kastrering af jagthund
Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 11-01-04 12:41

Hej

Sender lige dette indlæg for en veninde .. jeg har selvfølgelig sagt
hvad jeg mener om kastration og at jeg så afgjort går ind for den ..
men jeg kan .. da jeg ikke har spor erfaring med jagthunde ikke sige
hvordan kastration indvirker på jagtiveren .. derfor håber jeg en af
jer kan besvare hendes spørgsmål
Hejhils fra Ami

Vi har en formel 1 labrador på 8 mdr.
Vi er fuldstændig sikre på, at der aldrig skal avles på hende og er
i tvivl om hvad sterilisation indebærer.
Hunden bruges til jagt, så et evt. indgreb må ikke svække dens
jagtiver.
Er der sandsynlighed for mælkekirtelknuder / kræft? --- fedme? eller
andet?
Vi efterlyser veldokumenterede erfaringer, eller henvisninger til
oplysninger.
Med venlig hilsen
Bente Nybjørn

Fra : A.M. Nielsen

Dato : 11-01-04 13:20

Jeg har haft adskillige steriliserede jagthunde i mit liv (mest spaniels) og
de er typisk blevet steriliseret i en alder af ca 2-3 år. På ingen af dem
har det influeret på deres lyst og evner til at jage. De får mere appetit ja
det gør de, men ved at nedskære fodermængden fra starten har jeg aldrig haft
tykke hunde. Pelsen bliver anderledes. Den bliver mere "ulden og lodden", ja
faktisk lidt grim at se på. Spaniels skal således bare trimmes mere og
oftere, men hvorledes det er med labber ved jeg ikke.
Ingen af mine steriliserede hunde har haft knuder, cancer eller ligen.
Knæk og bræk med indgrebet.
A.M.-Nielsen

Fra : Hans B

Dato : 11-01-04 13:32

> Hej
> Vi er fuldstændig sikre på, at der aldrig skal avles på hende og er
> i tvivl om hvad sterilisation indebærer.

Så kan den ikke få hvalpe
Men spøg til side, hvad i skulle formålet være med at sterilisere
(kastraktion er for hanner) hende?

> Hunden bruges til jagt, så et evt. indgreb må ikke svække dens
> jagtiver.

Da jeg som ung, gik på jagt blev Labradoren meget populær som jagthund, og
selvom der var 20-25 labbere på en selskabsjagt mener jeg aldrig at have
hørt at tæverne var steriliseret. Enkelte hanner blev kastreret men ikke
mange.

Jeg spørger blot af nysgerrighed.

Hans

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 11-01-04 19:45

"Hans B" <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Men spøg til side, hvad i skulle formålet være med at sterilisere
> (kastraktion er for hanner) hende?

Hej

Du tager fejl både hanner og hunner kastreres når det hele fjernes
strerilisation taler man hos hanner og hunner om når kun
forbindelsen kappes
dvs hos hanner sædstrengene kappes .. hos hunner æggelederne kappes
kastration finder sted hos både hanner og tæver når det hele fjernes
hejhils fra Ami

Fra : Holm

Dato : 11-01-04 14:42

> [...]
> jagtiver.
> Er der sandsynlighed for mælkekirtelknuder / kræft? --- fedme? eller

Hej

Der er tværtimod mindre risiko for at tæven får knuder i
mælkekirtlerne/kræft , end hvis den ikke er sterriliseret !
Fedme kan blive et problem , men hvis hunden bruges meget skulle dette nemt
kunne holdes nede ved den rette ernæring.

Bliver hunden fed nedsættes den aktivitetsbehov ,...derfor er det vigtigt at
fodre rigtigt.

Det er dog vigtigt at hunden får lov til at komme i løbetid et par gange før
den neutraliseres.

Se evt:
http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_feb_2002/Neutralisering_af_taever_020
2/neutralisering_af_taever_0202.html

Med venlig hilsen
Holm

Fra : Pwh

Dato : 11-01-04 16:13

Holm wrote:

> Det er dog vigtigt at hunden får lov til at komme i løbetid et par
> gange før den neutraliseres.

Hvem siger det, jeg skal selv have en tæve til foråret som sikkert skal neutraliseres
og jeg har spurgt både hos min egen dyrelæge (Centrum Dyreklinik) og Kbh Dyrehospital
om hvornår man kan neutraliserer. De siger begge steder at en tæve ikke behøver at have haft
den første løbetid, så det bunder nok mere i rygter end i fakta at de skal have x-antal løbetider.

> Se evt:
> http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_feb_2002/Neutralisering_af_taever_020
> 2/neutralisering_af_taever_0202.html

Der står der intet om at en tæve skal have haft x-antal løbetider for sterelicering.

/Jens

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 11-01-04 22:32

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
de skal have x-antal løbetider.

