kødsauce
Fra : Hey Hey

Dato : 05-01-04 19:09

Hej

Jeg savner lidt inspiration til min kødsauce. Det kunne derfor være sjovt,
hvis folk gad skrive, hvordan de laver den.
Jeg kan godt lægge ud

1. Jeg svitser løg i fedtstof
2. Dernæst bruner jeg kødet
3. I med tomatpasta og flåede tomater,
4. Til sidst puttes oregano og andre krydderier i.
5. evt gullerødder og andet.

venlig hilsen

Lasse

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 05-01-04 19:16

"Hey Hey" <not@real.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. Dernæst bruner jeg kødet
> 3. I med tomatpasta og flåede tomater,
> 4. Til sidst puttes oregano og andre krydderier i.

Hej Lasse
Nu laver jeg næsten alt mit mad fra bunden, altså intet på glas og dåse. MEN
Dolmios pastasauce er simpelt hen fremragende. Den originale. Det jeg gør er
at svitse et løg, brune kødet, hælde saucen over og derefter presse et eller
to fed hvidløg ned i. Uhmmmmmmmmmm.
Du kan sagtens tilsætte gulerødder, peberfrugt, champignon eller andre
grønsager.

Linda

Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 05-01-04 20:34

> [...]
> 2. Dernæst bruner jeg kødet
> 3. I med tomatpasta og flåede tomater,
> 4. Til sidst puttes oregano og andre krydderier i.

Hej,

dette link har været posted før - der burde være inspiration nok

min egen kødsovs er ikke noget ekstravagant, minder meget om din...

mvh.
Camilla

Fra : peet_dk

Dato : 05-01-04 20:36

> 1. Jeg svitser løg i fedtstof + hvidløg + chili
> 2. Dernæst bruner jeg kødet + en masse oregano
> 3. I med tomatpasta og flåede tomater. Bruger helst hakkede dåse tomater.
Om sommern friske tomater og rød peber.
> 4. Til sidst puttes oregano og andre krydderier i. Maggi terning (åh nej..
nu kommer der fordrag om hvor ulærke de er..)
> 5. evt gullerødder og andet. Ærter + gulerødder høre ikke til i en
kødsause (IMO)

Prøv evt. med lidt spidskommen.

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-01-04 21:17

Hey Hey wrote:
> [...]
> 2. Dernæst bruner jeg kødet
> 3. I med tomatpasta og flåede tomater,
> 4. Til sidst puttes oregano og andre krydderier i.

Jeg gør følgende:

Svitser løg, hvidløg, gulerod og bladselleri i olivenolie. Alle delene
er vigtige for at give en god "urtet" bund.
Svitser kød
I med tomatpuré og flåede tomater
I med rødvin
Tilsæt en dusk frisk timian som kan pilles om senere.
Laurbærblade, tages op senere
Lader det koge langsomt ind over mange timer. Hvis det koger tørt,
tilsættes mere vand, vin og/eller tomat.

I alle faserne tilsætter jeg lidt salt og peber.

Vedr. mængder:
4-500 g oksekød
2 dåser flåede tomater, 1 stor dåse puré
1-7 dl rødvin alt efter temperament. Jeg bruger typisk 4-5 dl.
Grøntsagsbundens mængde og sammensætning bestemmer meget i den endelige
smag.
En normal mængde: 1 stort løg, 1 gulerød, 1 stilk bladselleri, 1-2 fed
hvidløg
En kraftig mængde: 2-3 store løg, 2-3 gulerødder, 2-3 stilke
bladselleri, hvidløg en masse. Det giver en god "urtet" kødsovs.
Rødvinen giver en "jordet" vinsmag.

/David

Fra : Stig Mogensen

Dato : 05-01-04 21:38

Hey Hey wrote:

> [...]
> 2. Dernæst bruner jeg kødet
> 3. I med tomatpasta og flåede tomater,
> 4. Til sidst puttes oregano og andre krydderier i.

Jeg;
1) svitser hakkede løg, hvidløg og oregano i olivenolie.
2) Bruner kødet.
3) Hælder hakkede, flåede friske tomater i, og lader koge i mindst en time.
4) Tilsæt sukker,salt, peper, og mere oregano efter smag.
5) Ingen gulrødder el. lign.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-01-04 21:58

Stig Mogensen wrote:
> 5) Ingen gulrødder el. lign.

Jeg vil lige tilføje at gulerødderne i min version ikke er gulerødder
der skal være "til stede" som gulerødder. Løg, bladselleri, gulerod og
hvidløg hakkes fint inden det svitses. Det skal bare danne grundlag.

Desuden glemte jeg at skrive at jeg også putter en håndfuld hakket
persille i en gang imellem.

/David

Fra : rasmus

Dato : 05-01-04 22:45

"Hey Hey" <not@real.de> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg savner lidt inspiration til min kødsauce.

- en lille kop kaffe gør godt. Det same gør en halv øl og en lille smule af
den rigtig gode og mørke schokolade. Lidt hjemmekogt grøntsagsfond eller
kalve/oksefond kan jeg også anbefale. Sovsen bliver selvfølgelig lidt
tyndere i det, men det skal bare have lov at småsimre et par timer og koge
ind. Den slags er i øvrtigt altid bedst på anden-dagen. Alternativt kan lave
det om morgenen og så spise det samme aften.

ras