Hvilke CV til en familie på 4 ?
Fra : Kim Hansen

Dato : 06-01-04 19:39

Jeg går med tanken om at anskaffe os en campingvogn (brugt) med en totalvægt
på max.1375kg.(meget gerne mindre), da camping tiltaler mig mere og mere, jo
mere jeg tænker over det. Men hvilke CV skal man kigge efter når man er en
familie med 2 voksne og 2 børn på 6 og 4 år ?
Min tanke var sådan en med køjer til børnene i den ene ende og så mere
"alm." seng til os voksne i den anden ende, der må gerne være en 3.
sengeplad så ungerne evt. har mulighed for at ha' en legekammerat med på
weekend ture (og man ved jo heller ikke om vi selv skulle få brug for den
sidste sengeplads en dag)

Hvilke mærker/vogne skal vi kigge nærmere på for at få noget der minder om
overstående ? og er der ellers noget vi skal huske at vognen skal være
udstyret med f.eks.noget vi ikke kan leve uden når vi hører man kan få/købe
det ?

Jeg håber der er nogen der har en ide til hvilke vogne vi bør kigge efter og
også gerne hvilke priser de burde kunne købes til.

Mvh. Kim

Fra : Michael H Svensson

Dato : 06-01-04 21:00

"Kim Hansen" wrote
> [...]
> weekend ture (og man ved jo heller ikke om vi selv skulle få brug for den

Hej Kim,

Det lyder som der hvor vi stod for 5 år siden.
Vi købte en Dethleffs TK490 med totalvægt 1300 kg og egenvægt 975 kg.
Det er en dejlig vogn med to køjer på tværs i bagenden, en siddegruppe i
midten (som kan blive til en soveplads) og en siddegruppe i forenden, der
også tjener som seng for de "ældre".
Herudover er der selvfølgelig køkken og toilet.

Den ekstra siddegruppe i midten er kanon, om sommeren er det ikke nødvendigt
at rydde "voksen sengen" væk om dagen, og om vinteren er det en rar plads
til fjernsyn, spil, tegning osv.

Vi har været (og er stadig) meget glade for vognen, og har kun tilføjet
vandvarmer i vognen.

Vi købte vognen som ny for godt 5 år siden, det var en udstillingsmodel, med
gulvtæpper i vognen og fortelt til den fantastiske pris af kr. 95.000.

Vi kikkede egentlig efter en nyere brugt køjevogn, men prisforskellen til
denne nye vogn var for lille til at vi kunne se bort fra den.

Vi er meget tilfredse med vognen, og regner ikke med at skifte den før
ungerne er blevet trætte af camping. Til den tid skal vi have en vogn med
rigtig seng til os, for selv om en omdannet siddegruppe er en rimelig seng,
så kan den ikke måle sig med en rigtig af slagsen.

At vognen kan medtage 325 kg bagage er også en _meget_ rar ting, alting
vejer meget mere end man tror.

Hilsen
Michael

Fra : SB

Dato : 06-01-04 21:30

"Michael H Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim Hansen" wrote
> totalvægt

Hej Kim

Vi har en i samme størrelse og med samme indretning som Michael, Vores er
bare en TEC fra 96 som vi købte privat for 57.000 kr. nysynet sidste år.

Det der gjorde vi valgte den, var bl.a. den lyse indretning, og det at der
var køjer på tværs bagi, som vi foretrækker frem for langsgående køjer.
Årsagen er den at den yngste datter kommer i seng 1½ time får den anden, så
selv når lågerne er trukket for køjesengene, har vi stadig en "stor" vogn
indvendig, hvor den ældste kan sidde og tegne/male ved det ekstra bord.
Ved de langsgående køjer lukker man samtidig af for det bord, i hvert fald
på de modeller jeg har kigget på, og det at få en pige på 3 år til at sove
når der er lys tændt er ikke nemt, hvad det jo ville være, hvis vi stadig
skulle kunne udnytte det lille bord.

Vi valgte en brugt model, af den grund at ungerne skal have lov at lege i
den, og det gør ikke helt så ondt at den skulle få en skramme som det ville
gøre hvis det var en sprit ny vogn.
Og ville camping ikke være noget for os alligevel, ja så var der da ikke
tabt helt så mange penge ved det.

Handler man brugt, kan man ofte spare en del penge, da forhandlere ikke har
lyst til at tage en vogn ind i ren handel, de har alle masser til at stå i
forvejen,
Køber man privat, får man ofte en masse ekstra ting med, bl.a. fik vi
varmeovn med til fortelt, 4 campingstole, bord, læsejl, fortelt lamper,
bordovn, kaffemaskine og en del andre småting.

Vi har så siden valgt at sætte et Penta telt på, god tnok tager det en ½
time længere at slå op, men den ekstra plads det giver, er den tid værd.

/Søren

Fra : Søren

Dato : 07-01-04 09:52

> Jeg håber der er nogen der har en ide til hvilke vogne vi bør kigge efter
og
> også gerne hvilke priser de burde kunne købes til.

Hej Kim jeg har en LMC vintervogn fra 94 med langsgående køjer foran og en
lille sidde gruppe ved siden af.
Børneværelse som det også bliver kaldt. Den lille siddegruppe og den
nederste køje kan jeg lave om til en stor seng, så vi alle 4 kan sove foran
i vognen. Vi har således den stor sidegruppe bagi fri.
Det foretrækker vi men der er jo forskel på familier. Prøv at høre børnene
hvad de kunne tænke sig. Tag dem med ud og se på nogle vogne. De fleste
mærker har både med køjer på langs og på tværs.

Men prøv først at gøre op hvad i vil ofre og hvad i vil bruge campingvognen
til, skal den kun bruges om sommeren (og hvor ? i DK eller sydpå), eller
skal den kunne klare vinter og tidlig forår. Og vil i også kunne køre på
skiferie med den ? Så er det lidt nemmere at vejlede jer i hvilke mærker i
skal gå efter.

Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-01-04 10:45

"Kim Hansen" skrev
> Jeg håber der er nogen der har en ide til hvilke vogne vi bør kigge efter
og
> også gerne hvilke priser de burde kunne købes til.

Med to mindre børn ville jeg først og fremmest vælge
en vogn med toilet. Tissetrangen om natten er
direkte proportional med afstanden til toiletbygningen.
Toiletbeholderen bør kunne tømmes udefra.
Hvis man skal bade i vognen, bør der være varmt vand.
Man kan hælde varmt vand i beholderen, men det
er upraktisk og uhygienisk.
En stor vogn bør ha' blæser centralvarme, ellers
bliver der meget hurtigt koldt i aflukkede sektioner.
Der skal kunne lukkes af til den del af vognen, hvor
de, der skal først i seng, skal sove.
Hvis man er kaffedrikker, er det rart at køkkenbordet
har en fast del, hvor kaffemaskinen kan bo.
Er man TV-kigger er det rart at TV'et kan stå fast et sted
hvor man kan se det.
Det er rart med en stor gaskasse, hvor grill og fodbolde
kan opbevares.
Det er rart med en servicelem i forteltet.
Det er rart med el-udtag i forteltet.
Vender køkkensektionen ud mod forteltet, bør der
være en emhætte da stegeosen ellers lukkes ud
i forteltet. (ligegyldigt hvis man ikke laver mad i vognen)
Har vognen køkken i bagenden får den dårligere
køregenskaber. Det kan man dog investere sig fra.
En vogn med boogie aksler er næsten umulig at håndtere
for een person, med mindre man altid kan bakke direkte
til pladsen. Folk er dog (nogle gange) flinke til at hjælpe,
med mindre din vogn er større end deres...
Køber du en brugt vogn bør du få den fugt-testet.
Gassen skal testes.
Fortelt bør følge med.
Farver og indretning er en smagssag, nogle foretrækker
tung germansk bondestil, mens andre er mere til det
lette svensk-inspirerede. Alt blir umoderne med tiden.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : J S L

Dato : 07-01-04 16:17

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> Har vognen køkken i bagenden får den dårligere
> køregenskaber.

