ADSL på Mac
Fra : Bjarke

Dato : 07-01-04 05:47

Jeg har en Mac PowerPC 5500 med styresystem 8.x, som skal køre
bredbånd. Ifølge en systemansvarlig fra den virksomhed, hvor jeg har
Mac'en fra, skulle det relativt enkelt sættes op gennem ethernet og
DHTP og med netværkskabel fra netværkskortet til en switch.

Men jeg kan simpelthen ikke få det sat op. Når jeg kommer ind i Remote
Access, vil den altid have et telefonnummer til at ringe op på - og
det er jo ikke nødvendigt med en bredbåndslinje.

Har nogen - eller ender nogen - løsningen på opsætningen i en Mac. Jeg
har forsøgt gennem Google at søge, og har da også fundet lidt hist og
her, men intet til at få forbindelse til bredbånd. Udbyderen mener,
der mangler en driver. Det er noget vås, siger min systemansvarlige,
som dog ikke kan gå nærmere ind i det.

Gode råd modtages med stort tak.

mvh.

Bjarke

Fra : René Mølsted

Dato : 07-01-04 06:25

Bjarke wrote:
> [...]
> Access, vil den altid have et telefonnummer til at ringe op på - og
> det er jo ikke nødvendigt med en bredbåndslinje.
Hej Bjarke
Du skal ikke indstille noget i »Remote Access« (denne er forbeholdt
modem opkoblinger) men derimod TCP/IP hvor du kan sætte Mac'en ti. at
benytte DHCP protokollen via ethernet, et voilá.

René Mølsted

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-01-04 09:58

Bjarke <bjarke@mail.dk> wrote:

> [...]
> Mac'en fra, skulle det relativt enkelt sættes op gennem ethernet og
> DHTP og med netværkskabel fra netværkskortet til en switch.

Hvad er det præcist for et OS der er på den ?

> Men jeg kan simpelthen ikke få det sat op. Når jeg kommer ind i Remote
> Access, vil den altid have et telefonnummer til at ringe op på - og
> det er jo ikke nødvendigt med en bredbåndslinje.

Du skal heller ikke ind i Remote Access - det er til modem.

> [...]
> her, men intet til at få forbindelse til bredbånd. Udbyderen mener,
> der mangler en driver. Det er noget vås, siger min systemansvarlige,

Udbyderen kan have delvis ret. Der mangler sikkert en udvidelse - derfor
mit spørgsmål om hvilket OS præcist.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-01-04 10:59

jesper@gylling.net ([2900] jesper haaber gylling) writes:
>Udbyderen kan have delvis ret. Der mangler sikkert en udvidelse - derfor
>mit spørgsmål om hvilket OS præcist.

Såvidt jeg kan se , skulle de kunne fungere med et hvilket som helst OS 8.x
Jeg har en tudsegammel Perf. 6200 stående, der bruges til lidt mail og den
slags, fungerer fint med følgende indstillinger i OS 8.1

Kontrolpanel AppleTalk: Forbind via Ethernet

Kontrolpanel TCP/IP: Forbind via Ethernet
          Konfigurer: Bruger DHCP-server

Så burde det fungere uden problemer - det gør det her

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Mike

Dato : 07-01-04 12:27

In article <fc.0073fb6b05ce78e43b9aca000349699f.5ce7a01@net.dialog.dk>,
Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Kontrolpanel TCP/IP: Forbind via Ethernet
> Konfigurer: Bruger DHCP-server
>

> Så burde det fungere uden problemer - det gør det her

Med mindre forbindelsen kræver at man kobler på via PPPoE. Det gør min
1MB ADSL fra TDC nemlig. Jeg er ikke sikker på at dette kan sættes op
fra Classic OS (Jeg kører selv MacOSX).

/Mikael

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-01-04 17:22

> [...]
>
> Kontrolpanel TCP/IP: Forbind via Ethernet
> Konfigurer: Bruger DHCP-server
>

> Så burde det fungere uden problemer - det gør det her

Her funker det også fint på en P6200/OS 8.1 - dog uden AppleTalk, det er
da vist ikke nødvendigt!(?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-01-04 13:16

Mike <mcvfdkFJERN_DETTE@yahoo.dk> writes:
>Med mindre forbindelsen kræver at man kobler på via PPPoE. Det gør min
>1MB ADSL fra TDC nemlig. Jeg er ikke sikker på at dette kan sættes op
>fra Classic OS (Jeg kører selv MacOSX).

PPPoE?
Det aner jeg ganske enkelt ikke hvad er.
Men Bjarke skrev at han skulle bruge DHCP, så derfor tror jeg at det er så
enkelt som jeg beskrev. Meeeeeeen teoretisk set kan jeg da tage fejl
)))))

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-01-04 13:45

> [...]

> Men Bjarke skrev at han skulle bruge DHCP, så derfor tror jeg at det er så
> enkelt som jeg beskrev. Meeeeeeen teoretisk set kan jeg da tage fejl

TDC har en fjollet løsning, hvor man skal ringe op til et nummer a la
modem og så åbner ens ADSL forbindelse.

Nu kan det jo tænkes at den 5500 som Bjarke har, har været en tur gennem
ham-der-gør-hovedrent-på-andres-computere og dermed reelt ikke længere
har de filer som skal bruges til TCP/IP forbindelse ?!

Det har jeg set før - specielt fordi disse Mac'er som regel har en
mikroskopisk HD og jo mere unødige filer desto bedre.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-01-04 23:27

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> PPPoE?
> Det aner jeg ganske enkelt ikke hvad er.

PPP er typisk brugt til netværk over modem og er en standard til
transmission af IP pakker over serielle forbindelser. PPP står for
"Point to Point Protocol".

PPPoE er selvforklarende når man ved at det står for "Point to Point
Protocol over Ethernet"
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-01-04 17:40

sleth2vh@webspeed.dk (hans henrik hansen) writes:
>Her funker det også fint på en P6200/OS 8.1 - dog uden AppleTalk, det er
>da vist ikke nødvendigt!(?)

Næh, sikkert ikke - tjekkede blot de kontrolpaneler der har noget at gøre
med portene.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-01-04 08:43

mta@mac.com (michael tysk-andersen) writes:
>PPPoE er selvforklarende når man ved at det står for "Point to Point
>Protocol over Ethernet"

Ja!
Jeg vidste hvad PPP stod for, men havde tilsyneladende ikke kreativitet
nok til at regne ud hvad oE stod for

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-04 07:32

Bjarke <bjarke@mail.dk> wrote:

> [...]
> Mac'en fra, skulle det relativt enkelt sættes op gennem ethernet og
> DHTP og med netværkskabel fra netværkskortet til en switch.

Bare for nysgerrighedens skyld: Hvordan forbinder du den egentlig? Min
mor har indtil for nylig haft en PowerMac 5500/225, og jeg har aldrig
kunnet finde et ethernetstik på den. Det endda på trods af, at flere her
i gruppen har påstået, at den havde det, og de har kunne henvise til
sider på nettet, hvor det står. Vi fik min mor til at købe en iMac 17" i
stedet.

> [...]
> her, men intet til at få forbindelse til bredbånd. Udbyderen mener,
> der mangler en driver. Det er noget vås, siger min systemansvarlige,

Du har fået råd fra andre. Men det er da muligt, som nogen også skriver,
at en eller anden simpelthen har slettet et kontrolpanel eller lignende,
som skal bruges. Derfor behøver det ikke være noget vås.
--
Henrik Münster
Esbjerg