Ansvar når vicevært rydder sne
Fra : jones_net

Dato : 06-01-04 13:42

Hejsa

Når en ejerforening (lejligheder i boligblok) har ansat en vicevært til at
rydde sne (der står specifikt snerydningi kontrakten), er det så
ejerforeningen eller viceværten som står med erstatningsansvaret, hvis en
person glider på fortovet, og der ikke er ryddet sne?

Er det det samme, som hvis en privat grundejer har betalt kommunen for at
rydde sne? Hvem har ansvaret hér?

/J

Fra : Jens

Dato : 06-01-04 14:18

jones_net <jones_netng@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> ejerforeningen eller viceværten som står med erstatningsansvaret, hvis en
> person glider på fortovet, og der ikke er ryddet sne?

Det er til enhver tid grundejeren der har ansvaret for rydningen. Om
grundejeren efterfølgende kan "komme efter" viceværten er en anden sag,
som ikke vedrører den evt. tilskadekomne.

> Er det det samme, som hvis en privat grundejer har betalt kommunen for at
> rydde sne? Hvem har ansvaret hér?

Grundejeren har ansvaret. Man får næppe en entreprenør (eller en
kommune) til ved aftale at påtage sig et erstatningsansvar - med mindre
man er villig til at betale rundeligt for det.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : jones_net

Dato : 06-01-04 14:22

> Det er til enhver tid grundejeren der har ansvaret for rydningen. Om
> grundejeren efterfølgende kan "komme efter" viceværten er en anden sag,
> som ikke vedrører den evt. tilskadekomne.

Er det så muligt for grundejeren at "komme efter" viceværten, hvis det
direkte står i ansættelseskontrakten, at der skal ryddes sne?

/J

Fra : Hans

Dato : 06-01-04 14:29

I news:btecn3$ng$1@sunsite.dk skrev jones_net:

> Er det så muligt for grundejeren at "komme efter" viceværten, hvis det
> direkte står i ansættelseskontrakten, at der skal ryddes sne?

Det er vel i princippet uvedkommende for 3. part.

/ Hans

Fra : Louise Fogt

Dato : 06-01-04 14:45

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message
> I news:btecn3$ng$1@sunsite.dk skrev jones_net:
>
> Det er vel i princippet uvedkommende for 3. part.

Nu kunne det vel tænkes at spørgeren ikke er 3. part, men derimod har en
lejlighed i ejerforeningen?!

Fra : jones_net

Dato : 06-01-04 18:15

> Nu kunne det vel tænkes at spørgeren ikke er 3. part, men derimod har en
> lejlighed i ejerforeningen?!

Ja, jeg har en lejlighed i foreningen, og jeg er vicevært. Mente ikke det
var relevant, derfor skrev jeg det ikke.
Det er ikke sket nogle ulykker, og vi har (næsten) altid byens bedste
fortov.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg mener jeg læste sidste år, at hvis man
havde påtaget sig snerydningsansvaret, så havde man også erstatningsansvaret
(mener at det var Jørgen Ulf Grønborg eller Erik Frodelund der skrev det). I
dag har jeg så læst om snerydning i Århus Stiftstidende, og så kom jeg til
at diskutere med min kæreste hvad der var rigtigt, og nu er spørgsmålet
altså endt her

/J

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 16:57

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message

> Er det så muligt for grundejeren at "komme efter" viceværten, hvis det
> direkte står i ansættelseskontrakten, at der skal ryddes sne?

I kan jo vælge at fyre ham for ikke at løse sine opgaver, men ansvaret
ligger stadig hos grundejerne.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 17:01

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I kan jo vælge at fyre ham for ikke at løse sine opgaver, men ansvaret
> ligger stadig hos grundejerne.

Mon ejerforeningen ikke har tegnet en behørig forsikring, siden "man" er
så emsig med at flytte (erstatnings-)ansvaret....

Hr. Bjørn

Fra : jones_net

Dato : 06-01-04 18:17

> det

> Mon ejerforeningen ikke har tegnet en behørig forsikring, siden "man" er
> så emsig med at flytte (erstatnings-)ansvaret....

Hov hov hov, jeg skal ikke fyres! Det er mig der er vicevært, og der er
ingen ullykker eller lign. bare en diskution mellem mig og min kæreste...

Fra : Jakob Kjelds

Dato : 06-01-04 19:21

Som de andre siger er det direkte ansvar ved ejerforeningen. Gennem din
ansættelse kan du godt har påtaget dig nogle forpligtelse som kan gøre dig
erstatningsansvarlig i det interne forhold(ejerforeningen og dig).
Så Ja
Jakob

Fra : Peter G C

Dato : 06-01-04 20:55

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg har en lejlighed i foreningen, og jeg er vicevært. Mente ikke det var
> relevant, derfor skrev jeg det ikke.

I den situation, hvor du både er ejer og vicevært kan du måske komme til at
hænge på en større del af ansvaret end de øvrige grundejere.

Men som udgangspunkt er det alle grundejere, der hæfter for ansvaret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : jones_net

Dato : 06-01-04 21:05

> [...]
> hænge på en større del af ansvaret end de øvrige grundejere.
>
> Men som udgangspunkt er det alle grundejere, der hæfter for ansvaret.

I skal alle have mange tak for hjælpen - også selvom jeg ikke fik ret...

/J

Fra : Michael F. S. Christ~

Dato : 07-01-04 12:53

Hej,

Jeg har fulgt tråden med interesse, da jeg selv er lejer & indtil fornyligt
har været vicevært ligesom du selv.

Jeg vil blot bidrage med dette dugfriske link til en verserende sag i Århus:

"Husejer kræves til ansvar efter fald på glat fortov"
http://www.stiften.dk/aarhus/artikel:aid=144623

mvh
Michael

Fra : Niels Elgaard Larsen