OS 10.3 tvinger mig til at tvangs-genstart~
Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-01-04 12:14

Hejsa i nyhedsgruppen

Oplevelse 1:
Sad og arbejde på min iBook 500, 10.3 i photoshop. Hørte radio samtidig
og havde GoLive åben. Pludselig frøs -ALT-. Selv musen. Intet kunne
vække maskinen. Ingen forcequit eller programskift. Kun at holde
power-nede virkede.

Oplevelse 2:
Arbejdede på samme maskine. Mozilla, thunderbird og fire åben. Pludselig
fryser maskinen igen, men denne gang med et semi-transperant skilt i
sort hvor der på flere sprog står at jeg bliver nødt til at genstarte
min maskine, enten med power-knappen holdt nede, eller med reset-knappen.

Spørgsmål:
What the fuck sker der lige her?
Det minder sku for meget om windows. Ingen hint's om hvad der er galt,
og fuldstændig uprovokeret.
Hvad er mon galt, hvad er mon løsningen?

Tak

Thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-01-04 12:50

Thomas (8260) <neumann@studjur.dk> wrote:
> denne gang med et semi-transperant skilt i
> sort hvor der på flere sprog står at jeg bliver nødt til at genstarte
> min maskine, enten med power-knappen holdt nede, eller med reset-knappen.

En såkaldt Kernel Panic.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-01-04 13:18

> En såkaldt Kernel Panic.
>
> /Preben

velkommen i klubben , Thomas

Har selv lige fået samme 4-sproget hilsen(FF:FF:FF:FF), dette skete
hvergang jeg ville starte fra Diskwarrior cd´en. Det er Kernel Panic,
men jeg aner desværre ikke hvorfor.

Tillægsspørgsmål:
Hvordan ved man om der er tale om hardware-eller softwarefejl?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Michael Holm

Dato : 14-01-04 14:17

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
> men jeg aner desværre ikke hvorfor.
>
> Tillægsspørgsmål:
> Hvordan ved man om der er tale om hardware-eller softwarefejl?

en ting der er nem at teste det er at fjerne ekstra RAM klodser.
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://www.danfae.dk

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-01-04 16:46

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> en ting der er nem at teste det er at fjerne ekstra RAM klodser.

Jeg har ikke ekstra RAM i endnu, men sidder med en 512 klods og en
skruetrækker i hånden. Brænder for at smække den i, men er i tvivl om
det er smart, hvis den skal til reparation.

Men min PB, er ikke engang 6 mdr. gammel, jeg vil selvfølgelig helst
ikke undvære den, men med den opførsel, så er det eneste rigtige vel at
få den afsted til rep.?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 15-01-04 11:42

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Har selv lige fået samme 4-sproget hilsen(FF:FF:FF:FF), dette skete
> hvergang jeg ville starte fra Diskwarrior cd´en. Det er Kernel Panic,
> men jeg aner desværre ikke hvorfor.

Din indkøbte CD er for gammel til at boote din PB, brok dig!

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-01-04 15:41

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Din indkøbte CD er for gammel til at boote din PB, brok dig!

Hej Morten.

De var søde, og byttede den til en 512 RAM klods istedet

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-01-04 17:14

> [...]

> og fuldstændig uprovokeret.
> Hvad er mon galt, hvad er mon løsningen?

Hej Thomas.

Jeg har luret lidt rundt på nettet, og set at der er flere med
problemet. Nogle af dem oplever det specifikt når de flytter PB. Hvis
de tager i venstre side, med de 4 fingre nedenunder, og tomlen ovenpå,
så kernel panikker den hver gang! så der er vist mistanke om at selv om
man ikke holder meget hårdt, så trykker man måske noget inde i
computeren.
Værd at lægge mærke til

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-01-04 17:38

Hej folkens

Mange tak for svarene, som desværre er en smule nedslående

Jeg kan ikke fremprovokere fejlen igen, men har ikke lagt mærke til
hvordan jeg løfter min iBook.

Tak igen.

Thomas

PS: husk nu macfest.dk

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 14-01-04 17:54

Thomas (8260) wrote:
> [...]
>
> Mange tak for svarene, som desværre er en smule nedslående
>
> Jeg kan ikke fremprovokere fejlen igen, men har ikke lagt mærke til

Bare et typisk Windows-forslag: Kan du installere systemet igen?

--Martin

Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-01-04 23:15

> Bare et typisk Windows-forslag: Kan du installere systemet igen?

Tjaa.. det er lidt besværligt at tage back-up af alle de ting man har
fået pumpet ind i maskinen, men hvis problemet gentager sig vil jeg nok
gøre det.

Har kun oplevet det de to gange og kan ikke fremprovokere det igen (ind
til videre)

Thomas

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 14-01-04 23:42

Thomas (8260) wrote:

> [...]
> gøre det.
>
> Har kun oplevet det de to gange og kan ikke fremprovokere det igen (ind

Okay. Ja, så er det et spørgsmål om cost/benefit samt se-tiden-an.
Ellers kan du jo knalde tingene over på en anden maskine hvis du har
adgang til sådan én. Eller brænde og atter brænde. Men det er irreterende.

Held og lykke

Martin

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-01-04 20:25

> [...]

> Mange tak for svarene, som desværre er en smule nedslående
>
> Jeg kan ikke fremprovokere fejlen igen, men har ikke lagt mærke til

Sorry, rettelse. Jeg overså i farten, at det var en ibook, du skrev om.
Indslagene om hvordan man løfter, handler om Powerbooks "12".
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 15-01-04 11:47

> [...]

> og havde GoLive åben. Pludselig frøs -ALT-. Selv musen. Intet kunne
> vække maskinen. Ingen forcequit eller programskift. Kun at holde

Det er en frysning, lagde du mærke til om ur mm. kørte videre? Jeg har
oplevet at Panther (på såvel en G4 og en G5) til tider afliver USB
portene (et logind/logud via ssh klarer ærterne) Nu har jeg købt
blåtands mus og tastur og det virker sjovt nok mere stabilt (faktsik
helt problemfrit)

> [...]
> sort hvor der på flere sprog står at jeg bliver nødt til at genstarte
> min maskine, enten med power-knappen holdt nede, eller med reset-knappen.

Det er tilgængæld en vaskeægte kernepanik. lavede du noget USB sjov?
har du installeret ikke 10.3 kompatibel sw (primært kernel drivere?)?

Fra : Thomas (8260)

Dato : 15-01-04 12:08

> Det er tilgængæld en vaskeægte kernepanik. lavede du noget USB sjov?
> har du installeret ikke 10.3 kompatibel sw (primært kernel drivere?)?

USB-sjov? Nix. Havde kun netværkskabel og USB-mus tilsluttet. Intet nyt
under solen der.

Ikke 10.3 software?
Jeg har installeret MisFox og TinkerTool, men de åbner da vist nok kun
for allerede eksisterende funktioner, og ændrer vel ikke i noget
fundamentalt?

Mvh

Thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-04 14:08

On Thu, 15 Jan 2004 12:08:23 +0100, Thomas (8260) wrote
(in article <bu5sb5$rge$1@sunsite.dk>):

> [...]
> Jeg har installeret MisFox og TinkerTool, men de åbner da vist nok kun
> for allerede eksisterende funktioner, og ændrer vel ikke i noget

Så har du nok misset og tinkered med noget, du ikke måtte.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende