Cybercity Erhverv PPPoe?
Fra : Pnic

Dato : 10-01-04 15:46

Er der nogen der ved om den der 8 Mbit/768 Kbit/s forbindelse
Cybercity Erhverv har er en PPPoE løsning?

/Pnic

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-01-04 16:16

Pnic skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Er der nogen der ved om den der 8 Mbit/768 Kbit/s forbindelse
> Cybercity Erhverv har er en PPPoE løsning?

Det er jeg sikker på at support hos [erhverv punkt cybercity punkt dk] kan
svare på.

Men jeg fatter stadig ikke at det er så vigtigt for dig at det er netop en
PPPoE forbindelse du har, du kan gøre det samme med de andre løsninger som
du kan med en PPPoE, komandoen er bare en anden,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Pnic

Dato : 10-01-04 16:35

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev:

> Det er jeg sikker på at support hos [erhverv punkt cybercity punkt dk] kan
> svare på.

Jeg har prøvet at ringe men de har lukket i weekenden

> Men jeg fatter stadig ikke at det er så vigtigt for dig at det er netop en
> PPPoE forbindelse du har, du kan gøre det samme med de andre løsninger som
> du kan med en PPPoE, komandoen er bare en anden,,,

Det er fordi jeg er vant til PPPoE, jeg ved det virker og hvordan det
virker, jeg har aldrig haft nogen rigtige problemer med det
og jeg kender min PPPoE klient ud og ind.
Jeg vil ikke ændre forbindelses type hvergang TDC syntes
at jeg skal have noget andet.

Så det er enten PPPoE eller hvis jeg absolut skal skifte så kan jeg ligeså
godt gå hele vejen og få fiber med det samme
(fiber-netkortene er også kommet ned i pris kan jeg se.)

Mvh.
/Pnic

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-01-04 16:41

On 2004-01-10, Pnic <pnic@pnic.dk> wrote:

> Så det er enten PPPoE eller hvis jeg absolut skal skifte så kan jeg ligeså
> godt gå hele vejen og få fiber med det samme
> (fiber-netkortene er også kommet ned i pris kan jeg se.)

Hurra! Så må den hellige grav jo være velforvaret, ud med tromlerne!
(http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3069130294&category=4671)

--
Andreas Plesner Jacobsen | An adequate bootstrap is a contradiction in terms.

Fra : Pnic

Dato : 10-01-04 17:28

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev:

> Hurra! Så må den hellige grav jo være velforvaret, ud med tromlerne!

(http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3069130294&category=4671
)

Ja det er så (regne regne regne) omkring 40kr. per meter
og jeg skal bruge ca. 300.

og det er så 12000kr. Og så skal TDC også have penge for rør-pusteri, løn
osv...
så vi siger 15000kr i oprettelse.(det burde være lavere da TDC jo kommer til
at eje fiberet, men hvis jeg kan få det til 13000kr. + en garanti på/aftale
om at jeg ikke skal betale oprettelses pris igen hvis jeg flytter så er det
ok)

Og det ligger jo lige midt i det som jeg har nævnt jeg er villig til at
betale i oprettelse i tråden "Bredbånd prof. pppoe?"

Men kan TDC give mig 10mbit/s til 3k om måned?

btw. kan man lave PPPoE over fiber? en slags PPPoEoF??
(det er ikke nødvendigt hvis TDC altså kan levere forbindelsen, men
det ville være rart)

Mvh
/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-04 17:47

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>og det er så 12000kr. Og så skal TDC også have penge for rør-pusteri, løn
>osv...
>så vi siger 15000kr i oprettelse.

Tilføj 50.000 kroner i gebyr for non-standardløsninger, der ikke
umiddelbart kan hverken faktureres eller supportes.

Gravearbejdet koster nok en del mere, medmindre der løber et rør
ude under nærmeste lygtepæl. Men måske TDC vil gøre det med lidt
umiddelbart tab, hvis du bare skriver en langvarig kontrakt...

Hvad med porten i TDCs udstyr? POS-kort er ikke billige. Husk at
du også skal ha' noget at terminere den i hjemme hos dig selv.

>Men kan TDC give mig 10mbit/s til 3k om måned?

De leverer i hvert fald 8M/768k til 2500 kr/måned. Måske kan du
lokke dem til en 10M/768k for 3000?

Men hvis det går i stykker, må du nok indstille dig på at skulle
betale både teknikertimer og alt udskiftet udstyr selv. Det er
jo ikke noget, TDC har liggende, når du laver non-standard-ting.
Alternativt kan du smide 5-10 tusinde kroner oveni månedsprisen,
så TDC kan reparere tingene for dig og stadig tjene penge.

>btw. kan man lave PPPoE over fiber? en slags PPPoEoF??

Tjah, hvis du køber en ekstra router til TDC (husk at lægge penge
til driftomkostninger ovenpå månedsprisen), der kan stå og lave
PPP-sessionen, så vil de sikkert gerne.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pnic

Dato : 10-01-04 18:48

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev:

> Tilføj 50.000 kroner i gebyr for non-standardløsninger, der ikke
> umiddelbart kan hverken faktureres eller supportes.

