Webcam med motionsensor
Fra : Simon Selmer

Dato : 10-01-04 14:17

Hej alle

Jeg har en ide, jeg går og tumler med, og vil gerne høre input fra fra jer.

Det jeg gerne vil have er et webcam der skal overvåge f.ek.s en et værelse.
Når der sker en bevægelse i værelset skal jeg meget hurtigt få et billede
frem på min PDA fra webcam. Det giver flere problemstillinger.

Skal man bruge et webcam med motionsensor (hvis det findes) eller et webcam
og en seperat motionssensor?

Hvordan kan man få besked på sin PDA om at der sker noget i værelset? email,
sms eller noget tredje.

En del af løsningen er sikkert at lade billederne fra webcam uploade til en
ftp-server og via den se billederne på nettet på PDA'en.

Hvad synes I?

Mvh. Simon

Fra : JensenJS

Dato : 10-01-04 14:47

In article <btou08$9j1$1@news.cybercity.dk>, encorez@hotmail.com says...
> [...]
>
> En del af løsningen er sikkert at lade billederne fra webcam uploade til en
> ftp-server og via den se billederne på nettet på PDA'en.

Prøv http://www.visiongs.de/

Med dette program kan du
1 opfange ændringer i billedet
2 vælge følsomheden for hvornår et billede skal tages
3 vælge hvor stor forskel der skal være i farveændringerne før et
billede tages
4 vælge hvor du vil gemme billederne
5 skifte mellem flere kameraer og andre videokilder

programmet har sin egen http server
Du kan hente gratis vertionen af programmet her

http://www.visiongs.de/download.visiongspe.html

mvh JensenJS

Fra : Simon Selmer

Dato : 10-01-04 15:09

Så man bruger bare et ganske almindelig webcam? Og så behøver man slet ikke
en bevægelsessensor, hvis jeg forstår det rigtigt? Smart

Fra : JensenJS

Dato : 11-01-04 13:24

In article <btp128$cre$1@news.cybercity.dk>, encorez@hotmail.com says...
> Så man bruger bare et ganske almindelig webcam? Og så behøver man slet ikke
> en bevægelsessensor, hvis jeg forstår det rigtigt? Smart
Korrekt og det kan også sende en mail når der er ændringer i billedet
mvh JensenJS

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 16-01-04 02:23

"Simon Selmer" <encorez@hotmail.com> wrote:

> [...]
> frem på min PDA fra webcam. Det giver flere problemstillinger.
>
> Skal man bruge et webcam med motionsensor (hvis det findes) eller et webcam

http://motion.sourceforge.net/ kan sættes til at generere snapsnots
når der er bevægelse i (dele af) billedet.

Sammen med http://ffmpeg.sourceforge.net/ kan den enda samle
billederne sammen til små videoklip af hvad der sker.

Motion kan så sættes til at sende en mail til dig når der sker noget.
Formodentlig kan den også sættes til at sende enten billede eller film
til dig.

> Hvordan kan man få besked på sin PDA om at der sker noget i værelset? email,
> sms eller noget tredje.

Jeg ville nok sætte den til at sende en sms.

> En del af løsningen er sikkert at lade billederne fra webcam uploade til en
> ftp-server og via den se billederne på nettet på PDA'en.

Jeg har planer om noget i samme stil for en kunde (det kører allerede
delvis) hvor jeg gemmer billederne på en server ude af huset - der er
jo ikke det store fis i at optage en tyveknægt, inden han løber men
computeren.

> Hvad synes I?

En kombination af motion, ffmpeg, en mobiltelefon+gsmlib (til at sende
smser med) og en extern server er under alle omstændigheder en meget
fleksibel løsning.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning