Bare lidt mere fart - please!
Fra : C L M

Dato : 11-01-04 19:40

Jeg ved det godt, det er næsten nostalgisk, men ikke desto mindre er det
fakta! Jeg er udstyret med en gammel PC(PII 300, 196 Ram, 13 GB HD og et
Voodoo 3 16MB) som jeg med held kører Tiger Woods PGA 2004 på. Dette foregår
selvfølgelig meget langsomt og med laveste grafik-niveau. Har I nogle ideer
til hvordan jeg kan speede det hele lidt op? Evt. opgradering af grafik
driver el.lign. Altså en "gratis" forbedring af ydelsen.

Fra : Theis Dræberg

Dato : 11-01-04 19:45

Du kan for ingen penge i dag købe en bedre computer for ca 2000 kr der 3
gange så god.

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 12-01-04 10:25

> Du kan for ingen penge i dag købe en bedre computer for ca 2000 kr der 3
> gange så god.

for ingen penge ... for ca 2000 kr ...

Øh...

Fra : aes

Dato : 11-01-04 20:08

Ja en reformatering er ganske gratis og vil give typisk give dig 10-40%
højere ydelse, alt efter hvor lang tid siden det er du har formateret
maskine

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-01-04 22:45

aes wrote:
> Ja en reformatering er ganske gratis og vil give typisk give dig 10-40%
> højere ydelse, alt efter hvor lang tid siden det er du har formateret
> maskine

Hvorfor er det sådan?

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 12-01-04 10:32

> Hvorfor er det sådan?

1)
De fleste operativ systemer gennem længere tids brug efterhånden har skabt
et virvar af filer på harddisken.
For at en fil er hurtig at hente fra disken skal den ligge i ét
sammenhængende stykke. Dette kan sjældent lade sig gøre i ret lang tid ad
gangen, da man sletter og opretter nye filer hele tiden.
Derfor bliver disken "fragmenteret", altså indeholdende mange
usammenhængende filer. Dette gør at disken skal bruge længere tid til at
læse en fil, som især mærkes på nedsat hastighed.

2)
Man har tendens til at fylde sin computer op med skrammel gennem tiden.
Selvom man sletter et program igen, ligger der næsten altid diverse rester
og fylder. Mange af disse rester optager ressourcer for både disk og cpu, og
her mærkes igen et tab af performance.

En reformatering vil løse begge problemer. Men er man ikke interesseret i at
slette alle sine data, kan man i første omgang nøjes med at "defragmentere"
sin disk (løser punkt 1). Denne handling sørger for, at de fleste
usammenhængende filer sættes sammen igen, så man får en hurtigere load tid.

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-04 15:49

In article <4002698d$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
nospam@crax.dk says...

> Derfor bliver disken "fragmenteret", altså indeholdende mange

Det vil reinstallation ikke ændre på.

Kodeordet er defragmentering.

> og fylder. Mange af disse rester optager ressourcer for både disk og cpu, og
> her mærkes igen et tab af performance.

Er ikke konstateret. Må betragtes som en skrøne.

> En reformatering vil løse begge problemer. Men er man ikke interesseret i at

Nej. En reformattering er slet ikke nødvendig, medmindre man vil skifte
filsystem.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : thomas

Dato : 14-01-04 04:16

klip en masse lort væk

en formatering vil altid gøre din pc hurtiger og som du skriver alt andet er
en skrøne

--
Thomas

http://makeashorterlink.com/?T31431C07

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 14:35

In article <4004b454$0$27454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
66@hotmail.comm says...

> en formatering vil altid gøre din pc hurtiger og som du skriver alt andet er

Nej!

> en skrøne

Jo.

Fra : thomas

Dato : 14-01-04 14:58

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en

er det noget du har læst i et pc hæfte du skal ikke tro på alt der står i
disse hæfter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 15:18

In article <40054ae2$0$27445$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
66@hotmail.comm says...

> er det noget du har læst i et pc hæfte du skal ikke tro på alt der står i
> disse hæfter

Jeg læser aldrig PC-hæfter, men det tyder meget på at du gør.

Start med at sætte dig ind i hvordan tingene virker og prøv så igen. Et
godt sted at starte vil være noget info omkring filsystemer.

