Hjælp til valg af computer
Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 09-01-04 21:50

Hej

Jes står over for at skulle købe ny computer. Nu er det så at jeg gerne vil
have noget hjælp.

Den pc jeg har nu kan næsten ikke køre film hvilket irritere mig noget så
grusomt.

Derfor skal den nye computer hovedsageligt bruges til at se film på plus
lidt spil.

Hvad vil i sammensætte så det bliver en monster maskine??? ( afspille film
uden problemer, være lyn hurtig, køre de mest krævende spil og være fremtids
sikret så vidt det nu er muligt, så jeg ikke står og skal ud og opgradere
den lige med det samme)

Mvh

Thomas

P.S. Prisen spiller ingen rolle!!!

Fra : Henning

Dato : 09-01-04 22:05

Playstation eller X-box

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 09-01-04 22:53

og ja forresten er ikke til spilkonsoller af nogen art :)

Thomas

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 09-01-04 23:20

Thomas Hauerslev Andersen wrote:
> Hej
>
> Jes står over for at skulle købe ny computer. Nu er det så at jeg
> gerne vil have noget hjælp.
<snip>
> P.S. Prisen spiller ingen rolle!!!

Start med at bruge 88.000,- på en Eizo 50"

Hvor mange penge vil du bruge? 5.000, 10.000 eller 100.000?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 09-01-04 23:50

som sagt prisen spiller ingen rolle meen 100000 kr. er nok også overdrevet.
Det skal selvfølgelig være inden for rimlighedens grænser

Thomas

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 10-01-04 00:39

Thomas Hauerslev Andersen wrote:
> som sagt prisen spiller ingen rolle meen 100000 kr. er nok også
> overdrevet. Det skal selvfølgelig være inden for rimlighedens grænser

OK

Jeg kunne da godt tænke mig en Barton 2500+ (700,-) eller 2800+ (1100,-)
Asus A7N8X Deluxe bundkort (840,-)
Måske du vil bruge penge på en stæjsvag blæser.

512MB DDR Kingston (550,-) evt. 2 stænger hvis du har behovet.
Radeon 9600 Pro ultimate (1720,-) (passivet kølet, kan spare ca 300,-
hvis støj ikke er noget du tænker på)
2 harddiske, det er noget l**t når en disk står af og man har "Glemt" at
tage backup.

Kabinettet kunne være et Lian Li eller et Chieftec.

En god strømforsyninger skader ikke, benytter selv en Thermal Take 400W.
Jeg er godt tilfreds med mit onboard lydkort.
Så mangler der kun en brænder til knap 200,-

Har du planer om at OC så spørg i overclocking-gruppen hvad der er
specielt godt til det.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Benjamin

Dato : 10-01-04 01:17

Soeren Nielsen wrote:
> [...]

Manden sagde prisen spiller ingen rolle .. og så laver du em middelmaskine
til ham? ;)

Spørg i overclocking gruppen hvilket RAM du skal eje .. Geil er vist godt.

Arrrgh ... hvorfor nøjes med 9600 ? :) Køb 9800XT eller lign.

Ja kør noget RAID med mirror. Enig.

Det kunne det snildt :)

Yes .. sørg for godt med power .. :)

Køb noget Audigy2 eller noget ..

Nej .. en DVD-brænder .. Plextor naturligvis :)

Dertil en lækker skærm hvis du ej ejer det i forvejen. En svedig 20" TFT er
aldrig af vejen ... *drømme*
--

/ Benjamin

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-01-04 00:07

On Fri, 9 Jan 2004 21:50:12 +0100, Thomas Hauerslev Andersen wrote:

> Den pc jeg har nu kan næsten ikke køre film

Så må den være meget langsom.

> [...]
> lidt spil.
>
> Hvad vil i sammensætte så det bliver en monster maskine??? ( afspille film

Nærmest hvad som helst. Alt på markede kan sagtens trække DVD-film.

> være lyn hurtig,

Athlon 64 3400+
mindst 1 GB RAM
10000 RPM HD (SCSI hvis du har råd)

> køre de mest krævende spil

Sørg for en god processor, godt med RAM og det største grafikkort du kan få
fingrene i. Radeon 9800 XT-et-eller-andet

> og være fremtids
> sikret så vidt det nu er muligt, så jeg ikke står og skal ud og opgradere
> den lige med det samme)

Heh... "fremtidssikret"? Definer lige betydningen af det ord
Det må være en 64 bit Athlon der er mest "fremtidssikret".

> P.S. Prisen spiller ingen rolle!!!

Så smid da en 30000 i højttalere og forstærker og en 20000 til et ordentlig
TV. Det er helt sikkert mere "fremtidssikret"

--
Mvh. Lars

Fra : LCO

Dato : 10-01-04 16:54

"Thomas Hauerslev Andersen" skrev i en meddelelse

> [...]
fremtids
> sikret så vidt det nu er muligt, så jeg ikke står og skal ud og opgradere

Prøv at læse min tråd: Opgradering af stumper fra den 04-01-2004.
Der kan du finde tre forskellige systemer som kan bruges nu og ud i
fremtiden (ca. 2 år). Som tilføjelse til mit første indlæg, skal det nævnes,
at A64 3400(+) netop er blevet testet her:
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1941
hvor de ser A64 3400(+) som en alvorlig trussel mod A64 FX, til en noget
lavere pris, så den vil være værd at gå efter, men når pengene ikke spiller
nogen rolle så...Det vil måske også være vanskeligt at få fat i en A64
3400(+) her og nu, mens FX'en er på lager.
Endvidere vil jeg sige, at det som umiddelbart halter mest i mine tre
forskellige systemer er grafikkortet (begge valg), hvor du bør vælge en
topmodel som fx Radeon 9800 XT, som andre også nævner her i tråden. Du kan
også vælge en hurtigere RAM fx fra Mushkin som har en søge hastighed på
4,5ns i forhold til Crucials 5,0ns.

Der udover skal du vel have nogle HD, og her er der to veje du kan gå: a)
hurtighed eller b) kapacitet. Jeg forudsætter du ikke sætter en SCSI kort,
men benytter dig af SATA som findes på MB (i RAID) og jeg tager kun interne
HD med i mine betragtninger. Hvis du vælger a så har du følgende mulighed:
Western Digital Raptor på 36, 7GB eller 74 GB, de er vel nok de hurtigste
diske som findes pt. til SATA. Hvis du vælger b så har du følgende
muligheder: Western Digital Special WD2500PB 250GB eller Maxtor MaXLine Plus
II 250GB. De yder næsten det samme, så det må være et skøn hvilken en af
dem. Du kan naturligvis også kombinere lidt fra løsning a og b, men vær
opmærksom på hvor mange SATA HD dit valg af MB har, nogle har nemlig kun
mulighed for at tilslutte to (2) SATA HD. Dette vil med al sandsynlighed
ændre sig i fremtiden, således der bliver flere og flere SATA tilslutninger
og færre og færre IDE tilslutninger. Til sidst vil sikkert også CD og DVD
blive tilsluttet SATA, ikke pga. hastighed, men dels fordi kun én type
tilslutning vil være billigere og så flyder SATA meget mindre (ledningerne
ca. 1/3 i bredden).

Kabinet og strømforsyning:
Kabinet er det nemmeste: Thermal Take Technology: Xaser III (evt. aluminium)
farve og med/uden plexi må være helt op til dig. Alternativ kunne være
Cooler Master TAC-T01E1-Tidal Wave, det har dog færre muligheder end Xaser
III. Jeg har selv et Xaser III så spørg hvis du har ?
Strømforsyning ville jeg gå efter Fortron 350W, men er du usikker på hvor
meget du har behov for kan du evt. spørge Jesper G. Poulsen, som sikkert
hellere end gerne vil hjælpe dig med udregningerne (dette er IKKE ironi).
Hvis du vil have en 460W ville jeg vælge Enermax i NC (Noise Control)
udgaven også fra webconsult.dk

Hvis du også skal have ny skærm har du igen to muligheder: a) TFT og b) CRT.
Hvis du vælger en TFT og du har pladsen så er Dells UltraSharp 2001FP 20,1"
nok noget af det bedste du kan opdrive pt. Hvis du vil have en CRT så ville
jeg enten vælge: Eizo FlexScan T966 eller Sony Multiscan CPD-G520 eller
GDM-F520 (alle 21").

MB har jo næsten alt, så med mindre du er meget kræsen kan du godt anvende
det LAN (giga) og Lydkort som sidder på, ellers vend tilbage, for der har
jeg også et par forslag.

Bemærk, at selvom du har sagt, at "money is not an issue" så har jeg
alligevel valgt at være lidt realistisk, for du kan sagtens komme af meget
mere ved at købe andre system fx:
PC: http://www.go-l.com/desktops/machl38/specs/index.htm
Skærm: http://www.go-l.com/monitors/grand_canyon/features/index.htm
Men hvis du ikke har vundet i LoTTo er dette næppe løsningerne .
Mvh.