Hvad er en veksel?
Fra : David Leonard

Dato : 10-01-04 18:43

Se subj.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 18:47

"David Leonard" <david.leonard@tdtotal.dk> skrev i en meddelelse

Se her: http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Vekselloven.html

Hr. Bjørn

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-01-04 19:14

"David Leonard" skrev 10.01.2004 18:42:

> Se subj.

Veksel: Et i bestemt form udstedt dokument, enten en anvisning eller et
gældsbrev, om hvilket der gælder særligt strenge regler, der sikrer
omsætteligheden.

På dansk: Det er en art gældsbrev, som man kan handle med.

Veksler har ingen betydning i praksis mere.

/kristian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-04 21:14

Kristian Storgaard wrote:

> Veksler har ingen betydning i praksis mere.

Ak, jeg kan huske at have skrevet nogle stykker i gamle dage. Hvad buger
man i stedet i vore dage?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-01-04 21:25

"Kim Ludvigsen" skrev 10.01.2004 21:13:

> Ak, jeg kan huske at have skrevet nogle stykker i gamle dage. Hvad buger
> man i stedet i vore dage?

Ekstern finansiering eller også giver sælger bare kredit og så kører
belåner/sælger han den sin fakturafordring i stedet (factoring), vil jeg
tro. Jeg kender ikke så meget til praktisk finansiering.

/kristian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-04 21:38

Kristian Storgaard wrote:

> Ekstern finansiering eller også giver sælger bare kredit og så kører
> belåner/sælger han den sin fakturafordring i stedet (factoring), vil jeg
> tro. Jeg kender ikke så meget til praktisk finansiering.

Så vidt jeg husker, var veksler mere end blot belåningsobjekter. Noget
med, at hvis man ikke betalte dem til tiden, kunne der spares nogle
retsskridt i indrivelsen af pengene. Måske man lige skulle tjekke det
tidligere fremsendte link til Vekselloven og få opfrisket fordums
mareridt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-01-04 21:49

"Kim Ludvigsen" skrev 10.01.2004 21:37:

> [...]
> retsskridt i indrivelsen af pengene. Måske man lige skulle tjekke det
> tidligere fremsendte link til Vekselloven og få opfrisket fordums

Det er helt korrekt. Der kan fx. foretages fogedforretninger (udlæg) for
vekselretlige krav direkte på grundlag en veksel, jf. retsplejelovens § 478
stk. 1 nr. 7. I den forbindelse er adgangen til at gøre indsigelser også
særligt begrænset jf. § 501 stk. 3.

I øvrigt har jeg altid - lige fra folkeskolen fået indskærpet - ligegyldig
hvad du gør, så må du ALDRIG underskrive en veksel. Det siges også at i
gamle dage, når man startede på jura-studiet, så indledte institutlederen
med at fortælle: "Kig på ham der sidder til højre for dig - om et år er han
her ikke mere" og fortsatte "Og til jer, vil jeg blot sige, at hvis I ikke
lærer andet, så husk dog dette; Underskriv ALDRIG en veksel."

/kristian