Powerbook vs. iBook 12"
Fra : David Blangstrup

Dato : 14-01-04 21:39

Eller, vil jeg med de nye iBook 12" få en lige så fin oplevelse som med en
Powerbook 12" -- det ser ud til at iBook kan sluttes til fjernsynet? Har der
ikke været vrøvl med iBooks?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Anna

Dato : 14-01-04 21:50

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Eller, vil jeg med de nye iBook 12" få en lige så fin oplevelse som med en
> Powerbook 12" -- det ser ud til at iBook kan sluttes til fjernsynet? Har der
> ikke været vrøvl med iBooks?

Jeg ved at der findes et hack til ibooken som får den til at virke med
en split screen /dual display funktionaliteten ligesom powerbooken.
Anvendelse af hacken sker dog for egen regning og jeg tør bestemt ikke
anbefale den, men har hørt om den.

Tror ikke at ibooken kan sluttes til fjernsynet men måske tager jeg
fejl.

Jeg fik selv en ibook 12" G4 som var DOA og har hørt flere uheldige
historier om ibooken - men kender oss nogen der er meget glade for
den... Jeg valgte dog selv 12" powerbooken efter problemerne med
ibooken...

mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-01-04 22:13

On Wed, 14 Jan 2004 21:50:14 +0100, Anna wrote
(in article <1g7kn6r.19qwzlnd694poN%notworking@stofanet.dk>):

> [...]
> historier om ibooken - men kender oss nogen der er meget glade for
> den... Jeg valgte dog selv 12" powerbooken efter problemerne med

Jeg fandt lige dette her om den nye iBook G4: »Get the big picture:
The iBook features a video output port that displays VGA, S-Video and
composite video signals, and it supports both NTSC and PAL formats. In other
words, modesty is about the only thing that will keep you from showing your
movies and presentations on a projector or big-screen TV. «

Jeg har faktisk præcist penge til en iBook, skal jeg op i en Powerbook skal
det til at være på afbetaling. Hm... så der er meget vrøvl med de nye iBooks?
Jeg har læst om pletter på skærme etcetera? Ellers er den da meget fed, hvad?
Hvad vil egentlig være forskellen på den og en Powerbook? Jeg kan se at en PB
har 512 cache i modsætning til iBook'ens 256 - og så er den lille kun på 800
MHz... ville det tydeligt kunne mærkes, eller...?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-01-04 00:30

David Blangstrup wrote:

> [...]
> words, modesty is about the only thing that will keep you from showing your
> movies and presentations on a projector or big-screen TV. «

Mener der skal en ekstra adapter til, der er kun et mini out -> VGA
kabel med

> [...]
> har 512 cache i modsætning til iBook'ens 256 - og så er den lille kun på 800
> MHz... ville det tydeligt kunne mærkes, eller...?

Ved det ikke da jeg ikke har prøvet en PB, min 933Mhz er rigeligt til
mig, men det er jo en objektiv vurdering. Der findes flere tests på
nettet der samligner de to, har ikke lige noget link, måske andre kan
hjælpe her.

Jeg valgte iBook da jeg ikke mener PB er de 5.000,- mere værd.
(selv om PB er i et mere eksklusivt design og flere Mhz)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

G4 iBook 933Mhz 14" 640Mb RAM bluetooth og Airport extreme

Fra : Anna

Dato : 15-01-04 08:16

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Mener der skal en ekstra adapter til, der er kun et mini out -> VGA
> kabel med

Min PB12" købt for 2 måneder siden kom med 2 stik: DVI mini til DVI stor
og en DVI mini til VGA - der mangles således kun et kabel: DVI til S
video, men det kan i følge Apple købes seperat.

/Anna

Fra : Morten

Dato : 15-01-04 12:10

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Jeg har faktisk præcist penge til en iBook, skal jeg op i en Powerbook skal
> det til at være på afbetaling.

Har du solgt børnene, skrevet en bog, fået sponsor til Blog'en eller
begyndt at uff-ad-arbejde siden du er ved muffen??

> Hm... så der er meget vrøvl med de nye iBooks? Jeg har læst om pletter
> på skærme etcetera?

De genrelle fejl har primært været DOA fejl på de første serier.

Skærm pletterne har været et problem på den nye PB15" aluminiums model.
Den lille iBog 12" som jeg tror du har kig på har nøjagtig samme skærm
som den lille 12" PB. Er der gerelle skærmfejl på den ene, kan du osse
regne med de er der på den anden. Mener ikke atjeg har læst om
udprægede problemer med hvide pletter på nogen af 12"'erne.

> Hvad vil egentlig være forskellen på den og en Powerbook? Jeg kan se at en PB
> har 512 cache i modsætning til iBook'ens 256 - og så er den lille kun på 800
> MHz... ville det tydeligt kunne mærkes, eller...?

nej - du skal op på en hastigheds forbedring på minimum +50% før du kan mærke
noget ved almindeligt brug - og så skal du endda anstrænge dig. først
ved +100% opelver du at blive "trykket tilbage i sædet".

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-04 14:03

On Thu, 15 Jan 2004 12:09:40 +0100, Morten wrote
(in article <k09id1-ucn.ln1@reippuert.dk>):

> Har du solgt børnene, skrevet en bog, fået sponsor til Blog'en eller
> begyndt at uff-ad-arbejde siden du er ved muffen??

Job.

> [...]
> noget ved almindeligt brug - og så skal du endda anstrænge dig. først
> ved +100% opelver du at blive "trykket tilbage i sædet".

