syg harddisk?
Fra : P.sørensen

Dato : 05-01-04 16:52

Jeg har lige installeret nyt bundkort - asus p4p800 de luxe - med en 2.6
intel processor, XP maskine.
Foreløbig har det kostet mig 2 harddiske,som ikke vil virke mere. Det er
begge seagate barracuda ata diske, på henh. 40 og 80 gb.
Hvorfor mon?
Der sker det, at jeg sætter den som slave (efter en 160 gb maxtor) og ved
opstart giver den beskeden "Primary slave harddisk error - press f1 to
continue" - hvilket giver genstart, og samme besked igen.
I biosèn ser den rent faktisk disken, skriver "SU350117A ! ! !" under
primary slave - omend 350117a altså IKKE er modelnummeret el.lign.
Nogen der ved, hvad der sker her?
tak for hjlpen
P.sørensen

Fra : Henning

Dato : 05-01-04 17:24

On Mon, 5 Jan 2004 16:52:24 +0100, "P.sørensen"
<removepbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>Foreløbig har det kostet mig 2 harddiske,som ikke vil virke mere. Det er
>begge seagate barracuda ata diske, på henh. 40 og 80 gb.
Tja, typisk "begynderfejl" - hvordan var du esd-sikret?
Check kabler.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : P.sørensen

Dato : 05-01-04 18:26

> Tja, typisk "begynderfejl" - hvordan var du esd-sikret?

Hvad betyder esd??
Kablerne virker ok med andre ting tilsluttet.
P.sørensen

Fra : Henning

Dato : 05-01-04 18:47

On Mon, 5 Jan 2004 18:26:01 +0100, "P.sørensen"

>Hvad betyder esd??

Electric Static Discharge - statisk elektricitet. Hvordan var du
sikret mod dette? En enkelt lille gnist, som end ikke kan ses eller
høres, er nok til at smadre elektronikken på bl.a. harddisken. Den
behøver ikke gå i stykker nu og her, men kredsene kan tage skade. Du
må ikke lytte til folk, der bilder dig ind du skal røre ved radiator
el.lign. før du begynder at rode i din pc, det drejer sig såmænd bare
om at have samme potentiale som resten af udstyret du arbejder med. Du
kan få specielle esd-kits hos seriøse forhandlere af elektronik og
computerudstyr.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 05-01-04 18:48

> Hvad betyder esd??
> Kablerne virker ok med andre ting tilsluttet.
> P.sørensen

Electrostatic discharge... Altså statisk elektricitet, måske kan det have
ødelagt diskene, omend det sjældent er derfor de går istykker, det er i det
mindste min erfaring...

Du skal huske at aflade dig inden du rør ved dit EDB-grej, det kan du gøre
ved at røre en radiator, eller dit kabinet hvis det er tilsluttet jord, det
bedste er dog hvis du permanent rører jord... I industrien gør de det ved at
de har et metal-armbånd på sluttet til jord med en ledning. - Du skal også
huske at pillet strømstikket ud af din PC inden du piller ved indmaden...

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 05-01-04 23:52

> [...]
> huske at pillet strømstikket ud af din PC inden du piller ved indmaden...

Jeg skal måske lige tilføje at det med radiatoren kun gælder hvis
radiatorene ellers er forbundet med metalrør hele vejen, hvis der er plastic
på virker det ikke... Og det kan jo være svært/umuligt at se hvis man ikke
ved det...

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 00:09

In article <3ff9ea77$0$95017$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, geronimo@-
ABCDE-mobilixnet.dk says...
> Jeg skal måske lige tilføje at det med radiatoren kun gælder hvis
> radiatorene ellers er forbundet med metalrør hele vejen, hvis der er plastic

Hvis det skal være helt rigtigt skal man have 1-10 Mohm i mellem
kroppen og jord.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper

Dato : 05-01-04 18:57

> Hvad betyder esd??

HeHe...

esd = ca. Electrostatic discharge

Dvs, din krop kan være ladet op til mange tusinde volt, og når man så rører
noget følsomt elektronik (ofte Cmos, da de har en høj indgangs impedans), så
aflader du den høje spænding gennem din evt. Hdd, og den kan dø...

Du har sikkert prøvet at få stød af bildøren, gelænderet, dørhåndtag. etc,
det er samme fanomen

Så vil man være sikker på tingene virker efter man har rørt ved det, ja så
jorde man computeren og man tager selv et armbånd på som forbinder dig til
jord igennem vidst 1 Mohm tror jeg nok... så har computeren og dig selv
samme potentiele.. bla bla bla, kunne blive ved...

Jeg brændte engang en ramklods af med et støvsuger rør (platic)... jae det
var dumt (:

Kasper

Fra : Klaus

Dato : 05-01-04 17:24

"P.sørensen" <removepbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I biosèn ser den rent faktisk disken, skriver "SU350117A ! ! !" under
> primary slave - omend 350117a altså IKKE er modelnummeret el.lign.

