40 m" lejlighed...
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 04-01-04 16:44

Hejsa NG.

Jeg håber i kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

1. Er det rimeligt for en kat der kun skal være inde at have 40 m" lejlighed
at bevæge sig på? (2 værelser, 1 køkken og et badeværelse)

2. Kan alle katte fra små, blive inde katte?

3. Hvad koster det i gennemsnit om måneden at have en kat?

/Kenneth

Fra : Figaro

Dato : 04-01-04 17:11

Hej Kenneth.

1. Ja det rimeligt, selv har jeg tre alm. huskatte på 53 kvm. Det er bare
vigtigt du har et klatretræ og nået legetøj. Katte har ikke på samme måde
som hunde brug for meget motion, de er indrettet sådan at de strække sig ud
i alle muskler indenfor.

2. Det skal jeg så ikke kunne sige noget om, men jeg kan da ikke se hvorfor
de ikke skulle kunne det. Min den ene kat var som killing da ude i haven,
men da hun kom hjem til os efter 12 uger, blev hun da indekat. Det har hun
ikke sagt noget til! De har en altan de kan være på om sommeren og så går vi
ellers tur med dem i snor.

3. Det kommer jo an på om du giver dem noget ordentlig foder eller hvad. Du
kan ikke rigtig stille noget direkte budget op, da der jo kan komme uventet
udgifter, men der er da de faste, så som foder, kattegrus og lidt fisk.

Håber du kan bruge det til noget :)

VH Stine, Figaro, Bizkit, Duchess ... Kiefer der også lige ville være med
(hunden)

Fra : zasha

Dato : 04-01-04 18:04

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 2. Kan alle katte fra små, blive inde katte?
>
> 3. Hvad koster det i gennemsnit om måneden at have en kat?

Hej Kenneth

1. Ja, (se også svaret fra Figaro)
2. Ja, men også fra voksen!
3. Tja, foder, legetøj mv. bestemmer du jo selv prisen på, men sæt mindst
100kr ind på en speciel konto i banken til uforudseete udgifter så som
dyrlæge.
Men jeg vil da skyde på omkring 100kr derudover

Lad mig så tale varmt for at du ikke anskaffer dig én kat, men to.
Der findes mange gode argumenter, personligt kan jeg bare se hvor stor glæde
mine to katte (søskende) har af hinanden og har haft det siden jeg fik dem
for 4 år siden.
Og 40m2 er også plads nok til to katte, med mindre du vælger nogle ordentlig
store bamse-katte.

Held og lykke med det, og husk der sidder katte og venter både på
http://www.vildkat.dk og på dyreinternater landet over.

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk

http://chocolade.dk

Fra : Jette

Dato : 04-01-04 18:01

"Kenneth Koustrup" skrev:
> 1. Er det rimeligt for en kat der kun skal være inde at have 40 m"
lejlighed
> at bevæge sig på? (2 værelser, 1 køkken og et badeværelse)

Det er helt fint ... det er ikke så meget pladsen det kommer an på, det er i
højere grad aktiviteterne. F.eks. er det nærmest obligatorisk for os
indekatteejere at have et klatretræ (se www.likita.dk). Derudover har langt
de fleste indekatte en kammerat ... dvs. de fleste indekatteejere har mindst
to katte. Kattene giver hinanden en masse som vi mennesker ikke kan give
dem, og de bliver absolut ikke mindre kælne af at være to. Derudover
afreagerer de en masse energi på hinanden, så det ikke går ud over møblerne

> 2. Kan alle katte fra små, blive inde katte?

Ja - hvis katten aldrig har kendt til andet, er det i hvert fald ikke noget
problem.

> 3. Hvad koster det i gennemsnit om måneden at have en kat?

