Ram/ processor spørgsmål
Fra : Henrik

Dato : 12-01-04 23:09

Hej i gruppen,

Jeg står med et lille problem!

Min kones maskine har jeg opgraderet fra et Tyan bundkort og en P4 2.0Ghz
til et P4P800 deluxe og en P4 HT 2.8 processor, og der sidder 2 x 256mb
PC2100 DDR ram i.

Hun arbejder med div. Grafiske programmer.

Jeg blev noget overrasket over hvor lidt det gav?

Nu kommer selve spørgsmålet, er det et Ram problem?

Jeg tænker på at købe PC3200 DDR 400Mhz 2x512Mb dual ram og vil dette løse
problemet.

Er mærket EZ ok? og har i evt. et alternativ.

Vedr. hastigheden har jeg har en sammenligning med den sidste ALDI maskine
på 3.0Ghz med HT, hvis jeg laver de samme sekvenser på ALDI maskinen, så er
ALDI maskinen markant hurtigere, den har godt nok 2 x 512Mb ram mod de
2x256Mb som sidder i kones.

Ellers er maskinen med hurtige diske og skærmkort og frisk installation med
XP Pro Service Pack 1

Er der nogen der har en idé om hvad der ellers skulle være galt?

Håber på nogle gode svar.

Henrik

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 13-01-04 16:32

"Henrik" <homeedit@jobber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> XP Pro Service Pack 1
>
> Er der nogen der har en idé om hvad der ellers skulle være galt?

Hej Henrik
Nu sidder der et udmærket gfx. kort i Medionen og rammen er sikkert også
temmelig hurtig og dual så jeg vil tro at meget kunne blive bedre men mere
og hurtigere ram, men nu skriver du ikke noget om gfx. kortet så måske en
opdatering her ville hjælpe også?
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Henrik

Dato : 14-01-04 09:46

> [...]
> og hurtigere ram, men nu skriver du ikke noget om gfx. kortet så måske en

Hej Poul,

Tak for dit svar.

Jeg har nu købt 2x512Mb PC 3200 DRR Ram, de er nu sat i maskine som Dual.

Det løste problemet så meget, at jeg næsten ikke kunne tro på det, så jeg
prøvede forskellige ting, b. la. DV til MPEG2 her blev tiden mere end
halveret, utroligt!

Jeg skal lige sige her, at efter jeg først havde udskiftede bundkort og
processor, så var der stort set ingen ændring på hastigheden i forhold det
gamle bundkort og processor, hvilket jeg ikke kunne forstår. Men det var
Rammen der altså var flaskehalsen her.

En sekvens der før tog 50 sec+ tager nu kun 4 sec, det kan man da kalde en
forskel. Det virker som om at alt har fået løft her og der, herligt.

PS: Skærmkortet er et Gforce 4600TI.

Henrik

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 14-01-04 17:05

> [...]
>
> En sekvens der før tog 50 sec+ tager nu kun 4 sec, det kan man da kalde en
> forskel. Det virker som om at alt har fået løft her og der, herligt.

Hej Henrik
Det var da godt at det "lille" indgreb kunne løse dit problem, så kører det
som i smør, jeg tror ikke det giver mere at skifte gfx. kort.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Thomas G

Dato : 13-01-04 21:23

> [...]
> PC2100 DDR ram i.
>
> Hun arbejder med div. Grafiske programmer.
>
> Jeg blev noget overrasket over hvor lidt det gav?

Uden at jeg er sikker på noget som helst ville jeg (hvis jeg var dig)
overveje noget søgning på nettet vedr. hvad de grafiske programmer din kone
arbejder med kræver mest af alt ... meget ram eller hurtig ram eller noget
midt i mellem ... eller en hurtig CPU eller ???

Det kan spare meget tid (og spildte penge) hvis man vælger det rigtige
første gang

mvh Thomas G