parrelel import...
Fra : Kristian Hansen

Dato : 06-01-04 19:12

jeg ved ikke lige om det her er det rigtige sted at spørge. skulle det ikke
være det er der så ikke en venlig sjæl der vil fortælle mig hvor jeg så skal
spørge?

men nu prøver jeg altså her.

hvis jeg har tænkt mig at starte et lille firma op (mig der sidder
derhejemme ved min pc) som vil parralel importerer ting. hvad er så lovligt
? mine spørgsmål er :

er det lovligt at købe en brugt vare i et andet land og sælge den her i dk
når der allerede er en forhandler af det mærke her?

er det ligegyldigt om det drejer sig om både brugte og nye varer?

når det er fra et ikk EU land hvor meget skal man så betale i moms og told?
og hvordan vurderer man en brugt vare?

hvis det drejer sig om en vare fra et EU land kommer der så nogen former for
afgifter på? (told, moms eller lignende)

er der ellers nogen ting der er rare at vide?

Fra : Kristian Hansen

Dato : 06-01-04 19:14

glemte lige... kan man på nogen måde undgå at hænge på reklamations retten?
lave et eller andet pengene tilbage eller lignende?

Fra : Kristian Hansen

Dato : 06-01-04 19:18

og glemte lige en ting mere :

hvis jeg dropper tanken om at starte et firma og bare sælger det som privat.
hænger man så på reklamations retten?

og hvordan med skattefar? skal det sættes som en almindelig indkomst?

Fra : Peter G C

Dato : 06-01-04 20:57

> og glemte lige en ting mere :
>
> hvis jeg dropper tanken om at starte et firma og bare sælger det som
privat.
> hænger man så på reklamations retten?

Ja da! Det er jo stadigvæk erhverv!

> og hvordan med skattefar? skal det sættes som en almindelig indkomst?

Yes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 06-01-04 20:56

"Kristian Hansen" <Findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> glemte lige... kan man på nogen måde undgå at hænge på reklamations
retten?

Nej.

> lave et eller andet pengene tilbage eller lignende?

Med hvem?

Hvis du seriøst overvejer at starte salget bør du søge professionel hjælp
inden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-01-04 21:27

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Hvis du seriøst overvejer at starte salget bør du søge professionel hjælp
> inden.

Enig. Der er mange flere ting der skal overvejes inden man går i gang med
sådan noget, og det er rart at have afklaret *på forhånd*, så man ikke lærer
alt på den kedelige måde.

Godt at se en igangsætter, men du skal lige have styr på tingene før du går
i gang.

/kristian

Fra : Kristian Hansen

Dato : 08-01-04 16:18

jo derfor jeg spørger her:)
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en
meddelelse news:3UEKb.68078$jf4.4384180@news000.worldonline.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-01-04 11:14

"Kristian Hansen" <Findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> er det lovligt at købe en brugt vare i et andet land og sælge den her i dk
> når der allerede er en forhandler af det mærke her?

Ja generalt, men der er sikkert nogle undtagelser.. (?)

> er det ligegyldigt om det drejer sig om både brugte og nye varer?

Ja.

> når det er fra et ikk EU land hvor meget skal man så betale i moms og
told?

Told afhænger af varen. Moms 25 %, når du sælger varen.

> og hvordan vurderer man en brugt vare?

Du betaler told efter indkøsbprisen, og moms af salgsprisen.

> hvis det drejer sig om en vare fra et EU land kommer der så nogen former
for
> afgifter på? (told, moms eller lignende)

Kommer an på varen. Der kan være stykafgift o. lign. Når du har et CVR nr.
betaler du ikke moms i det land, hvor du køber. Du betaler først momsen, når
du sælger.

> er der ellers nogen ting der er rare at vide?

Ja, der er der sikkert...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim

Dato : 08-01-04 14:40

On Tue, 6 Jan 2004 19:11:41 +0100, "Kristian Hansen" <Findes@ikke.dk>
wrote:

>jeg ved ikke lige om det her er det rigtige sted at spørge. skulle det ikke
>være det er der så ikke en venlig sjæl der vil fortælle mig hvor jeg så skal
>spørge?

Emnet er mere relevant i : news:dk.erhverv .

--
Kim

Fra : Kristian Hansen

Dato : 08-01-04 16:18

takker for de svar jeg har fået her indtil videre... men opper da lige over
i erhverv.