Så du tror det vil være en god ide for mig? Det er især fordi jeg har tænkt
mig at køre GarageBand - kan jeg få en Shure mikrofon ind i en iBook eller
kræver det noget specielt? Kan den trække læsset?
Benjamin mener jo, at jeg skal købe mig en G5 - ligesom dig med en anden
skærm for at spare et sted... det kunne jeg skam også godt tænke mig, men jeg
har ikke råd til en 1000 kr. om måneden i afbetaling eller hvad det nu
bliver. På den anden side er jeg ikke interesseret i straks med det samme
igen at sidde med en for svag model... men den her kan det hele, tror du? Kan
det betale sig at vente på en opdatering eller en ny model eller...?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Anna

Dato : 15-01-04 14:35

> [...]

> det betale sig at vente på en opdatering eller en ny model eller...?

Selvfølgelig bliver det ikke verdens hurtigste computer, men jeg kørte
Logic Audio 6.0 som formodentlig er væsentlig tungere på en powerbook ti
677 mhz, og det kunne sagtens lade sig gøre. En god investering er dog
et USB lydkort ala dem fra Audiophile + invester lidt ekstra og få en
større harddisk eller en ekstern firewire til musikken. De er nede i
rimelige penge efterhånden.

/Anna

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-04 15:04

On Thu, 15 Jan 2004 14:34:53 +0100, Anna wrote
(in article <1g7lxfx.gn7dli1oadvu2N%notworking@stofanet.dk>):

> [...]
> et USB lydkort ala dem fra Audiophile + invester lidt ekstra og få en
> større harddisk eller en ekstern firewire til musikken. De er nede i

Uhm, Logic audio...! Et lydkort? Jeg troede lige, jeg kunne undvære alt
det dyre ekstrahalløj, der netop gør det så umuligt at komme i gang med at
lave musik. Jeg har gået på et års musikcomputer/komponist uddannelse og har
ikke haft råd til en musikcomputer, der kunne trække læsset siden, og er bare
blevet helt fortvivlet ved at se alt det hardware, man liiiige skulle
anskaffe sig for overhovedet at få det til at funke. GarageBand er lige mig,
mt behov er at indspille guitar+stemme+lette arrangementer - og så at kunne
brænde det ned som på en iBook G4. Har du nogen forstand på hvilke
mikrofoner jeg ville have glæde af... jeg har tænkt mig bare at finde en
gammel shure eller noget, men måske er der mikrofoner der egner sig specielt
godt til iBook g4?
Det bliver sådan en, når nu Morten Højben også siger god for den. Vores
alle sammens lille usoignerede guru. :D Det bliver også rart bare at kunne
smække pengene på bordet.
Øh, kan man bestille per efterkrav via den danske AppleStore, eller skal man
bare ringe og aftale nærmere? Jeg kan se der er et telefonnummer.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Anna

Dato : 15-01-04 15:21

> [...]

> blevet helt fortvivlet ved at se alt det hardware, man liiiige skulle
> anskaffe sig for overhovedet at få det til at funke.

Ja jeg kender det kun alt for godt... det har oss frustreret mig helt
vildt... Tror sagtens at du kan klare dig med ibooken som en start ...
Jeg har selv valgt den absolut billigste løsning med hensyn mit udstyr
jeg skal alligevel bare lige optage nogle små sekvenser

> Har du nogen forstand på hvilke
> mikrofoner jeg ville have glæde af...

Har ikk engang en selv da jeg ikke synger ... men jeg har hørt gode
ting om Shure men jeg kan ikke give dig model referencer osv :(

> Øh, kan man bestille per efterkrav via den danske AppleStore, eller skal man
> bare ringe og aftale nærmere? Jeg kan se der er et telefonnummer.

Not sure... prøv det

held og lykke
Anna

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-04 17:03

On Thu, 15 Jan 2004 15:20:31 +0100, Anna wrote
(in article <1g7lzjx.1dvgmu1s265seN%notworking@stofanet.dk>):

> Har ikk engang en selv da jeg ikke synger ... men jeg har hørt gode
> ting om Shure men jeg kan ikke give dig model referencer osv :(

> [...]

Fin side, du har forresten. Jeg tror ikke engang du behøver en frame hvis
du bare lader bassen være et fixed billede. Så er det kun helt sort baggrund,
bassen og dig ;) og når man så scroll'er, bliver bassen stående.

Min ven har en anden løsning:

http://www.guitarbygger.dk

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Anna

Dato : 15-01-04 17:12

> [...]

> du bare lader bassen være et fixed billede. Så er det kun helt sort baggrund,
> bassen og dig ;) og når man så scroll'er, bliver bassen stående.

Takker for kommentarerne og forslaget omkring bassen ... siden ryger sig
dog snart en tur eftersom jeg er flyttet fra Århus og Stofa ... Sååååh,
den bliver nok totalt redesignet med noget lyd osv engang i løbet af
nogle måneder

/Anna

Fra : Christian Bech

Dato : 15-01-04 22:25

> [...]

> det betale sig at vente på en opdatering eller en ny model eller...?

Din gamle iMac var da ikke for svag. Skal jeg virkelig finde de indlæg,
hvor du skamroser den

Man får meget for pengene i en iBook. Jeg er stadig glad for min, selv
om det kun er en G3/900. Det eneste jeg savner er at kunne køre en
højere opløsning, når jeg slutter den til en 21" skærm.

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 16-01-04 02:40

> Job.

føj for den lede !

> Så du tror det vil være en god ide for mig? Det er især fordi jeg har tænkt
> mig at køre GarageBand - kan jeg få en Shure mikrofon ind i en iBook eller
> kræver det noget specielt? Kan den trække læsset?

