> Har en Toshiba Sat bærbar.
>
> Jeg har 512Mb Ram men jeg kan kun se de 496.
>
> Ikke at det har den store betydning, men er der nogen der kender til
> problemet og evt. en grund til det?

Hvilken model?

Som de andre nævner, vil jeg også mene at det er 16 mb til grafikkort. Det
kan ikke tænkes at du husker forkert mht. de 256 mb før?

Zulu

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-01-04 20:41

"Per Jensen" <elpede555@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Har en Toshiba Sat bærbar.
>
> Jeg har 512Mb Ram men jeg kan kun se de 496.
>
> Ikke at det har den store betydning, men er der nogen der kender til
> problemet og evt. en grund til det?

Det er ikke en fejl. Det er fordi grafikkortet tager de 16MB, da rammen er
shared.

Dermed bliver der kun 496MB fri til resten af systemet.

Mht de 256 fra før, så stiger antallet af ram, der bruges til gfx kortet
proportionelt med at der kommes flere ram i maskinen. Så da du kørte med
256MB i maskinen gik der måske kun 8MB til gfx kortet.

Sådan gør 1800-100 og 1800-400 modellerne.

--
Bjarke Andersen