Jeg vil skyde på at en enkelt kat koster omkring 300 - 400 kr. pr. måned til
foder, kattegrus og dyrlæge. 2 katte koster 400 - 500

Mvh. Jette

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 04-01-04 18:40

Kenneth Koustrup skrev i en meddelelse...
> [...]
lejlighed
> at bevæge sig på? (2 værelser, 1 køkken og et badeværelse)

Ja, jeg har tre katte i en et-værelses på 45 kvm - og de har ikke adgang til
min minientre og badeværelse det meste af tiden. Som andre har sagt skal du
tænke kubikmeter for kattens vedkommende - så et godt, højt klatretræ - og
eventuelt nogle hylder på væggene eller en høj reol hjælper meget på
lejlighedens størrelse i kattens øjne. Selv har jeg et gulv-til-loft miljø
fra Likita og så elsker mine to tøser deres udsigts- og afslapningsposter på
toppen af mine reoler, næsten helt klemt fast mod loftet.

> 2. Kan alle katte fra små, blive inde katte?

Ja - og også fra voksne såmænd. Det kommer alt sammen an på kattens sind.
Min ene hunkat var vildkat i to år før hun flyttede ind hos mig og der er
ingen problemer overhovedet - til trods for at hun i allerhøjeste grad har
været vant til det vilde udendørs liv.

> 3. Hvad koster det i gennemsnit om måneden at have en kat?

Det er svært at sige - det kommer an på hvilke mærker foder og grus du ender
med - priserne svinger meget - også alt efter hvor meget du køber ad gangen.
Til mine tre køber jeg EverClean grus og RC foder i de største poser
(billigst i længden) og det - sammen med tre pakker alu-poser af varierende
mærke ender med at blive cirka 500 kroner om måneden - for alle tre katte.
Der kommer jo så den faste årlige dyrlægeregning oveni, legetøj og
lignende - og så er det jo muligt at der sker noget uforudset - desværre

Men som de andre vil jeg anbefale at du, når katten udelukkende skal være
inde, anskaffer to katte fra starten af. Du får også meget mere
underholdning ud af det - og katten keder sig aldrig når du er på arbejde
eller i byen.

Held og lykke med jagten på din(e) fremtidige bedste ven(ner)

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- butikken for dig og din kat

Fra : maz

Dato : 04-01-04 18:44

Kenneth Koustrup wrote:
> 3. Hvad koster det i gennemsnit om måneden at have en kat?

Andre har nævnt det. Men hvis jeg var dig, ville jeg sætte noget mere af til
dyrlæge og pludselig sygdom. Ca. 250-400 pr. måned ville jeg kalkulere med.
En akut indlæggelse eller bare dyrlæge i weekenden er rasende dyrt. Og så er
2-3000,- hurtigt brugt. (taler af erfaring!)
I hvert fald til du har sparet et vist beløb op og har stående til akutte
dyrlægebesøg.

Ellers skal du regne med ca. 2-300,- pr kat pr måned til mad og grus. Alt
afhængig af, hvor dyrt du køber ind.
NB: Husk engangsudgifter til kastration, 2. vaccination og øremærkning. Ca.
1100-1500 pr. kat.

/Maria

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 04-01-04 21:58

Hej igen.

Først tak for de mange svar, og den gode hjælp.
Hun bliver nok glad den dag jeg kommer hjem med dem, selvom det er lidt mod
min vilje (men bliver nok alligevel hurtigt blød om hjertet.

Har lige et par ting mere.

1. Ønskes "start pakke" eller liste over hvad jeg skal købe (inkl. ALT)!

2. En liste over alt hvad der skal gøres ved anskaffelsen (vac., ormekur og
alt det der...).

Tusind tak endtil vidre....

/Kenneth

PS. Det ender jo nok med at blive 2 stk

Fra : Ida

Dato : 04-01-04 22:35

--

> 1. Ønskes "start pakke" eller liste over hvad jeg skal købe (inkl. ALT)!

Kattebakke, grus, ske, transportkasser - køb dem store fra start af og lad
dem gerne stå i stuen som hyggehuler -, klatremiljø med kradsemulighed, god
tørkost og lidt godbider, mad og vandskåle, legetøj - kan sagtens være
hjemmelavet : mælkeringe, papkasser, brune papirsposer, sammenkrøllede
papirkugler osv.

> 2. En liste over alt hvad der skal gøres ved anskaffelsen (vac., ormekur
og
> alt det der...).

Først og fremmest et dyrlægetjek, for at se om de to små rødder er ok -
ormekur, vaccination ( 2 gange), neutralisering og evt en loppekur.