Ingen af Apples bærbare har lyd ind, du skal påregen en USB eller
FIrewiredims der giver dig lyd Ind (og hellere end gerne også out når
du alligevel er i gang, da linitrinnet formegenlig er af tvivlsom
klvalitet)

> [...]
> igen at sidde med en for svag model... men den her kan det hele, tror du?

En G5 er selvfølgelig væsentlig hurtigere (mindst 4x!), men den er
altså ikke bærbar Friheden for ledninger og skrivebord er skøn og
du vil uden tvivl sætte pris på det, spørgsmålet er blot hvor vigtigt
det er for dig.

G5'eren vil også være en gangbar computer i mindst et år eller to
længere, men på den anden side er værditabet på den også _langt_
højere, hvilket betyder at der vil gå længer tid føær det er økonomisk
fornuftigt at udskifte den. Kan du sælge iBog'en om to år for 4-5K
betyder du at du til den tid igen kan spendere 5K på for at få en
ny computer, det regnmestykke vil nok ikke holde mht til G5'eren -
tilgængæld er den sikkert stadig brugbar og 3-4 år.

G5'erens opgradeingsmuligheder betyder også at du sikkert "kommer til"
at bruge penge hist og her (eller i al fald får lyst til det) på at
udskifte og tilføje diverse hardware.

På den anden side vil du med sikkerhed få lyst til at bruge penge på
et trådløst netkort til din iBog - det bliver den ikke hurtigere af
men dens anvendelsesmuligheder forøges.

Hvis du i dit buget skal låne penge til en G5 elller en PB ville jeg
"nøjes" med en iBog m. blutooth, airportkort og en billig 512'er fra
den lokale pusher. Så er du godt kørende.

> Kan det betale sig at vente på en opdatering eller en ny model eller...?

Det kan aldrig rigtig svare sig at vente... med mindre der kommer
noget revolutionerende i morgen. Lets say:

at Apple opdatere iBogen med +100Mhz i næste uge, du bestiller den promte
og kommer til at vente en md eller halvanden på at få den leveret, eller
du futter ned i Fredgård i morgen og henter den gamle model. Hvad er mest
værd for _dig_?

Umidelbart ville jeg sige den gamle her og nu, du vil næppe mærke at
den nye er +100Mhz hurtigere kun føle dig "lidt" til grin over ikke at
have haft "the-latest-and gratest i mere end en uge.
..
Er der derimod tale om en fundamental ny model stiller sagen sig
anderledes. Under alle omstændigheder vil du få en væsentlg hurtigere
computer med større anvendelsesmuligheder end det gamle hakkebrædt (nu
er det vel efterhånden tilladt at kalde den det?)

BTW. køb BTO og betal den latterlig lave sum for at få bluetooth
onbaard. en USB dongle på en bærbar vil irritere dig såfremt du
om et halvt år hopper på the-wonderfull-world-of-bluetooth.

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 10:28

On Fri, 16 Jan 2004 02:39:55 +0100, Morten wrote
(in article <b0sjd1-755.ln1@reippuert.dk>):

> føj for den lede !

Ja, ikke?!

> [...]
> FIrewiredims der giver dig lyd Ind (og hellere end gerne også out når
> du alligevel er i gang, da linitrinnet formegenlig er af tvivlsom

Hvordan kan det så være, at man altid ser musikere på scener med bærbare
Apple PowerBooks? Jeg håbede bare, at jeg ikke skulle til at investere i alt
muligt bare for at få lyd ind, det ender med konsoller til 10.000 kroner. Kan
du beskrive de dimser du nævner lidt mere, og hvad de koster. Vil jeg ikke
kunne spille ind på GarageBand med det samme jeg får min iBook G4... altså,
dér?

> [...]
> ny computer, det regnmestykke vil nok ikke holde mht til G5'eren -
> tilgængæld er den sikkert stadig brugbar og 3-4 år.

Tak, Morten, det var dejligt at høre!

> [...]
>
> På den anden side vil du med sikkerhed få lyst til at bruge penge på
> et trådløst netkort til din iBog - det bliver den ikke hurtigere af

Ja! Jeg spekulerer på, hvordan folk med trådløs bruger deres PowerBooks og
iBooks... for de er vel så også gerne fri for deres elledning, ikke? Bruger
de den så med batteri derhjemme, eller hvad...? Gør man det under alle
omstændigheder, eller er det bedre at have den tilsluttet el-nettet?

> Hvis du i dit buget skal låne penge til en G5 elller en PB ville jeg
> "nøjes" med en iBog m. blutooth, airportkort og en billig 512'er fra
> den lokale pusher. Så er du godt kørende.

Tak, Morten. Skal man ikke passe på med dårlig ram, er det ikke det, mange
iBooks rammes af?

> [...]
> den nye er +100Mhz hurtigere kun føle dig "lidt" til grin over ikke at
> have haft "the-latest-and gratest i mere end en uge.
Tak, Morten!

> [...]
> computer med større anvendelsesmuligheder end det gamle hakkebrædt (nu
> er det vel efterhånden tilladt at kalde den det?)

Ja. Jeg har kun forsvaret, at man altså godt kan køre Panther på den. En
anden ting er, at jeg så snart der står nogen og kigger, pludselig bliver
bevidst hvor lang tid det faktisk tager at åbne programmer, etc. Jeg vil
kunne mærke et virkeligt hop til G4 800MHz?

> BTW. køb BTO og betal den latterlig lave sum for at få bluetooth
> onbaard. en USB dongle på en bærbar vil irritere dig såfremt du
> om et halvt år hopper på the-wonderfull-world-of-bluetooth.

