100% umuligt at dele en Webspeed 2 forbind~
Fra : Andrew

Dato : 20-04-01 13:01

HEJ

Er det, som TDC hårdnakket påstår, "FULDSTÆNDIGT UMULIGT" at dele et modem
(det som skal bruges til Webspeed 2 (kabel-internet)) og dermed een
forbindelse 2 computere imellem hvis de nu begge har netkort.

Kan man, I PRINCIPPET, ikke bare forbinde den ene computer med den anden
(hvor modemet står) i et netværk, så det ville være muligt for begge
computere at bruge modemet og forbindelsen (de kan selvfølgelig ikke være på
samtidigt, det ved jeg)?????

TDC plejer altid at påstå hårdnakket at alt muligt er fuldstændigt umuligt
og det kan man i hvert fald ikke, men når det så kommer til stykket så kan
man sagtens alligevel.

Jeg høre nemlig at de snart kommer med en "HUB" så flere computere kan dele
eet modem og een forbindelse!, den kommer garanteret til at koste adskillige
herregårde!!!

And

Mvh Anders

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 20-04-01 13:09

On Fri, 20 Apr 2001 14:01:27 +0200, Andrew wrote:
> [...]
> (det som skal bruges til Webspeed 2 (kabel-internet)) og dermed een
> forbindelse 2 computere imellem hvis de nu begge har netkort.

Naturligvis kan det lade sig gøre at dele forbindelsen.

--
Søren O.

- Bedøm din edbforhandler på http://edbforhandlere.dk/ -

Fra : Peter Jensen

Dato : 20-04-01 13:10

"Andrew" <andvalen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (det som skal bruges til Webspeed 2 (kabel-internet)) og dermed een
> forbindelse 2 computere imellem hvis de nu begge har netkort.

Intet er umuligt...

Udover måske at få M$ til at køre perfekt?

Mvh. Peter Jensen

Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-04-01 13:12

Det er jo også en mulighed at lave en Proxy server!

AnalogX's proxy er ganske udemærket. Hvis man er villig til at give lidt for
den, er WinGate (www.wingate.com) også en fed proxy.

MVH.
Morten Nielsen
WebUnIT <www.webunit.dk>

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-04-01 13:38

> Udover måske at få M$ til at køre perfekt?

Nej hvor er du sjov.

M$ kører meget perfekt hos mig

Fra : Ghashûl

Dato : 20-04-01 14:15

On Fri, 20 Apr 2001 14:38:08 +0200, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Nej hvor er du sjov.
>
>M$ kører meget perfekt hos mig

Jeg troede de havde hovedkvarter i Redmond...?
Men hvad kan jeg sige, din computer er unik.

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk/

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-01 13:12

"Andrew" <andvalen@vip.cybercity.dk> writes:

> Er det, som TDC hårdnakket påstår, "FULDSTÆNDIGT UMULIGT" at dele et modem
> (det som skal bruges til Webspeed 2 (kabel-internet)) og dermed een
> forbindelse 2 computere imellem hvis de nu begge har netkort.

Nej. Men det kræver, at den maskine, som har modemet i sig, kan
route og maskere IP-trafikken fra den anden maskine som sin egen.

> TDC plejer altid at påstå hårdnakket at alt muligt er fuldstændigt umuligt
> og det kan man i hvert fald ikke, men når det så kommer til stykket så kan
> man sagtens alligevel.

"Umuligt" betyder i ISP-sprog normalt: "Det må du selv rode med. Vi
supporter det ikke, hvis du ikke kan finde ud af det."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-01 13:23

> [...]

"Umuligt" betyder i ISP-sprog normalt: "Det må du selv rode med. Vi
supporter det ikke, hvis du ikke kan finde ud af det."

Der er en god grund til dette ordvalg: Hvis de siger "Ja, det kan
man", så kommer straks et "OK, hvordan?", og hvis de ikke vil svare på
det skaber folk sig over dårlig support.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-04-01 23:35

On 20 Apr 2001 14:23:07 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Der er en god grund til dette ordvalg: Hvis de siger "Ja, det kan
>man", så kommer straks et "OK, hvordan?", og hvis de ikke vil svare på
>det skaber folk sig over dårlig support.

.... og ydermere: "Vi ønsker ikke at bruge ekstraordinært meget tid
efterfølgende på evt. fejlfinding, hvis du har brug for support, og
dit system er sat op på en utraditionel måde".

Som supporter er det et helvede at skulle sidde og tænke på alle de
programmer, som personen måske eller måske ikke har installeret på det
sidste... (Norton AntiVirus, WebWasher, diverse tweak-programmer,
etc.).

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 21-04-01 02:34

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev:

>Der er en god grund til dette ordvalg: Hvis de siger "Ja, det kan
>man", så kommer straks et "OK, hvordan?", og hvis de ikke vil svare på
>det skaber folk sig over dårlig support.

Men er det virkelig bedre at stikke en så lodret løgn?

Er det virkelig så galt at sige "Det ved jeg ikke" eller "Den opsætning,
du ønsker, kan vi desværre ikke anvise en løsning på" som du antyder?

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-01 22:16

Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk> writes:

> Men er det virkelig bedre at stikke en så lodret løgn?

Jeg ved ikke hvor lodret den er. Jeg kan kun sige, at det er muligt at
gøre det, ikke at der findes tilgængelig software, der kan klare
det. Jeg kunne sandsynligvis hurtigt lave det på en Linux-box, hvis
det relevante driver-software var til stede, men på Windows????

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 21-04-01 22:53

>Jeg ved ikke hvor lodret den er.

Hvis man påstår at noget er "fuldstændigt umuligt" blot fordi man ikke
ved om det *er* muligt, så hænger sandheden IMHO lodret nedad i en tynd
tråd.

De skulle meget hellere besvare spørgsmålet i stil med hvad du skrev:

>Jeg kan kun sige, at det er muligt at gøre det, ikke at der findes
>tilgængelig software, der kan klare det.

Men folk vil måske hellere høre "Det kan man ikke", som er et klart
svar, end de vil høre sandheden "Det ved jeg ikke"? Sørgeligt.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-04-01 22:37

In article <ktu3ets33jk04bo5l6k96artvbald0uhn8@sunsite.auc.dk>, Richard Flamsholt wrote:

>Hvis man påstår at noget er "fuldstændigt umuligt" blot fordi man ikke
>ved om det *er* muligt, så hænger sandheden IMHO lodret nedad i en tynd
>tråd.

Det er ikke muligt for mennesker at rejse til Mars.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Law of the Jungle:

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-04-01 08:50

Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk> wrote:

>Men folk vil måske hellere høre "Det kan man ikke", som er et klart
>svar, end de vil høre sandheden "Det ved jeg ikke"? Sørgeligt.

Min private teori er, at mange mennesker er tilbøjelige til at vige
uden om at svare "Det ved jeg ikke", fordi de tror, at det får dem til
at fremstå som mindre kompetente.

Derfor svarer de "Det kan man ikke" - og kommer derfor til at fremstå
som komplet inkompetente, når spørgeren finder ud af, at det kunne man
altså godt alligevel...

Måske nogen hos TDC burde tage en overordnet beslutning om, hvorvidt
de ønsker at deres supportmedarbejdere går i den fælde og dermed
trækker firmaets tekniske omdømme ned.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-01 08:56

On Sun, 22 Apr 2001 09:49:56 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Måske nogen hos TDC burde tage en overordnet beslutning om, hvorvidt
>de ønsker at deres supportmedarbejdere går i den fælde og dermed
>trækker firmaets tekniske omdømme ned.

Det, kontra at have en del kunder i røret i længere tid...

Til gengæld er der nok en del af de kyndige, der ikke ringer ind i
første omgang. Værre er det næppe.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-04-01 09:03

On Sun, 22 Apr 2001 09:56:28 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Til gengæld er der nok en del af de kyndige, der ikke ringer ind i
>første omgang. Værre er det næppe.

.... eller lad mig uddybe:

En del support handler om at hjælpe præcist - og præcist er ikke
nødvendigvis ensbetydende med "teknisk korrekt".

Jeg mindes et gammelt Amiga-program, der under installationen spurgte:
"Har du en optisk disk?". Hertil kunne man svare "Ja", "Nej" eller
"Hjælp". Hjælpen sagde meget enkelt: "Hvis du er i tvivl, så har du
ikke en optisk disk".

Dette udsagn var ikke nødvendigvis altid korrekt, men omvendt set var
det ikke tid og sted at skulle forsøge at bruge en del tid på at lære
en vilkårlig bruger hvad, en optisk disk var, beskrevet så samme
vilkårlige bruger ikke lige tog fejl af denne og fx harddisken eller
diskettedrevet. Så udsagnet sikrede, at folk valgte det rigtige valg
meget hurtigt i langt de fleste tilfælde.

Teknisk support er ikke tilstede for at undervise eller skrive
doktorafhandlinger. De er til for hurtigt at guide kunden videre,
"beskidte kneb" eller ej. Til gengæld er det korrekt, at der er mange,
der faktisk tror, at de har købt en privatlærer for de par mønter,
hver kunde smider til supportere om måneden. Mange, der i øvrigt ikke
i første omgang burde kaste sig ud på Internet, uden i første omgang
at have fået deres computer til at lystre.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-04-01 11:55

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

>Teknisk support er ikke tilstede for at undervise eller skrive
>doktorafhandlinger.

Er det en doktorafhandling at svare "Det ved vi ikke." i stedet for
"Det kan du ikke."?

Selv den lidt længere version "Det kan du (måske), men du kan ikke få
hjælp til det her." giver næppe ret mange doktorgrader, endsige
belastning på supportsystemet.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-04-01 18:06

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Selv den lidt længere version "Det kan du (måske), men du kan ikke få
> hjælp til det her." giver næppe ret mange doktorgrader, endsige
> belastning på supportsystemet.

Supporterens svar er sikkert ærligt nok. Til hans bedste viden kan
bemeldte ting ikke lade sig gøre.

Må man aldrig svare "nej" til et "kan man?" spørgsmål?

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Rea721

Dato : 22-04-01 21:25

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev

> Supporterens svar er sikkert ærligt nok.

Hmm..

> Til hans bedste viden kan bemeldte ting ikke lade sig gøre.

Så skal man ikke svare bombastisk feks : "FULDSTÆNDIGT UMULIGT" . Ved at
svare på den måde indikerer man overfor kunden at man ved hvad man taler om.

> Må man aldrig svare "nej" til et "kan man?" spørgsmål?

Jo. Specielt hvis man har konkret viden..... Ellers bør man nok tage nogle
forbehold ala.... "Nej! Ikke såvidt jeg ved"

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-04-01 23:17

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Supporterens svar er sikkert ærligt nok. Til hans bedste viden kan
>bemeldte ting ikke lade sig gøre.

Nej, det er ikke ærligt. Han foregiver at besidde en viden om,
hvorvidt det kan lade sig gøre.

>Må man aldrig svare "nej" til et "kan man?" spørgsmål?

Jo. Hvis man ved, at det ikke kan lade sig gøre.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-04-01 22:24

In article <9bvl9l$9fs$2@news.inet.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

>Nej, det er ikke ærligt. Han foregiver at besidde en viden om,
>hvorvidt det kan lade sig gøre.

Det her er meget filosofisk. Hvis nu jeg spørger dig om man kan bevæge
sig hurtigere end lysets hastighed, hvad vil du så svare?

--
Andreas Plesner Jacobsen | In charity there is no excess.

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-04-01 08:01

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) wrote:

>Det her er meget filosofisk. Hvis nu jeg spørger dig om man kan bevæge
>sig hurtigere end lysets hastighed, hvad vil du så svare?

Lad os lige holde os på jorden, ikke. Det her drejer sig om
forholdsvis simple edb-tekniske løsninger.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-04-01 08:06

In article <9c0jvf$jj9$1@news.inet.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

>Lad os lige holde os på jorden, ikke. Det her drejer sig om
>forholdsvis simple edb-tekniske løsninger.

For dig og mig, jo, men ikke nødvendigvis for en Kabel-tv-supporter. Alt
er relativt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | One man's folly is another man's wife.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 23-04-01 00:00

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in

>Nej, det er ikke ærligt. Han foregiver at besidde en viden om,
>hvorvidt det kan lade sig gøre.

Vrøvl.

Det er ikke urimeligt at komme med sit bedste bud indenfor éns
kompentancefelt, fremfor at skulle bruge tid og energi på en længere
"det kan selvfølgelig godt være man kan, hvis man har så-og-så mange
resourcer og eksperter i baghånden, men så vidt jeg ved og indenfor
hvad jeg skønner er dit resourceniveau er det ikke muligt under de
givne omstændigheder".

