Spørgsmål om AGP
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 14:18

Kan dette grafikkort som køre 8xAGP
http://www.pc-netto.dk/default.asp?ProductGuid=CGA-928TVD
med dette bundkort som køre 4 eller 8xAGP ( ved faktisk ikke om det er 4
eller 8 x AGP)
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667941

Johnny

Fra : Jesper

Dato : 13-01-04 16:08

Ja se det vil være svært at svare på efter som grafikkortet ikke er at
finde. Jeg vil dog gætte på, at det kort du har kigget lidt på skulle være
noget i retning af :: Club3D ATI Radeon 9200SE. Det er da et ganske fint
grafikkort, men forlang ikke mere af det, end det du betaler for. Er du en
spil-freak, der gerne vil have mange detaljer med på skærmen, er det ikke
lige det kort, og ikke lige den pris du skal søge efter. Men skal det bruges
til ganske almindelige programmer, og internetsurfing, ja så er kortet
ganske udemærket, og det vil klare sig fint.
Med hensyn til det valgte bundkort så vil jeg da sige at 288,- får man ikke
meget bundkort for. Men igen, afhængig af hvad kortet skal bruges til er det
måske et fint valg til ikke alt for krævende ting. SIS chipsettet ville jeg
dog nok undgå, og vælge et kort med VIA chipset. Samtidig er det set i lyset
af, at ECS ikke lige har ry for at lave de mest fejlfrie bundkort.
Om de så kan køre sammen de to. Det skulle der vel i og for sig ikke være
noget i vejen for. AGP porten kan jo nok indstilles til at køre i flere
forskellige hastigheder, så der ikke er nogen problemer med det.

For lige at slutte, kunne du jo evt. lige skrive hvor mange penge du har til
delene, så kan det være vi her i gruppen kan tilråde dig en anden løsning.

MVH

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 17:32

> For lige at slutte, kunne du jo evt. lige skrive hvor mange penge du har
til
> delene, så kan det være vi her i gruppen kan tilråde dig en anden løsning.

Jeg er kommet frem til at jeg ikke vil låse mig fast på noget beløb, det
skal bare være så billigt som muligt.
Kravene er at det bundkort skal kan tage SD ram og sidenhen DDR ram, og skal
være til soklet a (amd athlon xp 1800+), det vil være lækkert med LAN onbord
Jeg bruger min pc til kontor brug og regner med og vil spille NFS
underground og spil i den stil.Nu hvor jeg er igang søger jeg et kabinet
UDEN nogen til i front(lyd- usb osv.) det må gerne være fladt i fronten.

Johnny

Fra : Jesper

Dato : 13-01-04 19:09

Ja det gør jo udvalget noget mindre når der både skal være understøttelse
til DDR og SD-ram. Mit bud ville så være et
MSI KM2M Combo-L (Micro-ATX)
der godt nok ikke kører mere end 4x i AGP porten, men det har ECS jo heller
ikke, så her er der ingen forskel. Den har så godt nok kun 3 PCI porte, men
så har den til gengæld en IDE 133 controller og tilslutning til 6 USB-porte.
Chipsettet er også anderledes. Det er et VIA og min erfaring siger at det
burde være hurtigere en et SIS. Bundkortet har også indbygget grafikkort,
men efter hvad jeg kan læse om dette kort, kan det slås fra i BIOS.

Til det har jeg så valgt et GIGABYTE GV-R92128D Retail grafikkort. Jeg
kender ikke kortet, men de specs der står tror jeg på vil kunne opfylde dit
behov.

Du skal dog være klar over, at jo dyrere du køber både bundkort og
grafikkort, jo mere ydelse får du naturligt nok. Og skal du spille NFS
Underground, er forslaget nok endda i underkanten af hvad der er godt. En
ide kunne være at fravælge at bundkortet skal kunne køre med 2 typer RAM, da
der jo ikke er det store udvalg af kort der kan det. Hvis du kun har SD-ram
i øjeblikket, kunne du jo evt. prøve at sælge dem, og købe noget DDR-ram i
stedet for, og så udelukkende kigge efter bundkort der kan tage DDR-ram. De
giver dig også en meget bedre performance, på grund af hastigheden på dem.

Men det var altså mit forslag.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-04 19:22

"Johnny Ravn" <gab"gab.gab> wrote:

> [...]
>underground og spil i den stil.Nu hvor jeg er igang søger jeg et kabinet
>UDEN nogen til i front(lyd- usb osv.) det må gerne være fladt i fronten.

Jeg vil mene det er vanvittigt at spise en XP 1800 af med SD-ram -
Specielt da 256 Mb DDR fås under 300,- kroner. Så hellere spare på
grafikkortet - Køb f.eks NForce2 baseret kort med onboard grafik.

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 19:28

hvad så hvis jeg køber 256 md ddr ram, hvad kan i så foreslå

Johnny

P.S. billigt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-04 19:49

"Johnny Ravn" <gab"gab.gab> wrote:

>hvad så hvis jeg køber 256 md ddr ram, hvad kan i så foreslå

>P.S. billigt

Hmm, billigt - Hva' så med AsRock K7VM4, det har jeg set til 409,-
kroner hos prcdata.

