Ny
Fra : Jan Østergaard

Dato : 14-01-04 12:14

Hej gruppe.

Jeg er ganske novise udi slægtsforskning og jeg er i en folketælling stødt
på følgende:

Østergård Thomas Christjanse M 36 Gift Lutheraner Handbjerg Husf. Gdr.
Østergård Ane Christjansen f. Jensen K 48 Gift Lutheraner Handbjerg Hans
hustru
Østergård Thomas Nielsen M 18 Ugift Lutheraner Handbjerg Stedsøn
Østergård Jensine Nielsen K 16 Ugift Lutheraner Handbjerg Steddatter
Østergård Mette Christjansen K 8 Ugift Lutheraner Handbjerg Gårdejerens og
hustrus barn
Østergård Niels Christjansen M 6 Ugift Lutheraner Handbjerg Gårdejerens og
hustrus barn
Østergård Erik Pedersen M 18 Ugift Lutheraner Handbjerg Tjenestekarl
Østergård Niels Jensen M 56 Gift Lutheraner Handbjerg Husf. Capitalist
Blind
Østergård Karen Jensen K 46 Gift Lutheraner Borbjerg Hans hustru
Østergård Else Katrine Laursen K 70 Ugift Lutheraner Borbjerg Konens moder,
og af dem forsørges

Vil det sige Thomas Christjansen og hans kone Ane bor sammen med hendes
forældre Niels og Karen Jensen
og Karens mor? Østergård er det gårdens navn?

Hvad menes der med Husf. Capitalist?

Disse spørgsmål er nok en selvfølge for jer, så jeg håber i bærer over med
mig.

Mvh
Jan

---

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 12:45

"Jan Østergaard" <j_andersen-slettes@stofanet.dk> wrote in message

> Hvad menes der med Husf. Capitalist?

Husf. står for husfader.
En capitalist er ender suger på labben = tærer på kapitalen
--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-01-04 17:31

On Wed, 14 Jan 2004 12:13:49 +0100, "Jan Østergaard"
> [...]

>Hvad menes der med Husf. Capitalist?
>
>Disse spørgsmål er nok en selvfølge for jer, så jeg håber i bærer over med

Hej Jan

Sådan skal denne folketælling se ud. Nu kan du se gårdens navn er
Østergaard. IK

Ringkoebing, Hjerm, Handbjerg, Handbjerg, , Østergård, 10, FT-1880

Thomas Christjansen, 36, Gift, Husf., Gdr., Handbjerg
Ane Christjansen f. Jensen, 48, Gift, Hans hustru, , Handbjerg
Thomas Nielsen, 18, Ugift, Stedsøn, , Handbjerg
Jensine Nielsen, 16, Ugift, Steddatter, , Handbjerg
Mette Christjansen, 8, Ugift, Gårdejerens og hustrus barn, , Handbjerg
Niels Christjansen, 6, Ugift, Gårdejerens og hustrus barn, , Handbjerg
Erik Pedersen, 18, Ugift, , Tjenestekarl, Handbjerg
Niels Jensen, 56, Gift, Husf., Capitalist, Handbjerg
Karen Jensen, 46, Gift, Hans hustru, , Borbjerg
Else Katrine Laursen, 70, Ugift, Konens moder, og af dem forsørges, ,
Borbjerg

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 14-01-04 18:30

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:fhra009i8rivcheqh4kraeq3bfh2126246@4ax.com...
> On Wed, 14 Jan 2004 12:13:49 +0100, "Jan Østergaard"
> <j_andersen-slettes@stofanet.dk> wrote:

> Sådan skal denne folketælling se ud. Nu kan du se gårdens navn er
> Østergaard. IK

Hej,

Jeg synes vi skylder Jan at fortælle, hvor disse ting kan findes:

http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm

Her sidder ca. 500 frivillige og taster folketællinger ind i en stor
database, som er til fri
afbenyttelse.
God fornøjelse, og velkommen i "slægtsforskerklubben" )

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jan Østergaard

Dato : 14-01-04 18:44

Indtil videre tak for hjælpen, men ingen har endnu svaret på spørgsmålet,
om min formodning til familieforholdet er rigtigt.

Vil det sige Thomas Christjansen og hans kone Ane bor sammen med hendes
forældre Niels og Karen Jensen
og Karens mor?

På forhånd tak
Jan

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> database, som er til fri
> afbenyttelse.
> God fornøjelse, og velkommen i "slægtsforskerklubben" )

---

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 14-01-04 19:46

"Jan Østergaard" skrev
> [...]
> om min formodning til familieforholdet er rigtigt.
>
> Vil det sige Thomas Christjansen og hans kone Ane bor sammen med hendes

Alle nævnte personer boede samme sted,
og der er sandsynlighed
for at det er Karens forældre,
men det får du bevis for,
når du slår op i kirkebogen for Karens dåb,
og der får andre gode oplysninger,
bl.a. hvem der var faddere,
og dermed andre antydninger om andre familierelationer,
som du kan benytte i din videre søgning.

En anden vej du kan gå inden du kigger i kirkebogen,
er at undersøge ældre folketællinger,
men kirkebogsopslag er vigtigte.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Hans Poulsen

Dato : 15-01-04 00:42

Jan skrev blandt andet:

"Vil det sige Thomas Christjansen og hans kone Ane bor sammen med
hendes
forældre Niels og Karen Jensen og Karens mor?"

Prøv at studere deres alder:

Thomas, 36,
Ane, 48

Niels, 56
Karen, 46

- og så kan vi vist se bort fra, at Niels og Karen er Anes forældre.

Lad os begynde med den allersidste: Else Katrine Laursen.

Der står, at hun er ugift, og det må vi så tro på, men det kan nu godt
være en smutter. Else Katrine Laursen er konens moder, og med konen
menes Ane Christjansen, født Jensen.

Samme Ane har helt givet et ægteskab bag sig, inden hun blev gift med
Thomas Christjansen, og hun er lige så givet biologisk mor til Thomas
på 18 og Jensine på 16. De er stedbørn set i relation til Thomas
Christjansen. De to stedbørns biologiske far har heddet Niels til
fornavn, og derfor er disse stedbørns efternavn Nielsen.

Thomas og Ane har fået to børn sammen, nemlig Mette på 8 og Niels på
6.
Niels på 6 er sandsynligvis opkaldt efter Anes første mand, Niels, og
dér
har man fulgt en gammel navneskik.

Du kunne måske forvente, at Mette, 8, og Niels, 6, havde fået
efternavnet Thomasen, men vi er nu så sent henne i det 19. århundrede,
at faste familienavne er hovedreglen.

Tilbage er Niels Jensen, 56, og hans kone, Karen, 46.

Jeg tipper på, at Niels Jensen er Ane Christjansens storebror, men
teoretisk behøver Niels og Karen slet ikke at være i familie med de
øvrige.

Blev du lidt forvirret? Måske kommer der andre indlæg, så forviringen
forøges.

Med venlig hilsen

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 15-01-04 09:08

On 14 Jan 2004 15:41:37 -0800, hans.poulsen@post.tele.dk (Hans
Poulsen) wrote:

> [...]
>
>Der står, at hun er ugift, og det må vi så tro på, men det kan nu godt
>være en smutter. Else Katrine Laursen er konens moder, og med konen

Nej, der menes Karen Jensen, som er kone i familie nummer _to_,
hvortil Else Katrine Laursen hører. Bemærk, at de begge er født
udenfor sognet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 14-01-04 21:57

"Jan Østergaard" <j_andersen-slettes@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige Thomas Christjansen og hans kone Ane bor sammen med hendes
> forældre Niels og Karen Jensen
> og Karens mor?

Ja, for de tilhører alle samme husstand.

Se denne linie fra omtalte folketælling:
"Ringkoebing, Hjerm, Handbjerg, Handbjerg, , Østergård, 10, FT-1880"

Vi har her;
Amt, Herred, Sogn, Lokalitet, Adresse,Husstandsnummer, FT-betegnelse.

Hvis ikke de havde boet sammen (spist sammen), ville der typisk ved den
første familie være indtastet :

"10 F1" (Husstand 10, Familie 1)
og næste del med svigerforældrene:
"10 F2" (Husstand 10, Familie 2)

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 14-01-04 22:41

Hej Jan!