Nu var jeg ellers lige helt tændt på ideen, men 50k er jeg overhovedet
ikke villig til at betale.

> Gravearbejdet koster nok en del mere, medmindre der løber et rør
> ude under nærmeste lygtepæl. Men måske TDC vil gøre det med lidt
> umiddelbart tab, hvis du bare skriver en langvarig kontrakt...

Jeg tror allerede at de har lagt fiberen da de lavede kabeltv-nettet her
i byen, ihvertfald er jeg rimelig sikker på at rørene er lagt.

> Hvad med porten i TDCs udstyr? POS-kort er ikke billige. Husk at
> du også skal ha' noget at terminere den i hjemme hos dig selv.

Nope, hvis TDC står forbindelsen er det deres ansvar.
jeg kan gå med til at sende ting tilbage i en returkasse hvis det
går i stykker.

> De leverer i hvert fald 8M/768k til 2500 kr/måned. Måske kan du
> lokke dem til en 10M/768k for 3000?

symmetrisk forbindelse ellers er jeg ikke intresseret.

> [...]
> Alternativt kan du smide 5-10 tusinde kroner oveni månedsprisen,
> så TDC kan reparere tingene for dig og stadig tjene penge.

Meh....Hvis det er TDC der ejer forbindelsen står de for alt
vedligeholdelse..samme Qos som deres erhvervs løsning.

Desuden starter alle standarder jo med et eller andet

> Tjah, hvis du køber en ekstra router til TDC (husk at lægge penge
> til driftomkostninger ovenpå månedsprisen), der kan stå og lave
> PPP-sessionen, så vil de sikkert gerne.

Jeg har nævnt hvad jeg er villig til at betale om måneden
det kan ikke forhandles..... PPP er ikke nødvendigt

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-04 19:07

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Nu var jeg ellers lige helt tændt på ideen, men 50k er jeg overhovedet
>ikke villig til at betale.

Det er altså bare et gæt. Jeg arbejder ikke hos TDC. Men det er
voldsomt dyrt at lave produkter skræddersyet til én kunde. Se
blot TDCs priser på projektledelse ved BB|Professionel: der
er ingen teknik involveret (det er en ren standardløsning uden
tilpasninger), men alligevel koster det 6.000 kr plus moms at
koordinere installationerne ved flere lokationer.

>Jeg tror allerede at de har lagt fiberen da de lavede kabeltv-nettet her
>i byen, ihvertfald er jeg rimelig sikker på at rørene er lagt.

Ud i enhver afkrog af byen? Det tror jeg ikke. Kabel-TV leveres
i kobber selv over meget lange stræk (det der hedder D2-net). Det
kan nemt dække flere byer uden skyggen af fiber.

>Nope, hvis TDC står forbindelsen er det deres ansvar.

....men så skal du jo også betale dem for det ansvar. Hvis udstyr
til 100.000 kr kan brænde af og skal erstattes, skal TDC jo sørge
for at få dækket de 100.000 kr over en ret kort årrække. Den eneste,
der kan betale den "forsikring", er dig - via et abonnementstillæg.

Nu snakker vi jo igen en enkeltkunde-løsning. Altså et produkt der
ikke er rullet ud til mange på én gang. Det kræver udstyr alene i
TDCs ende, der koster langt over 50.000 kroner pr. kunde. Det skal
også oveni din oprettelsespris. Plus en tilsvarende POS-terminering
hjemme hos dig selv.

Det er klart, at det kan blive meget billigere, hvis man får en
masse mennesker med på ideen. Kan man for eksempel mønstre 100.000
kunder, der er villige til at betale måske 20.000 kroner for at få
indlagt fiber og måske 3.000 kr om måneden for et discount-produkt
på fiber, så kan det sikkert godt lade sig gøre.

Men hvis man kun kan mønstre 80.000 kunder, er prisen måske nærmere
30.000 i oprettelse og 5.000 om måneden. Ved 10.000 kunder er den
måske 100.000 i oprettelse og 25.000 om måneden. Og så videre. Jeg
har ikke regnet på det, men det er tal i den størrelsesorden, du er
oppe imod.

>Meh....Hvis det er TDC der ejer forbindelsen står de for alt
>vedligeholdelse..samme Qos som deres erhvervs løsning.

Læg 10.000 oveni månedsprisen. Det koster at have folk på standby
i døgndrift. Og garanteret båndbredde er heller ikke helt gratis.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-01-04 20:14

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Læg 10.000 oveni månedsprisen. Det koster at have folk på standby
> i døgndrift. Og garanteret båndbredde er heller ikke helt gratis.

Beløbet er omkring 60000 i rent løntillæg, hvis det er Prosa-folk.

