Alment boligselskab: Møgbeskidt opgang man~
Fra : spix

Dato : 08-01-04 17:48

Jeg har brug for at høre andres mening - erfaringer samt et par gode råd
på en svær løsning:

Vi har et problem heroppe i Nordsjælland i en af de store almennyttige
bebyggelser:

Vores opgang er altid ubeskrivelig beskidt. Den lovede rengøring er meget
uregelmæssig - eller udebliver fra de aftalte dage:

1: Administrationen/områdekontoret oplyser skriftligt, at
rengøringsturnus er hver 5-6 dag med trappevask og fejning

2: Afdelingsbestyrelsen oplyser, at rengørings-/trappevask turnus er hver
10-12 dag.

Den faktiske rengøringsfrekvens er i snit 2 gange pr. måned - det sker
dog at rengøringen hver 8. dag i en kort periode, hvorefter den atter
udebliver.

Det er tilsyneladende beboernes opgave at holde øje med rengøringen -
driftsafdelingen melder hus forbi.

Vores samlede udgifter til rengøringen/trappevask var forrige år kr.
77.000 og sidste år 124.000 - en stigning på 62% - stadigvæk uden synligt
resultat.

Afdelingen består af 11 opgange (2-3 etager), som hver betaler kr.
11273,00 årligt for trappevask eller kr. 939,00 pr måned.

Trappevask sker max. sker 12-14 dag i snit.

Beboerne i opgangen har adskillige gange klaget til administrationen,
bestyrelsen, varmemesteren samlet og enkeltvis over denne manglende
rengøring, som nu har stået på i flere år.

Nyeste eksempel: Opslag fra varmemesteren meddeler, at
trappevask/rengøring vil ske den 6.1.2004 - idag den 8.1.2004 - er
stadigvæk intet sket! Rengøringen er atter udeblevet.

Bedrageri - dårlig driftstyring?

I Bekendtgørelse af lov om leje af almene boliger
Kapitel 6: Vedligeholdelse og istandsættelse: står følgende:

§ 24. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt ved lige.
Alle indretninger i ejendommen, herunder til afløb og til forsyning med
elektricitet, gas, vand og varme, skal holdes i god og brugbar stand.

Stk. 2. Udlejeren skal ligeledes sørge for renholdelse og sædvanlig
belysning af ejendommen og adgangsvejene til det lejede, ligesom
udlejeren skal renholde fortov, gård, fælles opholdsarealer og andre
fælles indretninger.

Hvordan får jeg løst dette problem?

på forhånd tak.

SPIX

Fra : Gerner

Dato : 08-01-04 19:56

On 08 Jan 2004 16:48:28 GMT, spix <betamax(-FJERN-)@hotpop.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]

>belysning af ejendommen og adgangsvejene til det lejede, ligesom
>udlejeren skal renholde fortov, gård, fælles opholdsarealer og andre

Klager til beboerklagenævnet, hvis kompetance er beskrevet i § 30 stk 2., men i
kommentaren til dette står der at § 24 er begrænset til at omfatte den enkelte
bolig eller i umidelbar nærhed af denne.
Pligten til renholdelse - som en altovervejende hovedregel - påhviler udlejer.

Læs § 102 og få indsendt en klage til beboerklagenævnet.

--
Gerner
579WU/2701hrs