> jeg kan kun give dig ret .. dog plejer mine hunde at blive
kastreret mellem første og anden løbetid ..
midt mellem de to da det ellers ifølge min dyrlæge og andre kloge
hoveder kan give forstyrrelser .. altså hvis ikke man kastrerer midt
mellem to løbetider .. Jeg har aldrig ladet mine tæver kastrere før
første løbetid og ved ikke hvad følger er af det ... men kan fint
forestille mig at det med x-antal løbetider bunder i rygter frem for
fakta ..
hejhils fra Ami

Fra : Pwh

Dato : 12-01-04 16:51

Anne-Marie Prange wrote:

> [...]
> midt mellem de to da det ellers ifølge min dyrlæge og andre kloge
> hoveder kan give forstyrrelser .. altså hvis ikke man kastrerer midt

Det med at det skal værer mellem 2 løbetider her jeg også altid hørt,
men jeg kender nu til en tæve der for nylig er blevet stereliceret lige inden
anden løbetid, og hun virkede da både sund og rask.
Der var nogle rent praktiske grunde til at ejeren var nødt til at fremskynde indgrebet.

/Jens

Fra : René Kofoed

Dato : 15-01-04 21:32

> [...]
> første løbetid og ved ikke hvad følger er af det ... men kan fint
> forestille mig at det med x-antal løbetider bunder i rygter frem for

Hej Ami.
Hvis du sterilliserer/kastererer før første løbetid, mener man, at risikoen
for mælkekirtelkræft, er reduceret til et minimum.
Hvis det er for, at undgå kræftrisikoen, bør man kasterere, og ikke "nøjes"
med, at sterilliserer, og helst inden første løbetid.
Hvilke eventuelle komplikationer, det kan give, i form af manglende
hormonpåvirkning, ved jeg ikke noget om.
MVH Susanne.

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 16-01-04 00:00

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvilke eventuelle komplikationer, det kan give, i form af
manglende
> hormonpåvirkning, ved jeg ikke noget om.

Hej Susanne ..
Tak for dit svar .. der lærte jeg lige lidt hvad angår
mælkekirtelkræft..
Det med kastration for at undgå kræftrisikoen vidste jeg .. og mine
tæver er altid blevet kastreret .. sterilisation har jeg aldrig
kunne se
det fornuftige i ....
Det var netop det med komplikationer i form af manglende
hormonpåvirkning
hvis der kastreres før 1. løbetid jeg var interesseret i for det ved
jeg nemlig heller ikke
spor om ... jeg tænker også lidt på at kastration før første løbetid
vel skal foretages ret tidligt
idet det vel ellers også kan give uorden i en begyndende cyklus ..
... eller lyder det usandsynligt
hejhils fra Ami

Fra : Holm

Dato : 12-01-04 01:07

> [...]
behøver at have haft
> den første løbetid, så det bunder nok mere i rygter end i fakta at de skal

Næ ..men det gør der her !...og meningerne er jo altid forskellige )
Citat :

Hvornår skal man lade sin hund operere?

I princippet kan man udføre disse operationer på meget små hvalpe, men af
hensyn til hundens harmoniske udvikling er det mest hensigtsmæssigt at lade
hunden komme gennem puberteten, før man lader den operere. Det vil for de
fleste hundes vedkommende sige, at de kan opereres, fra de er knap et år
og på et hvilket som helst tidspunkt herefter. Hunhunde kan endog
steriliseres under drægtighed.
Af dyrlæge Finn Boserup, Bagsværd

Link : http://www.hunde-info.dk/page54.shtml

Venlig hilsen Holm

Fra : Pwh

Dato : 12-01-04 16:57

Holm wrote:

> [...]
> opereres, fra de er knap et år
> og på et hvilket som helst tidspunkt herefter. Hunhunde kan endog

Jeg kan hører at jeg skal undersøge det lidt bedre inden at jeg evnt får stereliceret
min kommende tæve, nu hvor Tyson er blevet kastreret er der ikke noget hastværk over det.
Finn Boserup's argumenter virker jo logiske nok og så er det måske en dum chanche
at tage at få tæven stereliceret for tidligt. Hvem ved, jeg vænner mig måske også til løbetiderne
og er det en racehund jeg får næste gang vil det måske også værer ærgeligt at afskrive sig fra
på et tidspunkt at kunne få hvalpe på hende.

/Jens (der takker for linket)

Fra : Broegger

Dato : 11-01-04 20:26

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> fumlede med tastaturet og
frembragte news:btrcn5$4h2$1@sunsite.dk:

> Vi har en formel 1 labrador på 8 mdr.
´
Lige en hurtig tanke, formel 1'ere er som regle fra en Kennel, hvad siger
købskontrakten?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk