Et Cognac spørgsmål
Fra : MD

Dato : 05-01-04 03:44

Hej NG.

Jeg har fået en flaske Cognac af min kæreste i sommers. Hun har købt den på
et eller andet slot i Frankrig, da hun var dernede i et ærinde. Den hedder
Fransac rare fine Cognac V.S.O.P.

Mit spørgsmål er så: Hvad i al verden står V.S.O.P. for? Jeg mener på mit
slidte franske at have fundet ud af, at det er fordi det er en
blandings-cognac???

Mvh MD

PS. Det er forøvrigt en forrygende cognac

Fra : -V-

Dato : 05-01-04 04:07

MD" <dalmose"fjerndette wrote:
> Mit spørgsmål er så: Hvad i al verden står V.S.O.P. for? Jeg mener på
> mit slidte franske at have fundet ud af, at det er fordi det er en
> blandings-cognac???

V.S.O.P. = Very Superior Old Pale.

Er en kvalitetsbetegnelse, som bruges om den 'bedre cognac'. Har som minimum
lagret i 4½ år, men det siger ikke nødvendigvis noget om kvaliteten af det
færdige produkt.
Overgåes af X.O. (= Extra Old, lagring i mindst 6 år).

Du kan altså ikke være fuldstændig sikker på at en VSOP eller XO er
uovertruffen, da det naturligvis kommer an på udgangsproduktet.

Men til syvende og sidst er det dine egne smagsløg (+ næse), som afgør om
det er en 'forrygende' cognac. Lyder som om kæresten har haft en heldgi hånd
med gaven.

God fornøjelse med det.

-V-

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-01-04 16:26

Stort set alle Cognac er "blandings-cognac", det er først inden for de
sidste år at Cognac er blevet "ikke blandings-cognac". Dette skyldes at
Cognac ønsker at tage kampen op med Single Malt Whisky.

Der er ikke noget i vejen med en "blandings-cognac", snarere tvært imod.
Faktisk er det mere korrekt end en "ikke blandings-cognac", som er noget
"pop" !

Iøvrigt kan din VSOP sagtens være bedre end XO, som -V- skriver er det tale
om "mimimum" lagring. Hvis din VSOP er gennemsnitlig er lagret 8-10 år og du
smager en XO som gennemsnitlig er lagret 6 år, kan VSOP være bedre. Men det
er jo din mund som smager..................husk i øvrigt at dufte. HUSK, at
"glas bowlen" ikke er et rigtigt Cognac glas, som de fleste ellers tror.

Mere om Cognac i Søren Frank's Cognac Bog

Fra : JS

Dato : 06-01-04 16:47

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
HUSK, at
> "glas bowlen" ikke er et rigtigt Cognac glas, som de fleste ellers tror.

Hvad er det rigtige?

Fra : Else Holm

Dato : 06-01-04 17:48

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> HUSK, at
>
> Hvad er det rigtige?
Jeg venter også spændt på oplysningen! Hvordan skal et "rigtigt"
cognacglas så se ud?

--
Else

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-01-04 19:13

Ét Cognac glas skal være højt og slankt, i stil med et Champagne glas. Jeg
har være i adskillige Cognac huse i selve området, og fik alle steder et høj
slankt glas. Så vidt jeg husker er der kun ét hus som benytter "bowlen", men
kan ikke lige huske hvilket !

Glas no. 8 er godt:
http://www.butikjespors.dk/catagories.php?catid=30&cat=Spiegelau

"Kan det ikke være lige meget hvilket glas der drikkes af ?", bliver jeg
ofte spurgt om ! "JOW, men drikker du selv rødvin af en kop eller glastik
krus ??", plejer jeg at svare !

Fra : Else Holm

Dato : 06-01-04 19:55

> [...]
>
> "Kan det ikke være lige meget hvilket glas der drikkes af ?", bliver
> jeg ofte spurgt om ! "JOW, men drikker du selv rødvin af en kop

Tak, så lærte jeg også noget i dag - om jeg så vil følge det ....

--
Else

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-01-04 06:31

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> wrote in message
> [...]
høj
> slankt glas. Så vidt jeg husker er der kun ét hus som benytter "bowlen",

Jeg har aldrig tænkt på at bruge mine grappa-glas til andet end grappa men
det skal da komme an på en prøve. Jeg har alligevel noget cognac der bare
står oge keder sig her efter julen så jeg laver lige en lille privat
smagning sammen med konen her en af dagene. Så må vi se om vi kan smage
forskel. I hører nærmere....

Ebbe

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-01-04 08:34

Naturligvis kan du IKKE smage forskel, indholdet er jo det samme. Men du kan
med garanti dufte forskel.

Fra : [BitSeN]

Dato : 08-01-04 21:36

On Wed, 7 Jan 2004 08:34:06 +0100, "Peter Jensen"
<peter1969@removemeofir.dk> wrote:

>Naturligvis kan du IKKE smage forskel, indholdet er jo det samme. Men du kan
>med garanti dufte forskel.

Jep, men KUN hvis du lader være med at stikke næsen *helt* ned i
glasset !. Cognac skal duftes ved at slynge cognacen rundt i glasset,
og vifte med glasset under næsen i en afstand af 20-30 cm. så vil alle
nuancerne komme væltende op til dig.

Når man stopper næsen helt ned, lammes næsen.

mvh
Brian

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-01-04 17:16

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> writes:
>Mere om Cognac i Søren Frank's Cognac Bog

Og den er rigtig go'

Og Fransac VSOP er en glimrende cognac!

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og