Konvertering til GED filer
Fra : HR

Dato : 13-01-04 00:10

Hej

Som ny på slægtswebside må jeg komme med et spørgsmål.
Findes der et program, shareware eller freeware, som kan lave et rtf
dokument om til en GED fil?

Er der nogen der har et bud?

Venlig hilsen

Hans

Fra : Varla

Dato : 13-01-04 02:07

"HR" skrev d. 13-01-04 00:10 dette indlæg :
> [...]
>
> Som ny på slægtswebside må jeg komme med et spørgsmål.
> Findes der et program, shareware eller freeware, som kan lave et rtf

Det må jeg stærkt fraråde at forsøge med. Det kan med næsten 100%
sikkerhed kun gå galt.

Hvis du derimod laver en gedcom fil fra dit slægtsforskningsprogram og
derefter laver redigering i et tekstbehandlingsprogram, så har det meget
større chancer for at lykkes, men husk nu at lave sikkerhedskopier med
mellemrum af dit slægtsforskningsprogram, og aldrig, aldrig lægge data
ind fra gedcom før du har en sikkerhedskopi (helst to).

Når jeg har redigeret via tekstbehandlingsprogram så har jeg i stedet
lavet en ny database, og med data fra andre laver jeg altid først en ny
database. Så kan man sammenlægge dem senere hvis det er fortsat sjovt.

Det kan også være en god ide at lade gedcomp kikke på mulige
"gengangere" først. Det kan jo være at det letter sagen en hel del når
man først ved nogle af de steder hvor man skal passe på.

Sæt dig endeligt også ind i gedcom reglerne. Det kan skåne dig for mange
problemer senere. Og kend også hvordan dit slægtsforskningsprogram
reagerer på gedcom-indlæsningen. Der kan være fejl i gedcom-filen - også
genereret af dit eget program, som ved indlæsning pludseligt opfører sig
anderledes end du forventer.

Eksempelvis årstalsangivelse som hele hundreder 19__ = efter 1900, dette
accepteres måske af programmet, men det indlæses måske som 1919, og 18__
indlæses som 1918 o.s.v.

Der kan også opstå "spontane" mellemrum midt i de tekster du har skrevet
vedrørende de enkelte personer.

Der kan være koder som man manuelt skal tage højde for, så først
undersøge, og derefter kikke på fejllisten, rette i tekstbehandling
(måske), lave ny indlæsning og kikke på fejllisten, og forfra indtil du
er helt sikker på hvad der sker og om det der sker er godt nok.

Det kan være tidkrævende, men jeg sidder nu på 5. år og retter nogle
fejl jeg ikke var tilstrækkeligt opmærksom på i 1998-1999.

Men ellers held og lykke.

Varla

http://www.kandu.dk/

Fra : torleif haugødegård

Dato : 15-01-04 18:19

On Tue, 13 Jan 2004 01:06:38 GMT, "Varla" <Varla.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>lavet en ny database, og med data fra andre laver jeg altid først en ny
>database. Så kan man sammenlægge dem senere hvis det er fortsat sjovt.

Det finnes slektsforskningsprogramvare som uten risiko importerer
GEDCOMfiler i din hoveddatabase som et eget datasett, fysisk adskillet
fra hoveddatasettet.

>Det kan også være en god ide at lade gedcomp kikke på mulige
>"gengangere" først. Det kan jo være at det letter sagen en hel del når
>man først ved nogle af de steder hvor man skal passe på.

Nevnte slektsforskningsprogramvare kan meget enkelt og med avanserte
kriterier kan finne potensielle gengangere i det importerte
GEDCOMdatasettet sammenlignet med eksisterende data.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no