Mine drev låser når jeg sætter en cd ind.
Fra : Fortz@

Dato : 13-01-04 21:31

Hej alle her på NG.

Jeg har et problem med mit Sony DVD drev eller min Liteon brænder - når jeg
sætter en CD ind i drevet (ja, gælder begge drev) så "låser" computeren sig
fast, og jeg må boote på ny - er der nogen kloge hoveder her som har en
løsning på dette problem...?

Min konfiguration er følgende :

Motherboard : Chaintech 9PJL" Apogee Socket 478
CPU : Intel P4 3,0 FSB 800
RAM : 2 x 512 Mb. PC3200 DDR400, Org. Elixir.
HDD : 2 x Maxtor 120 Gb. m/ 8 mb.
DVD : Sony
CDR/W : Liteon, 52x32x52x
Grafikkort : Saphire ATI Radeon 9800 PRO 128 Mb.

Resten er nok ikke så interessant her......skal dog lige sige at der er et
display i fronten (fra Chaintech, lydkort) hvor der egentlig skulle stå
CPU'ens varmegrad, der står "kun" FF......hvilket bla. skulle betyde en
opdatering af BIOS, men det har jeg ikke rigtig haft mod til og gøre på egen
hånd

Håber i kan og vil hjælpe mig.

Hilsen, Fortza

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-01-04 11:00

> [...]
sig
> fast, og jeg må boote på ny - er der nogen kloge hoveder her som har en

Opdater firmwaren på drevene ved at hente ny firmware ind fra de respektive
producenters hjemmeside.

Står drevene på Cable Select eller Master/slave?

> [...]
> CPU'ens varmegrad, der står "kun" FF......hvilket bla. skulle betyde en
> opdatering af BIOS, men det har jeg ikke rigtig haft mod til og gøre på

Det kan være at du mangler at tilslutte et kabel nede fra bundkortet og op
til CPU displayet

Fra : Fortz@

Dato : 14-01-04 23:31

Hej Martin.

Nu hvor jeg både har et Sony DVD drev og en LIteon brænder, hvordan skal
jumperne så stå.....som Cabel select eller ???

Hilsen, Fortza

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-01-04 18:16

> Nu hvor jeg både har et Sony DVD drev og en LIteon brænder, hvordan skal
> jumperne så stå.....som Cabel select eller ???

Bedst nok at sætte DVD drevet på f.eks. Primary Slave og Brænderen på
Secondary Master, hvis f.eks. du kun kører med en hdd i dit system.
Prøv derefter at lægge mærke til hvor lang tid der går før den detecter
drevene i POST(Power-On selftest).

Mvh Martin

Fra : Fortz@

Dato : 16-01-04 10:00

Når jeg starter op, står mine to HDD som de skal, og dvd drevet som "master"
og brænderen som "slave" - så det ser ud til at hardwaren er sat korrekt
op.......når jeg går ind på sony's hjemmeside og leder efter firmware, så
kan jeg ikke finde mit drev nogen steder - det er en model DDU1612....., så
der er måske ikke nogen ny firmware til den...?

Nu prøver jeg lige og gå alle ledninger igennem, alle jumpere - for lige og
være 100% sikker på at det ikke er der fejlen ligger, så har jeg også taget
2 nye drev med hjem, for at se om det er drevene der er defekte.