En omformattering giver _ingen_ ydelsesforbedring, whatsoever...

Fra : hh

Dato : 14-01-04 16:19

On Wed, 14 Jan 2004 15:17:37 +0100, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> [...]
>godt sted at starte vil være noget info omkring filsystemer.
>
>En omformattering giver _ingen_ ydelsesforbedring, whatsoever...
Indirekte gør det da man jo så skal genindsatallere Windows, og en ny
ren windows kører en anelse bedre end en 1 års med proggys der har
været ude og inde 1000x.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-04 17:41

In article <19na00tjksfdqfopbrva31c05gpjb7427p@4ax.com>, hh@hh.dk
says...

> Indirekte gør det da man jo så skal genindsatallere Windows, og en ny
> ren windows kører en anelse bedre end en 1 års med proggys der har

Jeg måtte reinstallere Win2k i efteråret som følge af et grimt
virusangreb. Installationen var på daværende tidspunkt over 2år. Jeg
fik en betydelig performancenedgang ved reinstall (der også omfattede
ompartitionering af hensyn til drevbogstavernes orden).

Jeg har desuden erfaring med både Linux og OS/2 og kan ikke konfirmere
en hastighedsøgning efter reinstall.

Fra : thomas

Dato : 15-01-04 04:04

> Jeg måtte reinstallere Win2k i efteråret som følge af et grimt
> virusangreb.

findes der et pænt

Installationen var på daværende tidspunkt over 2år. Jeg
> fik en betydelig performancenedgang ved reinstall

plat så er det fordi du ikke kan finde ud af det og det er jo nok det der er
galt og tag så lige at læse lidt mere i de pc hæfter du køber det lyder som
om du kunne lære lidt mere personligt er det mange år siden jeg læste i
sådan et men alle skal jo starte et sted
thomas

Fra : BJ Denmark

Dato : 15-01-04 10:12

thomas wrote:

> [...]
> det lyder som om du kunne lære lidt mere personligt er det mange år
> siden jeg læste i sådan et men alle skal jo starte et sted

Har du noget mere faktuelt at understøtte dine holdning med?

BJ

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet
"Du er en idiot" får nogen til at indse, at de ikke har ret.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 10:16

In article <4006030c$0$27442$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
66@hotmail.comm says...

> findes der et pænt

Ja, dem der ikke kræver geninstallation.

> plat så er det fordi du ikke kan finde ud af det og det er jo nok det der er

Jaja, så si'r vi det.

> sådan et men alle skal jo starte et sted

Ja, jeg synes du skulle lære lidt mere om hvordan computere virker; du
kunne jo blive klogere...

Jeg har ikke fundet nogle indlæg fra dig der underbygger at du er en
haj til specifikke PC-problemer, så jeg synes du skulle klappe i.

I mellemtiden vil jeg holde mig til det jeg er god til, nemlig
operativsystemer og filsystemer.

EOD.

Fra : thomas

Dato : 15-01-04 16:21

> Jeg har ikke fundet nogle indlæg fra dig der underbygger at du er en
> haj

haj nej jeg har 2 ben 2 arme o.s.v.

til specifikke PC-problemer,

hvis du tror du er det så må du tro om igen men din pc bliver hurtiger jo
længer tid der går ikke

så jeg synes du skulle klappe i.

nå er det nu du ikke ved hvad du skal skrive og så går du ned på et lidt
laver plan men din pc bliver stadig hurtiger det ender sku med at du har en
super computer

> I mellemtiden vil jeg holde mig til det jeg er god til,

hvad er så det
nemlig operativsystemer og filsystemer.

jamen du venter jo bare på den bliver hurtiger det er ikke sådan at du tager
hash siden du mener det giver fart jo mere lort der er i en pc

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-04 17:05

In article <4006afda$0$27366$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
66@hotmail.comm says...

> hvis du tror du er det så må du tro om igen men din pc bliver hurtiger jo
> længer tid der går ikke

Det skrev jeg ikke. Jeg skrev bare at maskinen ikke blev hurtigere ved
reinstall. Læs hvad jeg skriver og ikke hvad du tror at jeg skriver...!

> så jeg synes du skulle klappe i.

Nu er det jo ikke mig der kommer med uunderbyggede påstande.

> nå er det nu du ikke ved hvad du skal skrive og så går du ned på et lidt
> laver plan men din pc bliver stadig hurtiger det ender sku med at du har en

Du kan jo ikke læse dansk og derfor gætter du.

> jamen du venter jo bare på den bliver hurtiger det er ikke sådan at du tager

Der er dømt troll.

Fra : thomas

Dato : 15-01-04 20:11

"Jesper G. Poulsen"

> Nu er det jo ikke mig der kommer med uunderbyggede påstande.

ok kom med noget der giver dig ret i stedet for at køre i det samme spor
ellers gider jeg ikke spilde min tid på dig
Thomas

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 15-01-04 21:17

"thomas" <postkasse_66@hotmail.comm> skrev i en meddelelse

> "Jesper G. Poulsen"

> ok kom med noget der giver dig ret i stedet for at køre i det samme spor
> ellers gider jeg ikke spilde min tid på dig
> Thomas

Hej Thomas
Nu er det ikke altid jeg er enig med Jesper men her vil jeg dog give ham
ret, en windows instalation der bliver bare nogenlunde passet får ikke
problemer med hastighed og derfor vil det heller ikke give en
hastighedsforøgelse at formatere og geninstallere.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-04 00:35

In article <4006f55c$0$24826$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
paulsmail@ofir.dk says...

> ret, en windows instalation der bliver bare nogenlunde passet får ikke
> problemer med hastighed og derfor vil det heller ikke give en

Det har du nemlig helt ret i.

> hastighedsforøgelse at formatere og geninstallere.

Nej tværtimod, da en nyinstallation ikke kan bryste sig af flere års
omsorg og trimning.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-04 00:43

In article <4006e5d3$0$27385$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
66@hotmail.comm says...

> ok kom med noget der giver dig ret i stedet for at køre i det samme spor

Det er stadig dig der kommer med uunderbyggede påstande.

> ellers gider jeg ikke spilde min tid på dig

Haha, det er dig der er "the smartass" her.

Fortæl meget nøje hvad der gør en omformattering bedre end ingen
omformattering...

Fortæl mig derefter hvorfor en 2 år gammel installation ydede bedre end
en nyinstallation.

Det kan du ikke se sammenhængen i, men så skal jeg fortælle dig det.
Når man har den samme installation i så mange år, så ved man hvor den
skal trimmes for at yde sit bedste. En nyinstallation vil aldrig yde
sit bedste før den er trimmet til.

Desuden skal en nyinstallation defragmenteres før der bare kommer
skyggen af ydelse. En udefragmenteret nyinstallation er ualmindelig
ineffektiv.

- This is a lighthouse, Your call!

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 16-01-04 01:08

> - This is a lighthouse, Your call!

LOL

En klassiker man ikke har hørt i al for lang tid !

Rune

....der iøvrigt heller ikke kan se hvordan gamle programrester sløver min
maskine.
....der tværtimod omhyggeligt er renset for messenger og den slags lort der
følger med en ny installation.
....og som er glad for de drivere der har taget lang tid at udvælge.

Men hvis det er fordi programresterne ligger på min harddisk og fylder og
dermed sløver maskinen, så må jeg da se og få ryddet op. Men godt jeg ikke
har en 200 GB disk, tænk hvor langsom den er når den bliver fyldt op.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-04 09:20

In article <40072ba7$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
rune_friis@adslhome.dk says...

> En klassiker man ikke har hørt i al for lang tid !

Jeg mente den var ganske rammene i denne sammenhæng

Har du hele joken?

> ...der iøvrigt heller ikke kan se hvordan gamle programrester sløver min
> maskine.

You're not alone (og "thomas" er ikke istand til/interesseret i at
fortælle det - han vil hellere svine folk til).

> ...der tværtimod omhyggeligt er renset for messenger og den slags lort der
> følger med en ny installation.

Du har XP, kan jeg regne ud. 2000 medfølger ikke nær de samme mængder
lort og kan iøvrigt det samme

> ...og som er glad for de drivere der har taget lang tid at udvælge.

Der er jo nok en grund til at de er udvalgt.

