Er indscannede kvitteringer gyldige?
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-01-04 08:22

Hejsa

Da jeg syntes jeg er ved at drukne i mine kvitteringer, og gerne vil have
lidt mere styr på det hele, kunne jeg godt tænke mig at lave en database til
mig selv, der indeholder ALLE indkøb jeg gør, samt en indscannet kvittering.

Nu kommer det store spørgsmål så, hvis nu der bliver problemer med et
produkt jeg har købt, kan jeg så printe den indscannede kvittering ud og
bruge den, eller skal jeg samtidig have ALLE kvitteringer liggende i en
skotøjsæske på loftet?

Mvh
Jacob

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-01-04 09:17

"Jacob Rungwald" skrev 08.01.2004 8:22:

> [...]
> produkt jeg har købt, kan jeg så printe den indscannede kvittering ud og
> bruge den, eller skal jeg samtidig have ALLE kvitteringer liggende i en

Det kan man ikke svare entydigt på. I tilfælde af, at du vil påberåbe dig en
mangel skal du selvfølgelig kunne dokumentere købstidspunktet (og -stedet)
af hensyn til den 2-årige reklamationsfrist.

Hvorvidt dokumentationskravet er opfyldt er jo i sidste ende op til en
domstol at afgøre, og der er det ikke umuligt at en indscannet og printet
kvittering kan bruges. Men det kan i praksis give dig en del bøvl med
butikkerne og kan derfor ikke anbefales.

Køb dig en hullemaskine og et ringbind i stedet...

/kristian

Fra : JS

Dato : 08-01-04 09:43

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC22D07F.2BAFE%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> mangel skal du selvfølgelig kunne dokumentere købstidspunktet (og -stedet)
> af hensyn til den 2-årige reklamationsfrist.

Skal man egentlig det? Jeg mener at have læst i min
handelskole-erhvervsretsbog i sin tid at det ikke kan pålægges forbrugeren
at bevise det, idet sælgeren til hver en tid har mulighed for at bevise
det??

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-01-04 11:59

Scripsit "JS" <js_539@hotmail.com>
> "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en

> Skal man egentlig det?

Ja - hvis sælger nægter at man har købt varen hos ham, vil en dommer
næppe blive imponeret af at sagsøger står og siger "men det har jeg
altså, og jeg har smidt kvitteringen væk".

> Jeg mener at have læst i min handelskole-erhvervsretsbog i sin tid
> at det ikke kan pålægges forbrugeren at bevise det, idet sælgeren
> til hver en tid har mulighed for at bevise det??

Hvordan mener din bog at sælger skal bære sig ad med at bevise at
varen *ikke* er købt hos ham?

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-04 21:01

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC22D07F.2BAFE%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

[klip]

> Men det kan i praksis give dig en del bøvl med
> butikkerne og kan derfor ikke anbefales.

Enig.

I de sager jeg bakser med ved domstolene ser man sjældent de orginale
dokumenter.... ingen stiller spørgsmål ved dokumenternes kvalitet - kun i
helt helt særlige tilfælde hvor man kan påvise falsk eller forfalskning

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-04 21:36

Peter G C skrev:

>Enig.

Er du enig i at det *ikke* kan anbefales?

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-04 22:25

[klip]

> Er du enig i at det *ikke* kan anbefales?

Ja.

Jeg turde ikke selv.... men er heller ikke god til at gemme kvitteringer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning

Dato : 08-01-04 10:58

Tja, det offentlige forsøger jo at markedsføre www.e-boks.dk netop til
det samme, så det må vel være gyldigt?

Fra : N/A

Dato : 09-01-04 00:26

Fra : Søren

Dato : 09-01-04 00:26

"Søren" <Sbolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:btkosk$so$1@sunsite.dk...

> "Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

Både det offentlige og private er mange tilmeldt - jeg har e-boks og er meget tilfreds -
så kan jeg også indscanne og uploade kvitteringer
og andre vigtige dokumenter (der ikke kan tåle at brænde eller blive stjålet) til e-boks
!!!!
e-boks er en slags "bank"boks du har udenfor dit hjem - ganske gratis
og så kan du hvorhen i verden du er - gå ind og se dine dokumenter evt. udprinte dem
!!!!!

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-01-04 17:52

"Søren" wrote:

> [...]
> og så kan du hvorhen i verden du er - gå ind og se dine dokumenter evt. udprinte dem

Og udprinte dem.........hmmmm går ideen så ikke fløjten ved at den
elektroniske lagring. Skulle den ikke gøre papirarbejdet overflødigt?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Gerner

Dato : 12-01-04 20:51

On Mon, 12 Jan 2004 17:52:00 +0100, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Og udprinte dem.........hmmmm går ideen så ikke fløjten ved at den
>elektroniske lagring. Skulle den ikke gøre papirarbejdet overflødigt?

Det er jo kun ved behov, når nogen skal bruge en kvitering at den udskrives, de
andre 10000 elektroniske kviteringer forbliver elektroniske.

Men den oprindelige kvitering er jo også papir. Nu mangler vi blot at
kviteringer i butikker m.m. sendes direkte hjem til vore computer. Eller vores
e-box adresse. Og ved behov, direkte til butikken for verification.

At vi er langt fra det papirløse samfund er åbenbar.

--
Gerner
598WU/2798hrs

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-01-04 23:44

On Mon, 12 Jan 2004 20:51:04 +0100, Gerner <nospamadress@postkasse.dk>
wrote:

> [...]
>e-box adresse. Og ved behov, direkte til butikken for verification.

OT:
Metax Er hoppet på den vogn, hos dem kan man vælge fx at få fremsendt
sin benzinkvittering på emailen.
Flemming Jacobsen

Fra : Klaus

Dato : 08-01-04 16:01

"Jacob Rungwald" <jacob_rungwald@DONTINCLUDEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:btj0el$2ebp$1@news.cybercity.dk...
> [...]
og
> bruge den, eller skal jeg samtidig have ALLE kvitteringer liggende i

Jeg købte før jul nogle varer i Bauhaus. Da vi kom igennem kassen, blev
vi anbefalet at tage en fotokopi eller indscanne kvitteringen, da mange
kassestrimler har det med at blive ulæselige i løbet af forholdsvis kort
tid.
Klaus

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 08-01-04 18:17

"Klaus" skrev 08.01.2004 16:01:

> Jeg købte før jul nogle varer i Bauhaus. Da vi kom igennem kassen, blev
> vi anbefalet at tage en fotokopi eller indscanne kvitteringen, da mange
> kassestrimler har det med at blive ulæselige i løbet af forholdsvis kort

Det er også en god ide, da du så nemmere kan dokumentere kvitteringens
indhold. Jeg vil dog stadig ikke anbefale at smide den væk, men evt. hæfte
den fast på fotokopien. Så har man både det originale (og måske ulæselige)
bilag og en kopi, der viser indholdet.

/kristian

Fra : Gerner

Dato : 08-01-04 19:22

On Thu, 08 Jan 2004 18:17:06 +0100, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>den fast på fotokopien. Så har man både det originale (og måske ulæselige)

Man kunne næsten spekulere på om en kassekvitering ikke er et dukoment der skal
udskrives i permanent blæk e.lign. så forretningdrivende ikke kan spekulere på
at en kassekvitering netop blive ulæselig, og da de i dag også bruges som
"garantibevis", så er en bestemmelse om at de skal skrives i permanent blæk en
ting der burde eksistere. Jeg ville bede om en separat kvitering evt.
håndskrevet og stemplet. Ikke for en tube lim etc. men for div. hårdvarer.

--
Gerner
579WU/2701hrs

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-01-04 22:35

Gerner wrote:

> [...]
> burde eksistere. Jeg ville bede om en separat kvitering evt.
> håndskrevet og stemplet. Ikke for en tube lim etc. men for div.
Det er et interessant emne - f.ex kviteringer fra benzinautomater ved
firmabiler hvor det skal bogføres, mange kviteringer kan ikke ligge mange
dage i bilen uden teksten forsvinder. Jeg kunne godt være nervøs for told og
skat hvis man bogfører 50 blanke "lapper" a 500kr for benzin.

/carsten

Fra : DS

Dato : 10-01-04 01:05

"Jacob Rungwald" <jacob_rungwald@DONTINCLUDEhotmail.com> wrote in message
> [...]
> produkt jeg har købt, kan jeg så printe den indscannede kvittering ud og
> bruge den, eller skal jeg samtidig have ALLE kvitteringer liggende i en

Selvfølgelig skal du ikke det. Scan du blot kvitteringerne, sørg blot for at
de er scannet i en tilstrækkelig høj opløsning, så hvis du får brug for at
printe dem ud, at kvaliteten forebliver næsten lige så god som originalen.
Og du skal være sikker på at du har fået hele siden scannet helt ud til
yderkanterne, og evt. også bagsiden med før du smider originalkvitteringen
ud.

Eftersom virksomheder kan opbevare deres bilag i elektronisk form, så kan du
også.

/Daniel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-04 14:54

DS skrev:

>Eftersom virksomheder kan opbevare deres bilag i elektronisk form, så kan du
>også.

Til støtte for det udsagn kan jeg sige at der ikke er noget
formkrav til et bevis i en dansk retssag. Ethvert relevant
materiale vil blive vurderet. Men man skal naturkligvis overveje
de råd der er kommet her i tråden.

--
Bertel