/ Forside / Karriere / Penge / Investering / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Investering
#NavnPoint
DAF_direk.. 3512
refi 2931
Nordsted1 2585
vagnr 1890
jakjoe 1499
o.v.n. 1010
transor 980
granner01 904
e.c 860
10  miritdk 860
DFDS
Fra : Sm


Dato : 20-04-01 11:57

Hvad mener I om DFDS er den værd at købe

Soeren


 
 
Steen Johansen (20-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Johansen


Dato : 20-04-01 15:24


Sm <mkos@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:eCUD6.49844$o4.4031315@news010.worldonline.dk...
> Hvad mener I om DFDS er den værd at købe
>
> Soeren

DFDS er en oplagt købsmulighed lige nu.

----------------------------------------------------------------------------
----
20. april 2001 http://www.aktiezoom.dk/artikel.asp?aid=79


En afnotering af DFDS ligger i kortene, hvis kursen holder det aktuelle lave
niveau, skriver Thomas Siersbæk i en aktieanalyse. Køb et rederi i rivende
udvikling med en egenkapital på 2,4 mia. kr. til én milliard kr. ved den
aktuelle aktiekurs

Til en kurs på 125 svarende til en markedsværdi på en rund milliard, får man
et rederi med en egenkapital på 2,4 mia. kr. og et rederi i uomtvistelig
rivende udvikling. Lige nu er kursen sandsynligvis presset af ned af, at
mange aktionærer er på vej ud af aktien. De har spekuleret i det nu modtagne
udbytte på 225 kr. pr. aktie plus et skattemæssigt fordelagtigt kurstab, de
kan modregne i kommende års gevinster.

Det presser kursen ned. Det er derfor nu, at man skal ind i denne aktie,
hvis man ellers tror på den på lidt længere sigt.

En vigtig faktor er hovedaktionæren J. Lauritzen Holding, der ejer 56% af
DFDS, og hvad de har til hensigt at gøre fremover. JLH har gennem 90erne
vist, at strategien kun går i een retning: frasalg, afnotering og lukninger.
Det er således ikke usandsynligt, at JLH inden for de kommende måneder vil
afgive et indløsningstilbud på DFDS. Lige nu kan de faktisk overtage hele
biksen for ekstra 440 mio. kr., de sidste 44%.

Efter den store udbyttebetaling fra DFDS, hvor JLH modtog 1mia, har de penge
i kassen til det.
Samtidig har DFDS ikke brug for at anvende markedet til at rejse ekstern
kapital, da de stadig har så rigelig med likvider efter salget af
DANtransport til DSV. Det ville da også være en yderst dårlig forretning,
den lave kurs taget i betragtning, idet det ville udvande aktionærernes
værdier, grundet det ringe forhold mellem kursen og den indre værdi.

En anden nærliggende, og måske langt mere lukrativ mulighed for de øvrige
aktionærer er, at en tredje part byder på det samlede DFDS. Et kurstilbud
kunne nemt lande på både det dobbelte og tredobbelte af den nuværende kurs,
uden at det ville blive en dårlig forretning for køber, der ville kunne opnå
store synergier ved sammenlægning med egne aktiviteter. JLH har tidligere
vist, at de ikke viger tilbage fra at sælge noget, når blot prisen bliver
skruet lidt i vejret.

Det er dog også sandsynligt, at JLH vil vælge at lade gemytterne falde lidt
til ro, og derefter begynde at købe op i DFDS, hvilket også vil hæve kursen.
På et senere tidspunkt, måske til efteråret eller i foråret 2002, kan de så
komme et tilbud, efter at have købt aktier til billig penge i år.

DFDS lover et overskud før skat på 175 mio. kr. i 2001. Det er skønsmæssigt
125 mio. kr. efter skat, hvilket giver en PE på bare 8 i forhold til kurs
125. Der er dog næppe tvivl om, at skønnet er konservativt sat, ud fra den
usikre baggrund, det giver, at DFDS er i gang med overtagelse af forskellige
rederier, herunder det tidligere statsejede rederi, Lisco, som DFDS kun
mangler en formel regeringsgodkendelse for at overtage. Det er almindelig
kendt, at den litauiske regering er for privatiseringer.