Hvad sker der hvis du sætter dem på den sekundære kanal i sammen med et
evt. CD-rom drev?
Klaus

Fra : P.sørensen

Dato : 05-01-04 18:27

> Hvad sker der hvis du sætter dem på den sekundære kanal i sammen med et
> evt. CD-rom drev?
> Klaus

Samme reaktion. Jeg har prøvet at bytte lidt om på det hele - og husket at
skifte master/slave jumpers samtidig...
P.sørensen

Fra : P.sørensen

Dato : 05-01-04 19:30

Okay, der synes at være enighed om at de er ødelagt af statisk
elektricitet...men hvis det er tilfældet, er der så nogen måde at hive
indholdet ud af dem? Dvs. bl.a de backup filer, der ligger på den ene ??

P,sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 19:37

In article <3ff9ad59$0$9787$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
removepbs@adslhome.dk says...
> elektricitet...men hvis det er tilfældet, er der så nogen måde at hive
> indholdet ud af dem? Dvs. bl.a de backup filer, der ligger på den ene ??

Find nogle andre printkort til dem.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-01-04 21:15

> [...]
> elektricitet...men hvis det er tilfældet, er der så nogen måde at hive
> indholdet ud af dem? Dvs. bl.a de backup filer, der ligger på den ene ??

Jeg må erkende, at hvis det er lykkedes dig at brænde 2 hd af med statisk
elektricitet, så har du været helt utroligt uheldig. Jeg reparerer og bygger
en del pc.er og er nogen gange et fjols med ikke at få afladet mig selv osv,
men alligevel er det ikke lykkedes mig at ødelægge noget endnu. Men du kan
selvfølgelig være mere elektrisk end så mange andre. Prøv at sætte den som
master alene. Prøv at jumpe begge til cable select osv. Der er flere
muligheder. Har du evt. en kammerat, hvor I kan prøve at montere dem. Hvis
du bor i nærheden af 4800 vil jeg gerne se på dem, uden at det skal koste
dig noget.
Prøv evt. hos Seagate at lede efter et tool, som kan teste harddisken, hvis
det overhovedet er muligt, hvis den ikke detekteres ordentligt. Der findes
forskellige programmer til at redde data, men det kan blive problematisk år
ikke harddisken detekteres.

Kurt

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-01-04 19:42

> [...]
> I biosèn ser den rent faktisk disken, skriver "SU350117A ! ! !" under
> primary slave - omend 350117a altså IKKE er modelnummeret el.lign.

En overset ting i denne sag er biosopsætningen..
Hvordan ser den ud ang. harddiske?
Hvis den er sat op til autodetect burde der ikke være nogen problemer, men
man kan godt komme ud for at harddisken(e) er sat op til 32 Bit og det er
ikke alle diske der vil være med til det, har selv prøvet med et drev jeg
ikke lige kan huske hvad var for et.
Prøv evt. at sætte harddisken manuelt op, det kunne jo være at det løste
problemet.

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : P.sørensen

Dato : 05-01-04 23:01

Jeg tror I har ret i, at det ikke kan være elektricitet. Det viser sig
nemlig, at hvis jeg tager den på 40 gb, og sætter til mine børns pc, ja så
virker den faktisk.
Jeg forstår så bare ikke hvorfor den ikke gør på min egen pc? Pudsigt at det
sker efter isættelse af nyt bundkort? Kan der være nogle setup options i
bundkortet, jeg har overset? (Bios står til auto på alle harddiske, og 32
bit er deaktiveret.)
Ps.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 23:20

P.sørensen wrote:
> Jeg tror I har ret i, at det ikke kan være elektricitet. Det viser sig
> nemlig, at hvis jeg tager den på 40 gb, og sætter til mine børns pc, ja så
> virker den faktisk.

Måske har du et dårligt kabel i din pc?
Har du husket at sætte Master på stikket i enden(sort)?
og Slave i midten(gråt)?
Stikket til bundkortet er blåt.

Hvis det ikke har de farver, så er det ikke et ATA66/100/133 kabel.

Fra : P.sørensen

Dato : 05-01-04 23:21

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> [...]
> og Slave i midten(gråt)?
> Stikket til bundkortet er blåt.
>
> Hvis det ikke har de farver, så er det ikke et ATA66/100/133 kabel.

Aha, har det så meget at sige, om kablet vender den ene eller den anden vej?
Nogen gange er det jo af afstandshensyn nemmere omvendt, afhængig af hvor
man nu har fået placeret sine drev..?
Ps.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-01-04 00:18

> [...]
> og Slave i midten(gråt)?
> Stikket til bundkortet er blåt.
>
> Hvis det ikke har de farver, så er det ikke et ATA66/100/133 kabel.

Ovenstående er kun nødvendigt, hvis man bruger cable select på jumperne.
Hvis de er jumpet som henholdsvis master og slave, så kan/må masteren godt
sidde på midterstikket.
Sådan sidder det faktisk også i de fleste pc.er, hvilket er ret praktisk, da
den korteste kabelføring typisk vil gå fra mb til hd og derfor op til cd.
F.eks.

Kurt

Fra : Brian Hansen

Dato : 06-01-04 01:53

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
da
> den korteste kabelføring typisk vil gå fra mb til hd og derfor op til cd.

