Danish Crown
Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-01-04 08:05

Beklager hvis dette indlæg falder udenfor gruppens område, men jeg kan ikke
lige komme på en beder gruppe,,,

Jeg har besluttet at jeg på ubestemt tid, vil boykotte Danish Crown, og vil
derfor høre om der er nogen der ved hvad de slagter, er det kun svinekød,
eller også oksekød?

Synd for landmændne, men de må bare lægge pres på Danish Crown, så de dels
kan få gjort ogentligt rent dagligt, og få fyret Lars Kymer.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : JS

Dato : 12-01-04 10:40

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Synd for landmændne, men de må bare lægge pres på Danish Crown, så de dels
> kan få gjort ogentligt rent dagligt, og få fyret Lars Kymer.

Eftersom det både er Tican og Danish Crown samt Tulip (forædling) der har
været i søgelyset må du nok indstille dig på at blive vegetar. Alternativt
kan du klappe hesten og lade være med at tro på alt hvad Ekstra Bladet og
TV2 siger. Spørger du medarbejderne på de respektive slagterier er der ikke
hold i anklagerne.

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 12-01-04 15:24

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message
> [...]
>
> Synd for landmændne, men de må bare lægge pres på Danish Crown, så de dels
> kan få gjort ogentligt rent dagligt, og få fyret Lars Kymer.

Jeg synes da det lyder som en fornuftig ting at gøre... (Jeg praktisere det
selv i stor stil).
Og der findes endnu alternativer - F.eks. laver Hanegal udmærket pålæg. Ude
omkring i provinsen må det, alt andet lige, være relativt nemt, at få
arrangeret køb af en halv gris fra den lokale slagter. Og jeg ved da, at der
i KBH er flere slagtere, der selv står for selve opskæringen. Så man behøver
da ikke at blive vegetar for at markere sin afsky mod svineriet.

Jeg anerkender at der kan være en smutter engang imellem på et slagteri ...
Nye folk kan være under oplæring, den ansvarshavende har tømmermænd eller
har en syg datter på hospitalet osv. Men i mine øjne er listen over de store
slagteriers svinestreger lang, meget laaang.

Den største af dem alle? At de har smadret den danske madkultur med deres
pumpede, masseproducerede, uiteressante og nu også bakterieinficerede kød.
Så i mine øjne trænger de helt klart til en forstrækkelse...

Og så lige et godt råd. Hvis man konsekvent køber kødvare af en ordentlig
kvalitet opnår man tre ting: For det første den gastronomiske og æstetiske
glæde ved det bedre produkt. For det andet (ofte) et bedre helbred, fordi
man ikke udsættes for så mange tilsætningsstoffer, medicinrester, pesticider
m.m. (Det er især værd at overveje, hvis man er igang med at stifte
familie). Og sidst men ikke mindst opnår man, at ens fødevareindtag helt
automatisk nedjusteres grundet prislejet. Med andre ord; man kan ligefrem
risikere at tabe sig!! ;)

Den danske madkultur bæger stadig præg af, at vi oprindeligt er landbofolk
med fysisk hårde daglige pligter. Men idag hvor IT-branchen tjener flere
penge hjem til DK end landbruget gør, er det måske på tide at revidere
madkulturen for alvor, sådan at det ikke kun er 'helse-snopperne' fra byerne
der er begyndt at tænke kvalitet fremfor kvantitet. Vi skal ha' hele landet
med på bølgen... Hvis vi formåede at tænke sådan som nation, ville
industrien helt automatisk skifte retning. Dem der var for langsomme ville
knække halsen i vores globale økonomi.

Men så længe folk stadig forføres at forstegt bacon (!!!), kødpølse med
senerester og stabilisatorer, langtidsholdbare færdigretter, flæskefars til
50 kroner for fem kilo og andet klamt, sker der ikke en hylende fis. Så
bliver vi som befolkning bare federe og federe - til vi en dag kan matche
den amerikanske vægtkurve.

ØF ØF

Bjarke

Fra : Michael Sølvsten

Dato : 12-01-04 17:17

Hej Ivar

Din beslutning om at boykotte Danish Crown er naturligvis din egen, men så
synes jeg du skal være konsekvent. Tag på besøg hos din lokale slagter og
check hans rengøringsstandard, tag på besøg i supermarkedet, din
yndlingsrestaurant osv. osv. Jeg tror du vil opdage at deres
rengøringsstandard er langt under Danish Crowns.
Jeg har arbejdet med fødevarer i mange år, og har aldrig til dato oplevet så
striks en rengøring, og kontrol med samme, som de store slagterier
praktiserer.

Det bliver en effektiv slankekur hvis du skal boykotte dem allesammen - tag
og dan dit eget indtryk frem for at hoppe på Ekstra Bladets kampagne.

Mvh. Michael

Fra : Q

Dato : 13-01-04 00:23

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Synd for landmændne, men de må bare lægge pres på Danish Crown, så de dels
> kan få gjort ogentligt rent dagligt, og få fyret Lars Kymer.

Nu kender de færreste nok ALLE detaljerne i den pågældende sag, men jeg vil
da give dig ret i at det ikke så alt for lækkert ud med de billeder der er
blevet vist i EB og TV2 for nylig... Men bemærk venligst at hverken du
eller jeg kender resultaterne af de analyser der bliver lavet på kødet..