Dertil kommer mobiltelefoner, men det er ikke så slemt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-01-04 16:41

On Sat, 10 Jan 2004 16:35:01 +0100, Pnic wrote:

> [...]
> og jeg kender min PPPoE klient ud og ind.
> Jeg vil ikke ændre forbindelses type hvergang TDC syntes

TDC synes vel ikke at du skal have noget andet, men det produkt du har i
dag saelges kun optil 2 Mbps, hvorfor du saa vil koebe et andet produkt
der kan faaes optil 8 Mbps, men det koerer ikke PPPoE, da det er rettet
mod et helt andet segment hvor kunden typisk vil have en router eller
firewall koblet paa.

> Så det er enten PPPoE eller hvis jeg absolut skal skifte så kan jeg
> ligeså godt gå hele vejen og få fiber med det samme

Du maa vaere rig, jeg kender ingen udbyder der leverer fiber til
hjemmet til priser som private kan/vil betale.

Ioeverigt kan du vel vaere ligeglad om det er kobber eller fiber, blot
hastigheden er som du oensker, og der er en passende terminering.

> (fiber-netkortene er også kommet ned i pris kan jeg se.)

Selv hvis det var fiber til hjemmet, saa trivler jeg paa at nogen
vil terminere i et fiber snit.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-01-04 17:54

Jesper Skriver skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Du maa vaere rig, jeg kender ingen udbyder der leverer fiber til
> hjemmet til priser som private kan/vil betale.

Jeg kunne nu godt finde på at flytte til vestsjæland, deres elselskab har
fiber til hjemmet, til privat-bruger-betalige priser.

> Ioeverigt kan du vel vaere ligeglad om det er kobber eller fiber, blot
> hastigheden er som du oensker, og der er en passende terminering.

Og prisen er så man kan/vil betale.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 10-01-04 18:03

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> Jeg kunne nu godt finde på at flytte til vestsjæland, deres elselskab har
> fiber til hjemmet, til privat-bruger-betalige priser.

Nu har jeg surfet rundt på deres site, men jeg kan ikke finde noget
konkret om hverken priser, udruldning, teknik eller noget som helst
andet. Hvis jeg tager fejl, må du gerne finde nogle URL'er frem.

Allan Joergensen

"Why? Why have you done this?" Klingon Torres

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-01-04 18:05

Allan Joergensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Nu har jeg surfet rundt på deres site, men jeg kan ikke finde noget
> konkret om hverken priser, udruldning, teknik eller noget som helst
> andet. Hvis jeg tager fejl, må du gerne finde nogle URL'er frem.

Øverst til højere på forsiden, er der link til deres internet, jeg har
tiderliger fundet priser, men da jeg lige skulle finde priserne, for at
fortælle Jesper S. hvad det er, så kunne jeg ikke finde priserne,,,

Fra : Pnic

Dato : 10-01-04 18:15

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev:

> [...]
> der kan faaes optil 8 Mbps, men det koerer ikke PPPoE, da det er rettet
> mod et helt andet segment hvor kunden typisk vil have en router eller

Det var mig der formulerede mig forkert..
læs det istedet som "jeg vil ikke ændre forbindelse når jeg ved
at det jeg har i forvejen udemærket er istand til at gøre det
som jeg vil have det til.."

Er det bare mig eller er det totalt kafka agtigt at skulle skifte
forbindelses type
når den jeg har i forvejen udemærket er i stand til at klare det som
den nye forbindelse kan

(det eneste jeg beder om er at få skruet op
for hastigheden på min forbindelse og jeg er villig til at betale for det)

> jeg kender ingen udbyder der leverer fiber til
> hjemmet til priser som private kan/vil betale.

Det er da klart at der ikke er nogen private købere når priserne åbnebart
er hemmelige.

> Ioeverigt kan du vel vaere ligeglad om det er kobber eller fiber, blot
> hastigheden er som du oensker,

Meh.....jeg vil helst have fiber

> og der er en passende terminering.

ja

> Selv hvis det var fiber til hjemmet, saa trivler jeg paa at nogen
> vil terminere i et fiber snit.

Hvorfor ikke? (Jeg er bare nysgerrig, egentlig tror jeg også hellere jeg
vil have Ethernet indenfor, det ville faktisk passe mig fint især hvis
forbindelsen kunne blive PPPoE)

Er det en realistisk mulighed at jeg kan få 10mbit/s fiber med
til de priser jeg har nævnt? måske endda 9 eller 8mbit/s
ville være fint (8 er for lavt da dsl løsningerne allerede har i
downstream)

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-04 18:25

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Er det bare mig eller er det totalt kafka agtigt at skulle skifte
>forbindelses type
>når den jeg har i forvejen udemærket er i stand til at klare det som
>den nye forbindelse kan

PPPoE er en dårlig kræmmerløsning, der ikke giver mening. Set i
bakspejlet var et ganske udmærket sted at starte (eller rettere,
fortsætte fra PPPoA som slet ikke var prismæssigt i orden for
slutbrugeren).