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-04 20:10

Jeg tror at jeg vil bruge omkring 1500- 1600 kr. på det ialt
Bundkort
Grafikkort
DDR ram
Hvad kan jeg få??

Johnny

Fra : Leony

Dato : 14-01-04 10:14

In news:40044269$0$95057$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Johnny Ravn" <gab <gab"gab.gab> typed:

> Jeg tror at jeg vil bruge omkring 1500- 1600 kr. på det ialt
> Bundkort
> Grafikkort
> DDR ram
> Hvad kan jeg få??

Det nemmeste er vist bare at kigge på http://www.edbpriser.dk/ og så
finde det billigste i de 3 kategorier - eller det billigste i RAM og
bundkortkategorien, så kan du bruge resten på et lidt bedre grafikkort,
hvis du skal spille.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper

Dato : 14-01-04 14:27

Jamen se det var jo en helt anden snak end de beløb du så ud til at ville
bruge først. Med det beløb i hånden ville jeg nok gå efter et nForce2
bundkort

Her er så et andet forslag, der nok skulle kunne dække manges behov. Prisen
for det hele er lige i overkanten af de 1600

Noname 1 x 256 MB DDR PC3200 ram -- de er billige, og koster kun
272,- kr.

ASUS A7N8X-X BUndkort, med onboard LAN, nForce 2 chipset, og AGP x8
554,- kr.

HighTech HIS Excalibur Radeon 9600 grafikkort, med 128 mb RAM, Video out
832,- kr.

I alt 1658,- kr. hvortil der så nok kommer noget fragt, men du kan jo prøve
at se om der er lidt at spare på den konto ved at købe flere dele samme
sted. Men jeg ville være ked af at skulle spare nogen af tingene væk, for
det er stadigvæk en meget billig computer du får med dette, og den
flaskehals der er i mange maskiner der hedder grafikkort, mener jeg er helt
væk her. Du skulle endda, hvis du skulle rende over lidt flere penge, nemt
kunne sætte en noget større processor i end den XP1800 du har nu. Skal du
gøre noget andet for at forbedre ydelsen her, ville 512 Mb RAM ikke være så
tosset en ide, og med de priser de er i idag, er det jo en overskuelig
udgift.

MVH

Jesper

P.S. I øvrigt mener jeg at det ASUS bundkort er noget af det absolut bedste
der har set dagens lys, ja selvfølgelig set i forhold til prisen. Og ASUS er
også pænt "fremme i skoene" når det gælder BIOS opdateringer, så man faktisk
kan være ajourført hele tiden. (Ved der ligger en funktion i mit "gamle"
ASUS kort der gør den selv søger efter en nyere BIOS ved ASUS -- Hvis man
altså slår den til)

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 14:52

Jeg har tænkt mig noget i retning af det her det er dog lidt mere end de
1500-1600 jeg først havde sat af til det

Bundkort:

Aopen ak79D-400vn 604,-

Grafikkort:

Asus v 9520/TD GF FX 5200 681

Ram:

2 x Elixir 256 MB DDR, DDR3200 578,-

Johnny

Fra : Jesper

Dato : 14-01-04 15:56

Jeg vil sige det på den måde at du bør holde dig LANGT væk fra det GF FX5200
kort. Det er simpelthen for dårligt, og jeg tror du bliver træt af det alt
for hurtigt. Det performer simpelthen for dårligt, og det er på kanten af
røveri at sælge de kort. Så hellere bruge de sidste 150 kr. på det Radeon
9600, som dog trods alt lammetæver ethvert FX5200 !!

Bundkortet kan jeg ikke se den store forskel på i forhold til det ASUS kort
jeg foreslog, det er dog bare 50 kr dyrere, og sparer du dem, ja så er det
jo kune 100,- kr. dyrere end dit eget forslag, når man tager grafikkortet
med i beregningen.

Rammen -- tjaaa -- der er da nok ingenting i vejen med den, så køb du bare
dem.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 16:15

Her er hvad jeg har bestemt mig for

Bundkort:

ASUS A7N8X-X BUndkort, med onboard LAN, nForce 2 chipset, og AGP x8
559,- kr.købes hos bob.dk

Grafikkort:

HighTech HIS Excalibur Radeon 9600 grafikkort, med 128 mb RAM, Video out
832, - kr. købes hos bob.dk

Ram:

2 x Kingston, Value ram 256MB PC3200 Livstidsgaranti

588, - købes hos bob.dk

I alt 1979, -

Fra : Jesper

Dato : 14-01-04 16:34

Det ligner et meget fornuftigt valg.

Jeg er sikker på du vil blive godt tilfreds med det .

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 18:05

In article <40041d83$0$95047$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Johnny
Ravn" <gab"gab.gab> says...

> Kravene er at det bundkort skal kan tage SD ram og sidenhen DDR ram, og skal
> være til soklet a (amd athlon xp 1800+), det vil være lækkert med LAN onbord

ECS K7S5A Pro kan lige netop dette.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen