Mange begynder spørgsmål
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 14-01-04 21:01

Jeg har
et 865G Neo2 fra MSI
2xPC3700 HyperX fra Kingston
P4 2,8 GHz med HT

Jeg har forsøgt at hæve hastighederne lidt...:

FSB: 220 MHz
Vcore (uændret?) 1,5250 V
Memory voltage: 2,7
(AGP voltage 1,6 (Radeon 9600))

Det giver 3080 MHz
Jeg får 4670 MB/s i SiSoftware Sandra på rammene
Jeg får 9508 MIPS i Dhrystone ALU (er det ok?) på CPU-benchmark. (jeg ved
disse test afhænger af meget, men lidt siger de vel?)

Jeg er i tvivl om Vcore - er det vigtigt at den "følger med"? Og hvor langt?
Mon jeg kan risikere problemer med min NoiseControl 300 W strømforsyning
(Enermarx)?
Kan mine ram ikke køre mere end CL3,0 - og er det væsentligt?
Jeg har ikke en indstilling for den sidste ram-setting i timingen:
3-4-4-8-1. Sidste 1-tal er på mit bundkort et valg mellem 4 og 8 - hvorfor
mon?

Håber nogle kan svare på noget af det, på forhånd mange tak -
Peter Ulriksen

Fra : phg1

Dato : 14-01-04 22:01

"Peter Ulriksen" skrev d. 14-01-04 21:01 dette indlæg :
> [...]
> Peter Ulriksen
>
> ikke for at forklejne kandus brugere men jeg tror der er større chance
for at få et svar på overclocking.dk eller tweakup.dk er ihverfald min
erfaring hvis du ikke vil have svar som det ikke kan betale sig at
overclocke eller det hele brænder sammen og den slags åndsvage
kommentarer
mvh poul
p.s beklager men jeg er amd mand og har ikke de store erfaringer i
ramtiming.

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Dissing

Dato : 15-01-04 17:56

On Wed, 14 Jan 2004 21:01:27 GMT, phg1 wrote:

> [...]
>erfaring hvis du ikke vil have svar som det ikke kan betale sig at
>overclocke eller det hele brænder sammen og den slags åndsvage

Nu ved jeg ikke hvorfor du tror at vi alle er Kandu-brugere her, men jeg
ville da foreslå dk.edb.hardware.overclocking.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : JK

Dato : 15-01-04 09:45

On Wed, 14 Jan 2004 21:01:13 +0100, "Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk>
wrote:

>Jeg har
>et 865G Neo2 fra MSI
>2xPC3700 HyperX fra Kingston
>P4 2,8 GHz med HT
>
>Jeg har forsøgt at hæve hastighederne lidt...:
>
>FSB: 220 MHz
>Vcore (uændret?) 1,5250 V
>Memory voltage: 2,7
>(AGP voltage 1,6 (Radeon 9600))
>
>Det giver 3080 MHz
>Jeg får 4670 MB/s i SiSoftware Sandra på rammene
Dette burde være noget højere, tror jeg. Op til 1000 højere, måske med
et andet mærke end MSI.
>Jeg får 9508 MIPS i Dhrystone ALU (er det ok?) på CPU-benchmark. (jeg ved
>disse test afhænger af meget, men lidt siger de vel?)
>

>Jeg er i tvivl om Vcore - er det vigtigt at den "følger med"? Og hvor langt?

Hvis du får stabilitets-problemer under fuld load, så sæt den lidt op.
Med f.eks. 0.05 volt. 1.65 volt er en sikker øvre grænse. Installer et
hardware monitor program (PC Alert 4 fra MSI) og følg cpu temperaturen
lidt. Den skal helst være under 50. Højest 60.
Tag temperaturen med et gran salt. MSI er kendt for at måle høje cpu
temperaturer. Prøv med en finger også, men aflad den lige først imod
kabinet-metal.

>Mon jeg kan risikere problemer med min NoiseControl 300 W strømforsyning
>(Enermarx)?
Nej, det er et kvalitetsmærke. Man kan komme ud for at cpu spænding
falder lidt under belastning, og derfor kan det også være en fordel at
sætte spændingen op med f.eks. 0.05 volt.

>Kan mine ram ikke køre mere end CL3,0 - og er det væsentligt?

Ja, ved 220 burde de kunne køre CL2. Det er ret væsentligt for memory
benchmark.
>Jeg har ikke en indstilling for den sidste ram-setting i timingen:
>3-4-4-8-1. Sidste 1-tal er på mit bundkort et valg mellem 4 og 8 - hvorfor
>mon?

PC3700 ram bør kunne køre CL3 op til 231 MHz.
(3700/3200) * 200 = 231

Det er ret vigtigt med at have en backup før du drejer for meget på
memory settings. Lige pludselig kommer du for langt, og der kan komme
data corruption på vigtige windows filer.
Til gengæld ser man sjældent langtids-opvarming på ram. De fejler lige
med det samme, - hvis de fejler. 2.7 volt er en sikker, lav spænding.
Betragt 2.9 som et sikkert maksimum.

hilsen

John