And på weber grill - hjælp
Fra : Jan

Dato : 09-01-04 21:21

Hejsa

Vi har vundet sådan en skrabeand på 2800g som vi imorgen lørdag vil lave, og
har nu snakket om at lave den på vores weber grill, men hvordan skal den
gøres klar til det, hvordan med kul osv... holder de så længe og hvor lang
tid skal den stege - vil jo nødig have en and der ikke er gennemstegt.

Mvh

Jan

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 09-01-04 23:26

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøres klar til det, hvordan med kul osv... holder de så længe og hvor lang
> tid skal den stege - vil jo nødig have en and der ikke er gennemstegt.

Hej Jan
Så er det ud over stepperne og du kan rolig glæde dig!
Vedr.stegetiden skal anden have ca. 20min. pr.500g så det vil jeg gå ud
efter.

Brug et hel optændningsrør med friske brikketer for at der er nok varme til
2 timer.

Jeg ved ikke om det har noget at sige for tørheden,men selvfølgelig skal du
ha en drypbakke med vand under,ellers har du ikke noget til saucen.Kom lidt
grøntsager,krydderuter, indmaden, halsen etv.vingerne i sammen med 7dl.vand
(hellere for meget end for lidt ellers risikere du skyen fra anden brænder
på).

Jeg bruger 2 drypbakker for at undgå aske i saucen,den nederste vender jeg
omvendt,så stiller jeg den anden overpå den, så bliver den øverste hævet
over brikketerne og du undgår aske i saucen.

Så til alle prøv bare at grille en and, orden anden som du synes/ville havde
gjort til ovnen. Bind vingerne sammen på ryggen. Prik huller i skindet,
jævnt fordelt med en spids gaffel.

Husk nu rigeligt vand i drypbakken til sovs, pensel risten med olie og læg
anden på ryggen.

********************

én anden god opskrift:

1 and på ca. 3 kg
Olivenolie
Salt
Peber
Cajun
Hvidløg
Timian
Salat
Emmenthaler ost i tern
Gorgonzola (hvis ikke emmenthaler)

Tilbehør
Stegeholder
Staniol (sølvpapir)
Bomuldssnor
Bøgesmuld eller planke
1 tandstik

Metode
Indirekte eller indirekte på planke

Rens anden grundigt. Vrid vigerne om på ryggen og bind dem sammen med
bomuldssnor, dæk spidserne af med staniol. Lårene bindes også sammen med
bomuldssnor. Gnid anden indvendigt med olivenolie, og gnid derefter hele
anden ind i en peber/salt opløsning som du har lavet i forvejen. Kan du lide
stærke krydderier så bland lidt cajun ind i blandingen.

Har du en planke så skal den lægges i vand ca. 1 1/2 - 2 time før du starter
grillen, eller bruger du bøgesmuld, skal det lægges i blød ca 1 time før.
Når jeg bruger bøgesmuld, så tager jeg et stort ølglas (når jeg skriver
stort, så mener jeg stort) fylder det halvt op med vand, og hælder mit
bøgesmuld oven på. Efterhånden som bøgesmulden bliver gennemblødt og mættet
med vand vil den synke til bunds. Så er det nemt at se hvornår bøgesmulden
er klar.

Bøgesmulden pakkes ind i dobbelt alufolie, ca. 1 stor spsk. i hver pakke og
der prikkes en del huller med en tandstik, sørg for at have mindst 6 pakker
klar.

Hvis briketterne er klar, lægges anden på, enten i stegeholder eller på
planke, som du har forberedt (varmet op ca. 10 - 15 min.) Hvis du bruger
bøgesmuld, er det nu at du skal lægge en pakke på hver af dine
briketholdere.

Gril anden i ca 2 timer, udskift dine røgesmuldspakker når de er døde, det
betyder mest når anden forholdvis rå, senere lukker porerne sig, og så har
røgen ikke den store effekt. Tag folien som er på vingerne af efter ca. 1
time.

Kan du lide en god sauce, samt rødvin, så hæld en pæn portion ned i din
foliebakke inden du lægger anden på, så har du grunden til en pragtfuld
sauce.

Efter du har taget anden af grillen, så lad den hvile ca. 10 min. inden du
trancerer den. Observer om kødsaften er klar ! ellers har den ikke fået nok.

Saften samt resterne af rødvinen fra foliebakken bruger du som grund i din
sauce, tilsæt lidt hvidløg, timian, peber, smag til med salt. Ikke noget med
mel eller andre tykke opbagte sauce. Denne ret fortjener en ordentlig sauce.

Serveres med hvidløgsflûtes, samt frisk salat med pintjekerner, soltørrede
tomater, emmenthaler-ost i tern (eventuel Gorgonzola, men i begrænset
mængde).

Husk en god kraftig rødvin

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *sukers*

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 09-01-04 23:32

Da jeg saksede røg noget tekst ud:

Jeg har stjålet det fra Glæsels Weberforum, men har lavet den flere gange og
kan stå inde for at det er gudeand.

"and"et var der ikke herfra ;)

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *sukers*

Fra : S@ndman

Dato : 10-01-04 01:00

"Flemming Jørgensen" <zillyink*suckers*@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Da jeg saksede røg noget tekst ud:
>
> Jeg har stjålet det fra Glæsels Weberforum, men har lavet den flere gange
> [...]
Har du andre gode danske links hvor man kan se weber-opskrifter..??

Jimmy

Fra : Jan

Dato : 10-01-04 09:16

Nu er min weber Grill ikke med den store diameter - er det ikke 52 - hvor
min så kun er 48 cm - jeg tænker mere på alt det væde i drypbakken, kommer
det ikke til at løbe over og hvordan pokker får man bukseret al det væde fra
grillen og ud i køkkenet - jaaa kan godt være jeg spørger dumt.

Det vil sige - med hensyn til stegetiden - 20 min pr. 500 g - min er 2800 så
hvis jeg giver den ca. 1½ time så burde den være super .....

Mvh

Jan

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 10-01-04 12:21

> [...]
> jeg tænker mere på alt det væde i drypbakken, kommer det ikke til at løbe
over og hvordan pokker får man bukseret al det væde fra grillen og ud i

start med ikke at hælde for meget vand i bakken ( et par dl.) og sørg for at
have en skål stående til at hælde skyen op i inden du transporterer den ud i
køkkenet

Meld enedelig tilbage her på kanalen om resultatet af dine anstrengelser!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *sukers*