Er der en der skal paa Lands Arkivet i Køb~
Fra : Kim Melchior

Dato : 06-01-04 21:06

Jeg har talt med Henning Steen Christensen som er i færd med at lave
bøgerne over diverse gårde og huse under Knuthenborg Gods. Han har
indtil nu udgivet de første to bind for Hunseby og Bandholm sogne, der
kan bestilles fra ham.

I bindet for Bandholm sogn giver han en henvisning til en folketælling
fra Østofte Sogn for 1822. Da jeg ringede og spurgte ham hvor denne
folketælling fandtes, sagde han at han mente at den var i et
selvstændigt bind af Østofte kirkebog, og han mente at den fandtes paa
Lands Arkivet i København. Han nævnte i samme forbindelse at der også
var en folketælling for Stokkemarke sogn fra 1814 som kan findes i en
af kirkebøgerne fra Stokkemarke sogn.

Hvad jeg gerne vil finde ud af er om denne bog, der indeholder
folketællingen fra Østofte og Bandholm fra 1822, også er paa
Mikrokort, og hvis det er tilfældet, hvor og hvordan kan jeg så
bestille og købe disse mikrokort?

Hvis der er en der kan finde disse oplysninger for mig, så vil jeg
være meget glad da jeg har en forholdsvis stor gren af mit stamtræ,
der kommer fra dette område.

mvh

Kim Melchior

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-01-04 22:36

her:

http://www.sa.dk/saf/default.htm

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 06-01-04 23:11

"FT1822" dækker over præsternes indberetninger over sognets beboere det
pågældende år og er altså ikke nogen officiel FT på linie med de alm.
kendte. De er derfor næppe filmet, men skal for hvert sogn søges frem i
præstearkivalierne.

mvh. Morten M. Hansen

Kim Melchior <scangen@netutah.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:39506229.0401061205.378b94e4@posting.google.com...

Fra : Kim Melchior

Dato : 08-01-04 03:40

"MORTEN MØLLER HANSEN" <morten.mhansen@get2net.dk> wrote in message news:<OnGKb.3132$Bg1.1680@news.get2net.dk>...
> [...]
> pågældende år og er altså ikke nogen officiel FT på linie med de alm.
> kendte. De er derfor næppe filmet, men skal for hvert sogn søges frem i

snip

Jeg fik følgende svar fra Ib Egebjerg Nielsen

"Hej Kim,

På oversigten under Østofte på 2-626-1 10/10 står følgende:

Bindet indholder tillige vaccinationer 1819 - 1838 og vaccinerede 1805
- 1818.
Fortløbende nummerede fra den gl. kirkebog pag 947 og protokol over
folkemængden 1822 side 230 og en opremsning om folkemængdens ankomst
til sognet side 375.
Jævnførselsreg. side 373

Kortet skal efter hvad jeg har fået oplyst købes i Viborg.

Mvh
Ib Egebjerg Nielsen"

Jeg håber på at finde 9 direkte forfædre i den folketælling eller som
nogen vil kalde det" præstens indberetning over sognets beboere" som
teknisk set ikke er en officiel folketælling. Men hvad forskel gør
det hvad man kalder den, saa længe den indeholder den samme slags
oplysninger?

Personligt har jeg siddet med nogle ubesvarede spørgsmål som jeg håber
på at kunne få besvaret mellem denne liste og vaccinations listen, der
også er i samme bind.

Jeg håber at disse oplysninger eventuelt også kan hjælpe andre der har
forfædre i Østofte og Bandholm sogne.

Måske der også findes lignende præste indberetninger fra andre sogne
rundt om i landet, og specielt fra det tidsrum mellem 1801 og 1834
hvor vi ikke har nogen folketællinger. Hvis der er nogen der bliver
klar over den slags oplysninger, så ville det være rart om der var et
sted disse oplysninger kunne lægges ind så de vil være til glæde for
os alle sammen.

mvh

Kim Melchior