Hej!

Det er vel en smags sag. Man kunne måske bare købe en ordentlig bil til at
trække vognen.

:C)

Mvh
Jaime

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-01-04 16:29

J S L wrote:

> Det er vel en smags sag. Man kunne måske bare købe en ordentlig bil
> til at trække vognen.

Nej, en smagssag er det ikke.

Det handler ikke om den statiske balance som du beskriver, men om den
inerti, den dynamiske ligevægt. Det er ikke noget man kan læsse sig ud af,
men en mulig indbygget kilde til ustabilitet.

Forestil dig et 1 meter langt rør på 5 kilogram - hold det vandret foran dig
i en hånd, og vend det hurtigt til lodret... ingen problemer i det.

Tag nu et lige så langt kosteskaft og monter lodder i enerne, så vægten
kommer op på de samme 5 kg. hold det vandret foran dig i en hånt, og vend et
hurtigt til lodret... Det burde være tydeligt, at det kræver en del flere
kræfter.

Dette scenarie svarer lidt til de påvirkninger campingvognen udsættes for
under kørsel, for eksempel når busser m.v. overhaler - det er det jeg mener
med den dynamiske balance.

Ingen tvivl om at man med en stabilisator kan dæmpe symptomerne, men de
dynamiske love kan man aldrig tilsidesætte.

Lidt i stil med, at man førhen afbalancerede bilhjul på en pinolagtig ting,
hvilket gjorde det muligt, at få det til at balancere perfekt - lige indtil
det blev monteret, og man kørte i bilen. Hurra for nutidens dynamiske
afbalanceringsapparater!

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : J S L

Dato : 07-01-04 17:52

"Carsten Stage" skrev:

> Nej, en smagssag er det ikke.

Nej. At der er en anden vægtfordeling i en vogn med endekøkken, er vi ikke
uenige om. På papiret dårligere køreegenskaber, ja men hvorfor fravælge en
bestemt vogn blot fordi den på papiret siger noget bestemt. Det var det jeg
mente med smagsag.

> Forestil dig et 1 meter langt rør på 5 kilogram - hold det vandret foran
dig
> i en hånd, og vend det hurtigt til lodret... ingen problemer i det.

Resten har jeg klippet væk. Men det er på samme måde man lærer en jagthund
at få et korrekt greb på tungt vildt. Netop ved at kompencere for vægten,
ved at lære den at tage en "dummy" der er gjort tungere i den ene ende. Så
det tror jeg ikke du behøver lære mig noget om.

Bemærk lige den smiley som også var i mit sidste indlæg...

:C)

Jaime

Fra : Jørn Bang

Dato : 07-01-04 23:55

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ingen tvivl om at man med en stabilisator kan dæmpe symptomerne, men de
> dynamiske love kan man aldrig tilsidesætte.

De fysiske love kan man ikke benægte men derfor behøver det ikke at være et
problem. En god vægtfordeling og en god stabilisator, også kan man
overhovedet ikke mærke at der er et køkken i bagenden, "det vil også give et
målbart forkert kugletryk."
Det vil endda nok være sådan at det værste stabilitetsproblem for det meste
skyldes for højt anbragt gods hvilket kan give sideværts svingninger i
vognen medens forkert kugletryk giver nikkebevægelser, som kan fjerne vægten
på de styrende hjul.

Jeg har aldrig haft problemer med vores LMC med endekøkken, chefen siger
endda at hun ikke vil undvære den fordeling i vognen.

