Krydset check
Fra : David Leonard

Dato : 10-01-04 16:18

Kan I hjælpe med et lille væddemål :)

Min kammerat hævder at for at hæve en crosset check, skal
- den der hæver checken være kunde hos banken, og
- beløbet skal indsættes på dennes konto (og altså ikke kan udbetales
direkte)

Jeg mener at kunden blot skal kunne vise ID ("være kendt af banken?") og
sagtens kan hæve pengene i en bank han ikke er kunde i.

Hvad er korrekt? Vær flink at komme med paragraf :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-01-04 16:44

On 2004-01-10, David Leonard <david.leonard@tdtotal.dk> wrote:
> [...]
> sagtens kan hæve pengene i en bank han ikke er kunde i.
>
> Hvad er korrekt? Vær flink at komme med paragraf :)

En check kan vel godt hæves selvom du har smidt et par streger
på den.

Det er noget andet med en check "Kun til ordre" eller lign.

Fra : David Leonard

Dato : 10-01-04 16:48

> En check kan vel godt hæves selvom du har smidt et
> par streger på den.
>
> Det er noget andet med en check "Kun til ordre" eller lign.

Jeg mener med 2 paralelle streger ca. midt på - mener da det betyder at
kunden skal være kendt af banken, og at checken fx ikke kan bruges som
betalingsmiddel i en kiosk eller supermarked.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-04 18:01

Povl H. Pedersen skrev:

>En check kan vel godt hæves selvom du har smidt et par streger
>på den.

Nej.

Den der udbetaler penge for den, risikerer at måtte hoste op af
egen lomme.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 10-01-04 18:33

"David Leonard" > skrev
> Hvad er korrekt? Vær flink at komme med paragraf :)

Checkloven:

Om krydsede checks
§ 37. Trassenten eller indehaveren af en check kan krydse den med de i § 38
angivne virkninger.

Stk. 2. Krydsningen sker ved at påføre checkens forside to parallelle
streger.

Stk. 3. Krydsningen kan være generel eller speciel. Krydsningen er generel,
hvis den kun består af de to streger, eller der imellem disse anføres
betegnelsen »til bank« eller et tilsvarende udtryk; den er speciel, hvis
navnet på en bank anføres imellem de to streger.

Stk. 4. En generel krydsning kan ændres til speciel krydsning, men en
speciel krydsning kan ikke ændres til generel.

Stk. 5. Udstrygning af krydsning eller den angivne banks navn er uden
retsvirkning.

§ 38. En generelt krydset check må trassatbanken kun betale til en anden
bank eller til en af sine kunder.

Stk. 2. En specielt krydset check må trassatbanken kun betale til den
angivne bank eller, hvis dette er trassatbanken selv, til en af sine kunder.
Dog kan den bank, til hvilken checken er krydset, indkassere checken gennem
en anden bank.

Stk. 3. En bank må kun erhverve en krydset check fra en af sine kunder eller
fra en anden bank. Den må ikke indkassere en sådan check for andre end de
nævnte.

Stk. 4. En check, på hvilken findes påført flere specielle krydsninger, må
trassatbanken ikke indløse. Dette gælder dog ikke, hvor der er to specielle
krydsninger, hvoraf den ene er til inkasso ved et checkclearingskontor.

Stk. 5. Den bank, der ikke overholder de ovenfor angivne forskrifter, er
ansvarlig for den deraf opståede skade, dog ikke udover checkens beløb.

§ 39. Hvis en check, som er udstedt i udlandet, tværsover forsiden bærer
udtryk, anses den som en krydset check.

mvh

Alex Christensen

Fra : Devilicious

Dato : 11-01-04 01:22

"David Leonard" <david.leonard@tdtotal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener at kunden blot skal kunne vise ID ("være kendt af banken?") og
> sagtens kan hæve pengene i en bank han ikke er kunde i.

En anden har postet de relevantet paragraffer, så det vil jeg undlade. Dog
et par korte kommentarer:

Et pengeinstitut må ikke indløse en krydset check, og manglende overholdelse
af dette betyder, at banken indestår for betalingen af checken. Denne risiko
er uacceptabel for bankerne, og bankerne vil derfor altid afvise indløsning
af krydsede checks til ikke-kunder.

Der er ikke noget lovgivningsmæssigt krav om at checken skal ind og hvile på
kontoen, men en del banker (ofte dog kun i udvalgte filialer) praktisere
dette, for at sikre sig at checken bliver honoreret af trassatbanken.

Hvis en check ikke er krydset, kan ethvert pengeinstitut indløse den, men
der er ikke noget krav om indløse af checks fra ikke-kunder. Dog har de
fleste pengeinstitutter en aftale om indløsning af ikke-crossede checks op
til 1.000 kr. til ikke-kunder.

-dev

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-01-04 12:07

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fleste pengeinstitutter en aftale om indløsning af ikke-crossede checks op

Gælder det ikke kun checks udstedt af indløseren selv?

-cb

Fra : Devilicious

Dato : 15-01-04 13:20

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gælder det ikke kun checks udstedt af indløseren selv?

Ikke så vidt jeg ved? Det har jeg ihvertfald aldrig hørt før.

-dev