> Men hvis det er fordi programresterne ligger på min harddisk og fylder og
> dermed sløver maskinen, så må jeg da se og få ryddet op. Men godt jeg ikke
> har en 200 GB disk, tænk hvor langsom den er når den bliver fyldt op.

Jeg har 4.5 GB system-partition.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 16-01-04 22:42

Jesper G. Poulsen wrote:
> Du har XP, kan jeg regne ud. 2000 medfølger ikke nær de samme mængder
> lort og kan iøvrigt det samme

Næsten det samme, XP har en del bedre kompatibilitet med ældre
DOS/Win9x-spil. Derudover ser jeg ingen grund til at bruge XP fremfor 2000.

--
Andreas Kleist Svendsen - usenetnospam@nau.dk <-- Ja den virker
Klan Caper Sapiens: http://www.capersapiens.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-04 23:30

In article <bu9lso$oge$1@sunsite.dk>, usenetnospam@nau.dk says...

> Næsten det samme, XP har en del bedre kompatibilitet med ældre
> DOS/Win9x-spil. Derudover ser jeg ingen grund til at bruge XP fremfor 2000.

Forkert. Har man opdateret sin 2000'er til SP4 er der ingen grund til
at bruge XP (medmindre man bare _MÅ_ ha' den afsindigt grimme
brugerflade).

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 17-01-04 17:43

Jesper G. Poulsen wrote:
> Forkert. Har man opdateret sin 2000'er til SP4 er der ingen grund til
> at bruge XP (medmindre man bare _MÅ_ ha' den afsindigt grimme
> brugerflade).

Okay, den ændring kendte jeg ikke til, så var det jo spild at skifte fra
2000 til XP.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-04 22:59

In article <bubom2$c8s$1@sunsite.dk>, usenetnospam@nau.dk says...

> Okay, den ændring kendte jeg ikke til, så var det jo spild at skifte fra
> 2000 til XP.

Nej. Spild af tid og harddiskplads

Fra : hh

Dato : 16-01-04 13:48

>Men hvis det er fordi programresterne ligger på min harddisk og fylder og
>dermed sløver maskinen, så må jeg da se og få ryddet op. Men godt jeg ikke
>har en 200 GB disk, tænk hvor langsom den er når den bliver fyldt op.
Det er ikke program rester der kan sløve en maskine der har været
installeret 1000 prøve programmer på, det er de rester der ikke bliver
fjernet i REG databasen, det skal OS hoppe rundt om hele tiden.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-04 23:31

In article <a6nf00ptde2nscdjae62vaa165ft5m12gq@4ax.com>, hh@hh.dk
says...

> Det er ikke program rester der kan sløve en maskine der har været
> installeret 1000 prøve programmer på, det er de rester der ikke bliver
> fjernet i REG databasen, det skal OS hoppe rundt om hele tiden.

Læs lige det Rune skriver, vil du ikke nok?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-04 23:34

> [...]

> installeret 1000 prøve programmer på, det er de rester der ikke bliver
> fjernet i REG databasen, det skal OS hoppe rundt om hele tiden.

Læg mærke til det med "omsorg og trimning"...

Fra : thomas

Dato : 16-01-04 02:43

> Haha, det er dig der er "the smartass" her.

er du syg eller er du løbet tør

> Fortæl meget nøje hvad der gør en omformattering bedre end ingen
> omformattering...

hvis du ikke kan fatte det så er det jeg skrev før at du må læse lidt mere i
dine pc hæfter

> Fortæl mig derefter hvorfor en 2 år gammel installation ydede bedre end
> en nyinstallation.

kan du ikke prøve at skifte rille

> [...]
> Når man har den samme installation i så mange år, så ved man hvor den
> skal trimmes for at yde sit bedste. En nyinstallation vil aldrig yde

tror du det er en knallert

> Desuden skal en nyinstallation defragmenteres før der bare kommer
> skyggen af ydelse. En udefragmenteret nyinstallation er ualmindelig
> ineffektiv.

nej hvor er du kvik det står nok på side et i dine pc hæfter så prøv og gå
vidre til side to og tre o.s.v.

> - This is a lighthouse, Your call!

nå er der gået et lys op for dig

thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-01-04 09:15

In article <40074188$0$27379$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
66@hotmail.comm says...

> nå er der gået et lys op for dig

Der er definitivt dømt Troll.

