Andet multimedie
bentjuul 3670
Automatisk kantskæring i mange billeder...
Fra : Janus Høi

Dato : 04-01-04 18:02

Ja jeg kunne altså ikke lige finde på et mundret emne til denne post.

Mit problem er, at jeg har en del billeder med en sort kant på en af
siderne.
Den kant vil jeg gerne have væk.

Spørgsmålet er så om der findes et program som automatisk kan skære, for
eksempel 10 pixels, af alle billeder i en bestemt mappe eller placering. (?)
Enten hele vejen rundt eller en valgfri side.

Billederne har alle samme størrelse.

Jeg kunne jo godt sætte mig og gøre det manuelt på allesammen i Photoshop,
men så ville jeg jo aldrig blive færdig.
--
Janus

Fra : JMo.

Dato : 04-01-04 18:58

Janus Høi wrote:

> Jeg kunne jo godt sætte mig og gøre det manuelt på allesammen i
> Photoshop, men så ville jeg jo aldrig blive færdig.

Så er det godt at (næsten) alt i PhotoShop kan automatiseres :)

Du skal have fat i "Window" -> "Actions".

Prøv at kigge i PhotoShops hjælp, under "Automating tasks".

Fra : Janus Høi

Dato : 04-01-04 19:38

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> skrev i en meddelelse

> Så er det godt at (næsten) alt i PhotoShop kan automatiseres :)
>
> Du skal have fat i "Window" -> "Actions".

Ja, men så skal jeg jo alligevel have åbnet hver enkel billedefil alligevel.

Det jeg var ude efter, var et program hvor man kunne udvælge en placering og
den så beskar hvert enkelt billede på den placering.
--
Janus

Fra : Storm

Dato : 04-01-04 19:55

Janus Høi <Hoi@***jagi.dk> wrote:

> Ja, men så skal jeg jo alligevel have åbnet hver enkel billedefil alligevel.

Nej, det skal du nemlig ikke.

> Det jeg var ude efter, var et program hvor man kunne udvælge en placering og
> den så beskar hvert enkelt billede på den placering.

Spørgsmålet er tit oppe her i gruppen. Prøv f.eks. at se 8 dage tilbage
til tråden: "Batch til automatisk "resize" af billeder".

Eller 20 dage tilbage: "Gentagelse i photoshop 6..?"
Under alle omstændigheder vil du ikke fortryde hvis du sætter dig ind i
muligheder med Actions.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 05-01-04 09:18

Janus Høi <Hoi@***jagi.dk> wrote:

> Ja, men så skal jeg jo alligevel have åbnet hver enkel billedefil alligevel.
>
> Det jeg var ude efter, var et program hvor man kunne udvælge en placering og
> den så beskar hvert enkelt billede på den placering.

Du skal kigge:

File - Automate - Batch

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-01-04 20:21

Janus Høi wrote:

> Mit problem er, at jeg har en del billeder med en sort kant på en
> af siderne.
> Den kant vil jeg gerne have væk.

Hvis dine billeder er i JPEG formatet er det smart at benytte et
værktøj der ikke genpakker dem. JPEGTran kan bruges til at beskære på
den måde, hvis du kan acceptere at det køres fra kommandolinjen:
http://sylvana.net/jpegcrop/jpegtran/

Det smarteste er nok at kombinere det med en lille script til at køre
alle filerne i en mappe igennem. Under Windows kan man f.eks. lave en
..bat fil med følgende indhold:

FOR %%A IN (*.jpg) DO jpegtran -crop WxH+X+Y %%A %%A

Vær opmærksom på at der er den begrænsning at X og Y går op i 8 eller
16, afhængigt af dine billeder.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/