Bombe- og Minebøsser.
Fra : hno

Dato : 12-01-04 12:50

Efterlysning

Til brug for en registratur over Bombe- og Minebøsser søges oplysning om de
Bombebøsser og Minebøsser der er, eller har været, rundt om i landet.
Jeg er interesseret i alle oplysninger, f.eks. om
opstillingssted/beliggenhed, hvornår opstillet/oprettet, opstillet/oprettet
af, om de stadig eksisterer, hvornår forsvundet/ophørt, om der stadig
indsamles, minens motto/devise, findes arkivalier/billeder/avisomtale/andet
trykt materiale. Jeg er også interesseret i oplysninger om andre opstillede
miner. Jeg har f.eks. kendskab til en mine, der var opstillet som reklame
for en kro. Resultatet vil til sin tid blive gjort tilgængelig på Internet.

Bombebøssen
"Bombebøssen" var oprindeligt navnet på en stiftelse for gamle, trængende
søfolk i København. Den blev oprettet i 1819 af tidligere kommandør i
marinen, vaterskout i København Peter Norden Sølling. Bombebøssen fik sit
navn af, at Sølling fik tilladelse til at opstille en 200-pundig bombe på
sit kontor, til indsamling af bidrag. Bomben var en granat omdannet til
indsamlingsbøsse. Stiftelsen Bombebøssen fik i første omgang plads på et
loft på Wildersplads. I løbet af få år indsamledes 25.000 rigsdaler, og i
1825 indrettedes en ejendom med 32 værelser og "32 Kakkelovne og 8
Kjøkkener", samt to beboelige kældre. Fra 1891 har stiftelsen haft til huse
i ejendommen Ovengaden oven Vandet 48 på Christianshavn. Senere er der rundt
om i landet oprettet andre stiftelser og understøttelsesfonde med samme
navn. Begrebet bombebøsse benyttes i nogle tilfælde om egentlige minebøsser.

Minebøsser
Under første verdenskrig blev der udlagt talrige minespærringer i de danske
farvande. Når et skib ramte et af minens horn, sprængtes minen, og skibet
blev stærkt beskadiget og sank som oftest; mange sømænd blev sårede eller
mistede livet. Fra 1914 til 1922 uskadeliggjorde Søminevæsenet mere end
10.000 fremmede miner, og efter krigen forestod en omfattende opgave med at
fiske de resterende miner op og uskadeliggøre dem. En del blev af
Marineministeriet skænket til indsamlingsbøsser, de såkaldte 'minebøsser'. I
København og mange provinsbyer blev der i årene omkring 1920 opstillet
minebøsser. Initiativet blev taget af 'Sømandsforeningen af 1856' i
København og af lokale sømandsforeninger. Formålet var at indsamle penge,
hvoraf en trediedel gik til 'Sømandsforeningen af 1856' til drift af
'Prinsesse Maries Sømandshjem', og de to trediedele til den lokale forening.
Pengene blev tildelt økonomisk vanskeligt stillede søfolk, fiskere og deres
efterladte. Lokalt kunne andre formål tilgodeses; der findes bl.a. eksempler
på bidrag til sømandshjem og pasning af fremmede sømænds grave.

Se efterlysning m.m. på
http://www.historie-online.dk/special/efterlys/bombebosser.htm

med venlig hilsen, Henrik Olsen

Fra : bente vinding jensen

Dato : 13-01-04 12:12

hno <hno@vejle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40028a02$0$27390$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
eksempler
> på bidrag til sømandshjem og pasning af fremmede sømænds grave.

Jeg ved vi havde en på Fanø, men hvor og hvornår må du spørge her

Nordby arkiv
Niels Engersvej 5
Nordby
6720 Fanø
Åbnings tid
tirsdag kl 10-12
onsdag 19-21
tlf 7516 6260

med venlig hilsen
Bente Vinding Jensen
rokken@hundeuld.dk
www.hundeuld.dk

Fra : bente vinding jensen

Dato : 14-01-04 19:36

bente vinding jensen <rokken@hundeuld.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ErQMb.3899$kl6.1179@news.get2net.dk...