DFDS vil efter forlydender bruge knap 900 millioner kroner på at erhverve
LISCO. Heraf skal godt 390 millioner kroner bruges til at købe en ejerandel
på 76 pct., mens DFDS vil investere for en halv milliard kroner i rederiet i
løbet af de kommende fem år. DFDS vil få kontrol med LISCO's roll-on,
roll-off skibe og en del tørlastskibe, mens den litauiske regering beholder
kontrollen
med fragtskibene og rederiets øvrige aktiver, lyder de seneste bulletiner
fra
litauiske regeringskilder.

900 mio. kr. er præcis det beløb, der er tilbage fra salget af DANtransport,
efter at udbyttet er fragået på generalforsamlingen 18. april. Olieprisen,
som er en meget vigtig parameter for økonomien hos DFDS med de mange skibe,
har også udviklet sig gunstigt, og der er udsigt til yderligere fald, da
olielagrene er stopfyldte.

I DFDSs regnskab antages det for 2001, at olipriserne holder sig på "
2000-niveau eller lavere". Olieprisen var i 2000 gennemsnitligt tårnhøj, og
der er næppe tvivl om, at den i 2001 som et samlet
tal vil ligge på et markant lavere niveau. Dette i sig selv kan betyde
betydelige opjusteringer af DFDSs resultatprognose. Det er især
omstruktureringer hos DFDSs ene ben, godsdelen DFDS Tor Line, der skal give
den markante fremgang for DFDS i 2001, mens det andet ben, passagerdelen
DFDS Seaways ventes at præstere det samme resultat som sidste år.

Lykkes DFDS med omstruktureringen af Torline, og sammenlægningen med det
næsten tilkøbte Lisco, så er der potentiale for en flot indtjeningsfremgang,
så DFDS kan komme tilbage til tidligere års flotte resultater.

Der er dog også tidsler i DFDS-casen. Ligesom JLHs tilstedværelse i DFDS kan
vise sig lukrativ for de resterende aktionærer, ligesådan er det skræmmende
for investorerne, at have en storaktionær, der reelt sidder med den fulde
indflydelse på selskabets videre kurs. Samtidig har JLH igennem mange år
vist sig at være ude af stand til at drive en god forretning, hvad enten det
gælder
skibsbygning (Danyard), rederidrift (rederiet J. Lauritzen), køleudstyr
(Sabroe, først da en ekstern investor overtog halvdelen af ejerskabet, kom
der andre boller på suppen).

JLHs ledelse har heller ikke vist sig særlig kløgtige, når det gælder om at
få en god pris på frasalg. Ålborg Industries måtte de næsten give væk til
ledelsen selv, der var gået sammen med industriel kapital, og salget af DFDS
DAN Transport til DSV fik de ikke nær så mange
penge for, som mange markedsdeltagere havde forventet. En anden tidsel i
urtehaven er DSVs trussel om voldfgiftssag i forbindelse med overtagelse af
DAN Transport. Kravet skulle være på 200mio.

Tiden må vise, om det er forhandlingstorden, eller der ligger noget reelt i
truslen. Sagen vil dog
næppe have den store indvirkning på kursen, da DFDS i forvejen er meget
billig i forhold de indre værdier, og markedet fokuserer da også
hovedsageligt på indtjeningsevne, når det skal værdisætte en aktie.

Egenkapitalen er dog også et væsentligt parameter, og DFDSs egenkapital på
2,4 mia kroner består ikke af oppustede værdier som fx. store goodwillposter
på aktivsiden i regnskabet, men er et udtryk for en reel og solid indre
værdi, og det fortæller noget om den finansielle kraft, som selskabet pt. er
i besiddelse af.

Hvis man har en horisont på et år eller to, er DFDS en virkelig god case,
med en del mulige kurstriggere. Et køb på det nuværende lave niveau i kurs
125 kan derfor være en god start på en investering med de mellemlange
briller på, og en fordobling eller mere er ikke usandsynligt, taget de
nævnte kurstriggere i betragtning. Men allerede på kort sigt må det
forventes, at DFDS retter sig til et rimeligt kursniveau på 150-175, når
trækket ud af aktien af skattespekulative
aktionærer er overstået.
MvH Steen



>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177497
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408492
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste