Hvordan afkalkes expressomaskiner
Fra : Benny Andersen

Dato : 13-01-04 14:14

Hvordan og med hvad afkalkes expressomaskiner.

Mvh Benny Andersen

Fra : Peter Marcher

Dato : 13-01-04 15:50

Hej Benny
Med citronsyre eller "Minus Kalk". Det står på plasticflaskerne, hvordan man
gør.
Mvh
Peter

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-01-04 23:23

"Peter Marcher" <fammarchercykel@cykeltdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Benny
> Med citronsyre eller "Minus Kalk". Det står på plasticflaskerne, hvordan man
> [...]

På mine flasker står der ikke noget om expressomaskiner, men om kaffemaskiner!

Er det lige fedt?!

Mvh Benny Andersen

Fra : eh

Dato : 14-01-04 16:25

Hej.
Den går altså ikke med bare at hælde en liter afkalker igennem og skylle
efter.
De mange tynde rør o.s.v. skal have tid til at slippe kalken.
Fyld afkalker (f.eks. minus-kalk) i tanken. Lad ca. en kop løbe
gennem, så to-tre sekunder med damp - så to tre sekunder med varmt vand, så
en kops penge 'kaffe' igen, og en lille pause (et minut eller to). Gør det
hele forfra igen, så længe der er vand i beholderen.
Når du skal skylle kan du bare 'køre igennem, vekslende mellem 'kaffe',
damp og vand. Der er ikke brug for pauser.
Mindst to hold vand igennem.
mvh
Erling
PS. Hvis du kan finde 'flaske-vand', hvor deklarationen viser, at det har
mindre kalk end dit postevand, kan det være en god ting at bruge det i
stedet.

Fra : Hauge

Dato : 14-01-04 16:46

Hejsa

"eh" <erling.korsoer@mail.dk> wrote in message
> PS. Hvis du kan finde 'flaske-vand', hvor deklarationen viser, at det har
> mindre kalk end dit postevand, kan det være en god ting at bruge det i
> stedet.

Ja, og bruge lige så mange penge på vand på kort tid, at man for samme beløb
kunne købe en ny maskine.
Så ville jeg vælge en ny maskine i ny og næ.

/Hauge

Fra : Soren Lindholt

Dato : 15-01-04 11:17

Hauge <hauge@CUTspamfree.dk> wrote in article
> Ja, og bruge lige så mange penge på vand på kort tid, at man for samme
beløb
> kunne købe en ny maskine.
> Så ville jeg vælge en ny maskine i ny og næ.

Min lokale italiener gourmet restaurent fastholder også at kaffen smager
bedre med postevand.

Søren

Fra : Peter Marcher

Dato : 14-01-04 21:11

Hej
I min manual står der, at 1 L vand blandet med 1 1/2 spiseske citronsyre
(her bruger jeg nogle gange 1 "streg" Minus Kalk) fyldes i beholderen.
Halvdelen af opløsningen (ca. 1/2 liter) køres igennem maskinen.
Nu slukker man så maskinen på afbryderen, ikke på den dims hvor man vælger
kaffe eller damp.
Så venter man 1/4 time og kører resten igennem. Gentages ved behov.
Tilsidst skyldes der efter med 3 beholdere rent vand.
Min maskine skal underligt nok ikke afkalkes i damp-dutten?
Det er forøvrigt en Krups.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 13-01-04 15:47

[Benny Andersen | Tue, 13 Jan 2004 14:13:51 +0100]

>Hvordan og med hvad afkalkes expressomaskiner.

Det er meget individuelt - min Jura kommer selv og fortæller mig det,
jeg kommer en specialtabelet i og vælger et "afkalkningsprogram" og det
er det :)

Det bør afgjort stå i instruktionsbogen til din maskine, og ellers må du
få fat i din forhandler der bør kunne hjælpe dig.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-01-04 23:18

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse news:k31800piijnfsvpo0jrkmt1r1qt7k5hhkn@4ax.com...
> [...]
>
> Det bør afgjort stå i instruktionsbogen til din maskine, og ellers må du
> få fat i din forhandler der bør kunne hjælpe dig.

Jaeeee...men nu er det en maskine vi har "arvet" og manualen fulgte ikke
med. Den vi fik maskinen af nåede vist aldrig helt at finde ud af hvordan man
bare bryggede. Så spørgsmålet om afkalkning vil nok blive betragtet som
lidt for videnskabeligt.

Mvh Benny Andersen