> [...]

> Jeg ved vi havde en på Fanø, men hvor og hvornår må du spørge her
>
> Nordby arkiv
> Niels Engersvej 5
> Nordby
> 6720 Fanø
> Åbnings tid
> tirsdag kl 10-12
> onsdag 19-21
> tlf 7516 6260
>
> med venlig hilsen
> Bente Vinding Jensen
> rokken@hundeuld.dk
> www.hundeuld.dk
>
> Og jeg har i dag set en i Nykøbing Sj ved stationen den er rød
MVH
Bente Vinding Jensen

Fra : bente vinding jensen

Dato : 02-02-04 20:45

bente vinding jensen <rokken@hundeuld.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:d0gNb.2303$Kh3.1654@news.get2net.dk...

> bente vinding jensen <rokken@hundeuld.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:ErQMb.3899$kl6.1179@news.get2net.dk...

> reklame

> trængende
> sit
> på

> skibet
> eller
> 'minebøsser'.
> penge,

> MVH
> Bente Vinding Jensen
>

> Og der er også en i Roskilde ved `det nye Rotorv udenfor Roskilde marine
forening.
Med venlig hilsen
Bente

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 13-01-04 22:18

Hej
Da du mangler oplysninger om bombebøsser, så kan du senen af de gamle
hornminer der har fungeret som indsamlingsbøsse. Den står på naboøen til
Christianshavn, det er faktisk den grønne ø Amager.
Bøssen der står stadtg er på havnen i Dragør, den står lige ud for
strandhotellet på hjørnet mod nordvest i det nordre bassing, li der hvor man
går ned til "karntænestationen", altså modsat danmarks ældste losstation. Ja
det var lige en bemærkning om historien.
Minens eller bombebøssen's hul til at komme penge ned i er blikkeret da den
ikke anvendes mere, men jeg vil tro at der er en del omkring netop denne
bombebøsse på Lokalhistorisk arkiv i Dragør, dette arkiv er faktisk et ret
alsidigt arkiv med en stor samling af lokalhistorie, så det skulle ikke
undre mig at de også har en del omkring netop denne bombebøsse.
Stiftelsen "Bombebøsen" findes faktisk endnu på Christianshavn, der kan jo
også være der er arkiver derfra, de må jo ligge enten i stiftelsen eller på
et af arkiverne, jeg ville prøve på det lokalhistoriske arkiv der dækker
Christianshavn, de kan nok være ret behjælpelige. Jeg kan da huske som barn
at jeg fik lov til at lægge en krone i bomben når vi besøgte Dragør, der var
i halvtredserne.

Niels Gjermandsen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 14-01-04 00:46

Hej

Jeg kan huske som dreng i midten af 1960erne, hvor jeg kom meget på
Skovshoved Havn (nord for København), at der stod en gammel gråmalet
hornmine til at lægge penge i. Den stod lige til højre for ved indgangen
ved tankstationen, nærmere betegnet ved nedgangen til flydebroen, hvor
roerne sattes deres både i vandet.
Om den stadig står der idag skal være uvist.

Hilsen
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 07:20

I forlængelse af min private mail ang hornminen i Munke Mose i Odense kan
jeg oplyse at jeg husker den som dannebrogsfarvet - altså malet rød med
hvide striber.

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

bl.a.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-01-04 09:49

hno skrev:
> Til brug for en registratur over Bombe- og Minebøsser søges
> oplysning om de Bombebøsser og Minebøsser der er, eller har
> været, rundt om i landet.

Jeg husker at der stod en i Frederiksberg Have lidt sydvest
for hovedindgangen fra Runddelen.

Men jeg har et af mine nysgerrige spørgsmål:
Hvordan i alverden tømte man dem for penge?

Det skulle vel foregå mens de indkastede mønter
stadig var gangbare og havde værdi.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : PM

Dato : 14-01-04 11:35

Mener der står en ved havnen i Skagen,

PM

Fra : hno

Dato : 14-01-04 12:28

Minebøsserne fungerer som en sparebøsse med en sprække til penge (med et
hængslet låg, for at holde vand ude), og en aflåst skuffe til opsamling.
Bøssen bliver så tømt efter behov. Det er ikke de store beløb der bliver
indsamlet, så det er mere en tradition i de foreninger der står for
tømningen. Flere minebøsser benyttes iøvrigt ikke længere til indsamling.

mvh Henrik Olsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-01-04 15:38

Mon, 12 Jan 2004 12:50:25 +0100, skrev hno:

> [...]
>for en kro. Resultatet vil til sin tid blive gjort tilgængelig på Internet.

Jeg kan komme i tanker om to: på havnen i Glyngøre og på Strandvejen i
Nykøbing Mors. Jeg skal ved lejlighed prøve at undersøge nærmere.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-01-04 15:00

Wed, 14 Jan 2004 15:38:16 +0100, skrev Kurt Hansen:

>Jeg kan komme i tanker om to: på havnen i Glyngøre og på Strandvejen i
>Nykøbing Mors. Jeg skal ved lejlighed prøve at undersøge nærmere.

Ach, jeg må revidere min tilbagemelding. Jeg var i Nykøbing i dag og
det viser sig, at bøssen ikke står på sin gamle plads. Der er lavet
P-plads og jeg kiggede mig lidt omkring for at se om den skulle være
flyttet, men kunne ikke umddelbart finde den. Jeg spørge næste gang
jeg skal på det lokalhistoriske arkiv.

Den på havnen viste sig at være en minesøger til magnetminer - en
bombe- eller torpedolignende genstand med justerbart haleror og
sidevinger, så man kunne justere dybden. Fem af den slags blev slæbt
bag efter et skib. Eksemplaret i Glyngøre stammer fra farvandet
omkring Læsø. Minesøgeren har ikke været anvendt som indsamlingsbøsse.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-02-04 12:33

>Jeg kan komme i tanker om to: på havnen i Glyngøre og på Strandvejen i
>Nykøbing Mors. Jeg skal ved lejlighed prøve at undersøge nærmere.

I 5. udgave af Trap Danmark snublede jeg lige over dette:

"I et lille anlæg ved den østl. ende af Strandvejen mindesmærke for ti
krigsforliste Morsø-søfolk, rejst 1953".

Jeg mener altså at kunne huske fra min barndom, at der var en sprække
i, så man kunne kaste penge i, men jeg KAN jo huske forkert. Jeg er
dog ret sikker på at det var en hornmine.

Fra : Henning B Jensen

Dato : 15-01-04 04:54

> [...]
de
> Bombebøsser og Minebøsser der er, eller har været, rundt om i landet.

Der har stået en ved havnen i Næstved. Jeg ved ikke om den er der mere, men
skal undersøge det.

Hilsen Henning Jensen

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 15-01-04 22:57

hno wrote:
> Bombebøssen
[...]
> [...]
> Ovengaden oven Vandet 48 på Christianshavn. Senere er der rundt om i
> landet oprettet andre stiftelser og understøttelsesfonde med samme

Rettelse: Den nuværende adresse er Dronningensgade 69, Christianshavn (det
er lige ved Frelser Kirke). Der er så vidt jeg ved ikke nogen forbindelse
mellem ejendommen OOV 48 (fire opgange) og "Bombebøssen". Jeg kan anbefale
at kontakte stiftelsen på Dronningensgade.

- Peter Ravn Rasmussen

Fra : hno

Dato : 18-01-04 16:28

Tak til alle for oplysningerne om bombe- og minebøsser.
De vil indgå i det videre arbejde med registraturen.
mvh Henrik Olsen