I dag har alle pc'er et Ethernetsnit, og alle kører en form for
operativsystem, der understøtter DHCP. Hvorfor så ikke lade ADSL
blive en del af "lokalnettet" på samme måde som alle maskinerne?

Det giver bedre kompatibiltet, mindre support, mindre bøvl i kundens
ende og frem for alt en simplere opsætning. Alle burde være glade.

Det er ikke så kafkask igen. Det er et spørgsmål om økonomi. At
drive flere produkter koster penge, og det er svært at overskue
faktureringen af mange produkter. Så hellere rette dem ind, så
man bruger de teknisk bedste løsninger og leverer et lille antal
produkter, som er dem, de fleste kunder kan bruge i praksis.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-01-04 15:10

"Pnic" <pnic@pnic.dk> skrev i en meddelelse
> Er det bare mig

Ja. Jeg forstår slet ikke din holdning

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 15:33

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Ja. Jeg forstår slet ikke din holdning

Hvad er det du ikke forstår?

At jeg vil have højere hastighed på min forbindelse og er villig til at
betale for det?

At jeg ikke er villig til at ændre på mit setup for at få den højere
hastighed?

At hvis jeg skal ændre på noget kan jeg ligeså godt skifte til fiber med det
samme, og undgå flere ændringer i de næste mange år?

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg ellers skal forklare det?

/Pnic

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-01-04 15:41

Pnic skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Hvad er det du ikke forstår?
> At jeg vil have højere hastighed på min forbindelse og er villig til at
> betale for det?

Som jeg skrev i et andet indlæg,så har du ikke nævnværdig højere sikkerhed
ved at afbryde forbindelsen når du ikke bruger den.
Det skyldes at enten så er dit LAN åbent for omverden, eller også så er det
det ikke.

Hvis det er åbent for omverden, så skal de nok komme ind også selvom du
lukker forbindelsen når du ikke bruger den.

Hvis den ikke er åben for omverden, jamen så kan de ikke komme ind, heller
ikke selvom du lader din forbindelse køre når du ikke bruger den.

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 16:45

> [...]

> ved at afbryde forbindelsen når du ikke bruger den.
> Det skyldes at enten så er dit LAN åbent for omverden, eller også så er

-snip-

Jeg svarede også på det andet indlæg

men ok, som jeg også skrev der så er det ikke kun er sikkerhed men også
fordi at det er jeg vant til, jeg kan lide det på den måde og jeg har ikke
tænkt mig at ændre det.

> Hvis det er åbent for omverden, så skal de nok komme ind også selvom du
> lukker forbindelsen når du ikke bruger den.

Sandt nok

> Hvis den ikke er åben for omverden, jamen så kan de ikke komme ind, heller
> ikke selvom du lader din forbindelse køre når du ikke bruger den.

Nej men når forbindelsen er lukket så ved jeg med sikkerhed at well......

"forbindelsen er lukket"

/Pnic

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 00:47

> At jeg vil have højere hastighed på min forbindelse og er villig til at
> betale for det?

Det forstår jeg.

> At jeg ikke er villig til at ændre på mit setup for at få den højere
> hastighed?

Det forstår jeg.
Men at skifte fra PPPoE til DHCP svarer lidt til at skifte et kabel.. Det er
ikke en ændring i min bog.

> At hvis jeg skal ændre på noget kan jeg ligeså godt skifte til fiber med
det
> samme, og undgå flere ændringer i de næste mange år?

Den giver SLET ingen mening.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-04 00:53

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

>Men at skifte fra PPPoE til DHCP svarer lidt til at skifte et kabel.. Det er
>ikke en ændring i min bog.

Du har ret. Men husk lige MTU-problematikken, som Jesper så smukt
har præsenteret grundlaget for. Så om noget skifter man fra Cat3-
til Cat5-kabling

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-04 01:19

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> Du har ret. Men husk lige MTU-problematikken

Den er jo kun til DHCP's fordel...

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 12-01-04 01:47

On Sat, 10 Jan 2004 18:14:53 +0100, "Pnic" <pnic@pnic.dk> wrote:

>Er det en realistisk mulighed at jeg kan få 10mbit/s fiber med
>til de priser jeg har nævnt?

Nej. Slet ikke, når du vil have fri trafik.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Morten Davidsen

Dato : 11-01-04 05:14

> Jeg har prøvet at ringe men de har lukket i weekenden

Så har du vist ikke prøvet godt nok!
http://www.cybercity.dk/kontakt/
Se åbningstider for support nederst på siden

/MD

Fra : Lars Christensen

Dato : 11-01-04 10:33

On Sun, 11 Jan 2004 05:14:16 +0100, "Morten Davidsen"
<email@morten-davidsen.dk_nospam> wrote:

>"Pnic" <pnic@pnic.dk> skrev i en meddelelse

>Så har du vist ikke prøvet godt nok!
>http://www.cybercity.dk/kontakt/
>Se åbningstider for support nederst på siden

Det er vel kundeservice han har prøvet at få fat i?
Måske man først kan få support når man er kunde?

--
Lars
Skal det gå ad helvede til, så skal det gå med musik

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 13:10

"Lars Christensen" <spam@go-away.invalid> skrev:

> Det er vel kundeservice han har prøvet at få fat i?

Ja, cut&paste fra deres hjemmeside
**
Spørgsmål? Du er altid velkommen til at kontakte
Cybercity Erhvervs Kundeservice på telefon 3398 3333
**

/Pnic

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 11-01-04 14:45

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:
> [...]
> og jeg skal bruge ca. 300.
>
> og det er så 12000kr. Og så skal TDC også have penge for rør-pusteri, løn

Tommelfingerregel: Ved kabelarbejde udgør selve kablet ofte den
mindste udgift. Hvis du tror man kan lægge 300 meter kabelrør for 3kkr
har du en noget forskruet virkelighedsopfattelse.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-01-04 15:08

Lars Balker Rasmussen skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Tommelfingerregel: Ved kabelarbejde udgør selve kablet ofte den
> mindste udgift.

Det er klart med alle de mensker de er om at lægge et kabelrør.

> Hvis du tror man kan lægge 300 meter kabelrør for 3kkr
> har du en noget forskruet virkelighedsopfattelse.

Det kommer nok meget and på hvordan det lægges.

Hvis du skal lægge 300 meter i byområde, med opgravning af fortov/vej, så er
det meget dyrt.
Hvis du skal lægge 10 Km på landevej, så tror jeg nu godt at du kan få det
for under 3KKr pr. 300 meter.
Hvis du kun skal lægge de 300 meter på landet, så med udkørsel,
opsætning/nedtagning af maskineriet, så kan det nok godt komme der opaf,,,

Og nej, jeg har ikke kendskab til priserne, men da de for nogle år siden
gennem gravede store dele af Taastrup så jeg hfor mange de var om det, og
med hvilken hastighed de kom framad. Og underes over hvordan de kunne være
så lang tid om det,,, Mere pause end arbejde,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-01-04 15:15

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du skal lægge 10 Km på landevej, så tror jeg nu godt at du kan få det
> for under 3KKr pr. 300 meter.

10 kr. pr meter?
Tror du det tager mindre end 3 mandeminutter at grave en meter lang rende,
putte kablet ned, og dække det til igen?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-01-04 15:30

Martin Højriis Kristensen skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> 10 kr. pr meter?
> Tror du det tager mindre end 3 mandeminutter at grave en meter lang rende,
> putte kablet ned, og dække det til igen?

Næ, du når måske det halve. Havde ikke regnet det ud pr meter,,,

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 15:17

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev:

> Tommelfingerregel: Ved kabelarbejde udgør selve kablet ofte den
> mindste udgift. Hvis du tror man kan lægge 300 meter kabelrør for 3kkr

Jeg fuldstændig ligeglad med TDC´s omkostninger
ved at oprette en forbindelse, det eneste der intressere mig er hvad de vil
have for slut produktet og om det ligger i nærheden af det jeg er villig til
at betale.

Alt det her gætteri og famlen i mørket er for nogenlunde at finde ud af hvad
priserne er, da de ikke er til at finde nogen steder.

/Pnic

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-01-04 16:09

On 2004-01-11, Pnic <pnic@pnic.dk> wrote:

> [...]
>
> Alt det her gætteri og famlen i mørket er for nogenlunde at finde ud af hvad
> priserne er, da de ikke er til at finde nogen steder.

Du kan da ringe til TDC erhverv og bede om et tilbud.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Elevators smell different to midgets.

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 18:01

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev:

> Du kan da ringe til TDC erhverv og bede om et tilbud.

Jeg har lige sendt dem en email hvor jeg beder om et tilbud på
en 10mbits forbindelse med fri trafik til eget brug
og sagt at der skal være ethernet i min ende og at forbindelden
gerne må være PPPoE og skal leveres på min adresse
Nu må vi se hvad de svarer

/Pnic

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-01-04 18:19

On 2004-01-11, Pnic <pnic@pnic.dk> wrote:

> gerne må være PPPoE

Din fascination med PPPoE kan godt nok underholde mig i flere dage.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Whether weary or unweary, O man, do not rest,

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 18:52

> Din fascination med PPPoE kan godt nok underholde mig i flere dage.

Jeg skrev jo ikke at det var et krav, hvis TDC kan levere en
10mbits forbindelse til en pris jeg er villig til at betale er jeg villig
til at droppe PPPoE.

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-01-04 20:19

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Jeg skrev jo ikke at det var et krav, hvis TDC kan levere en
>10mbits forbindelse til en pris jeg er villig til at betale er jeg villig
>til at droppe PPPoE.

Det væsentlige er, at PPPoE er en dårlig løsning, så man prøver
efter bedste evne at komme af med den.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 20:29

> Det væsentlige er, at PPPoE er en dårlig løsning, så man prøver
> efter bedste evne at komme af med den.