Kan man ikke installere Bluetooth bagefter?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 10:38

On Fri, 16 Jan 2004 02:39:55 +0100, Morten wrote
(in article <b0sjd1-755.ln1@reippuert.dk>):

> eller
> du futter ned i Fredgård i morgen og henter den gamle model.

Jeg ved i hvert fald, at jeg ikke futter ned i Fredgård, som nu hedder Fona!
Jeg var der lige for at se på en iBook. Det nyeste og eneste de havde, var
den gennemsigtige graffiti iMac til 8.799 kr.! Og måske en iBook ude bag ved.
Den nye G4. Han grinede højt og sagde, nej, den gamle.
Jeg synes det er noget svineri. Jeg har også før set en sælger i en anden
butik forsøge at tørre en gammel Mac af på en switcher. Jo før Apple får
butikker også her, des bedre!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-01-04 10:24

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Jeg har også før set en sælger i en anden
> butik forsøge at tørre en gammel Mac af på en switcher. Jo før Apple får
> butikker også her, des bedre!

Har haft samme oplevelse med Fonas salg af gl. iPod modeller. (Fona er
og forbliver (i hvert fald i Vejle) en gammel rodebutik.)

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Morten

Dato : 18-01-04 03:23

> [...]

> den gennemsigtige graffiti iMac til 8.799 kr.! Og måske en iBook ude bag ved.
> Den nye G4. Han grinede højt og sagde, nej, den gamle.

Der er vist ret stor forskel på Fredgåård afdelingerne, her i
københavnstrup er især den ved Nørreport ganske velassorteret.
Spørger man til noget, bliver man pænt henvist til de to medarbejdere
der ved noget om edb/mac, og er de ikke at træffe beder de en om at
komme dagen efter når de igen er på arbejde. Det er vel fair nok? Den
gamle Fona2000 på strøget er den anden af deres butikker i centrum
hvor de har en rimelig velassorteret mac afdeling (som iøvrigt altid
er fyldt med interesserede kunder)

> Jeg synes det er noget svineri. Jeg har også før set en sælger i en anden
> butik forsøge at tørre en gammel Mac af på en switcher. Jo før Apple får
> butikker også her, des bedre!

Så gør du vel som os andre? (generer sælgeren ved at fortælle kunden
at han er fuld af løgn).

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-01-04 10:34

On Sun, 18 Jan 2004 03:23:01 +0100, Morten wrote
(in article <597pd1-uf8.ln1@reippuert.dk>):

> [...]
> er fyldt med interesserede kunder)

> Så gør du vel som os andre? (generer sælgeren ved at fortælle kunden

Ja det gjorde jeg - og det er typisk mig! :D

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 11:14

> [...]

> FIrewiredims der giver dig lyd Ind (og hellere end gerne også out når
> du alligevel er i gang, da linitrinnet formegenlig er af tvivlsom

I specs til iBook G4 står der:

Audio

   16-bit CD-quality stereo headphone jack
   Built-in stereo speakers
    Built-in microphone
   Support for external USB audio devices such as microphones and speakers

Hm, support...?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Anna

Dato : 16-01-04 11:36

> [...]

> Built-in stereo speakers
> Built-in microphone
> Support for external USB audio devices such as microphones and speakers

Hejsa.. Det var derfor jeg anbefalede et audiophile USB lydkort:

http://www.aage.dk/

.... med sådan et skulle du være helt godt kørende... jeg har selv en af
slagsen, den er ganske ok... Husk du kan altid snakke dem
(musikbutikker) lidt ned i pris - der findes også billigere lydkort...

/Anna

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 12:05

On Fri, 16 Jan 2004 11:36:23 +0100, Anna wrote
(in article <1g7nk0v.1lgbdj3ipko1mN%notworking@stofanet.dk>):

> [...]
> slagsen, den er ganske ok... Husk du kan altid snakke dem
> (musikbutikker) lidt ned i pris - der findes også billigere lydkort...

Nedsat til >gasp!< 'kun' 1850 kr. Kan jeg ikke bare plugge min pc mikrofon
ind til start?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 12:10

> [...]

> slagsen, den er ganske ok... Husk du kan altid snakke dem
> (musikbutikker) lidt ned i pris - der findes også billigere lydkort...

Undskyld mig min uvidenhed, men er sådan et kort til indeni eller er det
noget man sætter til eller hur? Hvordan ser det ud?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 12:09

> [...]

> På den anden side vil du med sikkerhed få lyst til at bruge penge på
> et trådløst netkort til din iBog - det bliver den ikke hurtigere af

Hvor langt rækker en Airport Extreme Basestation. Jeg bor på første sal, vil
jeg kunne gå ned på græsplænen her neden for og stadig have kontakt? Ja, for
ude på altanen er det vel en selvfølgelig, ikke? Det vil være kewl at kunne
sidde i solen i stedet for altid at sidde her inde! :D

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 16-01-04 15:18

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> FIrewiredims der giver dig lyd Ind (og hellere end gerne også out når
> du alligevel er i gang, da linitrinnet formegenlig er af tvivlsom

Min PowerBook 12" har altså en lydindgang (minijack); kvaliteten skal
jeg ikke gøre mig klog på.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 15:55

On Fri, 16 Jan 2004 15:17:33 +0100, Magnus Marius Rohde wrote
(in article <1g7nt74.1h682km1n0itewN%magnus-marius@mail.tele.dk>):

> Min PowerBook 12" har altså en lydindgang (minijack); kvaliteten skal
> jeg ikke gøre mig klog på.
>
> Magnus

Ah, godt, Magnus! Bare jeg har en nogenlunde kvalitet er det okay til at
starte med. Hvilken billig mikrofon kan jeg bruge til at synge ind med så?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 16:00

On Fri, 16 Jan 2004 15:55:26 +0100, David Blangstrup wrote
(in article <bu8u0v$2lme$1@news.cybercity.dk>):

> [...]
> starte med. Hvilken billig mikrofon kan jeg bruge til at synge ind med så?

