Batch mode kald af php script
Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 18:02

Hej.

Kan nogen oplyse, om der er en mulighed for at kalde et php script, der
bl.a. indeholder noget sql, til at blive afviklet, uden at være kaldt i
forbindelse med et http kald.

Hvis jeg nu har en synkronisering af 2 tabeller i en mysql database, som
jeg vil have udført på et fast tidspunkt 1 gang i døgnet.

Det er ikke nok at benytte MySql batch mode, idet scriptet indeholder en
del php.

Jeg tænkte evt. ved brug af Cron eller TaskManager

Mvh. Leif.

--
Sendt med M2, Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Benny Nissen

Dato : 09-01-04 18:14

"Leif" <?> wrote in message newsr1ipl4y7er0wi7@news.tele.dk...
> [...]
> del php.
>
> Jeg tænkte evt. ved brug af Cron eller TaskManager

Du er på rette spor. Du kan sagtens kalde et php-dukoment med Cron.
Hvis det ikke er din egen server, skal du have fat i administratoren, for du
kan sikkert ikke selv oprette cronjobs på en fremmed server.

--
Benny

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 18:40

Fri, 9 Jan 2004 18:14:29 +0100, Benny Nissen <news@bennynissen.dk> skrev:

Hej

> [...]
> for du
> kan sikkert ikke selv oprette cronjobs på en fremmed server.

Serveren er min egen, så ikke noget problem der.

Men hvad er syntaksen for at kalde php-scriptet, er der ikke noget særligt
der skal tages hensyn til, eller har Cron mulighed for at afvikle php,
sådan uden videre, såfremt php-modulet til Apache fungerer som det skal.

Nu bevæger mit spørgsmål sig måske lidt over i retning af system-admin
Unix.

Mvh. Leif.

Fra : Kristian Thy

Dato : 09-01-04 18:43

Leif uttered:
> [...]
> særligt der skal tages hensyn til, eller har Cron mulighed for at
> afvikle php, sådan uden videre, såfremt php-modulet til Apache

Prøv at skrive php -h i en shell. Hvis det giver en hjælpetekst skulle
det være til at få til at virke.

Så vidt jeg husker er syntaksen bare

$ php script.php

Jeg er ikke på stående fod klar over hvor evt. output ryger hen...

\\kristian
--
IRC is just multiplayer notepad.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 10:37

9 Jan 2004 17:43:29 GMT, Kristian Thy <thy@it.edu> skrev:

> Jeg er ikke på stående fod klar over hvor evt. output ryger hen...
>
> \\kristian

Output ryger til standard output, dvs skærm, men kan redirectes

../test.php > test.txt

fungerer fint.

Mvh. Leif.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-01-04 19:26

Leif wrote:

> [...]
> som det skal.
>
> Nu bevæger mit spørgsmål sig måske lidt over i retning af system-admin

Noget alá:

lav en fil "myPhpApp" og smid følgende i den:

#!/usr/bin/php
<?php

<noget kode>

?>

og derefter kør en test med:

$ ./myPhpApp

hvis det virker, så smid den i cron.

Mvh
Tonni

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 19:42

Tak for hjælpen, jeg arbejder videre med jeres råd.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 19:50

> lav en fil "myPhpApp" og smid følgende i den:
>
> #!/usr/bin/php
> <?php
>
> <noget kode>
>
> ?>
>
> og derefter kør en test med:
>
> $ ./myPhpApp

SUPER, denne del virker, så skal selve CRON delen nok også komme til det.

Tak for hjælpen.

Leif.

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-01-04 20:48

On Fri, 09 Jan 2004 19:50:22 +0100
Leif <?> wrote:

> SUPER, denne del virker, så skal selve CRON delen nok også komme til
> det.
>
> Tak for hjælpen.

bemærk at php programmet skal være i PATH for at du kan bruge den der
model. PATH kan evt. defineres i crontab filen.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-01-04 21:20

Kim Schulz wrote:

> bemærk at php programmet skal være i PATH for at du kan bruge den der
> model. PATH kan evt. defineres i crontab filen.

Stien til php er da ellers angivet?

Mvh
Tonni

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-01-04 21:40

On Fri, 09 Jan 2004 21:20:16 +0100
Tonni Aagesen <use.my@signature.please> wrote:

> Stien til php er da ellers angivet?

tjaa jeg har bare haft problemer med at den ikke kunne finde det inde
fra selve filen og derfor blev nød til at blive kørt med php fil.php i
cron også

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 10:34

Fri, 9 Jan 2004 21:39:43 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> tjaa jeg har bare haft problemer med at den ikke kunne finde det inde
> fra selve filen og derfor blev nød til at blive kørt med php fil.php i
> cron også

Jeg tror nu også, at jeg gjorde det da jeg afprøvede.

$ ./test.php                     //På Linux
og
C:\Programmer\php-4.3.1-Win32\php test.php   //På Windows

Windows kræver at få at vide at den skal benytte php fortolkeren, mens
linux bare skal være i /bin mappen, eller have den fulde path.

Mvh. Leif.