Batterier!
Fra : J S L

Dato : 09-01-04 16:49

Hej til alle!

Som ny "campingvogns campist" kunne jeg egentlig godt tænke mig at få
forklaret følgende:

Hvorfor har "alle" extra batterier med på camping?

Hvad skal de gøre godt for. Ja lige udover at levere en smule extra power?

Vi har camperet i ca. 15 år. Dog kun 2 år med CV, og har endnu aldrig haft
brug for den extra power, så hvorfor?

Mvh
Jaime

Fra : Per H

Dato : 09-01-04 17:15

On Fri, 9 Jan 2004 16:48:48 +0100, "J S L" <J S L@privat.dk> skrev:

>Hej til alle!
>
>Som ny "campingvogns campist" kunne jeg egentlig godt tænke mig at få
>forklaret følgende:
>
>Hvorfor har "alle" extra batterier med på camping?

Har de da det? Jeg har ikke, og har heller ikke hørt om det, men jeg
er også grøn m.h.t CV.

Vh Per

icq 8212837

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-01-04 20:01

> Hvorfor har "alle" extra batterier med på camping?
>
> Hvad skal de gøre godt for. Ja lige udover at levere en smule extra power?

Hej

De fleste campingvogn har (eller er forberedt for) en indbygget akkumulator,
således at man ikke er afhængig af 220V tilslutning på campingpladserne
(eller ved overnatning på rastepladser mv).

Men det vil jeg da ikke kalde et extra batteri.

Alternativet er at man har en ledning til bilen. Det virker da også fint,
men man risikerer jo at tømme bilens batteri, så man ikke kan starte.

Hvis det ikke var det du mente, så skriv igen.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : J S L

Dato : 09-01-04 20:41

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev:

> [...]
> således at man ikke er afhængig af 220V tilslutning på campingpladserne
> (eller ved overnatning på rastepladser mv).

Det forstår jeg godt. Og det er jo smart nok.

> Alternativet er at man har en ledning til bilen. Det virker da også fint,
> men man risikerer jo at tømme bilens batteri, så man ikke kan starte.

Snakker vi her om at have strøm til ex. køleskab under kørslen? Hvis
ja....så på ture til udlandet kan jeg forstå det. Men herhjemme hvor
afstanden rundt i landet er forholdsvis kort, mener jeg ikke det er
nødvendigt.

Mvh
Jaime

Fra : Kim Olsen

Dato : 10-01-04 10:07

> [...]
> ja....så på ture til udlandet kan jeg forstå det. Men herhjemme hvor
> afstanden rundt i landet er forholdsvis kort, mener jeg ikke det er

Hej Jaime

Det drejer slet ikke om at have extra batterikraft når man kører. Så kan
bilen sagtens levere det strøm der er behov for.
Vi camperer meget i østeuropa, og der er det langt fra sikkert at man altid
kan få en strømplads.
Og så er det rart at være "selvforsynende".
Campingvognens batteri kan ikke forsyne køleskabet, så det kører på gas, men
til vandpumpe, lys i vognen og forteltet, gasalarmer, tyverialarmer,
mobillader, radio, tv osv. er det rart at bilen ikke behøver at levere
strøm. Specielt hvis man skal ligge fast nogle dage.
Vores erfaring er, at vi næsten kan klare en 3-4 dage med normalt forbrug på
en opladning.
Og vigtigst: Campingvognens batteri bliver ladet op fra bilen når vi så
kører videre til den næste plads, og derfor køber vi faktisk meget sjældent
strøm på campingpladserne.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Beach

Dato : 10-01-04 02:59

J S L skrev:

> Hvorfor har "alle" extra batterier med på camping?
> Hvad skal de gøre godt for. Ja lige udover at levere en smule extra power?

Lidt ekstra "power" er vel også gansk dejligt hvis at have lidt i overskud.
Må lige hurtigt sige at jeg ikke selv har fået en CV (endnu) men har
kalkuleret med dette når...

Jeg ser det lidt som på samme måde som alle os der kører rundt med en
reservedunk med diesel /benzin. Den kan være rigtig god at have hvis
ikke man lige har traveskoene på og noget går galt

Et tænkt eks. en varm sommerdag i tyskland: Du hører i radioen at der er
30km kø på motorvejen, trafikken er brudt sammen, du har mulighed for at
køre af og går sukkerkold i en lille by (uden at ane hvor du er) med 4
indsatte og en parkeringsplads. Du parkere og tager en slapper på 4-5
timer mens fam. bruger AC, køleskab, kaffemaskine mm. på fuld knald (strøm).

Vel i live igen er det surt at være gået død for alt hvad der ligner
strøm hvis lige man har i tankerne at.....

Nu har jeg selv kun råd til en bomuldsvilla i bagagerummet på vores
lille dieselhakker, men i år har jeg helt sikkert en rigtig stor fed
accu med i spanden til at føde mig med lækkerier når jeg ikke lige
smider dyret et sted med 230V udtag.

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Gismo

Dato : 10-01-04 18:29

Beach wrote:

> Lidt ekstra "power" er vel også gansk dejligt hvis at have lidt i
> overskud. Må lige hurtigt sige at jeg ikke selv har fået en CV
> (endnu) men har kalkuleret med dette når...

Tilykke med det.

> Jeg ser det lidt som på samme måde som alle os der kører rundt med en
> reservedunk med diesel /benzin. Den kan være rigtig god at have hvis
> ikke man lige har traveskoene på og noget går galt

Jeg forstår ikke sammenligningen.

> [...]
> slapper på 4-5
> timer mens fam. bruger AC, køleskab, kaffemaskine mm. på fuld knald

Jeg har altid køleskabet kørende på gas under kørsel så der er altid noget
koldt at drikke. der er også fuld knald på Air C. i handskerummet.

> Vel i live igen er det surt at være gået død for alt hvad der ligner
> strøm hvis lige man har i tankerne at.....

At hvad?

> [...]
> lille dieselhakker, men i år har jeg helt sikkert en rigtig stor fed
> accu med i spanden til at føde mig med lækkerier når jeg ikke lige

Brug gas som energi til køleskabet i din nye CV, køling kvæler de fleste
batterier.

Gismo.

Fra : Søren

Dato : 11-01-04 08:49

> Brug gas som energi til køleskabet i din nye CV, køling kvæler de fleste
> batterier.

og husk så at du ikke må køre køleskabet på gas når du kører ind til en
benzinstander, eller ind på en færge.
Kører selv med køleskabet på 12volt, det er vel derfor det kan det. Men
indrømmet det er lidt mere besværligt at få det til at fungere ordenligt.

Fra : Gismo

Dato : 11-01-04 15:57

Søren wrote:

> Men indrømmet det er lidt mere besværligt at få det til at fungere
> ordenligt.

Hvad er problemet?

Gismo.

Fra : Søren

Dato : 13-01-04 10:03

> Hvad er problemet?

Det besværlige er at man skal have trukket et kraftigere kabel igennem bilen
fra batteriet til stikket ved anh. trækket, for at sikre at der ikke bliver
for stort spændingsfald fra bilens generator til campingvognens køleskab (og
evt. batteri). Det er ikke altid lige nemt at komme til det.

Fra : Søren

Dato : 13-01-04 10:29

Det er forøvrigt en god ide at køre strømmen fra bilen i 2 ledninger, så man
kan køre køleskab og batteri i campingvognen i hver sin ledning. På den måde
forhindrer man, at batteriet kan forhindre køleskabet i at virke, hvis
batteriet er fladt.
Køleskabet skal bare forbindes til et skifte relæ, der skifter imellem
+12volt fra bil og +12volt fra CV batteri. Spolen på relæet skal tilsluttes
de +12volt fra bilen og stel. På den måde vil køleskabet altid køle optimalt
når det kører på 12 volt. Det kræver også at man bruger 13 polet stik på
både bil og CV. På den måde vil køleskabet altid have max mulig spænding, og
dermed køle optimalt. Og CV batteri vil have sin egen ledning fra bilen og
vil derfor lade bedere end hvis det skulle dele ledningen med køleskabet.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-01-04 16:56

Søren wrote:
> [...]
> ledning. På den måde forhindrer man, at batteriet kan forhindre
> køleskabet i at virke, hvis batteriet er fladt.

Hvordan kan køleskabet køre på et fladt batteri?

Ebbe.

Fra : Søren

Dato : 13-01-04 23:13

> Hvordan kan køleskabet køre på et fladt batteri?

Det gør det jo heller ikke, generatoren i bilen har 2 forbindelser, en til
CV batteri og en til køleskabet.
Det er først når man slukker for de 12 volt fra bilen at relæet skifter
over, og sætter køleskabet til at køre på CV batteriet.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 13-01-04 23:24

Søren wrote:

> [...]
> Det er først når man slukker for de 12 volt fra bilen at relæet
> skifter over, og sætter køleskabet til at køre på CV batteriet.

Hej Søren.

Prøv lige at læse hvad du skriver. Det kan godt være du mener noget andet,
men dette er vel ikke en gættekonkurrence.

Ebbe.

Fra : Sten bo

Dato : 14-01-04 07:02

Ebbe Rasmussen wrote:

> Hej Søren.
>
> Prøv lige at læse hvad du skriver. Det kan godt være du mener noget
> andet, men dette er vel ikke en gættekonkurrence.

ordkløver - der er måske et diagram!
Når jeg blev sendt efter Manne cerutter til min far spurgte han altid om jeg
fik dem, og når jeg så flinkt bejaede, bad han om at få pengene tilbage.
Katastrofe da jeg havde tabt 2 kronen i sneen og kom hjem uden cerutter. Fik
en flad, idet han troede at jeg havde købt 1 øres lynkinesere i stedet.
Det var dengang børn var lydige og høflige.

mvh sten bo

Fra : Sten bo

Dato : 14-01-04 08:49

Ebbe Rasmussen wrote:

> Hej Søren.
>
> Prøv lige at læse hvad du skriver. Det kan godt være du mener noget
> andet, men dette er vel ikke en gættekonkurrence.

ordkløver der er måske et diagram!
mvh
sten bo