Delvist rigtigt, for de 40*stel er tilsluttet i det blå stik. Derfor skal
det sættes til bundkortet.

Brian

Fra : Sørensen

Dato : 06-01-04 12:39

> Delvist rigtigt, for de 40*stel er tilsluttet i det blå stik. Derfor skal
> det sættes til bundkortet.

Aha, det blå stik skal altid i bundkortet? Det er lidt misvisende på mit
bundkort, at ide 1 stikket på bundkortet er blåt, mens IDE2 stikket er
sort - som om man "lokker" til at forbinde blå til blå, og sort til sort.
Det er iøvrigt de "runde" ledninger jeg har, da de er lettere at dreje, og
så selvfølgelig fylder mindre i kabinettet.
Men jeg bliver nødt til at købe et lidt længere til den ene forbindelse, da
det ikke kan nå fra dvd drev, over harddisk til bundkort.
Ps
Ps.

Fra : Manse

Dato : 06-01-04 19:34

Hejsan

Enten læser jeg forkert eller hvad...

Din master, altså harddisken med c.\ drev sidder med kabel til IDE 1 som er
blå stik på bundkortet, og din slave sidder med kabel til IDE 2 som er sort
på bundkortet.....

Begge kan også sidde som Cabel select når de sidder i hver sin IDE port, men
skal jumpes som master/slave hvis de sidder på samme IDE...

Men klart at stikket som du propper på bundkortet skal vende den rigtige vej
!!!!

Er denne opsætning ikke helt normal ???

Manse

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-01-04 21:38

"Manse" <11kili@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Begge kan også sidde som Cabel select når de sidder i hver sin IDE port,
men
> skal jumpes som master/slave hvis de sidder på samme IDE...

De kan godt sidde som cable select på samme kabel, men så bliver
midterstikket til slaven og stikket i enden bliver master.
Her er det altså stikket position, der bestemmer master/slave i stedet for
at jumpe til det ene eller andet.

Kurt

Fra : Sørensen

Dato : 07-01-04 16:47

> [...]
er
> blå stik på bundkortet, og din slave sidder med kabel til IDE 2 som er
Korrekt - sådan sidder de.

> Men klart at stikket som du propper på bundkortet skal vende den rigtige
vej

jeg tror slet ikke man fysisk kan sætte stikket forkert i bundkortet, eller
i drevene.

ANYWAY, nu har jeg købt 2 helt nye runde kabler, 60 cm lange, med en blå og
en grå ende, og et sort i midten.
Mit bundkortstik er blå (IDE1) og sort (IDE2).
Hertil skal så forbindes min primære harddisk (C:, med Windows), en sekundær
harddisk, et cd drev og et dvd brænder drev.
Hvordan er så den HELT rigtige måde at gøre dette på, nu hvor længden af
kablerne ikke burde være noget problem?
Preben

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-01-04 20:33

> [...]
> harddisk, et cd drev og et dvd brænder drev.
> Hvordan er så den HELT rigtige måde at gøre dette på, nu hvor længden af

IDE 1 - primær
Master - hd hvor dit c drev ligger
slave - cd drev
IDE 2 - sekundær
Master - cdbrænder
slave - harddisk (sekundære)

Begrundelse. Bl.a. Plextor har i hvert fald tidligere anbefalet denne
opsætning for deres brænder. Derved undgik man at ved direkte kopi fra cd
til brænder, at de brugte samme datavej (læs kabel) hvilket kunne give
problemer. Førhen gav det typisk bufferunderrun, hvis de sad på samme kabel,
idet data ikke kunne komme hurtigt nok frem.
Der er nu nye teknologier, herunder bufferunderrun beskyttelse i alle
brænderne, så diskussionen kan så gå på, at det er ligegyldigt nu.
Men hvorfor ikke følge anvisningen fra en af de store, og det har bevisligt
virket for mange med problemer.
En hd kan levere data noget hurtigere end et cd drev, så derfor er der intet
problem i, at den sidder på samme kabel som brænder.

Kurt

Fra : Sørensen

Dato : 08-01-04 09:15

> IDE 1 - primær
> Master - hd hvor dit c drev ligger
> slave - cd drev
> IDE 2 - sekundær
> Master - cdbrænder
> slave - harddisk (sekundære)

Tak for alle gode råd - det virker faktisk nu, som ovenfor foreslået. Og det
vil også sige, at den ene af de to "forliste" harddiske er kommet igang. Den
anden vil absolut ikke, så den må vel jeg afskrive.
m.v.h.
Psørensen

Fra : Brian Lund

Dato : 09-01-04 13:35

> IDE 1 - primær
> Master - hd hvor dit c drev ligger
> slave - cd drev
> IDE 2 - sekundær
> Master - cdbrænder
> slave - harddisk (sekundære)

Jeg havde problemer med at en af mine harddiske kørte PIO istedet for DMA
mode når de sad på samme kabel, det er ihvertfald også en rigtig god grund
til at gøre det sådan :)

Brian