Jeg tror ikke at Niels og Karen Jensen er forældrer til Ane - alderen taget
i betragtning. Hvorvidt Else Katrine Laursen er mor til Ane eller Karen, det
må du i kirkebogen efter. Måske er Ane og Karen søstre. Aldersmæssig kunne
det godt passe.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 14-01-04 23:33

On Wed, 14 Jan 2004 22:40:47 +0100, "Ulla Pedersen"
<ms.opal@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>må du i kirkebogen efter. Måske er Ane og Karen søstre. Aldersmæssig kunne

De er ikke forældre til Ane Jensen. Det fremgår, hvis man går lidt
længere tilbage i de indtastede folketællinger. Som det ses herunder,
finder vi Anes forældre i 1845, og de hedder Jens Nielsen og Ane
Kjirstine Troelsen:

Bemærk iøvrigt at Ane i 1880 er i sit andet ægteskab. Derfor hedder
ældste barn i 1870 Nielsen efter Anes første mand Niels Laursen.

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1880
Handbjerg, Østergård
336, Thomas Christjansen, 36, Gift, Gdr., 10, Lutheraner, M, Handbjerg
337, Ane Christjansen f. Jensen, 48, Gift, 10, Lutheraner, K,
Handbjerg
338, Thomas Nielsen, 18, Ugift, 10, Lutheraner, M, Handbjerg
339, Jensine Nielsen, 16, Ugift, 10, Lutheraner, K, Handbjerg
340, Mette Christjansen, 8, Ugift, 10, Lutheraner, K, Handbjerg
341, Niels Christjansen, 6, Ugift, 10, Lutheraner, M, Handbjerg
342, Erik Pedersen, 18, Ugift, Tjenestekarl, 10, Lutheraner, M,
Handbjerg
343, Niels Jensen, 56, Gift, Capitalist, 10, Blind, Lutheraner, Blind,
M, Handbjerg
344, Karen Jensen, 46, Gift, 10, Lutheraner, K, Borbjerg
345, Else Katrine Laursen, 70, Ugift, 10, Lutheraner, K, Borbjerg

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1870
Handbjerg, Østergård
26, Thomas Christiansen, 26, Gift, M, Handbjerg S.
27, Ane Jensen, 39, Gift, K, Handbjerg S.
28, Jens Nielsen, 16, Ugift, M, Handbjerg S.
29, Ane Christensen, 14, Ugift, M, Handbjerg S.
30, Laust Christensen, 11, Ugift, M, Handbjerg S.
31, Tomes Christensen, 8, Ugift, M, Handbjerg S.
32, Sine Christensen, 5, Ugift, K, Handbjerg S.
33, Niels Christensen, 7 dage, Ugift, M, Handbjerg S.

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1860
Handbjerg, Østergård
184, Niels Laursen, 46, Gift, Gdm., M, Borbjerg
185, Ane Jensdatter, 30, Gift, K, Handbjerg S.
186, Maren Nielsdatter, 9, Ugift, K, Handbjerg S.
187, Jens Nielsen, 7, Ugift, M, Handbjerg S.
188, Laust Nielsen, 2, Ugift, M, Handbjerg S.
189, Ane Marie Jensen, 22, Ugift, Tj.pige, K, Handbjerg S.
190, Mariane Pedersdatter, 26, Ugift, Skrædderpige, K, Hjerm

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1860
Handbjerg, Præstegård
61, Christian Thomsen, 40, Gift, Gdr., M, Handbjerg S.
62, Anette Madsdatter, 44, Gift, K, Ryde
63, Thomas Christiansen, 17, Ugift, M, Handbjerg S.
64, Mads Christiansen, 15, Ugift, M, Handbjerg S.
65, Mette Catrine Christiansen, 12, Ugift, K, Handbjerg S.
66, Ane Andersine Christiansen, 10, Ugift, K, Handbjerg S.
67, Ane Margrethe Christiansen, 7, Ugift, K, Handbjerg S.
68, Kirsten Christiansen, 5, Ugift, K, Handbjerg S.
69, Petrine Marie Christiansen, 2, Ugift, K, Handbjerg S.
70, Jørgen Peder Jensen, 19, Ugift, Huslærer, M, Mejrup