Jeg mangler sikkert noget, men så er det godt vi er flere hoveder herinde

> Tusind tak endtil vidre....
>
> /Kenneth
>
> PS. Det ender jo nok med at blive 2 stk

Dejligt at du tager to - det kommer du ikke til at fortryde

Ida

CorkyCoon
www.corkycoon.dk

Fra : maz

Dato : 05-01-04 00:12

Kenneth Koustrup wrote:
> 1. Ønskes "start pakke" eller liste over hvad jeg skal købe (inkl.
> ALT)!
Ida har nævnt det meste, så jeg uddyber lige lidt :) Og kan da lige afsløre
med det samme: Det er dyrt at "starte op" ;)
Du kan købe alle "start-tingene" hos f.eks. www.avifauna.dk ell
www.zooplus.de (foder). Det koster dig op til 150,- i levering (el. 75,-
hvis max 18 kg) hos avifauna, men prismæssigt vil du nok spare noget
alligevel, da det er tysk moms og billigere priser end i danske dyrehandler
på varerne.
- Transportkasser: køb 2 (hvis kattene nu ikke kan sammen i een
transportkasse)
- Kattebakker: Køb en eller helst 2 lukkede (min anbefaling) i medium/large
- To grusskeer
- Klumpende kattegrus: F.eks. Extreme Classic, "Sille" (fås i Fakta)..
- Foder (tørfoder - basismad): Køb de "dyre" mærker for at sikre rigtig
ernæring: Iams, Eukanuba, Royal canin, Hills, Specific, Nutro...(skal udgøre
ca. 70-80% af dgl. indtag) (kan serveres ad libitum, så kattene kan småspise
i løbet af dagen) Køb killingefoder i starten - og gerne lidt forskelligt..
- Vådfoder: Du kan sagtens supplere med f,eks. Whiskas-, Pussi- eller
Kitekat-portionsposer som suppl. vådfoder, selvom det meste er vand. Ellers
dåsemad fra Hills, Iams osv....
Kattemælk er også godt (Whiskas). Aldrig alm. mælk, da katte er
laktoseintolerante.
Medicin: "Zoolac" (pasta mod diaré) er en rigtig god ting at have i skabet
(kan holde sig i 2 år) og fås på apoteket. (koster 80kr)
Foderskåle - i hvert fald 5-6 stykker: Porcelæn eller glas er det bedste
Der er ofte foder på tilbud hos www.zooplus.de . Det koster 50,- i levering
uanset mængde.

Kattemiljøer kan fås hos www.likita.dk og er et "must". Du kan selv kreere
et design og bestille løsdelene (det er let at sætte op) eller købe en
færdig model. De er de billigste i DK, så vidt jeg ved.Regn med en
investering på ca. 500-1200 kr :)

Kattesenge/puder: Minimum 2 i medium/large... (fås også hos
www.avifauna.dk )
Kattelegetøj: "Fjerpinde" ( min 2 stk), små mus (køb en pakke med 5-10
stk) - også gerne dem, der rasler med små kugler indeni. Køb evt. nogle små
bolde, legepuder,mus med katnip/ - kattene elsker dem! Ellers som Ida
foreslår... Lav forsk. ting selv. En lille papirskugle er også legetøj :)

> 2. En liste over alt hvad der skal gøres ved anskaffelsen (vac.,
> ormekur og alt det der...).
Killlingerne skal være 12 uger gamle, når du får dem og skal have
sundhedsattest fra dyrlægen samt 1 vaccination foretaget som min.. Du skal
bestille tid til dyrlægen til ca. 4 uger efter - altså når de er 16 uger.
Flg skal gøres: 2. basisvaccination, ormekur (giv dem det uanset hvad!),
neutralisering (find en dyrlæge, der neutraliserer killinger) samt
øremærkning. For to killinger skal du regne med en engangsudgift på ca.
2000-2800,- kr. Og et godt råd: Få dem neutraliseret når de er 4 mdr, så
*er* det overstået. Killinger kommer sig hurtigt over indgrebet og du
slipper for evt. senere løbetider/strinten. Husk at hunkatte koster lidt
mere, da de skal have fjernet hele livmoderen (regn med ca. 12-1500 pr kat)

/Maria

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-01-04 01:57

In article <3ff89db0$0$95096$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, maz
<mackiavelli@allmail.dk> wrote:

> [...]
> - Vådfoder: Du kan sagtens supplere med f,eks. Whiskas-, Pussi- eller
> Kitekat-portionsposer som suppl. vådfoder, selvom det meste er vand. Ellers

Enig... men jeg ville nok lige til start forhøre mig hos deres gamle
hjem om, hvad de er vant til at spise.
Både for at de små maver ikke får et chok af at få noget helt nyt -
flytningen kan såmænd give "splatmave" i sig selv - og for at de
oplever, at noget meget væsentligt (mad!) er det samme i en verden, der
ellers har ændret sig totalt
Faktisk tror jeg en god måde at sige goddag og velkomen, er at stå
parat med deres yndlingsguf Hvis man kan få noget lækkert at spise
det nye sted, er der nok ikke så farligt at være...
Så kan man jo altid skifte gradvis over på det, man har tænkt at bruge
fremover.

Fra : maz

Dato : 05-01-04 11:57

Ann Rudbeck wrote:
> Enig... men jeg ville nok lige til start forhøre mig hos deres gamle
> hjem om, hvad de er vant til at spise.
Ja, selvfølgelig Ann - det er jo næsten standard hos opdrættere med
overgangsfoder - havde jeg da helt glemt :) (svigtende korttidshukommelse
)

Maria

Fra : maz

Dato : 05-01-04 00:34

Kenneth Koustrup wrote:
> 1. Ønskes "start pakke" eller liste over hvad jeg skal købe (inkl.
> ALT)!
Hov, glemte lige...
"Politikens Kattebog" er et absolut "must"!! Koster 200,- og fås i alle
boghandlere. Der er også et sygdomsleksikon mmm. Bør være din allerførste
investering :)

Maria

Fra : Lene Vang

Dato : 06-01-04 11:37

> [...]
>
> 1. Ønskes "start pakke" eller liste over hvad jeg skal købe (inkl. ALT)!
>
> 2. En liste over alt hvad der skal gøres ved anskaffelsen (vac., ormekur

Hejsa Kenneth
Jeg er godt klar over at dette forum ikke er beregnet til salg.
Men jeg har et spinter nyt gulv til loft kradsetræ til salg, det har kun
været i brug i en lille uges tid.
Der udover har jeg også 10 kg. foder som stadig er uåbnet.

Hvis det har en interesse kan du bare sende en mail til. Jeg har et par
billeder af træet hvis et kan bruges

--

Hilsen

Lene Vang - http://community.webshots.com/user/lene_vang

---

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 19-01-04 14:24

Hej igen.

Jeg er lidt nervøs for at de skal stikke af når jeg åbner min dør, findes
der en løsning mod det (Har ingen aflukkede rum, andet end wc`et)??

Og til sidst, ville det være sindsygt syndt for en kat, hvis jeg kun
anskaffede mig en??

/Kenneth som takker meget for hjælpen endtilvidre..

Fra : Helle Madsen

Dato : 19-01-04 15:14

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en løsning mod det (Har ingen aflukkede rum, andet end wc`et)??
>
> Og til sidst, ville det være sindsygt syndt for en kat, hvis jeg kun

Personligt synes jeg det ville være synd kun at anskaffe sig en. Mine har
enormt glæde af hinanden. De sover sammen, de leger sammen, de vasker
hinanden på steder de ikke selv kan komme til. Selv når de spiser gør de det
sammen, først tømmer de den enes skål, og bagefter den andens.

Mvh Helle Madsen

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 19-01-04 15:13

Nu sidder jeg jo helt og smiler.... okay det skal være 2...

Men hvordan med løsningen med dør problemet?

/Kenneth

Fra : dpl

Dato : 19-01-04 20:02

Kenneth Koustrup wrote:
> Nu sidder jeg jo helt og smiler.... okay det skal være 2...

Ja, selvfølgelig skal det det *smil*.
Og skulle nogen være i tvivl om, hvor meget glæde de kan have af
hinanden, vil jeg lige henvise til en gang katte-hygge:
http://www.kishka.dk/dorthes/foto/kurv.jpg

Hilsen Dorthe