Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blåligt skær på udprintet sort/hvide fotos~
Fra : Jesper

Dato : 05-01-04 16:36

Hej.

Jeg har indscannet nogle gamle sort/hvide fotos i hhv 150 dpi, 300 dpi og
600 dpi for at finde ud af om jeg kan se forskel inden jeg for alvor
begynder at indscanne alle mine sort/hvide fotos. Alle er indscannet i 24
bit color, da jeg synes, at de bliver meget mørkere end originalbilledet ved
en indscanning i 8 bit gray scale (min scanner kan ikke indscanne i mere i
gray scale).

Nu til spørgsmålene:

1) Alle udskrifterne får et blåligt skær (ikke voldsomt meget, men det er
der) - hvad kan det skyldes?

De udskrives på en HP OfficeJet G55 printer på Kodak Premium Picture Paper.

2) Synes i øvrigt at det er svært at få lagt fotopapiret HELT lige i
papirbakken, så det udprintet bliver helt lige - vil I anbefale, at man
kontakter en fotohandler med filerne på en CD for at få dem udprintet bedst
muligt, hvis jeg får brug for det?

Venter spændt på nogle spændende svar - på forhånd tak.

mvh

Jesper

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 05-01-04 17:02

Jesper wrote:

> [...]
> kontakter en fotohandler med filerne på en CD for at få dem udprintet bedst
Ja helt sikkert. Og hvis du kun skal bruge et par stykker til at test de
forskellige opløsninger, så find en der ikke tager opstartsgebyr. F.eks.
Japan Foto så vidt jeg husker.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : KNL DtP

Dato : 05-01-04 17:12

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> Venter spændt på nogle spændende svar - på forhånd tak.

Når du vælger at scanne i 24 bit farve, så kan det jo tænkes at billederne
indeholder en eller anden form for farveskær.

Hiv billederne ind i Photoshop, Image > Mode > Grayscale. Prøv og se forskellen
fra "farve-gråtone-udgaven" og den rigtige gråtone-udgave. Prøv at udskrive og
sammenlign med den første udgave.

Hvis dette ikke hjælper må problemet ligge ved printeren, som så ikke kan blande
ren sort (findes der ikke en ren sort blækpatron - og har du sat den til at
printe i sort/hvid og ikke farve?).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-01-04 19:32

On 2004-01-05, Jesper <christop@***post1.dknet.dk> wrote:
> [...]
> der) - hvad kan det skyldes?
>
> De udskrives på en HP OfficeJet G55 printer på Kodak Premium Picture Paper.

Din printer er nok en farveprinter. Den printer sort/hvide farvebilleder
som en blanding af Cyan + Magenta + Gul som alle de andre gør det.
Dermed skal der ikke meget til inden de bliver blå.

Har du konverteret til gråtone på din PC ? Hvis ikke, så
kan problemet skyldes at skærm ikke er kalibreret. Og altså
viser farver med for lidt blå.

Siger dit billedbehandlingsprogram at det sorte er helt sort
hvis du bruger pipetten ?