Det virker fint for mig og så vidt jeg ved er der ikke større
overhead på PPPoE end der er på PPPoA.

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-01-04 20:51

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Det virker fint for mig og så vidt jeg ved er der ikke større
>overhead på PPPoE end der er på PPPoA.

Dampmaskiner virker også fint, men dem bruger vi jo heller
ikke mere.

Der er slet ingen grund til al det PPP/PAP-værk. Det er
spild af alt fra systemresurser til support.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-01-04 21:53

On Sun, 11 Jan 2004 20:29:21 +0100, Pnic wrote:

> Det virker fint for mig og så vidt jeg ved er der ikke større
> overhead på PPPoE end der er på PPPoA.

Som TDC heller ikke har brugt i godt 2 aar, hvis jeg husker ret

Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 22:19

> Som TDC heller ikke har brugt i godt 2 aar, hvis jeg husker ret

Er der mindre overhead på de rfc1483/RFC2684 løsninger der bliver installeret
idag end på PPPoE?

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-01-04 22:43

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Er der mindre overhead på de rfc1483/RFC2684 løsninger der bliver
>installeret idag end på PPPoE?

Jep. Dit PPPoE er faktisk PPPoEoA (PPP over Ethernet over ATM). De
nye kører Ethernet over ATM. PPP er bare et ekstra led, der vist
koster 8-10 bytes pr. pakke, og som kun har den egenskab, at du
risikerer MTU-problemer (sløvere igangsætning af downloads, bøvl
med at connecte til visse sites).

Plus en masse bøvl og support-opkald mht. authentication. Det er
lige så smart at logge på ADSL, som det er at skulle logge på
telefonen med username og password, inden man kan foretage et
opkald.

For ISP'en kan der være nogle fordele i authentication, men der er
ingen for slutbrugeren.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 23:27

> [...]
> koster 8-10 bytes pr. pakke, og som kun har den egenskab, at du
> risikerer MTU-problemer (sløvere igangsætning af downloads, bøvl

Er du sikker på overheaden?
ingen mtu problemer her!

> [...]
> lige så smart at logge på ADSL, som det er at skulle logge på
> telefonen med username og password, inden man kan foretage et

well....hvis man skulle bruge username og password til telefonen er
jeg sikker på at telefon opkald til TDC support vil falde markant!

Men ja, PPPoE er ikke den bedste løsning mere, men det er godt nok
og jeg er vant til det.

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-01-04 23:34

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Er du sikker på overheaden?

Jep.

>ingen mtu problemer her!

Hvordan kan du se det?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pnic

Dato : 11-01-04 23:37

> Jep.

hmm

> Hvordan kan du se det?

Med RasPPPoE kan jeg sætte den til hvad jeg vil
Står til 1492 nu hvis jeg husker rigtigt...har ikke lige
leget med det et stykke tid.

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-01-04 23:55

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Med RasPPPoE kan jeg sætte den til hvad jeg vil
>Står til 1492 nu hvis jeg husker rigtigt...har ikke lige
>leget med det et stykke tid.

Det siger jo ikke så meget. Hvor mange MTU-provokerede
Destination Unreachables skal der til, før overførslen
går i gang? (det kræver en protokolanalysator at se).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pnic

Dato : 12-01-04 00:06

> Det siger jo ikke så meget. Hvor mange MTU-provokerede
> Destination Unreachables skal der til, før overførslen
> går i gang? (det kræver en protokolanalysator at se).

Er det ikke ligemeget hvis man bruger RFC1191

/Pnic

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-01-04 00:11

On 2004-01-11, Pnic <pnic@pnic.dk> wrote:

> Er det ikke ligemeget hvis man bruger RFC1191

Indtil det øjeblik man møder en defekt firewall, jo. Så er pMTUd ikke
nok, så skal man ud i pMTUd blackholing, hack på hack på hack på hack.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You enjoy the company of other people.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-04 00:11

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Er det ikke ligemeget hvis man bruger RFC1191

Ehm... det er jo netop RFC1191, der provokerer de Destination
Unreachables

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pnic

Dato : 12-01-04 00:19

> Ehm... det er jo netop RFC1191, der provokerer de Destination
> Unreachables

umm?? altså hvis jeg får en Destination Unreachable tilbage så er det da
rfc1191 der sænker mtu indtil at pakkerne kan komme igennem og
den optimale mtu er fundet

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-04 00:22

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>umm?? altså hvis jeg får en Destination Unreachable tilbage så er
>det da rfc1191 der sænker mtu indtil at pakkerne kan komme igennem og
>den optimale mtu er fundet

Præcis. Og hvor lang tid tager det for en PPPoE i forhold til en
nyere løsning?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pnic

Dato : 12-01-04 00:29

> Præcis. Og hvor lang tid tager det for en PPPoE i forhold til en
> nyere løsning?