Et par tanker om de billeder der har været vist:

- Det transportbånd, hvor rullerne er grattet ind i gammelt kød: Har du
tænkt på at det *kunne* være enten til kød-affald eller til produkter der
allerede ER emballeret?

- De rør der tydeligvis ikke er rengjorte for fedt mv... Kommer de
overhovedet i kontakt med produktet?

- EB har flere gange brugt et billede der viser et par grise under partering
( tarme og andet "godt" hænger ud af kroppen).. Det er i sig selv ikke
uhygiejnisk, men måske lidt frastødende, hvis man aldrig har set en gris
under slagtning og partering før.. Et glimrende eksempel på den typiske
skandale-journalistik EB lever højt på

- De prøver der er "svindlet" med er i og for sig ligegyldige....
Fødevaresikkerhed bygger udelukkende på hvad der ER i produkterne.. Groft
sagt er det eneste væsentlige at kontrollere at der ikke findes
sygdomsfremkaldende bakterier i de produkter der bliver sendt ud til
forbrugerne.. De prøver der er fusket med bliver udelukkende taget for at
finde ud af hvor en evt. infektion er sket...

Såeh.... Hvis Danish Crown har et rengøringsproblem er det en sag mellem dem
og ISS og ikke andre, sålænge produkterne ikke gør forbrugerne syge..

I dag er det faktisk sådan at de større fødevarevirksomheder har et
omfattende egenkontrolprogram, som udarbejdes i samarbejde med
levnedsmiddelkontrollen.. I princippet er det nok bare at kontrollere det
færdige produkt, men oftest tages der prøver mange steder gennem produktione
n, for at kunne spore en infektion tilbage til f.eks råvarer,
tilsætningsstoffer, rengøring osv..

Prøv at holde øje med om ekspedienten på tanken vasker hænder inden han/hun
laver en fransk hotdog til dig, eller på anden måde håndterer uindpakkede
fødevarer.. Det er i sidste ende ligeså slemt fordi der også her er rigeligt
med infektionskilder, men til gengæld slet ingen kontrol med HVAD det
egentlig er du får ( udover dine varer )

bare lige et par "strøtanker"

/peter, som også arbejder med fødevarer

Fra : -V-

Dato : 13-01-04 00:32

Q wrote:

[god og saglig strøtankerække klippet]

> bare lige et par "strøtanker"

> /peter, som også arbejder med fødevarer

Hvor arbejder Peter, og i hvilken funktion?

-V-

Fra : Q

Dato : 13-01-04 02:28

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> Q wrote:
>
> [god og saglig strøtankerække klippet]

> Hvor arbejder Peter, og i hvilken funktion?

Tusser rundt på et mejeri, I lære som mejerist ( mangler 5 måneder for at
være udlært )..

Min arbejdsgivers firmanavn kan du gætte på, men jeg vil understrege at du
kun har ca. 5% chance for at gætte forkert

/peter

Fra : -V-

Dato : 13-01-04 16:58

Q wrote:
> Min arbejdsgivers firmanavn kan du gætte på, men jeg vil understrege
> at du kun har ca. 5% chance for at gætte forkert

Fanø?
Ingstrup?
Thiise?
Løgismose?
Øllingegård?
Grambogård?

Nej, jeg giver fortabt...

-V-

Fra : Ralph

Dato : 13-01-04 18:14

> Fanø?
> Ingstrup?
> Thiise?
> Løgismose?
> Øllingegård?
> Grambogård?
>
> Nej, jeg giver fortabt...

Arh, la´ vær´ du må da have flere bud.

--
venligst
Ralph

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 13-01-04 16:00

"Ivar Madsen" wrote

> Jeg har besluttet at jeg på ubestemt tid, vil boykotte Danish Crown, og
vil
> derfor høre om der er nogen der ved hvad de slagter, er det kun svinekød,
> eller også oksekød?

Gad vide om Ivar nogensinde får svar på spørgsmålet .

/Anders

Fra : Else Holm

Dato : 13-01-04 16:39

"Anders Hagstrøm" <FJERNh@gstrom.dk> skrev i en meddelelse
> "Ivar Madsen" wrote

Crown,

> Gad vide om Ivar nogensinde får svar på spørgsmålet .
>
> /Anders

Det er ikke nødvendigt at svare - Ivar kan finde det selv - nemlig på
http://www.danishcrown.dk/page413.asp hvor der er et produktkatalog
for både Pork and Beef, så ...

--
Else

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-01-04 19:27

Else Holm skrev i -dk.kultur.mad+drikke:

> Det er ikke nødvendigt at svare - Ivar kan finde det selv - nemlig på
> http://www.danishcrown.dk/page413.asp hvor der er et produktkatalog
> for både Pork and Beef, så ...

Det er da om ikke et direkte svar, så en oplysning om hvor jeg kan finde
svaret, og tak for det,,,

Fra : Peter Weis

Dato : 13-01-04 18:14

> [...]

vil
> derfor høre om der er nogen der ved hvad de slagter, er det kun svinekød,

Hvis det drejer sig om svinekød, vil jeg varmt anbefale slagter Reichhardt i
Lynge. Han sælger frilandsgrise fra et mindre slagteri i Odsherred.

mvh
Peter