Et sådant svar vil utvivlsomt afføde yderligere diskussion, usikkerhed,
og generelt være ubrugeligt for 99% af alle "almindelige" internet-
kunder.

Der er ikke noget uærligt i at udtale sig kategorisk indenfor sit
kompetancefelt, så længe man samtidig er villig til at tage ved lære af
de eventuelle fejltagelser man måtte komme til at begå. Uanset hvor
dygtig man er (eller ikke er), findes der altid nogen der er dygtigere
(eller tåbeligere). Skulle man følge din tanke til sin logiske
konklusion, ville *alle* det udtalte sig kategorisk om *noget som
helst* per definition være uærlige.

Så længe den pågældende har grund til at tro:
A: at han (m/k) er den mere kompetente af parterne[1]
og B: at han (m/k) *efter bedste overbevisning* mener at kunne vurdere
hvorvidt en given ting kan lade sig gøre eller ej,
ja, så er det ganske rimeligt at udtale sig kategorisk.

Ærlighedsbegrebet handler jo netop om hvorvidt man udtaler sig med
eller mod bedre vidende. Beskylder man en person for at være uærlig
fordi han tager fejl[2], ja så urinerer man direkte på selve begrebet.
Det er ikke bare urimeligt, det er også dumt.

[1]: Dette er er som oftest tilfældet i en supportsituation, selvom der
selvfølgelig kan være undtagelser.
[2]: Der er stor - og indlysende - forskel på at tage fejl og være
uærlig. Kun i det tilfælde at man mod bedere videne udtaler sig om en
sag, kan det siges at være uærligt.

--
Niels Callesøe - nørd light @work
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-04-01 09:42

> Jo. Hvis man ved, at det ikke kan lade sig gøre.

"Kan man bevæge sig fra sted til sted i universet med mere end
lyshastighed?"

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-04-01 09:11

In article <m3g0f0uhwt.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, Peter B. Juul wrote:

>"Kan man bevæge sig fra sted til sted i universet med mere end
>lyshastighed?"

DEN HAR JEG ALLEREDE BRUGT!

--
Andreas Plesner Jacobsen | One planet is all you get.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-04-01 12:52

apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen) writes:

> DEN HAR JEG ALLEREDE BRUGT!

Ja, men da jeg arbejder for Forskningsnettet har jeg større kompetence
til at udtale mig om den slags.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-04-01 00:59

On Sun, 22 Apr 2001 12:54:45 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Er det en doktorafhandling at svare "Det ved vi ikke." i stedet for
>"Det kan du ikke."?

PBJ beskriver det fornuftigt nok i mine øjne. Et eller andet sted er
der også grænser for hvor lang tid, et telefonopkald skal tage.

"Det kan man ikke. Medmindre, du installerer det-og-det. Men så skal
du have netkort. Hvilket ikke er helt rigtigt, da du faktisk også kan
lave et tcp-netværk med et nulmodem og en PPP/SLIP-forbindelse over
samme. Så jo, du kan godt hente e-mails fra den computer, modemet ikke
er tilsluttet, selvom der ikke er netkort i computerne. Held og
lykke."

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 24-04-01 00:10

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev:

>PBJ beskriver det fornuftigt nok i mine øjne. Et eller andet sted er
>der også grænser for hvor lang tid, et telefonopkald skal tage.

Naturligvis. Det tror jeg vi alle har fuld forståelse for.

Men tager det væsentligt længere tid at sige "Det ved vi ikke" fremfor
"Det kan du ikke"? (Og ja, jeg har overvejet kundens reaktion og mener,
at den kan tage lige så lang tid for begge svar.)

> [...]
>samme. Så jo, du kan godt hente e-mails fra den computer, modemet ikke
>er tilsluttet, selvom der ikke er netkort i computerne. Held og

"Det kan man ikke umiddelbart. Der findes muligvis løsninger, men det er
ikke noget vi kan rådgive med."

Men måske er det bare mig, der er for ærlig (den nyklassiske Robinson-
og BB-klagesang og plejer at buse ud med "Det ved jeg ikke" når det
er tilfældet. Så er dét ligesom på plads og så kan dialogen fortsætte på
den baggrund.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 24-04-01 04:47

Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk> wrote in
<dmc9eton70hgifq9semn66qd2e714bj4ah@sunsite.auc.dk>:

> (Og ja, jeg har overvejet kundens reaktion og mener,
> at den kan tage lige så lang tid for begge svar.)

Og af det kan man med rimelig stor sikkerhed konkludere at du ikke har
lagt ret mange timer bag et omstillingsanlæg.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-04-01 10:25

> [...]

> "Det kan du ikke"? (Og ja, jeg har overvejet kundens reaktion og mener,
> at den kan tage lige så lang tid for begge svar.)

Nu kender jeg jo ikke din baggrund, men sidder du, eller har du siddet
i en support-funktion hos en ISP?

Kunder kan være utroligt urimelige.

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 24-04-01 22:15

>Nu kender jeg jo ikke din baggrund, men sidder du, eller har du siddet
>i en support-funktion hos en ISP?

Nej. Så på sin vis aner jeg ikke, hvad jeg taler om.

Mine erfaringer er fra (overværelse af) dagligdags situationer, hvor jeg
både har set folk blive sure over begrænsninger og uvidenhed. Tag fx et
simpelt spørgsmål som "Har I økologisk mælk?":

"Nej" => "Det er da for galt at I ikke har..."
(plus den ekstra surhed hvis det viser sig at være usandt)
"Det ved jeg ikke" => "Det er da for galt at du ikke engang ved om..."

På mit arbejde (som SW-udvikler) får jeg masser af spørgsmål fra mine
kolleger. Hvis jeg ikke kender svaret siger jeg "Det ved jeg ikke", også
om noget, jeg egentlig burde vide. Det er mere produktivt end at spilde
andres tid med at foregive at vide noget.

Og jo: det hænder selvfølgelig også at jeg fejlagtigt tror at vide noget
og fylder folk med vrøvl og røverhistorier. Det er ikke rart. Derfor vil
jeg hellere åbent udstille min egen uvidenhed og sige "det ved jeg ikke"
end miste troværdighed på for ofte at give forkerte svar.

>Kunder kan være utroligt urimelige.

Det tror jeg gerne. Supporterhistorier, på fx <URL: http://www.guld.dk>,
vidner om det.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-04-01 22:24

> [...]

> både har set folk blive sure over begrænsninger og uvidenhed. Tag fx et
> simpelt spørgsmål som "Har I økologisk mælk?":

Problemet er at end-user support er sin helt egen kategori. En del
end-users virker som om de sætter hjernen på remote control, når de
ringer til supportservicen. Udvekslinger som denne er slet ikke
usædvanlige:

"Gå ind under kontrolpaneler og vælg netværk"

"Hvordan gør jeg det?"

"Vælg indstillinger i start-menuen og gå til kontrolpanel"

"Ja, og så?"

"Så finder du det ikon, der hedder netværk"

"Ja?"

"Der vælger du tcp/ip"

"Hvor?"

"I kontrolpanelet"

"Der er ikke noget"

"Har du dobbeltklikket på netværk"

"Ah. OK. Det har jeg nu. Hvad så?"

osv.

Det er selvfølgelig ikke alle kunder, der er sådan, og selv plejer jeg
(eller plejede jeg - mine brugere i dag er noget mere clued-in) at
prøve at skyde mig ind på brugerens tekniske niveau, men det kræver
erfaring, og masser af supportere har meget lidt erfaring (eller for
den sags skyld viden), da erfarne supportere ofte bevæger sig mod
management eller sysadm-stillinger.

> På mit arbejde (som SW-udvikler) får jeg masser af spørgsmål fra mine
> kolleger.

Og der er problemet: Du får dine spørgsmål fra folk, der selv må vide
lidt om emnet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-04-01 22:33

Hej pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> [...]
>end-users virker som om de sætter hjernen på remote control, når de
>ringer til supportservicen. Udvekslinger som denne er slet ikke

Den anden grøft er også ret udbredt, den hvor brugeren hele tiden
(fejlagtigt) gætter sig frem til det næste man be'r dem om, med det
resultat at hjælp tager 10x så lang tid, fordi man skal rydde op efter
de ulykker de har foretaget uden at blive bedt om det.

FUT

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 24-04-01 22:59

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev:
>Problemet er at end-user support er sin helt egen kategori. En del
>end-users virker som om de sætter hjernen på remote control, når de
>ringer til supportservicen.
[snip opkald fra en sådan]

Ja, eller

"Computeren skriver 'indtast dit navn og tryk retur.' Hvad gør jeg?"
"Øhm - indtaster dit navn og trykker retur"
"Nåååhh"

>selv plejer jeg [...] at
>prøve at skyde mig ind på brugerens tekniske niveau

Egentlig er det næsten det vigtigste ved at give et godt svar - at
vurdere, på hvad niveau man skal svare.

