AGP skal disables fra BIOS, men hvordan gø~
Fra : ;-\) Pia Nielsen ;-\~

Dato : 11-01-04 01:37

Hej allesammen!

Jeg har virkeligt et problem nu.

Jeg sidder med et bundkort
fra Tekram
som hedder P5M3-A+

Jeg vil gerne disable "The on-chip AGP graphics support " ....

Men jeg har været inde på
http://support.tekram.com

Tilsyneladende virker det som om at AGP-grafik skal disables fra BIOS!
HVordan gør jeg det...???

Når jeg ikke har noget AGP er det jo lidt svært at sætte fra BIOS'en.... man
kan jo ikke se hvad man laver så....

Kender andre dét problem? Hvad kan jeg gøre?

Fra : jk

Dato : 11-01-04 12:12

" Pia Nielsen " <pia@nospam.dk> wrote in message
> [...]
man
> kan jo ikke se hvad man laver så....
>
> Kender andre dét problem? Hvad kan jeg gøre?

....on-chip AGP graphics support (?) hmm.... du vil disable AGP porten, for
at sætte et PCI kort i istedet ?, i såfald er der en indstilling hvor man
vælger enten AGP eller VGA som "Primary display" (kan ikke huske hvad det
nøjagtig hedder), du starter med at have din monitor til AGP grafikkortet, -
går ind i BIOS'en og flytter displayet om til VGA - derefter gemme du
indstillingerne og lukker computeren ned. Fjern dit AGP kort, og indsæt dit
PCI kort - tænd - og så burde du have billede.

Jeg har en eller anden fornemmelse at det ovenstående alligevel ikke er det
du vil have svar på - men så må du uddybe spørgsmålet lidt ,
jeg troede også først du mente on-board agp (dvs. indbygget grafikkort på
motherboardet) - men det kort du nævner har ikke indbygget AGP grafikkort :)

/JK

- du har on-board grafikkort - som pt. er aktiveret, sådan at dit andet
grafikkort ikke kan vise noget skærmbillede ?

Fra : ;-\) Pia Nielsen ;-\~

Dato : 11-01-04 12:16

Undskyld min dårlige forklaring... jeg kan godt selv se det nu....

Jeg skal installere et PCI-skærmkort... jeg har prøvet med 3 forskellige
PCI-skærmkort... men de virker ikke!

Der er et AGP-slot... og jeg går ud fra at computeren default står til at
benytte AGP-slottet... men jeg har ikke et AGP-skærmkort at sætte i !!!

Jeg kan intet se på skærmen og kan derfor ikke gå ind i BIOS.

I mit forrige indlæg kunne man tro at der er en AGP-port bagpå PC'en til
skærm... men det er der ikke! Jeg forklarede mig vist ikke godt nok:

Jeg prøver lige igen:

- På bundkortet er der slot til AGP og til PCI, men der er IKKE skærmport
bagpå bundkortet/PC'en
- Tre PCI-kort virker ikke og jeg går ud fra at det er fordi, at dne default
står til at benytte AGP (men jeg er ikke sikkert
- Jeg har kun et PCI-skærmkort, og kan derfor IKKE gå ind i BIOS'en

Hvad kan jeg SÅ gøre ???

Please, help!!!

Mange hilsner fra
Pia

Fra : jk

Dato : 11-01-04 12:28

> [...]

> står til at benytte AGP (men jeg er ikke sikkert
> - Jeg har kun et PCI-skærmkort, og kan derfor IKKE gå ind i BIOS'en

Hvis du ikke har noget AGP grafikkort i computeren, men har et PCI
grafikkort i et PCI slot, så burde der alligevel være skærmbillede - det må
du dog ikke hænge mig helt op på. Har du forsøgt at sætte dit PCI
grafikkort i en af de andre PCI slots ? - bare for at sikre, at det ikke er
PCI slottet som er problemet.

/JK

Fra : Henrik Dissing

Dato : 11-01-04 15:41

On Sun, 11 Jan 2004 12:15:48 +0100, Pia Nielsen wrote:

> [...]
>står til at benytte AGP (men jeg er ikke sikkert
>- Jeg har kun et PCI-skærmkort, og kan derfor IKKE gå ind i BIOS'en

Okay, så er jeg med. Som andre allerede har skrevet, burde det virke
umiddelbart, og det ville næppe hjælpe at disable AGP.

>Hvad kan jeg SÅ gøre ???

Har du prøvet at slette CMOS data? Det kan på nogle kort gøres ved hjælp af
en jumper, men ellers tager du bare batteriet ud "et stykke tid". Præcis
hvor længe, tør jeg ikke sige, for jeg har hørt alt fra et minut til et
døgn.

Har du mulighed for at prøve grafikkortet i en anden maskine? Hvad med
skærmen og kablet?

Er der mere end én monitorudgang på kortet? Prøv i så fald at flytte kablet.

Find selv på flere spørgsmål
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : jk

Dato : 11-01-04 16:39

"Henrik Dissing" <sorry@drowned.in.spam.invalid> wrote in message
> [...]
> en jumper, men ellers tager du bare batteriet ud "et stykke tid". Præcis
> hvor længe, tør jeg ikke sige, for jeg har hørt alt fra et minut til et

På nogle PCere kan man godt Clear'e CMOS'en, på andre resulterer denne
operation i sort skærm..., og den gør herefter INGENTING, - næste skridt er
så at få fat i en eeprom brænder og skrive en ny bios ned i CMOS'en - hvis
man så iøvrigt lige har
den rigtige bios liggende.

....og hvad mon der så sker med et TekRam kort - kan man gøre det her....
eller står man med et død bundkort...?

/JK

Fra : Henrik Dissing

Dato : 11-01-04 13:54

On Sun, 11 Jan 2004 01:36:37 +0100, Pia Nielsen wrote:

> [...]
>HVordan gør jeg det...???
>
>Når jeg ikke har noget AGP er det jo lidt svært at sætte fra BIOS'en.... man

Det forstår jeg ikke hvad du mener med.

On-chip AGP-grafik lyder som om der er video på bundkortet. Om ikke andet må
du vel så kunne gå i BIOS med skærmen koblet til bundkortets videoudgang?

Hvad er det egentlig du vil opnå?

Jeg formoder du vil installere et indstiksgrafikkort. Er det et AGP eller
PCI-kort?

Har du ikke noget display nu?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-01-04 14:38

" Pia Nielsen " <pia@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> kan jo ikke se hvad man laver så....
>
> Kender andre dét problem? Hvad kan jeg gøre?

Hejsa Pia

Jeg var en tur forbi tekram's hjemmeside og kigge lidt..
Så vidt jeg kan forstå på det hele så behøver du ikke at gøre noget, du skal
bare sætte dit PCI grafikkort i og så skulle det køre.
Er du sikker på at kortet er trykket _HELT_ i bund? Mange gange kan man godt
tro at det er helt på plads uden at det er det.
Du skal ikke være bange for at trykke til, bundkort er nogle stærke bæster

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : rAnders

Dato : 11-01-04 16:39

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tro at det er helt på plads uden at det er det.
> Du skal ikke være bange for at trykke til, bundkort er nogle stærke bæster

Ja meget hårde, du kan endog bruge en hammer hvis det stadigt ikke virker.
Grafikkort og bundkort kan tåle næsten alt

rAnders.