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1845
Husstands/familienr. 26, Handbjerg, Anneks Præstegård
113, Marie Katrine Lauridsdat., 66, Enke[mand], Gårdejerske, 26, K,
Hjerm
114, Christian Thomsen, 25, Gift, Søn, 26, M, Handbjerg
115, Mette Madsdat., 29, Gift, Kone, 26, K, Ryde
116, Clara Thomsen, 26, Ugift, Enkens datter, 26, K, Handbjerg
117, Laust Thomsen, 23, Ugift, Søn, 26, M, Handbjerg
118, Thomas Christensen, 2, Ugift, Sønnesøn, 26, M, Handbjerg
119, Christen Christensen, 18, Ugift, Tj.karl, 26, M, Hjerm

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1845
Husstands/familienr. 47, Handbjerg, Matr.nr./Adresse=Østergård
233, Jens Nielsen, 70, Gift, Gdm., 47, M, Handbjerg
234, Ane Kjirstine Troelsen, 46, Gift, Kone, 47, K, Borbjerg
235, Niels Jensen, 18, Ugift, Søn, 47, M, Handbjerg
236, Ane Jensdatter, 15, Ugift, Datter, 47, K, Handbjerg
237, Thomas Jensen, 11, Ugift, Søn, 47, M, Handbjerg
238, Ane Marie Jensen, 6, Ugift, Datter, 47, K, Handbjerg
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 15-01-04 09:32

On Wed, 14 Jan 2004 23:32:58 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>længere tilbage i de indtastede folketællinger. Som det ses herunder,
>finder vi Anes forældre i 1845, og de hedder Jens Nielsen og Ane

Og for nu lige, at få de sidste detaljer på plads, så har vi her Else
Kathrine Laursen i 1870:

Ringkøbing, Hjerm, Borbjerg, 1870
Husstands/familienr. 18, Tingedahl
97, Nielas Chr. Christensen, 44, Gift, Jordbruger, M, Borbjerg Sogn,
Ringkjøbing Amt
98, Ane Thomsen, 55, Gift, Husholder, K, Tvis Sogn, Ringkjøbing Amt
99, Ane Kjerstine Nielsen, 18, Ugift, K, Borbjerg Sogn, Ringkjøbing
Amt
100, Jens Laursen, 45, Ugift, Tjenestekarl, M, Borbjerg Sogn,
Ringkjøbing Amt
101, Peder Laursen, 6, Ugift, Forsørges af fattigvæsnet, M, Borbjerg
Sogn, Ringkjøbing Amt
102, Marie Kathrine Jensen, 10, Ugift, Hyrde, K, Borbjerg Sogn,
Ringkjøbing Amt
103, Bolette Marie Christensen, 42, Ugift, Væver, K, Felding Sogn,
Ringkjøbing Amt
104, Else Kathrine Laursen, 62, Enke, K, Borbjerg Sogn, Ringkjøbing
Amt

og endelig i 1845 sammen med datteren Karen, der altså i 1880 er
kommet til at hedde Jensen, hvilket hun formentlig har fået fra sin
ægtemand Niels Jensen. Brunborg er jo navnet på fødestedet, og når hun
har fået det som navn, betyder det formentlig, at faderen er helt
ukendt, derfor kan Jensen ikke være et patronym efter ham. Men da Ane
i den anden familie i huset i 1880 er opført som "Christjansen f.
Jensen", så passer det jo fint. Karen burde egentlig have stået som
"Jensen f. Brunborg"; men Brunborg har vel kun været betragtet som
"fyld" i mangel af et rigtigt navn, og derfor er det naturligt, at det
ikke er taget med:

Ringkøbing, Hjerm, Borbjerg, 1845
Husstands/familienr. 133, Brunborg, Et Huus
734, Else Catrine Lauritsdatter, 37, Ugift, Huusleierinde
735, Karen Brunborg, 14, Ugift, Hendes uægte Datter
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 15-01-04 10:47

On Thu, 15 Jan 2004 09:31:36 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Og for nu lige, at få de sidste detaljer på plads, så har vi her Else
>Kathrine Laursen i 1870:

Og så alligevel lidt mere - Niels Jensen og konen Karen i 1860 og 1870
- hendes far har altså alligevel ikke været helt ukendt:

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1860
Handbjerg
276, Niels Jensen, 33, Gift, Husm., M, Handbjerg S., Husf.
277, Karen Nielsdatter, 28, Gift, K, Borbjerg, Kone

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1870
Handbjerg, Sønderbyhus
34, Niels Jensen, 42, Gift, M, Handbjerg S.,
35, Karen Nielsen, 38, Gift, K, Borbjerg,

Bemærk personernes numre i 1870. De to familier bor faktisk på præcis
samme måde som i 1880. I 1870 kommer det bare ud som to husstande.

Iøvrigt er jeg enig i, at Niels Jensen og Ane Jensdatter er søskende.
Her er de i 1834:

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, 1834
Husstands/familienr. 10, Handbjerg, Østergård
152, Jens Nielsen, 60, Gift, Gmd., 10, M,
153, Anna Kirstine Thomasdatter, 36, Gift, Hans kone, 10, K,
154, Niels Jensen, 7, Ugift, Deres søn, 10, M,
155, Anne Jensdatter, 4, Ugift, Deres Datter, 10, K,
156, Niels Jensen, 19, Ugift, Ty., 10, M,
157, Anna Kirstine Andersdatter, 25, Ugift, Ty., 10, K,
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-01-04 23:21

On Wed, 14 Jan 2004 17:31:29 +0100, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Karen Jensen, 46, Gift, Hans hustru, , Borbjerg
>Else Katrine Laursen, 70, Ugift, Konens moder, og af dem forsørges, ,

Hej Jan

Jeg tror Ane Christiansen f. Jensen 48 år, og
Niels Jensen 56 år, er søskende.

Det er vel dere forældre der havde gården i FT 1845

Ringkoebing, Hjerm, Handbjerg, Handbjerg, , Østergård, 47, FT-1845

Jens Nielsen, 70, Gift, , Gdm., Handbjerg
Ane Kjirstine Troelsen, 46, Gift, , Kone, Borbjerg
Niels Jensen, 18, Ugift, , Søn, Handbjerg
Ane Jensdatter, 15, Ugift, , Datter, Handbjerg
Thomas Jensen, 11, Ugift, , Søn, Handbjerg
Ane Marie Jensen, 6, Ugift, , Datter, Handbjerg

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 14-01-04 23:31

> [...]
> Karen Jensen, 46, Gift, Hans hustru, , Borbjerg
> Else Katrine Laursen, 70, Ugift, Konens moder, og af dem forsørges, ,

som jeg læser det er Niels Jensen ikke far til Thomas Christjansen. Niels
Jensens søn ville nok typisk på den tid og den egn hedde Nielsen til
efternavn.

Else Katrine laursen er nok som andre har anført moder til Ane
Christjansen. Niels og karen Jensen er muligvis ikke familie, men bor til
leje - dog kan Niels Jensen jo altså være broder til Ane Christjansen og
dermed søn af Else Katrine Laursen! Men Jensen er jo ret almindelig! så
derfor ned i kirkebøgerne eller mikrokort.

Ane Christjansen har sikkert været gift før og har Thomas og Jensine.
Dernæst er der to fællesbørn

Fra : Jan Østergaard

Dato : 15-01-04 07:56

Tak til alle for hjælpen.

Giver lidt at tænke over

Mvh
Jan

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 16-01-04 19:57

> [...]
>
> Hvad menes der med Husf. Capitalist?
>
> Disse spørgsmål er nok en selvfølge for jer, så jeg håber i bærer over med

Hej Jan!

Hvis du få brug for opslag i kirkebøgerne kan jeg måske være behjælpelig, vi
har dem på vort arkiv.

Kurt Guldbæk
Vinderup Egnshistoriske Arkiv.
Mail: arkivet-vinderup@guldbaek.net
www.lokalarkiver.dk/vinderup

Fra : Jan Østergaard

Dato : 17-01-04 09:54

Hej Kurt.

Det vil jeg være meget taknemmelig over.
Jeg har sendt en mail til dig, med lidt flere oplysninger.

Mvh
Jan