Langtidsstegning af tyndsteg
Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-01-04 17:10

Hejsa,

jeg skal have lavet en 2.8kg´s tyndsteg, og har overvejet at langtidsstege
den.
Men er der nogle der kender et sted hvor man kan få vejledende stegetider
for langtidsstegning ?

Bare så jeg kan få tilbehøret til at passe med hvornår stegen er færdig

mvh

Thomas

Fra : Helle

Dato : 14-01-04 17:23

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> [...]
> for langtidsstegning ?
>
> Bare så jeg kan få tilbehøret til at passe med hvornår stegen er færdig

For en uge siden lavede jeg en tyndsted på 1½ kg og den brunede jeg og
derefter hældte jeg vand i gryden og lod dem simre i 2½ time.

Mvh Helle

Fra : kim@lechef.dk

Dato : 14-01-04 23:46

> [...]
> for langtidsstegning ?
>
> Bare så jeg kan få tilbehøret til at passe med hvornår stegen er færdig

hej Thomas
Jeg kan anbefale et stegetermometer ,så bliver resultatet perfekt
hvergang, hvis man husker at stegen skal hvile i ca 20 minutter inden
udskæring og husk tynde skiver,en tyndsteg skal, hvis den ikke laves
som gammeldaws steg ,være rosa inden i og det er svært med
langtidsstegning,fordi det er et spørgsmål om få grader i kødet midte
,før den er gennemstegt.
mvh kim

Fra : Thomas Jensen

Dato : 15-01-04 12:02

> [...]
> som gammeldaws steg ,være rosa inden i og det er svært med
> langtidsstegning,fordi det er et spørgsmål om få grader i kødet midte

Hej Kim,

jeg vil også bruge stegetermometer, men mangler en vejledende stegetid for
langtidsstegningen så jeg kan få passet tilbehøret ind med hvor stegen er
færdig

mvh

Thomas

Fra : Humperdinck

Dato : 15-01-04 17:17

Hej Thomas

Hvis vi har samme opfattelse af langtidsstegning (at lang tid altså ikke er
2 1/2 time i en gryde), så vil jeg tro din steg skal have ca. 8-9 timer i
ovnen ved ca. 65 grader....
Det er rigtig svært at få til at passe med tilbehøret :) og selv den mindste
afvigelse i din ovn kan have stor betydning for stegetiden.
Jeg har selv positiv erfaring med at skrue en lille smule op den sidste
halve time, såfremt jeg kan se at stegetiden måske bliver en time længere
end påregnet.

Et stegetermometer er naturligvis *absolut* uundværligt ved
langtidstegning....

Og vedr. hviletid - de normale 20 min er slet ikke nødvendigt når din steg
har stået i ovnen ved lav temperatur hele dagen

Du kan læse hvad Heston Blumenthal har at sige om langtidstegning her:
http://www.fatduck.co.uk/low_temperature_cooking.html