Kopiering af indhold fra mit website
Fra : Bo

Dato : 05-01-04 14:00

Et firma har kopieret tekst fra mit website og sat den ind med få rettelser
på sin egen side. Dette er sket uden tilladelse fra min side, og man har
ikke engang angivet mit site som kilde. Det drejer sig om en guide vedr.
opsættelse af paraboler. Jeg er klar over at indholdet vil være ganske ens,
også hvis det pågældende firma selv forfatter en guide, men det irriterer
mig alligevel at finde min konkrete tekst brugt direkte og så i
erhvervsmæssig øjemed.

Trods gentagne henvendelser med krav om omskrivning eller fjernelse af
teksten, sker der ikke noget. Man skal nok skrive den om, når man får tid er
beskeden.

Jeg tænker nu på at kontakte firmaets webhotel udbyder og gøre dem opmærksom
på, at kunden overtræder min ophavsret ved at kopiere min tekst.

Ellers andre idéer til hvad jeg bør gøre?

mvh.
Bo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-04 14:22

Bo wrote:

> Jeg tænker nu på at kontakte firmaets webhotel udbyder og gøre dem opmærksom
> på, at kunden overtræder min ophavsret ved at kopiere min tekst.
>
> Ellers andre idéer til hvad jeg bør gøre?

Send firmaet en regning for den hidtige brug af teksten. Kan evt.
suppleres med et brev fra en advokat, der samtidig beder dem fjerne
teksten straks. Forudsætningen er selvfølgelig, at din tekst er
beskyttet af ophavsloven.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-01-04 14:30

"Bo" <nomail@please.com> skrev i en meddelelse

> Ellers andre idéer til hvad jeg bør gøre?

Send en faktura på anvendelse af din tekst + et tillæg for uberettiget
anvendelse.
Angiv desuden en pris for fortsat anvendelse.

Det er normal praksis feks. for fotografer at gøre det på den måde, og er
ganske effektivt til at tvinge en respons ud af anvenderen.

/Per

Fra : Jakob Kjelds

Dato : 06-01-04 19:27

En tekst af den type vil ikke være ophavsretligt beskyttet. Men efter
Markedsføringsloven §1 om god markedsføringsskik.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-01-04 08:49

"Jakob Kjelds" <gf@exo.dk> skrev i en meddelelse
> En tekst af den type vil ikke være ophavsretligt beskyttet.

Hvorfor dog ikke?
Om den konkrete tekst er omfattet må være en konkret vurdering, men hvilket
udgangspunkt bruger du får på forhånd at afvise muligheden?

/Per