Jørn Bang.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-01-04 08:18

"Jørn Bang" skrev
> [...]
> skyldes for højt anbragt gods hvilket kan give sideværts svingninger i
> vognen medens forkert kugletryk giver nikkebevægelser, som kan fjerne

Der er ingen tvivl om, at vognens længde også er en
medvirkende faktor. Korte vogne <4,30 er antagelig ikke
så følsomme som længere vogne. Og vogne med boogie
er antagelig også mindre følsomme end een-akslede vogne.

> Jeg har aldrig haft problemer med vores LMC med endekøkken, chefen siger
> endda at hun ikke vil undvære den fordeling i vognen.

Efter min mening har vogne med endekøkken og -toilet
som regel langt den bedste indretning. Problemet må næsten
stamme fra køleskabet idet de andre køkkenelementer
næppe vejer mere end den klassiske rundsiddegruppe.

Fra : Harry

Dato : 08-01-04 13:25

Diskussionen kom vel lidt væk fra Kim´s spørgsmål, og det endekøkken
er uaktuelt for Kim og hans familie. Det er entydig at Kim har brug
for en køjevogn og løsningen med den ekstra seng i midterste gruppe er
også ideel. Som begynder er det absolut at anbefale at starte med at
efterlyse en brugt vogn med den indretning og gerne et privat køb, det
er på dette marked man kan trykke prisen. Men sørg for at gardere dig
mod restgæld (banken) og fugt (testcenter). Begge dele er sjældne, men
er en årsag til kedelige overraskelser, som kan undgås.

Diskussionen om endekøkkenet: det er mere teori end praksis. Mine 2
sidste vogne har (haft) endekøkken og har aldrig givet anledning til
problemer. Men selvfølgelig har Carsten da ret. Teorien er bare
afhjulpet af bedre affjedringssystemer og tildels stabilisatorer. Jeg
nægter også at tro på, at evt. problemer kan lægges på køleskabet. Så
meget kan der ikke være i et skab, som sædvanligvis er på 70-80 ltr.
Og en rundsiddegruppe med tunge hynder + bord vejer mindst lige så
meget, i særdeleshed når vi jo godt ved, at der bliver stoppet godt
med grej, tøj, vinflasker og hvad ved jeg i skunkene under hynderne!
Så alt i alt er det trods alt vognens grundkonstruktion,
affjedringssystemet, dæktrykket og korrekt læsning der er afgørende
for stabil kørsel.
Sidste år kørte jeg i 3 vogne af samme længde: 5m. Den ene med
endekøkken uden stabilisator og de 2 med sidekøkken og med
stabilisator. Og jeg må skammeligt sige, at vognen med endekøkken og
endda uden stabilisator kørte bedst. Så.....?!!

Nå, men Kim: brugte vogne kan efterlyses på www.campingstuff.dk eller
www.hanses-campingsider.dk/marked.htm og www.campingferie.dk har en
kæmpemæssig database hvor du kan komme i kontakt med alle landets
forhandlere. Og DCU har også en køb- og salgsside på
www.campingnettet.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-01-04 18:47

Peter Schrøder wrote:

> Der er ingen tvivl om, at vognens længde også er en
> medvirkende faktor. Korte vogne <4,30 er antagelig ikke
> så følsomme som længere vogne. Og vogne med boogie
> er antagelig også mindre følsomme end een-akslede vogne.

Enig.

> Efter min mening har vogne med endekøkken og -toilet
> som regel langt den bedste indretning.

Så er det den rigtige indretning for dig...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-01-04 12:07

"Carsten Stage" skrev

> Så er det den rigtige indretning for dig...

Njah... Min egen vogn har toilet og køkken på midten
overfor hinanden.
Fidusen ved toilet og køkken side om side
for enden af vognen (hygiejne?) er at man kan
lave toiletrummet dejligt stort når man ikke
skal tage hensyn til en midtergang.
Det har ihvertfald været stort på de vogne jeg
syntes var smarte.
Til gengæld har køkkenbordet så været lidt mindre.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 07-01-04 11:12

Jeg har nu kørt med køkken i bagenden, mest fordi de fleste campingvogne har
køkkenet placeret med vinduet ud til forteltet, det vil konen ikke have, så
vi går bevidst efter vogne med køkken i bagenden, jeg har ikke haft
problemer med det, stabiliteten er ganske fortrinlig når man pakker og
fordeler rigtig, at det er godt med en stabilisator er ikke nogen
hemmelighed, men det gælder for alle vogne.

Jeg mener, at det er "hysteri" når man fortæller, at vogne med køkken i
bagenden er mere ustabile, som tidligere omtalt, så er det fordelingen,
hverken mere eller mindre, og jeg vil tro, at det gælder samtlige vogne.

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-01-04 18:45

Karl-Heinz Hansen wrote:

> [...]
> i bagenden er mere ustabile, som tidligere omtalt, så er det
> fordelingen, hverken mere eller mindre, og jeg vil tro, at det gælder

Delvist korrekt, men ikke hysteri. Det er simple naturlove der dikterer.

Noget andet: Kunne du ikke prøve at læse lidt på de links der er nedenfor i
signaturen. Både for andres og for din egen skyld...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 08-01-04 17:29

"Jørn Bang" <jb@j-l.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

[klip[

> [...]
> problem. En god vægtfordeling og en god stabilisator, også kan man
> overhovedet ikke mærke at der er et køkken i bagenden, "det vil også give
[klip]
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørn Bang.

Til denne del´af debatten kommer der et punkt, jeg selv har undret mig lidt
over: hvordan slippe fabrikanterne godt fra at opnå en hæderlig
vægtfordeling i en cv med endekøkken, når nu fysikkens love nu taler imod ?
I sommers kom jeg endelig i tanke om den indlysende løsning: man flytter da
akselen bagud for midten af cv'en !
Og ganske rigtigt - et par prøvemålinger på tilfældige brugte vogne viste at
min ide holdt vand. Godt nok kun målt i "fod" - str 43
Men det påvirker jo klart den statiske og dynamiske balance i vognen; jeg er
dog ikke sikker på alle aspekter, men den gamle regel med at længst mulig
afstand fra cv'ens aksel og frem til trækpunktet (set i forhold til cv'ens
længde) giver størst mulig stabilitet i vogntogen gælder vel stadig !?
Det kortere udhæng netop mod de - formodentligt - tungeste komponenter i
cv'en vil jo også modvirke tendensen til vandrette svingninger af både cv og
trækker.
Cv'en vil også være marginalt lettere at bakke med pga den længere afstand
mellem aksel og trækpunkt - modsat vil cv'en vel også skære marginalt
længere ind i sving ifht trækkeren.
Og der er sikkert flereforhold, jeg ikke lige har fået øje på endnu, men
helt let at afgøre er det altså ikke. Og mange har da øjensynligt også
erfaringer, der modsiger fysikkens love
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-01-04 18:50

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> løsning: man flytter da akselen bagud for midten af cv'en !
> Og ganske rigtigt - et par prøvemålinger på tilfældige brugte vogne

Det er netop på den måde at man redder æren hjem igen.

> [...]
> længst mulig afstand fra cv'ens aksel og frem til trækpunktet (set i
> forhold til cv'ens længde) giver størst mulig stabilitet i vogntogen

Præcist!

> Det kortere udhæng netop mod de - formodentligt - tungeste
> komponenter i cv'en vil jo også modvirke tendensen til vandrette
> svingninger af både cv og trækker.

Jeps - og derfor er penduleffekten nedsat, så vognen igen opnår stabilitet.

> Cv'en vil også være marginalt lettere at bakke med pga den længere
> afstand mellem aksel og trækpunkt - modsat vil cv'en vel også skære
> marginalt længere ind i sving ifht trækkeren.

Også rigtigt.

> Og der er sikkert flereforhold, jeg ikke lige har fået øje på endnu,
> men helt let at afgøre er det altså ikke. Og mange har da øjensynligt
> også erfaringer, der modsiger fysikkens love

Du har rigtig været i tænkeboksen og har på fornem vis skåret igennem til
sagens kerne.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-01-04 19:05

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> wrote in message

> [...]
> afstand mellem aksel og trækpunkt - modsat vil cv'en vel også skære
> marginalt længere ind i sving ifht trækkeren.

Du er inde på det helt rigtige. I stedet for den tvivlsomme forklaring om
'dynamisk ligevægt' (findes det begreb godt nok inden for kinetikken brugt
på den måde som i denne tråd) og inerti, må det, der betyder noget være
inertimoment - altså masse gange arm.
Og derfor er det en glimrende løsning at flytte hjulene hen under vognens
massemidtpunkt.
Jeg kan ikke helt lade være med at tænke på, at den forklaring, der blev
givet med stålstangen og kosteskaftet vel i virkeligheden medfører at vognen
med endekøkkenet vil være sværere at sætte i svingninger end den med
køkkenet over akslerne - og dermed også sværere at dæmpe.
Jeg forsøger ikke at benægte at det er en fordel med den største masse
placeret over akslerne - men finder ikke den givne forklaring korrekt.
Hvis bilen i øvrigt var bygget til et højere kugletryk, ville det vel alt
andet lige være en fordel at placere hjulene helt ude under bagenden -
ligesom på en sættevogn.

vh
Jan - der med en trækker, der er 50% tungere end cv'en, heldigvis aldrig har
oplevet problemer selvom begge mine vogne har været med endekøkken.

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-01-04 18:42

Jørn Bang wrote:

> De fysiske love kan man ikke benægte men derfor behøver det ikke at
> være et problem.

Det er rigtigt - men den omtalte konstruktion er potentielt i fare for at
blive ustabil.

> [...]
> svingninger i vognen medens forkert kugletryk giver nikkebevægelser,
> som kan fjerne vægten på de styrende hjul.

Det har du nok ret i. Og hvis dn største masse er relativt langt fra
omdrejningspunktet, or risikoen størst.

> Jeg har aldrig haft problemer med vores LMC med endekøkken, chefen
> siger endda at hun ikke vil undvære den fordeling i vognen.

He-he... Der kom den. Chefen giver dig ikke andre muligheder... )

Den indretning har sine fordele og sine bagdele - præcis som alle andre
vogne. Den der passer én bedst, er den rigtige vogn...

Fra : Jørn Bang

Dato : 08-01-04 21:58

Den der passer én bedst, er den rigtige vogn...

> Med venlig hilsen,
>
> Carsten Stage
> Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Det er sagens kerne, teori er en ting, det virkelige liv er det der skal
prøves.
Så nu skal vi i gang med at kigge på hvor den næste ferie skal forløbe.

Jørn Bang
jb(slet)@j-l.dk

Fra : Janne & Jens Jørgen ~

Dato : 08-01-04 11:09

Vi er selv en familie på 4 og vi synes at det er vigtigt at køkkenet vender
væk fra forteltet og det samme med køleskabet.
Mados i forteltet er ikke videre dejligt og hvis man kører hen hvor der er
varmt vil den yderligere varme der kommer fra køleskabet heller ikke være
sagen i forteltet. Resten af indretningen er vist mest smag og behag.
Vi bruger vores fortelt meget og sætter det gerne op for blot en dag eller
2, derfor er det vigtigt for os at slippe for disse gener.
Der kan jo også købes en "tilbygning" til forteltet, som giver ekstra
sovepladser. Det overvejer vi i øjeblikket om det er nødvendigt for os.
God fornøjelse med jeres overvejelser !!

/Janne

Fra : Søren

Dato : 08-01-04 13:31

> hvis man kører hen hvor der er
> varmt vil den yderligere varme der kommer fra køleskabet heller ikke være
> sagen i forteltet.

Nu har de godt 100 W som køleskabet afgiver hvis ikke så meget at sige rent
varme mæssigt, set i forhold til solen. Med mindre i lukker teltet og det er
godt isoleret
Men hvis der er blæser på bagsiden af køleskabet kan støjen være generende,
og køleskabet har svært ved at komme af med varmen på bagsiden, og kan
derfor ikke køle godt nok. Det kan måske være nemmere på den modsatte side.
Med mindre solen står direkte ind på risten hvad den jo ofte gør sydpå, for
at skabe skygge på teltsiden. Så er man vist lige vidt.
Men jeg foretrækker nu også at køkkenet vender væk fra forteltet

Fra : SB

Dato : 08-01-04 18:09

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg tror da at næste gang, vælger jeg en helt uden køkken i.
Så har man også en god undskyldning for at spise ude hver aften

Søren

Fra : Hans Jørgen

Dato : 08-01-04 18:54

> Jeg tror da at næste gang, vælger jeg en helt uden køkken i.
> Så har man også en god undskyldning for at spise ude hver aften

Åhr jeg ved ikke, har hun ikke lært at lave mad over åben ild? her tænker
jeg ikke på en engangslighter og en dåse bøf!

--
Venlig hilsen - Hans Jørgen
Masser af CampingStuff på http://www.campingstuff.dk

Fra : Jørn Bang

Dato : 08-01-04 21:51

Hvad er en ferie uden "webberen"

Med venlig hilsen
Jørn Bang
jb(slet)@j-l.dk

Fra : SB

Dato : 09-01-04 11:16

"Jørn Bang" <jb_FJERN@j-l.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er en ferie uden "webberen"
>

> Med venlig hilsen
> Jørn Bang
> jb(slet)@j-l.dk

Man skal vel passe på hvor i vognen man sætter den
så det ikke går ud over køreegenskaberne

Søren

Fra : Søren

Dato : 09-01-04 12:33

> Man skal vel passe på hvor i vognen man sætter den
> så det ikke går ud over køreegenskaberne

Det kommer an på hvilken weber du vælger, nogle weber er så store at jeg
sagtens kunne forstille mig at det kunne gå ud over køreegenskaberne hvis de
bliver presset ind i en CV. Ikke mindst hvis det er en weber med køkkenbord
i enden

Fra : J S L

Dato : 09-01-04 16:53

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev:

> Man skal vel passe på hvor i vognen man sætter den
> så det ikke går ud over køreegenskaberne
>
> Søren

Næææ....det er ligegyldigt. Vores er rund så den kan ikke svinge ud over
kanten :C)))))

Jaime

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-01-04 09:24

> [...]
> overstående ? og er der ellers noget vi skal huske at vognen skal være
> udstyret med f.eks.noget vi ikke kan leve uden når vi hører man kan

Jeg takker for alle de svar jeg har fået både herinde og på mail, så er det
jo bare med at komme ud og kigge for nu har jeg en rimelig ide om hvad vi
kigger efter.
Vi er dog blevet enige om i første omgang at leje CV og så kører lidt rundt
med den/dem for også derigennem at lære lidt om vores egne behov til en CV,
og også få testet om det at "slæbe" rundt på en CV overhovedet er noget vi
magter.

Mvh. Kim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-01-04 17:13

> [...]
CV,
> og også få testet om det at "slæbe" rundt på en CV overhovedet er noget vi

Fornuftig løsning - vi har valgt samme de sidste par år. Mest fordi vi har
sommerhus og egentligt
syntes at en cv vil stå ubenyttet for stor en del af året. Så er der osse
bedre økonomi i at lejt -
og måske en dag skifte hytten til noget med hjul.....

Her er en fornuftig "leverandør" i branchen - vi testede sidste sommer og
vil helt sikkert bruge dem igen:
http://www.asserbo-campingudlejning.dk/
--
Mvh