Lidt i den forbindelse, men mest bare fordi det er en sjov historie: da
jeg var en bussende studerende blev jeg i en telefonundersøgelse spurgt,
hvor ofte jeg havde taget bussen indenfor de seneste tre måneder. Bom
bom, 20-25 studiedage om måneden, frem og tilbage, plus det løse - "Nok
omtrent 150 gange", sagde jeg. "Nå", sagde spørge-pigen, "Det vil altså
sige otte gange eller derover?". Otte var åbenbart skemaets maxværdi

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 24-04-01 22:40

On Tue, 24 Apr 2001 23:58:39 +0200, Richard Flamsholt
<richard@flamsholt.dk> wrote:

> [...]
>omtrent 150 gange", sagde jeg. "Nå", sagde spørge-pigen, "Det vil altså
>sige otte gange eller derover?". Otte var åbenbart skemaets maxværdi

minder mig om det skema jeg en gang så.

Hvor ofte læser du mail

[ ] Næsten aldrig
[ ] Flere gange om måneden
[ ] Ugentligt
[ ] Dagligt
[ ] Flere gang dagligt

der var ikke lige noget sted at sætte sit kryds ud for "konstant"

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-04-01 07:59

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> erfarne supportere ofte bevæger sig mod
> management eller sysadm-stillinger.

Det evige problem...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-04-01 22:26

Hej Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk>

> [...]
>jeg hellere åbent udstille min egen uvidenhed og sige "det ved jeg ikke"
>end miste troværdighed på for ofte at give forkerte svar.

Du glemte de tilfælde hvor man foregiver ikke at vide noget, blot for
at slippe for at forklare det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Boysen

Dato : 23-04-01 10:15

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> Selv den lidt længere version "Det kan du (måske), men du kan ikke få
> hjælp til det her." giver næppe ret mange doktorgrader, endsige
> belastning på supportsystemet.

Desværre tager kunder sig ikke til takke med "vi ved godt hvordan man
kan, men det er desværre ikke noget vi yder support på". Den typiske
reaktion er vrede og straks får man at vide, hvor dårlig supporten er.
Selvom der direkte står i brugsbetingelserne, at der ikke ydes support
på det som kunden ønsker. Resultatet er en sur kunde, som er overbevist
om, at firmaet yder dårlig service, selvom kunden egentlig bare får det
vedkommende har betalt for.

--
Morten Boysen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 21-04-01 03:07

> [...]
> (det som skal bruges til Webspeed 2 (kabel-internet)) og dermed een
> forbindelse 2 computere imellem hvis de nu begge har netkort.

Modemet kan pt. teknisk set ikke deles direkte men prøv at se i
tele.internet.kabelmodem. Der har den vist været oppe at vende N+1 gange,
jeg er ret overbevist om at du kan finde et setup der passer dig der såsom 2
netkort + routing software.
.... om du kan hive den gruppe hjem fra en CyberCity forbindelse vides ikke.

/Sune
--
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet -men
derfor kan man jo godt have delt sin K2 forbindelse derhjemme når man ikke

Fra : Andrew

Dato : 21-04-01 17:07

det kan jeg ikke!

Fra : O. Skjold

Dato : 24-04-01 09:47

Du kan sagtens dele forbindelsen som du beskriver, den PC der er tilsluttet
nettet kan f.eks. være udstyret med Win 98 SE eller Win ME som har indbygget
funktioner til deling af internetforbindelsen. Så kan du tilslutte flere
PC'er til din gateway og de kan alle være på nettet samtidig.

Vedr. opsætning osv. kan du evt. læse Bjarne Duelunds udmærkede vejledning

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Jeg har WebSpeed K2 med 4 PC'erer tilsluttet på den måde og det fungerer
upåklageligt

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Niels Callesøe

Dato : 23-04-01 00:01

"Sune Storgaard" <sune@1-900-ask-for-it.dk> wrote in
<9bqpvd$dem$1@news.inet.tele.dk>:

> ... om du kan hive den gruppe hjem fra en CyberCity forbindelse
> vides ikke

Det ved jeg: Det kan han ikke. :)