Åh, i skyndingen læste jeg det som iBook 12" - er der en der kan kigge efter,
om en iBook G4 12" også har en minijack lydindgang?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 16-01-04 16:13

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Åh, i skyndingen læste jeg det som iBook 12" - er der en der kan kigge efter,
> om en iBook G4 12" også har en minijack lydindgang?

Det har den ikke, desværre. Det er en af de ekstra features der findes
på PowerBooks. Se f.eks

http://www.apple.com/ibook/images/specs_callouts102103.gif

fra < http://www.apple.com/ibook/specs.html >.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 16:28

On Fri, 16 Jan 2004 16:13:04 +0100, Magnus Marius Rohde wrote
(in article <1g7nwqu.1w94rja12yamwwN%magnus-marius@mail.tele.dk>):

> Det har den ikke, desværre. Det er en af de ekstra features der findes
> [...]

Øv. Hvad gør man så? Hov, kan man ikke putte en USB mikrofon i et sted?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-01-04 18:08

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Øv. Hvad gør man så?

Vælger en AluBook
Sorry.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 19:34

On Fri, 16 Jan 2004 18:08:00 +0100, Preben_Bødker_Nielsen wrote
(in article <1g7o2c4.jj4or51uvxlitN%spam@events.dk>):

> Vælger en AluBook
> Sorry.
>
> /Preben

Er det virkelig rigtigt? Ingen måde at få en mikrofon ind på?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 19:39

On Fri, 16 Jan 2004 19:33:33 +0100, David Blangstrup wrote
(in article <bu9aq0$6rc$1@news.cybercity.dk>):

> On Fri, 16 Jan 2004 18:08:00 +0100, Preben_Bødker_Nielsen wrote
> (in article <1g7o2c4.jj4or51uvxlitN%spam@events.dk>):

> Er det virkelig rigtigt? Ingen måde at få en mikrofon ind på?

Åhr, doh! Jeg havde jo selv skrevet fra iBook G4 specs:

[...]

Okay, så skal jeg have et eller andet imellem. Nå, bare jeg _kan_ gøre det.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-01-04 19:54

> [...]

> Åhr, doh! Jeg havde jo selv skrevet fra iBook G4 specs:
> Support for external USB audio devices such as microphones and speakers

Det ER altså fedt at undgå alle de ekstra dimser, der kan/skal puttes
uden på en ellers elegant bærbar.

Siger manden med _indbygget_ Airport og Bluetoth.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-01-04 20:36

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Siger manden med _indbygget_ Airport og Bluetoth.

Er der ikke noget med at den 867Mhz ikke har mini-DVI, så man bliver
nødt til at have noget hængende for at have en extra skærm på ?

Siger en anden mand med DVI stik (men med elendig batteritid, og ridser
efter repr.)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-01-04 21:02

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Er der ikke noget med at den 867Mhz ikke har mini-DVI, så man bliver
> nødt til at have noget hængende for at have en extra skærm på ?

Jooo da. Hvis man er for svagtsynet til 1024 x 768 på en 12"
(læg mærke til at bredden kom først)

> Siger en anden mand med DVI stik (men med elendig batteritid, og ridser
> efter repr.)

Der skal en ledning i DVI-stikket alligevel, ikke.
Betyder det egentlig ikke Digital Video In ?

/Preben, uden ridser og nye fødder på AluBogen.
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-01-04 21:32

> Der skal en ledning i DVI-stikket alligevel, ikke.

Jo da, men nu må du ikke tro at jeg har noget at putte i stikket.....

> Betyder det egentlig ikke Digital Video In ?

Jo noget i den henretning.....

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-01-04 23:52

In dk.edb.mac, spam@events.dk wrote:

> Det ER altså fedt at undgå alle de ekstra dimser, der kan/skal puttes
> uden på en ellers elegant bærbar.

> Siger manden med _indbygget_ Airport og Bluetoth.

Og en anden mand bidrager til omkvædet (:

I går havde jeg intet mindre end alle porte på min 12" PB optaget,
undtagen skærmudgangen, og modemporten. Resten var helt booket op, men
ingen af dem var til Blåtandsting eller trådløst fikkumdik.

Nydeligt syn.

BOFH-excuse: Radial Telemetry Infiltration

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-01-04 19:56

In dk.edb.mac, spam@reippuert.dk wrote:

> [...]
> FIrewiredims der giver dig lyd Ind (og hellere end gerne også out når
> du alligevel er i gang, da linitrinnet formegenlig er af tvivlsom

Min 12" har lyd ind, og fungerer fremragende. Sad hele dagen i går og
samplede gamle soulplader på den (:

BOFH-excuse: Cosmic ray particles crashed through the hard disk platter

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-01-04 10:24

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ingen af Apples bærbare har lyd ind,

Alle PowerBooks har iflg. apple specs "Linjeindgang til lyd
(minijackstik)"

Fra : Morten

Dato : 15-01-04 12:02

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> Tror ikke at ibooken kan sluttes til fjernsynet men måske tager jeg
> fejl.

det kan den (og har kunnet siden de første Ibøger med FW), men igen:
den kan kun spejle med mindre man fjumrer i OF.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-01-04 12:53

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det kan den (og har kunnet siden de første Ibøger med FW), men igen:
> den kan kun spejle med mindre man fjumrer i OF.

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Der er et program der hedder "Screen Spanning Doctor" som kan slaa
hacket til og fra...