XFUT:dk.admin.netikette

Fra : thomas

Dato : 17-01-04 01:23

> In article <40074188$0$27379$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
> 66@hotmail.comm says...

> Der er definitivt dømt Troll.

hvis der er nogen der er en Trol er det vist dig

> XFUT:dk.admin.netikette

du kan bare futte hvis du har lyst men jeg bliver her det må være fordi du
ikke ved hvad du skal skrive at du så prøver med et fut så brug nu lidt tid
til at læse i dine pc hæfter
thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-04 09:36

In article <4008804f$0$27384$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
66@hotmail.comm says...

> hvis der er nogen der er en Trol er det vist dig

Det er dig der mangler de saglige udtalelser.

> du kan bare futte hvis du har lyst men jeg bliver her det må være fordi du

Diskussionen hører ikke længere hjemme her.

XFUT:dk.admin.netikette

Fra : thomas

Dato : 17-01-04 10:25

> Diskussionen hører ikke længere hjemme her.
>
> XFUT:dk.admin.netikette

hvad har netikette med det at gøre at du ikke ved hvordan en pc virker du
virker desperat hvis du futte til mudderkastning kunne jeg forstå det men
netikette har intet med pc at gøre så endnu en gang læs videre i dine pc
hæfter eller læs her hvis du er i tvivl om hvilken gruppe du skal futte til

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-01-04 23:04

In article <4008ff4c$0$27424$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
66@hotmail.comm says...

> hvad har netikette med det at gøre at du ikke ved hvordan en pc virker du
> virker desperat hvis du futte til mudderkastning kunne jeg forstå det men

Diskussionen om hvorvidt du er en troll hører ikke til her.

Og jeg mangler stadig et sagligt udsagn fra dig der sandsynliggør din
påstand vedr. en sammenhæng mellem omformattering og
hastighedsforøgelse. At du endnu ikke er kommet med den beviser blot at
du _er_ en troll.

> hæfter eller læs her hvis du er i tvivl om hvilken gruppe du skal futte til
> http://makeashorterlink.com/?T31431C07

Hvilket endnu engang beviser din useriøsitet vedr. usenet.

Don't feed the trolls...

XFUT:dk.admin.netikette

Fra : thomas

Dato : 18-01-04 09:58

> In article <4008ff4c$0$27424$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, postkasse_
> 66@hotmail.comm says...

> Diskussionen om hvorvidt du er en troll hører ikke til her.

d.v.s. når du ikke ved hvad du skal skrive kalder du folk en trol at du er
uviden om windows er så dit problem og så kan jeg igen kun sige du skulle
læse meget mere i dine pc hæfter
fut
thomas

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-01-04 18:48

thomas wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> klip en masse lort væk
>
> en formatering vil altid gøre din pc hurtiger og som du skriver alt andet er
> en skrøne

Dét tror jeg er noget du er vant til Windowsverdenen. Det er da muligt
at du oplever noget af det du beskriver der.

For mit vedkommende anvender jeg ikke Windows. På den måde undgår jeg
den slags uforklarlige problemer som dem du beskriver.

Fra : JK

Dato : 12-01-04 09:00

On Sun, 11 Jan 2004 19:40:10 +0100, "C L M"
> [...]

>til hvordan jeg kan speede det hele lidt op? Evt. opgradering af grafik
>driver el.lign. Altså en "gratis" forbedring af ydelsen.

www.voodoofiles.com

der er udmærkede uofficielle drivere til alle windows. Voodoo3 er ikke
særligt præcist: 2000, 3000 eller 3500. 3500 TV-out har ikke PAL
drivere til windows xp, - det findes kun til NTSC.

Det er udmærkede, skarpe grafikkort, der var mange ud år forud for
tiden. De kan desuden tåle meget kraftig overclock. Jeg har anvendt
dem på BX chipset bundkort, hvor agp ved fsb133 overclockes med 33 %.
Det klarer de uden videre.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-04 15:39

JK wrote:

> De kan desuden tåle meget kraftig overclock. Jeg har anvendt
> dem på BX chipset bundkort, hvor agp ved fsb133 overclockes med 33 %.

Det overclocker jo kun AGP-bussen, ikke hverken GPU'en eller RAM'en på
kortet.