Jeg kan ikke se at det skulle gøre nogen forskel om man bruger PPPoE
eller de nye løsninger

/Pnic

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-01-04 00:35

On Mon, 12 Jan 2004 00:28:55 +0100, Pnic wrote:

> Jeg kan ikke se at det skulle gøre nogen forskel om man bruger PPPoE
> eller de nye løsninger

Hvis du har en loesning som f.eks. BB|ADSL, saa er der en IPv4 MTU paa
1500 bytes, som er defakto standarden paa Internet, saa normalt vil man
aldrig moede pakker som skal fragmenteres.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-01-04 00:33

On Sun, 11 Jan 2004 23:37:25 +0100, Pnic wrote:

> hmm

> Med RasPPPoE kan jeg sætte den til hvad jeg vil
> Står til 1492 nu hvis jeg husker rigtigt...har ikke lige
> leget med det et stykke tid.

1492 bytes er korrekt, du maa ikke saette den stoerre, og der er
ingen grund til at goere den mindre.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-01-04 00:32

On Sun, 11 Jan 2004 22:33:49 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard wrote:

> Jep.

Naar forbindelsen foerst er etableret, saa sender der pakker som
nedenstaaende over DSL forbidelsen, alle disse pakkes igen ind i
AAL5SNAP (som indeholder information om det er PPP eller Ethernet den
indeholder), og opdeles i ATM celler.

PPPoA ser ud som

1 2 3
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ |
| payload / IP packet (cont) | | IP packet
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -

PPPoE ser ud som

1 2 3
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -
| DESTINATION MAC ADDRESS | |
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ |
| DEST MAC ADDRESS (cont) | SOURCE MAC ADDRESS | | Ethernet header (14 bytes + 4 bytes checksum)
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ |
| SOURCE MAC ADDRESS (cont) | |
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ |
| ETHER_TYPE = 0x8864 | VER | TYPE | CODE | -
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ | PPPoE header (12 bytes)
| SESSION_ID | LENGTH | |
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -
> [...]
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -
| ETHERNET CHECKSUM | | Ethernet checksum (4 bytes)
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -

bridged rfc2684 ser ud som
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ |
| payload / IP packet (cont) | | IP packet
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -
| ETHERNET CHECKSUM | | Ethernet checksum (4 bytes)
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -

Dvs. PPPoA har det mindste overhead, og PPPoE det stoereste - men i
praksis betyder det intet, det som betyder noget er den reducerede IPv4
MTU som der er med PPPoE.

Det og PPPoE klienter hos kunderne, betyder en oeget support byrde hos
ISP'erne saafremt de vaelger PPPoE.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-01-04 01:19

On 11 Jan 2004 23:32:00 GMT, Jesper Skriver wrote:

> [...]
> nedenstaaende over DSL forbidelsen, alle disse pakkes igen ind i
> AAL5SNAP (som indeholder information om det er PPP eller Ethernet den

Jeg tror det er for sent paa dagen for mig til at regne, rettede tal
for antal bytes i hver header, og korrigeret FCS til at vaere 4 bytes i
tegningerne.

Nu er det ogsaa aabenlyst hvorfor max MTU med PPPoE er 1492 bytes.

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ |
> [...]

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ |
| ETHER_TYPE = 0x8864 | VER | TYPE | CODE | -
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ | PPPoE header (6 bytes)
| SESSION_ID | LENGTH | |
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ -

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-01-04 20:51

"Pnic" <pnic@pnic.dk> crashed Echelon writing

> Jeg skrev jo ikke at det var et krav, hvis TDC kan levere en
> 10mbits forbindelse til en pris jeg er villig til at betale er jeg villig
> til at droppe PPPoE.

Hvis ADSL må bruges kan du vel bare bestille et par linjer og så bundle dem
med rette udstyr.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-01-04 19:37

> [...]

> og sagt at der skal være ethernet i min ende og at forbindelden
> gerne må være PPPoE og skal leveres på min adresse

Lad os høre hvad de svare, ikke at jeg så meget som drømmer at det er noget
jeg vil betale for, men det er da instersant at høre,,,,

Fra : Pnic

Dato : 12-01-04 13:00

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev:

> Lad os høre hvad de svare, ikke at jeg så meget som drømmer at det er noget
> jeg vil betale for, men det er da instersant at høre,,,,

hmm...de har ikke svaret endnu.

/Pnic

Fra : Pnic

Dato : 12-01-04 13:19

> Lad os høre hvad de svare, ikke at jeg så meget som drømmer at det er noget
> jeg vil betale for, men det er da instersant at høre,,,,

70k-100k i oprettelse og 30k-50k i kvartalet

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-04 16:37

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>70k-100k i oprettelse og 30k-50k i kvartalet

Det ligger egentlig meget tæt på mine gæt. Dog er jeg ganske
positivt overrasket over kvartalsprisen. Det er meget billigt!

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-01-04 20:18

Pnic skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> 70k-100k i oprettelse og 30k-50k i kvartalet

Det er med fri trafik ik?
Prøv at høre hvis nu du betaler for trafikken, hvad det så vil koste.
Jeg er temlig sikker på at de forventer støre forbrug end ud vil have,,,

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 12-01-04 01:58

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

> Jeg fuldstændig ligeglad med TDC´s omkostninger
> ved at oprette en forbindelse, det eneste der intressere mig er hvad de vil
> have for slut produktet

Du kan være ligeglad alt det du vil, men priser og omkostninger har
som minimum en (over-)liniær sammenhæng, når vi snakker om
ikke-regulerede tele-produkter.

> og om det ligger i nærheden af det jeg er villig til at betale.

Alt tyder på at du vil blive overrasket.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Pnic

Dato : 12-01-04 17:39

> Alt tyder på at du vil blive overrasket.

Ja, Det blev jeg.

Men jeg kan ikke forstå oprettelses prisen, Da det jo er TDC
der kommer til at eje forbindelsen, den forsvinder jo ikke selvom
kunden gør det. Er der meget vedligeholdelse på sådan et stykke
fiber i jorden?

For TDC er forbindelsen jo en investering i deres egen infrastruktur
og på et eller andet tidspunkt skal de jo alligevel have skiftet kobberet
ud med fiber.

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-04 17:46

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

> [...]
>der kommer til at eje forbindelsen, den forsvinder jo ikke selvom
>kunden gør det. Er der meget vedligeholdelse på sådan et stykke

Efter al sandsynlighed er du sluppet meget billigt i oprettelse.
Jeg gætter på, at man har flyttet nogle af omkostningerne (alene
udstyret - altså udover fiberen - koster formentlig halvdelen af
oprettelsesbeløbet) over på kvartalsafgiften for at få det til at
se mere spiseligt ud.

Og hvad er chancen for, at der inden for de næste 30 år flytter
nogen ind i din bolig, der har brug for en fiber?

>For TDC er forbindelsen jo en investering i deres egen infrastruktur
>og på et eller andet tidspunkt skal de jo alligevel have skiftet
>kobberet ud med fiber.

Sikkert om 15-20 år, ja. I allerbedste fald. Fiber er noget dyrt
og kostbart noget, og så er det en ret dårlig løsning til private
hjem.

Og kan det garanteres, at den fiber, de lægger ned nu, kan bruges
til den tid?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Pnic

Dato : 12-01-04 18:43

> [...]
> udstyret - altså udover fiberen - koster formentlig halvdelen af
> oprettelsesbeløbet) over på kvartalsafgiften for at få det til at

Jeg er ikke sluppet billigt da jeg ikke købte noget, 70-100k i oprettelse
og 30-50 i kvartalet er mere end jeg er villig til at betale.

> Og hvad er chancen for, at der inden for de næste 30 år flytter
> nogen ind i din bolig, der har brug for en fiber?

Aner det ikke, men de fleste folk har vel efterhånden internet adgang

> [...]
> hjem.
>
> Og kan det garanteres, at den fiber, de lægger ned nu, kan bruges

/Pnic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-04 18:48

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Jeg er ikke sluppet billigt da jeg ikke købte noget,

Same difference. Min pointe er, at du har fået produktet tilbudt
til en god pris. At det er mere, end du har lyst til at betale,
ændrer ikke på, at det er et ganske udmærket tilbud.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens

Dato : 12-01-04 23:54

> Fiber er noget dyrt og kostbart noget,
> og så er det en ret dårlig løsning til private hjem.

Det er nu ikke så meget prisen på fiber og udstyr, snarere prisen for
gravearbejdet. Det kan nemt løbe op i kr. 400,- til kr. 600,- excl. moms
pr. meter afhængigt af føringsvejen. Hvis man f.eks. skal under en vej, så
er det som regel en halvdyr fornøjelse....

> Og kan det garanteres, at den fiber, de lægger ned nu, kan bruges
> til den tid?

Fiber bliver lagt i rør. Så kan man hurtigt udskifte til nyere....

Jens

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-01-04 07:18

Jens <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> Fiber bliver lagt i rør. Så kan man hurtigt udskifte til nyere....

Det er jeg ret sikker på Klaus godt ved. Men uanset om det er lettere at
skifte ud, så skal det stadig gøres.

Allan Joergensen

"Mooo!" "A chicken." "Oh right! Cluck cluck cluck!" - Pinky/Brain

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-01-04 16:18

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

>Er der nogen der ved om den der 8 Mbit/768 Kbit/s forbindelse
>Cybercity Erhverv har er en PPPoE løsning?

Jeg ved det ikke, men jeg vil gætte på, at de kører PPPoA.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Schultz

Dato : 10-01-04 16:28

"Pnic" <pnic@pnic.dk> writes:

> Er der nogen der ved om den der 8 Mbit/768 Kbit/s forbindelse
> Cybercity Erhverv har er en PPPoE løsning?

PPPoA igennem en router.

Martin

ADSL og opsætning af CISCO router.