/Daniel

--
There are no great men, only great challenges that ordinary men are
forced by circumstances to meet.

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-04 14:05

On Thu, 15 Jan 2004 12:52:57 +0100, Daniel Nielsen wrote
(in article <1g7lsyt.18wq8p7o7xfmuN%djn@daimi.au.dk>):

> http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html
>
> Der er et program der hedder "Screen Spanning Doctor" som kan slaa
> hacket til og fra...
>
> /Daniel

Jeg behøver ikke en udvidelse af skærmen, det var til at vise DVD'er på
TeeVee.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-04 14:03

On Thu, 15 Jan 2004 12:02:14 +0100, Morten wrote
(in article <mi8id1-ucn.ln1@reippuert.dk>):

> det kan den (og har kunnet siden de første Ibøger med FW), men igen:
> den kan kun spejle med mindre man fjumrer i OF.

Ja, jeg tænker jo også på at bruge den som DVD afspiller.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Walther

Dato : 14-01-04 22:21

In article <bu49dr$2834$1@news.cybercity.dk>, David Blangstrup
<fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Eller, vil jeg med de nye iBook 12" få en lige så fin oplevelse som med en
> Powerbook 12" -- det ser ud til at iBook kan sluttes til fjernsynet? Har der
> ikke været vrøvl med iBooks?

Jo for h...... !

Ihvertfald med de gamle modeller, hængslet, motherboardet,
backlight-kabel, dc-board, inverter-board, keyboard, sleep funktion,
lukkemekanisme, find selv på flere....

Så hvis du køber en iBook så tegn alle de ekstra forsikringer du kan
støve op.

Mvh,
Walther

(sidder og skriver med en ekstern skærm da backlight kablet er gnavet
over af hængslet, der blev skiftet for 6 mdr siden.)

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 14-01-04 22:48

Walther <reply@in.group> writes:

> [...]
>
>(sidder og skriver med en ekstern skærm da backlight kablet er gnavet
>over af hængslet, der blev skiftet for 6 mdr siden.)

Jeg tror nu meget kommer an på, hvordan man behandler sin bærbare. De skal
behandles som en højt elsket kvinde, nænsomt og forsigtigt

Jeg kender mange i vores forening, der har sådan en svend og er superglade
for dem.

Karen der af og til kigger ind her, har lige fået en. Spørg hende,
Jeg har selv 2 stk.s bærbare som andre har haft problemer med på den ene
og anden måde, men mine ser ud som næsten nye endnu. Jeg har set PB som
ser ud som om de har været brugt til at læmpe kul med.
Dermed ikke sagt at der ikke kan være fejl, men altså det er også
forskelligt, hvordan man behandler sine ting.

Bedsste hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"lær mere om fotografering, men kun for sjov"

Fra : Walther

Dato : 14-01-04 23:38

In article <fc.0073fb6b05d481153b9aca00fd62f2dc.5d482a2@net.dialog.dk>,
Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg tror nu meget kommer an på, hvordan man behandler sin bærbare. De skal
> behandles som en højt elsket kvinde, nænsomt og forsigtigt

Nu kan jeg kun tale for min egen, og der bliver passet _meget_ godt på
den. Det er man nødt til.... Den har altid sin egen taske, for designet
af skærmen gør at den ikke kan ligge sammen med andet, og plast'en
bliver ridset af _alt_. Jeg åbner altid skærmen ved at holde midt på
den, det er man også nødt til. Når jeg bærer den i tasken sørger jeg
for at skærmen er væk fra mig for ikke at belaste den. Power stikket
bliver trukket/skruet lige ud for ikke at stresse det etc. Tastaturet
bliver jævnligt sprittet af, da knapperne rører ved LCD skærmen.

Alligevel er skærmen gået død, power-stikket og hængslet til skærmen
blevet skiftet.

Jeg tror derimod at der rigtig mange mandags maskiner, kombineret med
et dårligt design, men jeg har selvfølgelig kun én maskine at dømme
udfra (og så en million posts på nettet selvfølgelig)

Men jeg er stadig lidt glad for maskinen. Den har et flot design, og er
ydelsesmæssigt er den i orden, jeg ville bare aldrig købe en til, eller
råde andre til det.

Mvh,
Walther

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-01-04 23:49

On Wed, 14 Jan 2004 23:38:26 +0100, Walther wrote
(in article <140120042338267872%reply@in.group>):

> [...]
>
> Men jeg er stadig lidt glad for maskinen. Den har et flot design, og er
> ydelsesmæssigt er den i orden, jeg ville bare aldrig købe en til, eller

Så du ville købe en Powerbook 12" i stedet?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Anna

Dato : 15-01-04 08:16

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Så du ville købe en Powerbook 12" i stedet?

Havde samme overvejelser for 2 måneder siden og kom frem til at Ibookens
specs var "value for money" i forhold til powerbooken. Jeg synes ikke
man får så forfærdelig meget for de sidste 5k. Dog var den nye iBook G4
som jeg købte DOA og jeg kunne se at der var andre der også havde haft
problemer (på nettet).

Så i stedet købte jeg en Powerbook 12" - jeg havde solgt den gamle mac
og var nød til at gøre et eller andet hurtigt. Hvis jeg var dig ville
jeg seriøst overveje at vente lidt hvis du har muligheden for det. Apple
lancerer jo nok snart en opdatering af iBook - så kan det være at
nogle af problemerne er løst. Jeg synes virkelig at ibooken ser godt ud
på papiret og håber at de får løst problemerne hurtigt

Good luck
Anna

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-04 09:09

On Thu, 15 Jan 2004 08:15:32 +0100, Anna wrote
(in article <1g7lf2f.l294r71pxw7cgN%notworking@stofanet.dk>):

> [...]
> nogle af problemerne er løst. Jeg synes virkelig at ibooken ser godt ud
> på papiret og håber at de får løst problemerne hurtigt

Tak! Jeg troede, at iBook G4 lige var blevet opdateret? Det er måske fordi
der på Apples side står 'The All-New iBook G4'. Men det er måske en gammel
reklame? Jeg syntes da også, Steve forrige gang talte om en opdatering???

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Anna

Dato : 15-01-04 09:41

> [...]

> reklame? Jeg syntes da også, Steve forrige gang talte om en opdatering???

jo jo iBook G4'eren blev lanceret i efteråret - men det var jo den
første G4 ibook så det er en "first release" - det samme gælder for
øvrigt powerbooken det er også en "first release", men de opdaterer dem
jo nok engang i løbet af foråret og så er nogle af børnesygdommene nok
kurreret... (Det skal dog siges at jeg slet ingen problemer har haft
med min PB)...

/Anna

Fra : Walther

Dato : 15-01-04 09:36

> Så du ville købe en Powerbook 12" i stedet?

Jeg ved det ikke, kender ikke priserne og specifikationerne i
øjeblikket.

Jeg er ked af at tage glæden fra nogen, men når du specifikt spørger om
der er problemer med modellen, og det bliver foreslået at jeg ikke
passer på maskinen, bliver jeg nødt til at svare. Det er som sagt den
gamle model, måske er de nye bedre?

Før jeg fik min iBook havde/har jeg en B/W G3 som er et design og
konstruktionsmæssigt mesterværk, måske er det derfor jeg ikke er
synderligt imponeret over iBook'ens konstruktion.

Jeg har set at der er nogle gode tilbud på iBook'en i øjeblikket, og
kombineret med en forsikring, er det måske et godt køb. Overslaget for
en reparation af min skærm var 4-5000,- kr! Så husk forsikringen.

Jeg ved godt at pit-bull-bit... i DR's knap så seriøse program, siger
at det er djævelens værk med de forsikringer, men det gælder ikke for
bærbare!

mvh,
Walther

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-01-04 23:51

> [...]

> bliver trukket/skruet lige ud for ikke at stresse det etc. Tastaturet
> bliver jævnligt sprittet af, da knapperne rører ved LCD skærmen.

Det lyder ikke godt. Er der ikke noget om at de har redesignet de nye iBook
G4?
Har Powerbook 12" ikke de skavanker med at tastaturet rører skærmen etc.?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-01-04 00:37

David Blangstrup wrote:

> Har Powerbook 12" ikke de skavanker med at tastaturet rører skærmen etc.?

Det med de hvide pletter på skærmen er ihvertefal et problem der er blevet
nævnt i forbindelse med PB.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-01-04 00:35

In dk.edb.mac, David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Har Powerbook 12" ikke de skavanker med at tastaturet rører skærmen etc.?

Jo, min har i hvert fald. Og jeg passer endda godt på min.

No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-01-04 00:10

Walther wrote:

> Nu kan jeg kun tale for min egen,

KLIP

> ydelsesmæssigt er den i orden, jeg ville bare aldrig købe en til, eller
> råde andre til det.
>
> Mvh,
> Walther

Er det en af de nye G4 iBooks du beskriver ?

Jeg har en af dem og er meget glad for den. Ingen problemer her hverken
med skærmen, hængsler, skærmkabel eller andet. Der er heller ikke
problemer med at vågne efter slep uanset om jeg trækker eksternt USB
udstyr fra inden.

Jeg kan kun anbefale den nye G4 iBook, og så er der lige det med
batteriet, det holder faktisk de lovede 6 timer på en opladning selv ved
trådløs surfen, naturligvis med dæmpet belysning på skærmen.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

G4 iBook 14" 933Mhz 640Mb RAM OS 10.3.2

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-04 03:11

On Thu, 15 Jan 2004 00:10:13 +0100, Henrik Lindskou wrote
(in article <bu4i8l$2mss$1@news.cybercity.dk>):

Ah, se det var dejligt at høre!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-01-04 10:17

Walther <reply@in.group> wrote:

> [...]
>
> Men jeg er stadig lidt glad for maskinen. Den har et flot design, og er
> ydelsesmæssigt er den i orden, jeg ville bare aldrig købe en til, eller

Jeg har ogsaa en iBook G4, og jeg er umaadeligt glad for den. Der har
overhovedet ikke vaeret nogen problemer med den endnu. Og den bliver
endda slaebt med paa uni hver dag....

/Daniel

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 15-01-04 10:57

> [...]
>
>Jeg er ked af at tage glæden fra nogen, men når du specifikt spørger om
>der er problemer med modellen, og det bliver foreslået at jeg ikke
For lige at rette evt. misforståelse, så siger jeg ikke, at at du ikke har
passet på din maskine, men at jeg har set folk der ikke gør det. Jeg er
ked af hvis jeg har skrevet så klumret, at det er til at misforstå, som
noget personligt.
Jeg kender ikke dig personligt, så jeg kunne da aldrig finde på at mene
noget om dig, uden at kende dig.
..
Jeg siger også, at fejl sikkert forekommer. Det er jo beskrevet af flere
at det bl.a. også findes på nettet.
Ang. hvide pletter er det, det nogen kalder tomme pixel?
Det hører da under garantien at skærmen skal være i orden?
Jeg synes det er synd du har haft så dårlig oplevelse med din bærbare.
Specielt når jeg tænker, hvor glad jeg har været for mine.
venligste hilsener Hanne

> [...]

>Jeg ved godt at pit-bull-bit... i DR's knap så seriøse program, siger
>at det er djævelens værk med de forsikringer, men det gælder ikke for

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"lær mere om fotografering, men kun for sjov"

Fra : Walther

Dato : 15-01-04 11:22

> [...]
> noget personligt.
> Jeg kender ikke dig personligt, så jeg kunne da aldrig finde på at mene

Selvfølgelig ikke. Jeg ville bare ikke have at folk troede at
maskinerne gik i udu, fordi folk smider med dem. Det nemt her på usenet
at misforstå hinanden, og svarene kommer promte og hårde, da man ikke
kan se hvem man skriver med, så jeg beklager også hvis jeg var for
hurtig...

> Ang. hvide pletter er det, det nogen kalder tomme pixel?

Der var nogle modeller som havde en dims bagved LCD panelet som gav
lyse områder, men Apple retter dem uden spørgsmål. Andre ved mere om
dette. Det er ikke det samme som døde pixels, der må være et bestemt
antal af, før det er en defekt skærm.

mvh,
walther

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-01-04 23:53

> [...]

> Powerbook 12" -- det ser ud til at iBook kan sluttes til fjernsynet? Har der

Ved ikke med de nye G4iBooks. Men "dualiBooks'ene" har der været meget
med. Især to "fejl" har ramt mange, deriblandt mig:

1: Hængslet slider de (for) tynde ledninger mere el. mindre over, så
"backlight'et" går sig en tur.

2: "Logicboardet" går.

Min blev dog repareret - 2 uger før garantien var slut - og fungerer
perfekt nu. Men jeg lader være med at åbne og lukke låget når det ikke
er nødvendigt, dvs. når den står på skrivebordet og leger bordmodel ...

Se evt. her:
http://discussions.info.apple.com/WebX?13@71.N6YIaSmdh8l.0@.eef6178

v.h
Martin

Fra : Morten

Dato : 16-01-04 01:20

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> 1: Hængslet slider de (for) tynde ledninger mere el. mindre over, så
> "backlight'et" går sig en tur.

Det problem er også potentielt i en 12" PoerBook, da konstroktionen er
den samme.

> 2: "Logicboardet" går.

Problemet er at Radeon7500 grafik chippen på nogen iBøger ikke er
fæstnet tilstrækkeligt til bundkortet. Det var ikke et generelt
problem med monteringen på de første versioner af iBogen (med
Rage128), mon ikke Apple har fixet monteringen i de nye iBøger siden
de nu er ude med en "undskyldning" (som følge af et forlig)

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-01-04 09:21

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> mon ikke Apple har fixet monteringen i de nye iBøger siden
> de nu er ude med en "undskyldning" (som følge af et forlig)

Spændende; hvor har du set det??

martinP

Fra : Morten

Dato : 13-02-04 19:14

> Spændende; hvor har du set det??

huskes ikke, men de har i al fald forlænget garantien netop den fejl.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-02-04 19:32

Morten wrote:

> huskes ikke, men de har i al fald forlænget garantien netop den fejl.

Kan det være det her i tænker på ??
http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Fra : Morten

Dato : 13-02-04 21:21

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenskridspam.dk> wrote:

> Kan det være det her i tænker på ??
> http://www.apple.com/support/ibook/faq/

jep.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-02-04 21:46

Morten skrev:

> jep.

ok kanon!

--
See yea.....
Henry Lerche Madsen

Grønlands Radio - Det du hører er en sæl

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 16-01-04 10:36

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

>Det kan aldrig rigtig svare sig at vente... med mindre der kommer
>noget revolutionerende i morgen. Lets say:

Da, jeg for nogle år siden bestemte mig for at købe en ny bærbar, så
tænkte jeg mig læ...nge og grundigt om, for den kostede 25.500,00 og det
er sgu en slags penge, når man ikke skal bruge den professionelt. Så jeg
vidste jo at når jeg først fik een, skulle den holde i mange år!

Hele tiden var der rygter om nyt til næste fremvisning osv. Nå, men
endelig bestilte jeg en.( Jeg havde utrykkelig spurgt om leverandøren
vidste, om der var noget nyt på vej) ( 14 dage efter jeg fik min, kom den
til samme pris med iMovie og 10 GB HD istedet for min uden iMovie og 6 GB
HD., Altså man føler sig til grin. men jeg trøstede mig med, at nu havde
jeg min og skulle ikke vente. Jeg har været superglad for min Pismo og
tænker aldrig på det med mindre HD. Jeg har istedet flere eksterne. I dag
koster det vel ikke en bondegård, selv til en bærbar, at få en større HD
lagt i?

NB: Men jeg var lige sammen med een igår aftens, som her temmelig meget
finger på pulsen. Han siger at man
forventer opgraderinger i det nærmeste. Han mener at Apple er nødt til det?
Det var bare mit lille input
Kom ud på workshoppen d. 24.1 og tal med nogen medlemmer, der har bærbare.

Du bliver lykkelig over at eje en bærbar
Held og lykke!
Hanne
:

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-01-04 11:10

On Fri, 16 Jan 2004 10:35:33 +0100, Hanne Hertzog wrote
(in article <fc.0073fb6b05d5cbe13b9aca00fd62f2dc.5d5cfb7@net.dialog.dk>):

Tak, Hanne!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 16-01-04 12:29

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> writes:

> [...]
>kunne
>sidde i solen i stedet for altid at sidde her inde! :D

Det er fristende at sidde ude Nu ved jeg ikke hvordan en ny saærm er på
en iBook, men jeg kan ikke sidde ude med min skærm, end ikke under en
parasol, jeg kan intet se i sollys.
Hilsen Hanne

"lær mere om fotografering, men kun for sjov"